Lakialoite 30% vuokran laskusta hellejaksojen ajalle jollei jäähdytystä ole järjestetty.
Helsingissä on kylmävesiallas josta varsin pienellä vaivalla olisi kylmä vesi johdettavissa patteristoihin joka puolestaan jäähdyttää asunnot mutta taloyhtiöillä ei ole mielenkiintoa tehdä sitä.
Pohjoisemmassa suomessa aurinko paistaa läpi yön ja ongelma on vielä pahempi.
Esimerkiksi oulussa ei vaivauduta kaikissa taloyhtiöissä edes laittamaan ilmanvaihtoa suuremmalle ja sisälämpötila voi nousta jopa 45 asteeseen.
Joten ettekö ansaitse jotain hyvitystä epäinhimillisistä asuinolosuhteista???
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä idea, koska ilman ilmastointia se on terveysriski ja kuormittaa terveydenhuoltoa entisestään!!
Tämä koskee vain lihavia. Tosin kuormittavat terveydenhuoltoa muutenkin.
ei koske, riittää että on refluksi vaivoja ja ne pahenee helteessä! ja lisää esim pahoinvointia. katotaan sitten omalle kohdalle kun normipainoisena et siedä pätkääkään kuumuutta.
Eli syy olla vuokraamatta asuntoa lihaville ja sairaille? Enpä olisi uskonut tuotakaan näkeväni, mutta pidetään mielessä.
T. Neljää asuntoa vuokraava
Vierailija kirjoitti:
Ja sama yhtiövastikkeesta! Ei omistusasujat voi olla huonommassa asemassa.
Ei vain, huvittava aloitus. Sitä alennusta maksettaisiin sitten läpi vuoden kohonneessa vuokrassa, ei se vuokranantaja näille helteille voi mitään.
Ja kun se holtiton viilentäminen voi aiheuttaa kosteusvaurion, niin johan tulee asunnon omistajille maksettavaa - ihan sama tarjoaako vuokralle vai asuuko itse.
Se kastepiste muodostuu sinne seinän sisälle, höyrynsulun ulkopuolelle.
Suomessa on laadittu jo minimi ja korkein lämpötila vuokra-asuntoihin. Kesäisin se on 32 astetta, jonka jälkeen saat vuorasta alennusta ellei vuokranantaja tee muutoksia.
Jos tämä ei sinua miellytä voit hankkia siirrettävän ilmastointilaitteen. Olet itse asuntoa vuokratessasi tiennyt mitä asuntoon kuuluu. Kaikki nämä näkyy vuokrassasi. Jokainen toki haluaisi halvan vuokran kaikilla luksusominaisuuksilla.
Aika vaikeaa olisi tuo asunnon lämmön mittaaminen. Minä vuokranantajana en luottaisi vuokralaisen mittailuihin. Pitäisi oma mittari laittaa ja varmistaa, ettei asukas käy siellä lämpölampun kanssa huseeraamassa.
Ihan voi jokainen itse viilennyksensä hommata, jos sellaista tarvitsee. Eniten minua tässä säälittää vanhukset, joilla saattaa olla se 35 astetta asunnossa, eikä ole mahdollista päästä asunnosta pois. Siinä on oikeasti kidutus jo kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kastepiste 15-20 astetta, siinäpä johdat patterreihin 5-asteista vettä ja ihmettelet kun ne hikoilee lattian pilalle.
Nykylainsäädäntö mahdollistaa jo nyt vuokranalennuksen vaatimisen mikäli asunto on liian kuuma.
Niinhän se mahdollistaa. Mutta kiinnostaisi tietää, miten moni tuon alennuksen käytännössä saa.
Liian kuuma asunto on oikeasti terveysriski.
Aika harva, koska vuokralaisen pitäisi pystyä osoittamaan että on itse tehnyt toimenpiteitä ja niistä huolimatta lämpötila on liian korkea. Vuokranantajalle pitää myös tarjota ihan oikeaa dataa lämpötilasta sekä mahdollisuus korjata tilanne. Yleensä se vuokralainen ei viitsi tehdä noista mitään vaan ennemmin valittaa vaikka täällä palstalla.
Ei pelkkä vuokran lasku, vaan yli 28 asteen sisälämpötila täytyy säätää rikokseksi. Koska sitähän se oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkkä vuokran lasku, vaan yli 28 asteen sisälämpötila täytyy säätää rikokseksi. Koska sitähän se oikeasti on.
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikeaa olisi tuo asunnon lämmön mittaaminen. Minä vuokranantajana en luottaisi vuokralaisen mittailuihin. Pitäisi oma mittari laittaa ja varmistaa, ettei asukas käy siellä lämpölampun kanssa huseeraamassa.
Ihan voi jokainen itse viilennyksensä hommata, jos sellaista tarvitsee. Eniten minua tässä säälittää vanhukset, joilla saattaa olla se 35 astetta asunnossa, eikä ole mahdollista päästä asunnosta pois. Siinä on oikeasti kidutus jo kyseessä.
No juuri sen vaikeuden ja luottamuspulan takia moni ei varmaan edes yritä hakea sitä alennusta, vaikka olisi siihen oikeutettu.
Itse ainakin kärsin kuumuudesta jo sinänsä niin paljon, että en todellakaan jaksaisi mitään ylimääräistä sählinkiä vuokranantajan kanssa siihen päälle. Ja kun se mahdollinen alennuskin on niin pieni, niin ei todellakaan maksa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on laadittu jo minimi ja korkein lämpötila vuokra-asuntoihin. Kesäisin se on 32 astetta, jonka jälkeen saat vuorasta alennusta ellei vuokranantaja tee muutoksia.
Jos tämä ei sinua miellytä voit hankkia siirrettävän ilmastointilaitteen. Olet itse asuntoa vuokratessasi tiennyt mitä asuntoon kuuluu. Kaikki nämä näkyy vuokrassasi. Jokainen toki haluaisi halvan vuokran kaikilla luksusominaisuuksilla.
Ei vuokranantaja voi tehdä mitään, taloyhtiö ehkä.
Kannatan! Ja olen itse vuokranantaja mutta jokaisessa (3) vuokra-asunnossani on viilentävä ilmalämpöpumppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vuokranantaja voi tehdä mitään, taloyhtiö ehkä.
Aika moneen asuntoon saa nykyisin asentaa ilpin. Ei taloyhtiö sitä asuntoa vuokraa vaan vuokranantaja. Vuokranantajan tehtävä on siis selvittää asiaa taloyhtiön kanssa ja tehdä päätökset taloyhtiön sääntöjen ja mahdollisuuksien mukaan. Jos mitään ei ole tehtävissä, antaa hän vuokraan alennuksen.
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että jos on pakkasta -30 astetta, niin vuokraa voi nostaa 30 prosentilla?
Vierailija kirjoitti:
Minä vuokraan neljää asuntoa ja olen muutenkin kiinteistöalalla töissä. Kun omassa asunnossani oli talvella liian kylmä, valitin ensin huoltoon ja sitten isännöitsijälle. Kun ei auttanut, niin hallituksen puheenjohtajalle. Ei auttanut, joten lainasin töistä loggerin ja menin sen lukemien kanssa uudelleen hallituksen puheenjohtajan juttusille. Seuraavana päivänä putkimies tuli löysäämään pattereiden kuristajia.
Sama pätee tuohon kuumuuteenkin. Loggeri peliin ja samaa tietä eteenpäin. Jos ei auta, niin kunnan terveysviranomainen on seuraava osoite. Se voi määrätä taloyhtiölle uhkasakon, jos ei noudata asumisterveysohtetta. Tosin siinä voi itsekin kohta olla kalliin remontin maksajana.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen tietää asuntoa vuokratessaan että ilmastointia ei ole. Ilmastoimattomuus on jo huomioitu vuokrassa. Mitään vuokranalennuksia kuumuuden takia ei tarvita.
14 hellepäivää . n 30 astetta. , ei kovin monta enempää. Totta on että ei uusissakaan taloissa ole jäähdytystä tai edes viilennystä. Muutin tähän 28.11. viime vuonna. Piti olla uudenaikaiset järjestelmät myös viilennykseen. 1/2 vuotta vanha talo. Ja paskat.
Lopettakaa se turhasta valitus ja menkää töihin.
Vierailija kirjoitti:
Onpa tosi hirmu vaikeaa kylvää muutama Ruuvitagi ympäri kämppää ja kerätä tilastot vakka koko heinäkuulta. Loppupeleissähän se ei ole kovinkaan olennaista luotatko sinä mittailuihin vai et, kun viimeisen sanan asiasta sanoaa tuomioistuin - ja hyvin todennäköisesti sinun piikkiisi.
Vierailija kirjoitti:
Jossei huvita asua vuokralla niin ainahan sitä voi ostaa oman ja lopettaa tuon ulinan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri sen vaikeuden ja luottamuspulan takia moni ei varmaan edes yritä hakea sitä alennusta, vaikka olisi siihen oikeutettu.
Itse ainakin kärsin kuumuudesta jo sinänsä niin paljon, että en todellakaan jaksaisi mitään ylimääräistä sählinkiä vuokranantajan kanssa siihen päälle. Ja kun se mahdollinen alennuskin on niin pieni, niin ei todellakaan maksa vaivaa.
Nyt on pk-seudulla vuokralaisen markkinat, joten kannattaa äänestää jaloillaan jos vuokranantaja vaikuttaa pösilöltä. Todennäköisesti saa tingattua alemman vuokrankin.
Ei vuokranantaja voi muuttua kylmäksi sisäilmaksi. Monet vuokra-asunnot ovat yksiöitä tai kaksioita ilman parveketta (eli ei voi asentaa ilmalämpöpumppua) ja jos kaikki ikkunat ovat auringon suuntaan niin väkisinkin asunto lämpenee kun edes yöllä ei saa ristivetoa aikaan. Jos tietää kärsivänsä kuumasta niin pitää valita (vuokra)asunto sen perusteella.
Rima on asetettu suht korkealle kun kämpän pitää lämmetä yli 32-asteiseksi kun vuokralainen on itse tehnyt kämpän viilentämiseksi kaiken sen mitä häneltä voi kohtuudella odottaa ja lisäksi korvaukset aika mitättömät, suositus luokkaa 10%. Eli jos koko kuukauden joka päivä käy yli 32 asteessa niin saatat jopa satkun saada alennusta.