Kännykkäkielto vihdoinkin kouluissa - nyt elokuusta alkaen kiellettyä oppitunneilla
Puhelimen käyttö on elokuusta 2025 alkaen kiellettyä oppitunneilla.
Kommentit (718)
Vierailija kirjoitti:
Terve järki olisi sanonut että tuollainen olisi ollut kiellettyä alusta lähtien, mutta ei ollut kun piti wokettaa ankarasti...
Poikani aloitti peruskoulunsa 2013. Aloitustilaisuudessa kysyin, että miten pitävät kännykät pois tunneilla, pois keräämällä tms?
Rehtori yks'kantaan ja tyytyväisenä linjasi, että "me emme kerää pois...".
Homma oli siinä kohtaa menetetty, totesin. IT-mies, alalla yli 30v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve järki olisi sanonut että tuollainen olisi ollut kiellettyä alusta lähtien, mutta ei ollut kun piti wokettaa ankarasti...
Laki tulkittiin siten, että opettaja ei saa ottaa oppilaalta puhelinta pois. Se olisi ollut rikos. Nyt lakia on muutettu, ja opettaja saa kieltää ja poistaa kännykät oppilailta. Ei tässä mistään wokesta ole ollut kyse.
Kyllä on puhelimeen kasvaneita lapsia ja nuoria.. n. 12-14vuotta sitten ei ollut ainakaan kellekään minun luokkakaverilleni tai minulle ongelma olla käyttämättä puhelinta tunneilla, vaikka kosketusnäytöt jo oli ja puhelimessa netti, some jne. Ja siis edes häirikköoppilaat tai välitunneilla tupakoivat pystyivät hyvin keskittymään tuntiin ilman erikseen käskemistä.
Joku yksi opettaja taisi kerätä puhelimet tunneillaan, eikä siihen kukaan mitään väitellyt tai välittänyt.
Mutta hyvä laki toki.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs v itun hyötyä tästä muka on? Tytär antaa opelle rikkinäisen puhelimen ja pitää taskussaan toimivaa. Ja ope luulee joka päivä että lain mukaan mennään. La la la.
Sun kaltaisten ääliövanhempien takia pitää säätää laki asiasta, jonka pitäisi olla itsestäänselvyys. Meillä on tehty teinille selväksi, että yksikin Wilma-merkintä puhelimesta johtaa näppäinpuhelimeen pariksi kuukaudeksi. Jos toistuisi niin vielä pidemmäksi aikaa. Siellä koulussa opiskellaan. Ja jos ei huvita opiskella, tuijotetaan vaikka seinää ja annetaan muille työrauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi, mutta aika outoa, jos kenelläkään ei ole älykelloa. Tai sitten on kiinni koulusta/piireistä. Urheilevalla lapsellani ja kavereillaan on kaikilla se äly-/urheilukello kädessä. No, odottelen kärsivällisesti oman kaupungin linjauksia.
En osaa sanoa. Ei mun omilla teineillänikään ole, eikä kellään heidän kavereistaan.
Voi olla kaveripiirin sosiaalinen paine mikä vaikuttaa.
Kumpaan? Siihen, että on tai ei ole. Olen tuo, jonka lapsella ja kavereillaan on. Heillä se on ihan tarpeesta, kun käyttävät sitä treenaamisessa apuna. Sinne on tallennettu erilaisia juoksuohjelmia ym. Monesti treenit on heti koulun jälkeen ja siksi kiinnostaa itseäni tuo linjaus. Muutenhan voisi vaan jättää kellon kotiin päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs v itun hyötyä tästä muka on? Tytär antaa opelle rikkinäisen puhelimen ja pitää taskussaan toimivaa. Ja ope luulee joka päivä että lain mukaan mennään. La la la.
Sun kaltaisten ääliövanhempien takia pitää säätää laki asiasta, jonka pitäisi olla itsestäänselvyys. Meillä on tehty teinille selväksi, että yksikin Wilma-merkintä puhelimesta johtaa näppäinpuhelimeen pariksi kuukaudeksi. Jos toistuisi niin vielä pidemmäksi aikaa. Siellä koulussa opiskellaan. Ja jos ei huvita opiskella, tuijotetaan vaikka seinää ja annetaan muille työrauha.
Sun kaltasten ääliövanhempien takia? Oot kyllä hakoteillä jos luulet että se kännykän käyttö kouluissa olis kotoa opittua. Ei ole, vaan on koulun vastuulla opettaa mikä sielä on sallittua ja mikä ei. En voi tulla sinne kouluun ojentamaan.
Kertoo kyllä koulujen nykytilasta (itsestäänselvänä asioiden pitäminen ei toimi) kun ei saa millään niitä kakaroita kuriin että ihan laki pitää sitä varten säätää. Luokkakokoja olis pitäny säätää siitä opettajat on varottanu. Mutta ei, kielletään puhelimet ja pidetään luokkakoot samana = tikittävä pommi!
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tämä vain peruskouluja? Pitäisi saada myös toiselle ja kolmannelle asteelle. 🙂
Ja työpaikoille.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kännyköitä anneta opettajille, eikä tuossa tempussa mitään uutta ole, kyllä nuo kaikki tiedetään.
Niin ei tuo tarkoita että opettaja niitä keräisi ehkä. Puhelin pysyisi oppilaan omassa taskussa tai repussa oppitunnin ajan. Mikä vaikeus siinä on? Jos tylsistyy niin sitten vaan piirtelemään vihon reunaan tai tökkii pyyhekumiin reikiä kuten aiemmat sukupolvet.
Vierailija kirjoitti:
Ja muuten sellaienn juttu vielä, että minulla on ISO luokkahuone käytössä. Ahtaassa tilassa varmasti hankalampaa.
Plus minulla on tapana ottaa sinne luokkaan hengailemaan oppilaita välitunneillakin ja muutenkin aika rennosti olla, joten voi olla, että minua ei koeta kovin nipottavaksi, mitä en olekaan. Sitten heidän on helppo totella ne säännöt, jotka minulla on. Ei tule sellaista vänkäämisen halua ihan kaikesta.
Luulen, että olet sellainen hyvä opettaja, jonka tunneilla ei olisi muutenkaan hirveästi häiriöitä, koska sinun tunneille on kiva tulla. Muistan itsekin tällaisia opettajia omilta kouluajoilta. Mutta sitten on niitä opettajia, joista ei syystä tai toisesta pidetä. Sellaisia, joita ärsytetään tahallaan. Omalla tytöllä on yksi tällainen opettaja, jota koko luokka yltyy ärsyttämään, vaikka ovat muuten kiltti painotusluokka. Veikkaan, että siinä on lähdetty jo alusta väärällä tavalla liikkeelle ja opettaja provosoituu kaikesta ja luokka tykkää provosoida. Eikä ole siis ilmeisesti ainoa luokka, joka hölmöilee tämän tunneilla. Veikkaan, että tämän kaltaisten opettajien tunneilla tulee ongelmia puhelinkiellosta myös.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on koulun toimintamalli siinä tilanteessa missä oppilaalla ei ole ollenkaan puhelinta, eli oppilas ei voi luovuttaa puhelintaan opettajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on koulun toimintamalli siinä tilanteessa missä oppilaalla ei ole ollenkaan puhelinta, eli oppilas ei voi luovuttaa puhelintaan opettajalle?
No sitten ei ole. Yläkoulussa ehkä yksi kahdestasadasta on tällainen. Vanhemmat ei anna ottaa kännykkää kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muuten sellaienn juttu vielä, että minulla on ISO luokkahuone käytössä. Ahtaassa tilassa varmasti hankalampaa.
Plus minulla on tapana ottaa sinne luokkaan hengailemaan oppilaita välitunneillakin ja muutenkin aika rennosti olla, joten voi olla, että minua ei koeta kovin nipottavaksi, mitä en olekaan. Sitten heidän on helppo totella ne säännöt, jotka minulla on. Ei tule sellaista vänkäämisen halua ihan kaikesta.
Luulen, että olet sellainen hyvä opettaja, jonka tunneilla ei olisi muutenkaan hirveästi häiriöitä, koska sinun tunneille on kiva tulla. Muistan itsekin tällaisia opettajia omilta kouluajoilta. Mutta sitten on niitä opettajia, joista ei syystä tai toisesta pidetä. Sellaisia, joita ärsytetään tahallaan. Omalla tytöllä on yksi tällainen opettaja, jota koko luokka yltyy ärsyttämään, vaikka ovat muuten kiltti painotusluokka. Veikkaan, että siinä on lähdet
Kurinpitokeinojen puute johtaa siihen, että opettajaa voi härnätä seurauksitta. Ei ole pelkoa, että tulisi jälki-istuntoa, joutuisi nurkkaan seisomaan tai saisi karttakepistä näpeilleen.
Lastenkasvatus on rappiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen ääliövanhempi pitää olla, että laittaa alle 13 vuotiaalle kouluun mukaan älypuhelimen. Oletteko edes lukeneet niitä käyttöoikeussoppareita?
Suomalaiset on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten ei ole. Yläkoulussa ehkä yksi kahdestasadasta on tällainen. Vanhemmat ei anna ottaa kännykkää kouluun.
Jotenkin epäilisin, että jatkossa noita tapauksia on paljon enemmän.
Kaikki jotka luulee ettei tän lain seurauksena tule yhtäkään r uumista on kyllä daiju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että olet sellainen hyvä opettaja, jonka tunneilla ei olisi muutenkaan hirveästi häiriöitä, koska sinun tunneille on kiva tulla. Muistan itsekin tällaisia opettajia omilta kouluajoilta. Mutta sitten on niitä opettajia, joista ei syystä tai toisesta pidetä. Sellaisia, joita ärsytetään tahallaan. Omalla tytöllä on yksi tällainen opettaja, jota koko luokka yltyy ärsyttämään, vaikka ovat muuten kilt
Kurinpitokeinojen puute johtaa siihen, että opettajaa voi härnätä seurauksitta. Ei ole pelkoa, että tulisi jälki-istuntoa, joutuisi nurkkaan seisomaan tai saisi karttakepistä näpeilleen.
Lastenkasvatus on rappiolla.
Kertoo ikävä kyllä myös opettajan ammattitaidottomuudesta, jos yleensä kiltti luokka käyttäytyy villi-ihmisten lailla vain hänen tunneillaan.
Seuraaaksi kielto vielä kotona niin elämä alkaa taas voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka luulee ettei tän lain seurauksena tule yhtäkään r uumista on kyllä daiju.
Mihin koulussa tarvitsee puhelinta? Siellä ollaan töissä, eli opiskelemassa. Ei niissä palkkatöissäkään ole tarkoitus omaa puhelinta räpläillä vaan tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
No näinpä :D Olen katsonut ja kuunnellut tätä sekoilua matkan varrella, kun on vihdoinkin herätty huomaamaan esim. opettajien joukkopako omalta alaltaan, sekä kaikenlaisia asiantuntijoiden keskusteluja eri tiedotusvälineistä, ja naurattaa, kuinka onkaan tarvittu täysin yksinkertaisimman asiaan toteamiseen lukuisia lasten psykologeja, terapeutteja, professoreja, lainlaatijoita, lakimiehiä, huippututkimustuloksia ja varmaan taas jollekin maksettu muutama miljoona jostain tulevaisuuden analyysistä.
Ja mielettömät taloudelliset satsaukset ainoastaan ja vain sen takia, kun pershedelmillä ei ole mitään kuria, käytöstapoja, kieltoja tai kasvatusta kotona. Saa tehdä ihan mitä vaan, vaikka puukottaa opettajaa, ja opettaja on syytteissä.
Oi että mä nautin niiiin suuresti, kun tiedän millaista näillä luuriaddikteilla tulee olemaan :D
Vielä tarvitaan kuitenkin paljon uusia keinoja, jotta alkaa mennä opit päähän. Ensimmäinen juttu olisi opettaa nämä nulikat lukemaan ja kirjoittamaan suomen kieltä! Säännöt ja selvät sävelet! Nyt on annettu tarpeeksi porkkanaa, on kepin vuoro!
Itseäni on tähän mennessä ärsyttänyt se, että niitä puhelimia on kuitenkin joskus käytetty opetuksessa. Olisin laittanut ruutuajat kokonaan kiinni aina koulupäivän ajaksi ihan itse, ellei koulu vaatisi puhelimen käyttöä aina välillä. Hyvä, kun nyt kielletään.
Ei niitä kännyköitä anneta opettajille, eikä tuossa tempussa mitään uutta ole, kyllä nuo kaikki tiedetään.