Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen migreeni - mikä sitä aiheuttaa?

Vierailija
27.07.2025 |

Tapailen miestä, joka kärsii aika usein suhteellisen voimakkaista migreenikohtauksista. Ei pysty niitten aikana muuta kuin makaamaan pimeässä huoneessa. Nyt on kerran tämmöinen sattunut meidän treffien aikana kun hän oli luonani, ja sydän särkyi kun toiseen sattui enkä voinut tehdä mitään.

Mietin vain mikä noita aiheuttaa miehillä kun ei ole samanlaista hormonisyytä ainakaan?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan se edes sama sairaus

Vierailija
2/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aikuisella pojallani kärsii migreenistä niin, että armeijastakin on vapautus. Piikittää jokakuukausi biologista lääkettä. Jokin proteiinin puute muistaakseni. 

Nuorempana etsimme ratkaisua syömisestä, veden juomisesta, rutiineista, yöunista yms, mutta oikeastaan mikään ei vaikuta mihinkään. Stressi ja kiire ovat ainoat korrelaatiot, eikä nekään isot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä?

Vierailija
4/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ylipainoinen tai rasittava.

Vierailija
5/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiusaat?

ohis

Vierailija
6/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiusaat?

ohis

Koska olen ilkeä.

Vierailija
7/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenin tarkkaa syytä ei tunneta. Se on neurologinen sairaus. Naisilla yleisempi, mutta ei se miehilläkään mikään harvinainen ole. Onko lääkitys, koska aika monelle löytyy siihen täsmälääke tai estolääkitys. 

Vierailija
8/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Migreenin tarkkaa syytä ei tunneta. Se on neurologinen sairaus. Naisilla yleisempi, mutta ei se miehilläkään mikään harvinainen ole. Onko lääkitys, koska aika monelle löytyy siihen täsmälääke tai estolääkitys. 

Totta. Naisilla kuitenkin hormonitoiminta liittyy siihen hyvin selvästi. Miehillä ei.

Vierailija
9/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla vaikka hampaiden narskuttelu. Kärsin karseista migreeneistä siihen asti kunnes sain hammaskiskot. Siihen loppui.

Vierailija
10/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli aikaisemmin kovia migreeni kohtauksia kun olin n. 30 v mies .kova päänbomotus ja yhdistettynä väsymykseen joten migreenistä ei voinut kuin maata ja levätä

Vierailija
11/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli aikaisemmin kovia migreeni kohtauksia kun olin n. 30 v mies .kova päänbomotus ja yhdistettynä väsymykseen joten migreenistä ei voinut kuin maata ja levätä

Selvisikö koskaan mikä aiheutti ja loppuivatko itsestään vanhemmalla iällä?

Vierailija
12/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies kärsii myös migreenistä. On perinyt sen 

Vierailija
13/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehellä näyttää olevan suklaa varsinainen migreenitriggeri. Joskus näköjään iskee suklaanhimo ja kun sitä on syönyt reippaasti, on seuraavana päivänä takuuvarmasti migreeni. Joitakin vuosia sitten hän sai verenpaineeseen Bisoprololia, jonka miellyttävä sivuvaikutus on migreenikohtausten väheneminen. Toki niitä tulee, ainakin tuolla suklaalla, mutta ei tarvitse ainakaan oksennella.

Vierailija
14/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estolääkitys kehiin jos kohtauksia on usein. 

Itselläni oli satunaisia kohtauksia n 10 vuoden ajan. Sitten ne hävisivät. Onneksi. Minulle niitä aiheutti ainakin kirkkaat valot. 

M

Vierailija
15/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenejä on montaa erilaista. Vai yksi liittyy hormooneihin.

Vierailija
16/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni kärsi järkyttävän kovista migreeneistä ja perin häneltä ja poikani peri minulta sekä isältään joka myös perinyt. Kyllä se vaan miehilläkin voi olla ja laukaisevia tekijöitä on paljon. Isäni kohtaukset onneksi loppuivat jossain vaiheessa. Itselläni ei hormonitoimintaa enää ole ja silti sain viikko sitten hirveän migreenin, hormoniaikaan oli selvästi yhteys muiden tekijöiden lisäksi. Ei siinä toisen kärsiessä oikein muuta voi kun auttaa missä voi eli antaa lääkkeitä, tuoda kylmää, avata ikkunaa tms. Mikä nyt kellekin on hyvä. Hirveä oli lapsena nähdä ja kuulla isäni kohtauksia, äiti onneksi selitti mistä on kyse ja osasin suhtautua kun itse sain ensimmäisen. Lapsi ei onneksi kärsi niin kovista vaikka selkeästi on kipua ja huonovointinen.

Vierailija
17/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut samanlaisia oireita kuin migreenissä, mutta lääkäri nimesi sen sarjapäänsäryksi. Sain sen estolääkitykseen propralia ja samoja särkylääkkeitä kuin migreeniinkin syödään.

Merkillistä tosiaan, että päänsärky voi pysyä poissa jopa vuosia ja sitten herään useana peräkkäisenä yönä kamalaan päänsärkyyn. Sitten aloitan jälleen estolääkityksen ja se häviää.

Vierailija
18/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut samanlaisia oireita kuin migreenissä, mutta lääkäri nimesi sen sarjapäänsäryksi. Sain sen estolääkitykseen propralia ja samoja särkylääkkeitä kuin migreeniinkin syödään.

Merkillistä tosiaan, että päänsärky voi pysyä poissa jopa vuosia ja sitten herään useana peräkkäisenä yönä kamalaan päänsärkyyn. Sitten aloitan jälleen estolääkityksen ja se häviää.

Oletko työ- tai ajokunnossa seuraavana päivänä?

Vierailija
19/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika sai ekan kohtauksen 4 vuotiaana. Hänellä pahin on kirkas valo. Esim. Yhdessä koulu luokassa sai helposti migreenin. Nykyään käyttää tosi ahkerasti aurinkolaseja. Silmälaseissa on sinisen valon estävät linssit. Niiden aikana kohtauksia tullut selvästi vähemmän. Myös valvominen vaikuttaa. Ruokarytmin pitää olla säännöllinen. Aika pelottavaa kun hänellä puutuu aina toinen käsi kun kohtaus on päällä. 

Vierailija
20/36 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni oli harvakseltaan melko rajuja mutta lyhyitä kohtauksia, jotka liittyivät usein stressaaviin tilanteisiin ja usein migreeni ilmaantui tilanteen rauetessa. Näitä sattui erityisesti ulkomailla muutenkin vieraassa ympäristössä, tosin ei läheskään aina. Itselleni periytyi astetta pahempana.