Kännykkäkielto vihdoinkin kouluissa - nyt elokuusta alkaen kiellettyä oppitunneilla
Puhelimen käyttö on elokuusta 2025 alkaen kiellettyä oppitunneilla.
Kommentit (718)
No menohan on mennyt ranttaliksi jos ei ole välitunteja tai siirtymisiin on alle 5 minuuttia aikaa.
No sitähän minä juuri sanoin, että aikamoinen hullunmylly on luvassa. Minun koulussani on myös luokkahuoneet todella pieniä (ne on oikeasti vain luokan puolikkaita, koska oppilasmäärän takia alkuperäinen luokkatila on jaettu kahtia).
Huvipuistohullu kirjoitti:
Onhan se hyvä jo koulussa opetella, kun ei töissäkään saa puhelinta räplätä 😎
Ei saisi, mutta enpä ole vielä työpaikkaa nähnyt, missä tätä noudatettaisiin, enkä siis myöskään koululuokkaa, että isot edellä ja pienet perässä.
Minun oppitunneillani puhelimet eivät ole olleet ongelma. Toivottavasti mitään keräyslaatikoita ei tule. En ajatellut kerätä pois ennen kuin tulee ongelmaksi jollekin ryhmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti laitteet kerätään/oppilaat vie puhlimensa oppituntien ajaksi pois sovittuun paikkaan mihin ne kerätään ennen opetuksen alkua.
Muuten kai mahdoton toteuttaa ja valvoa ellei selkeästi näin toimita.
No ainakin mun lasteni kouluissa tähän saakka ne on pidetty repussa, ja jos ne on otettu sieltä esiin, on lähtenyt punainen viesti huoltajalle. Mikä tässä systeemissä on vikana?
Helsingissä 85% vanhemmista vähät välittävät näistä viesteistä, tämän kirjoittaja on varmaan jostain suomen viimeisestä hevon kuusen kolkasta, jossa ei ole vielä tummat huippuosaajat päässeet kykyjään näyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa käydä tätä nyt läpi, voiko joku tiivistää mikä tässä on ongelmana.
Tunnin alussa kerätään puhelimet, jos oppilas antaa feikkipuhelimen ja käyttää omaansa, tulisi häntä rangaista tästä.
MENEE 10 MINUUTTIA OPETUSAIKAA (JA SIELLÄ LUOKASSA ON SE EDELLINEN RYHMÄ VIELÄ HAKEMASSA OMIAAN)
Tunnin lopussa, kaikki menevät nätissä jonossa hakemaan puhelimensa.
MENEE 10 MINUUTTIA OPETUSAIKAA JA LUOKKAAN TUNKEE SEURAAVA RYHMÄ SAMAAN AIKAAN).
Voi olla, että olen täysin vieraantunut nykyajan lapsien kognitiivisista taidoista mutta ei tuollaisessa tehtävässä paria minuuttia kauempaa voi mennä, pidättekö te teidän lapsianne liikuntakyvyttöminä hunsvotteina vai ihmisinä.
Olen yläkoulun opettaja
Kouluissa on siirtymävälitunteja, jolloin oppilaat vaan vaihtavat luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti laitteet kerätään/oppilaat vie puhlimensa oppituntien ajaksi pois sovittuun paikkaan mihin ne kerätään ennen opetuksen alkua.
Muuten kai mahdoton toteuttaa ja valvoa ellei selkeästi näin toimita.
No ainakin mun lasteni kouluissa tähän saakka ne on pidetty repussa, ja jos ne on otettu sieltä esiin, on lähtenyt punainen viesti huoltajalle. Mikä tässä systeemissä on vikana?
Helsingissä 85% vanhemmista vähät välittävät näistä viesteistä, tämän kirjoittaja on varmaan jostain suomen viimeisestä hevon kuusen kolkasta, jossa ei ole vielä tummat huippuosaajat päässeet kykyjään näyttämään.
Näiden vanhempien mielestä osa lapsista saa hukkua rannalla tai uima-altaaseen, kun niitä lapsia on tarpeeksi niin ei se haittaa jos pari lähtee!
Vierailija kirjoitti:
Minun oppitunneillani puhelimet eivät ole olleet ongelma. Toivottavasti mitään keräyslaatikoita ei tule. En ajatellut kerätä pois ennen kuin tulee ongelmaksi jollekin ryhmälle.
Sinä teet juuri niinkuin laki määrää että.
Vierailija kirjoitti:
Sen käyttö pitäisi paremminkin SALLIA, mutta ÄÄNETTÖMÄLLÄ ! Entäs, jos joku/jotkut entiset/nykyiset oppilaat sekavat taas ja tekevät jonkin iskun kouluun aseilla uhaten ja ampuen ? Mistä silloin apua ? Nopeasti sitä on silloin saatava. Ja entäs, jos joku saa jonkun sairauskohtauksen kesken tunnin, välitunnin yms ? Eikös silloin pidä saada apua nopeasti ?
Tuhansia vuosia pärjätty kouluissaKIN ilman puhelinta ja kaiken lisäksi niitä ongelmia oli silloin paljon vähemmän, että kyllä nämä vaaratilanteetkin syntyvät alunperin juuri sitä puhelinta tuijottamalla ja sieltä kerätään vaikutteita ja sillä tilataan niitä laittomia välineitä.
Kouluissa on siirtymävälitunteja, jolloin oppilaat vaan vaihtavat luokkaa.
Mitä tämä tarkoittaa?
Meillä opettajat vaihtavat myös, ihan ilman välituntia, lennosta. Sekä oppilaat että opettajat vaihtaa. On muuten aikamoista ravaamista, kun se koulutalo ei ole ihan pieni, kahdessa kerroksessa ja sellaisiin siivekkeisiin rakennettu.
Fysiikan ja kemian opettajat on tyytyväisiä raahatessaan välineitään ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki määrää että opettajan on PAKKO kerätä pois? Vai antaako siihen mahdollisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oppilaat taatusti kertoo kotona, että Maija ope antaa käyttää puhelinta, muut ei. Enpä usko, että kukaan lähtee työpaikkaansa vaarantamaan.
Vierailija kirjoitti:
vaikka olisikin se ei pelasta mitenkään lasten opiskelua kun häiriköivät oppilaat luokissa tuhoavat niidenkin lasten opskelun jotka haluavat opiskella, koulujärjestelmä on täysin tuhottu siinä ei älylaitteiden poisto auta mitään
Monella varmaan pamahtaa jätti suuret adhd hommelit käyntiin kun ei ole sitä luuria siinä ja veikkaan myös, että joissain kouluissa tämä ei tule toimimaan kuten kuvitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki määrää että opettajan on PAKKO kerätä pois? Vai antaako siihen mahdollisuuden?
No pakko tietenkin haloo nytten.
Kasarin alussa Helsingissä oli aika sotilaallisia ne välitunnit. Kun kello soi, niin kaikki järjestäytyivät parijonoon pihalle. Sisään mentiin sitten yksi jono kerrallaan. Muistan että taskulaskin oli kieletty koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pakko tietenkin haloo nytten.
Koulussa voidaan esimerkiksi päättää, että puhelimet säilytetään häiriöttömässä tilassa oppilaan omassa laukussa tai puhelin tuodaan puhelinparkkiin. Haloo vaan sullekin.
Vierailija kirjoitti:
Sen käyttö pitäisi paremminkin SALLIA, mutta ÄÄNETTÖMÄLLÄ ! Entäs, jos joku/jotkut entiset/nykyiset oppilaat sekavat taas ja tekevät jonkin iskun kouluun aseilla uhaten ja ampuen ? Mistä silloin apua ? Nopeasti sitä on silloin saatava. Ja entäs, jos joku saa jonkun sairauskohtauksen kesken tunnin, välitunnin yms ? Eikös silloin pidä saada apua nopeasti ?
Oppilaat ovat opettajien vastuulla ja jokaisella on auttamisvelvollisuus hätätilanteessa. Eli koulun aikuisten vastuulla on oppilaiden turvallisesta oppimisympäristöstä huolehtiminen. Ja oppitunnilla hälyttää apua paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrääkö laki, että pitää kerätä pois? Vai että niitä ei saa käyttää tunnilla? Miksi kukaan keräisi niitä pois, jos ne eivät ole aiheuttaneet ongelmia? Minusta lain pitäisi vain mahdollistaa puhelimen takavarikointi, jos sitä käyttää tunnilla. Ja muut saisi pitää puhelimen kiltisti repussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimien säilytys on oltava nyt osana järjestyssääntöjä, mihin laitteet jätetään.
KOTIIN ja koskee myös AIKUISIA!
Minkä ihmeen takia aikuisten kännykän käyttöä pitäisi rajoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrääkö laki, että pitää kerätä pois? Vai että niitä ei saa käyttää tunnilla? Miksi kukaan keräisi niitä pois, jos ne eivät ole aiheuttaneet ongelmia? Minusta lain pitäisi vain mahdollistaa puhelimen takavarikointi, jos sitä käyttää tunnilla. Ja muut saisi pitää puhelimen kiltisti repussa.
Ei määrää, antaa mahdollisuuden. Todennäköisesti ne tullaan useimmissa kouluissa keräämään, koska sitä vaativat opettajat, joilla ei ole auktoriteettia tai kykyä hallita luokkia. Se helpottaa heidän työtään ja siksi kaikkien on pakko kerätä. Heikoimpien ja huonoimpien opettajien johdolla mennään.
No aikuiset näyttävät lapsille joka päivä miten ei saa tehdä niin lapsetkin sitten voivat joka päivä tehdä kuten ei saa tehdä ja tämä vitsi on nyt todettu jo vuosia toistuvaksi faktaksi