HS:ssä tänään 50 vuotta sitten -palstalla kuva Suonenjoen mansikkakarnevaaleilta 1975
Kuvassa kaikki ihmiset on hoikkia/normaalivartaloisia.
Silloin ei vielä ollut eri kehotyyppejä. Nykypäivänä kolmasosa aikuisväestöstä ja neljäsosa nuorista on painoindeksin mukaan lihavia.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut näin paljon teollista paskaa kaupan hyllyt täynnä, lisäaineilla kyllästettyjä ruoan irvikuvia, ja ihmisillä töitä niin paljon kuin jaksoi tehdä.
Ja ihmiset tekivät työkseen myös ruumiillisia töitä. Nyt koneet ja automaatio hoitaa monet tällaiset työt.
no mansikanpoiminta tehdään edelleen käsin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli koko mansikkakarnevaalialue täynnä väkivaltaisia kusipäitä. Kokemusta on, olin siellä.
pahoinpitelyt, ryöstöt ja muu rikollisuus oli silloin korkeammalla tasolla kuin nykyään.
Sinun kylälläsi varmaan olikin, muttei muualla.
aivan kaikkialla, ei kannata muuta väittää
Noin se vain oli. Läskiä syötiin ja hoikkina pysyttiin!
Vierailija kirjoitti:
ja tupakkia polteltiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli koko mansikkakarnevaalialue täynnä väkivaltaisia kusipäitä. Kokemusta on, olin siellä.
Herttaisilta nuo kuvan naiset ainakin näyttävät.
Ne vain näyttää. Väkivaltaisia kusipäisiä akkoja ne on.
Ei tuossa mitään sellasta kuvaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Lihassa piti ennen olla läskiä.
Kyljyksissäkin oli 2 sentin läskireuna. Joulukinkussa 4 senttiä.
Nyt on jalostettua ja keinorehulla ruokittua pikakasvatettua läskitöntä sikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja tupakkia polteltiin
Ja syöpään kuoltiin
Vielä 70-80 - luvuilla keskivertoperheissä ruokaa ei ollut yllin kyllin, vaikka ei varsinaisesti köyhyydessä elettykään. Ruoka oli melko yksinkertaista ja herkut syötiin lauantaina/ vkl ja juhlissa. Karkkia, sipsejä, limsaa tmv. sai vain kerran-pari viikossa. Ruoka-ajat oli suht säännölliset, eikä koko ajan puputettu ylimääräistä. Etenkin lasten ja nuorten lihomista tämä ehkäisi.
Monet teki fyysistä työtä, mutta toisaalta lähes päivittäistä liikuntaa harrasti oman tietämykseni mukaan harvempi kuin nykyisin.
Uskoisin, että tuon ajan aikuiset olivat sitä vielä vaatimatonta ja säästäväistä sukupolvea, jotka olivat oppineet/ kuulleet omilta vanhemmiltaan pula-ajan ja todellisen nälän kertomukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitään naisia olleet vaan teinityttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitään naisia olleet vaan teinityttöjä.
No ehkä siihen aikaan, mutta nykyisin varoisin tytöttelyä.
https://www.hs.fi/historia/art-2000011378031.html