Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kännykkäkielto vihdoinkin kouluissa - nyt elokuusta alkaen kiellettyä oppitunneilla

Vierailija
28.07.2025 |

Puhelimen käyttö on elokuusta 2025 alkaen kiellettyä oppitunneilla.

Kommentit (718)

Vierailija
321/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykellon ja tavallisen kellon erottaa kyllä toisistaan. Ensin mainitussa on kokomusta näyttö, jälkimmäisissä taas viisarit tai koko ajan näkyvät digitaalinumerot.

Ohis, mutta ei kaikissa älykelloissa ole mitään kokomustaa näyttöä. Meillä on Apple watchit ja niissä on kyllä kirkas näytto ja taustakuva. Siitä olen samaa mieltä, että sen tunnistaa.

Sitä taas en jaksa uskoa, että joka tunnin alussa esim. yläkoulussa alettaisiin keräämään kaikilta puhelimet ja syynäämään ranteet, että onko kello kädessä. Saa nähdä miten laki toteutuu käytännössä. Mielenkiinnolla odottelen. Meille ei ainakaan ole tullut aiheesta vielä mitään infoa. Oletan, että tulee tämän viikon loppuun mennessä, kun ensi viikolla alkaa jo koulu. 

Vierailija
322/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä näen puhelinparkissa myös potentiaalisia ongelmia. Kouluissa pitää miettiä tarkkaan miten se toteutetaan niin, ettei kenekäään puhelimia pääse varastamaan tai rikkomaan. Muutenkin tuntuu ihan älyttömältä, jos oman lapsen koulussa aletaan keräämään puhelimet pois, kun ainakaan oman tytön luokassa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia puhelimista. 

Puhelinparkeista ja ikean lautastelineistä tuntuu olevan osa ihan hurmiossa. Ja todellisuudessa suurimmassa osassa kuntia/kouluja mitään ei ole edes infottu aiheeseen liittyen.

Itse olen ihan varma, että säätöä tulee. Jollain on hienompi puhelin kuin toisella, niin otetaan se siitä kiusallaan. Tai joku kiireessä kahmii puhelimensa ja tiputtaa loput vahingossa lattialle ja osa menee rikki. Välillä mietin, että onko näillä lautastelinefaneilla teinejä ollenkaan, kun kuvittelee tuon menevän sujuvasti parissa minuutissa. Osa teineistä on fiksuja, mutta aina mahtuu kaikenmaailman perseilijää joukkoon.

Ainakin oman lapsen koulussa on vain kolme välituntia päivässä. Silloin se puhelinsäätö on pois nimenomaan opetuksesta, jos on vaan siirtymä eikä välituntia. Ja jos tähän soppaan lisätään vielä se, että älykellot myös kerätään. Ja sitten opettaja kysyy jokaiselta erikseen, puhelimen ja onko älykelloa. Ja sitten joku ei suostu näyttämään hihan alle, toinen sanoi jättäneensä puhelimen kotiin ja kolmas antaa parkkiin jonkun vanhan varapuhelimen ja pitää oikean puhelimen itsellään.

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että puhelimien kielto on hyvä asia. Kuitenkaan se toteutus ei tule olemaan niin yksinkertaista ja helppoa, mitä osa täällä fantasioi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö itsestään selvästä asiasta oikein laki laatia. Suomen koululaitos on kaaoksessa. Oppitunnit makoillaan avokonttoreiden säkkituoleissa ja oppimistahti määräytyy muualta maailmasta muuttaneiden mukaan. Pisa-tulokset ovat karua katsottavaa. Mukulat pulpetteihin seuraamaan opetusta ja jos ei ole mennyt perille, ko.luokka käydään uusiksi ilman mitään neuvotteluita. Opettajille palautettava valta toimia työrauhan turvaamiseksi; niin yksikertaista se on.

Vierailija
324/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuuko, NO EI TULE ONNISTUMAAN. Lisäksi Kouluissa ja oppilaitoksissa tulee olemaan todella tukalaa ja ankeaa. Kesällä ei ole mitkään ilmanvaihdot ole olleet varmaan edes päällä. Pätsihelveddiin opiskelemaan. Mut nauttikaa! Sielläpä steppaatte ja sosiaaliset taidot palautuuuuuuuu pää heissä ja vidutuksessa. 

Meidän koulussa on ollut kännykkäkielto jo 8 vuotta. Ihan hyvin on onnistunut.

Vierailija
325/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan varma, että säätöä tulee. Jollain on hienompi puhelin kuin toisella, niin otetaan se siitä kiusallaan. Tai joku kiireessä kahmii puhelimensa ja tiputtaa loput vahingossa lattialle ja osa menee rikki. Välillä mietin, että onko näillä lautastelinefaneilla teinejä ollenkaan, kun kuvittelee tuon menevän sujuvasti parissa minuutissa. Osa teineistä on fiksuja, mutta aina mahtuu kaikenmaailman perseilijää joukkoon.

On kaksi omaa teiniä ja vuoden kokemus yläkoulussa noista telineistä. Mtiään kuvaamaasi ei ole tapahtunut ja on ollut vaikka minkälaista ylivilkasta sählää oppilaina. Yhtään varkautta ei myöskään.

t. äiti ja ope

Vierailija
326/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuuko, NO EI TULE ONNISTUMAAN. Lisäksi Kouluissa ja oppilaitoksissa tulee olemaan todella tukalaa ja ankeaa. Kesällä ei ole mitkään ilmanvaihdot ole olleet varmaan edes päällä. Pätsihelveddiin opiskelemaan. Mut nauttikaa! Sielläpä steppaatte ja sosiaaliset taidot palautuuuuuuuu pää heissä ja vidutuksessa. 

Ranskassa ollut jo monta vuotta.

Vierailija
327/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaikissa kouluissa ole ollut kielletty puhelimien käyttö tunnilla ilman lupaa aina? Lain pitäisi tuoda opettajille vaan lisää vipuvartta ottaa puhelin pois häiriköiltä.

Vierailija
328/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kaksi omaa teiniä ja vuoden kokemus yläkoulussa noista telineistä. Mtiään kuvaamaasi ei ole tapahtunut ja on ollut vaikka minkälaista ylivilkasta sählää oppilaina. Yhtään varkautta ei myöskään.

t. äiti ja ope

Haluatko kertoa lisää, miten tuo on onnistunut? Onko lapset kiltisti jonossa tuoneet ja hakeneet puhelimensa? Onko tullut purnaamista vastaan?

Ja miten teillä aiotaan toteuttaa tuo älykellojen osalta nyt? Siis aidosti kiinnostaa käytännön kokemukset ja toteutus. 

Vierailija
329/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmissa kouluissa kännykkäkielto on ollut jo ajat sitten ja toiminut hyvin. Noissa kouluissa on yleensä motivoituneita oppilaita ja työrauha kunnossa, kukaan ei tosiaan vikise tunnilla kännynsä perään.

Joidenkin koulujen oppilaiden vaan on vaikea olla räpläämättä mitään ja on rauhatonta menoa. Näkyy koulun oppimistuloksissa suoraan oppilaiden taso.

Vierailija
330/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykellon ja tavallisen kellon erottaa kyllä toisistaan. Ensin mainitussa on kokomusta näyttö, jälkimmäisissä taas viisarit tai koko ajan näkyvät digitaalinumerot.

Ohis, mutta ei kaikissa älykelloissa ole mitään kokomustaa näyttöä. Meillä on Apple watchit ja niissä on kyllä kirkas näytto ja taustakuva. Siitä olen samaa mieltä, että sen tunnistaa.

Sitä taas en jaksa uskoa, että joka tunnin alussa esim. yläkoulussa alettaisiin keräämään kaikilta puhelimet ja syynäämään ranteet, että onko kello kädessä. Saa nähdä miten laki toteutuu käytännössä. Mielenkiinnolla odottelen. Meille ei ainakaan ole tullut aiheesta vielä mitään infoa. Oletan, että tulee tämän viikon loppuun mennessä, kun ensi viikolla alkaa jo koulu. 

Miten siinä kestää akku jos taustakuva on koko ajan näkyvissä ja näyttö on kirkas?

Vierailija
331/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaimmissa kouluissa kännykkäkielto on ollut jo ajat sitten ja toiminut hyvin. Noissa kouluissa on yleensä motivoituneita oppilaita ja työrauha kunnossa, kukaan ei tosiaan vikise tunnilla kännynsä perään.

Joidenkin koulujen oppilaiden vaan on vaikea olla räpläämättä mitään ja on rauhatonta menoa. Näkyy koulun oppimistuloksissa suoraan oppilaiden taso.

Oman lapsen koulussa näin, mutta ne puhelimet ovat olleet ja pysyneet kaikilla repussa ilman sen suurempia ongelmia. Lapsi on ihan itse aina syksyn aluksi ajastanut puhelimesta koulupäivä-tilan niille ajoille, kun koulua on, että se ei vahingossakaan häiritse. Saman ajastuksen tekee myös treeniensä ajaksi. Joillain lapsilla on motivaatiota ja järkeä. Heille tämä laki ei ole ongelma. Ongelmaperheet/-lapset kyllä varmasti aiheuttavat ongelmia edelleen. Siksi hyvä, että opettajilla on nyt laki takanaan. 

Vierailija
332/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko kertoa lisää, miten tuo on onnistunut? Onko lapset kiltisti jonossa tuoneet ja hakeneet puhelimensa? Onko tullut purnaamista vastaan?

Ja miten teillä aiotaan toteuttaa tuo älykellojen osalta nyt? Siis aidosti kiinnostaa käytännön kokemukset ja toteutus. 

Ne lautastelineet on vahvalla teipillä kiinni tasossa eli niitä ei saa irti.

Jokaiselle on oma numero, johon laittavat sen, ihan kiltisti laittavat jonossa luokkaan tullessaan. Kännykkätarkastaja (vuoro kiertää) tarkistaa, että jokainen on laittanut. Minulla on kännykkätarkastaja ja läksytarkastaja, joista molemmista saa hyvä-merkinnän. Kännyköistä katson itse vielä lopuksi, että jokaisella todella on kännykkä siinä, eikä esimerkiksi kuoria.

Luokasta lähdetään samalla tyylillä, jonossa.

Älykelloja ei ole ollut yläkoulussa kellään.

Ja tämä on itähelsinkiläinen yläkoulu, jossa ei todellakaan ole mitenkään ihmeellinen oppilasaines, eikä kaikki osaa edes suomea.

Vierailija
333/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi, mutta aika outoa, jos kenelläkään ei ole älykelloa. Tai sitten on kiinni koulusta/piireistä. Urheilevalla lapsellani ja kavereillaan on kaikilla se äly-/urheilukello kädessä. No, odottelen kärsivällisesti oman kaupungin linjauksia.

Vierailija
334/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi, mutta aika outoa, jos kenelläkään ei ole älykelloa. Tai sitten on kiinni koulusta/piireistä. Urheilevalla lapsellani ja kavereillaan on kaikilla se äly-/urheilukello kädessä. No, odottelen kärsivällisesti oman kaupungin linjauksia.

En osaa sanoa. Ei mun omilla teineillänikään ole, eikä kellään heidän kavereistaan.

Vierailija
335/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat into piukeena ostaneet lapsilleen kellopuhelimia koska ne ovat "vastuullinen" vaihtoehto älypuhelimelle. Nyt myös niistä tulee kuitenkin kiellettyjä.

Vierailija
336/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten sellaienn juttu vielä, että minulla on ISO luokkahuone käytössä. Ahtaassa tilassa varmasti hankalampaa.

Plus minulla on tapana ottaa sinne luokkaan hengailemaan oppilaita välitunneillakin ja muutenkin aika rennosti olla, joten voi olla, että minua ei koeta kovin nipottavaksi, mitä en olekaan. Sitten heidän on helppo totella ne säännöt, jotka minulla on. Ei tule sellaista vänkäämisen halua ihan kaikesta.

Vierailija
337/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat into piukeena ostaneet lapsilleen kellopuhelimia koska ne ovat "vastuullinen" vaihtoehto älypuhelimelle. Nyt myös niistä tulee kuitenkin kiellettyjä.

Niin. Mutta ei kai sillä ole mitään väliä. Samalla tavalla lapset saa ne takaisin koulupäivän jälkeen. Ei mitään mobiililaitetta tarvitse käyttää tunneilla.

Ne kellopuhelimet ovat usein muuten ihan hervottoman isoja suhteessa pikkukoululaisen käteen. Luulisi, että ovat tiellä ja mahtuvat huonosti ulkovaatteiden alle. 

Vierailija
338/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin että nuo kännykkä-parkit olisi olleet yleisiä jo ennestään. Omien lasten koulussa on ollut käytössä muutaman vuoden. Yläasteella siis. Alakoululaisen luokassa on pidetty repussa ja käsittääkseni aika hyvin toiminut sielläkin. No, hyvä se on että yleistyy nyt sitten.

Vierailija
339/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa. Ei mun omilla teineillänikään ole, eikä kellään heidän kavereistaan.

Voi olla kaveripiirin sosiaalinen paine mikä vaikuttaa.

Vierailija
340/718 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs v itun hyötyä tästä muka on? Tytär antaa opelle rikkinäisen puhelimen ja pitää taskussaan toimivaa. Ja ope luulee joka päivä että lain mukaan mennään. La la la.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä