Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ono Suomella tässä taloudellisessa tilanteessa varaa ylläpitää subjektiivista päivähoito-oikeutta

Vierailija
26.07.2025 |

Niin että kahden lomailijan/työttömän lapsella on oikeus olla päiväkodissa viitenä päivänä viikossa klo 6:30-17? Vai voisiko oikeutta rajata esimerkiksi 20-25 tuntiin viikossa, jos jompikumpi tai molemmat vanhemmat ovat kotona? Työssäkäyvien vanhempien lapsille tietenkin kokopäiväpaikka tarpeen mukaan, mutta näitä vapaaratsastajia voisi mielestäni kyllä karsia, etenkin kun aletaan säästämään jo vanhusten hoidosta ym tärkeämmästäkin.

Miksei tämä säästökohde kiinnosta päättäjiä?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä, hoidattavatko työttömät kersansakin ilmaiseksi?

Ihan ne työssä käyvät vievät lapsensa päiväkotiin vapaapäivinä ja lomilla, kun on niin rankkaa eikä jää aikaa itselle. Sitten menevät kahville, kuntosalille jne.  Älytöntä touhua. Mielestäni 4 tuntia päivässä riittää lapselle jonka vanhemmat/vanhempi on työttömänä. Näin lapsi oppii toimimaan ryhmässä ja on kavereita. Erikseen sitten harkinnan mukaan pitempiä aikoja niille lapsille joilla on perheessä esim.päihde, mielenterveys tms.ongelmia. 

Me yritimme lapselle 4 tunnin päiväkotipäivää siten, että olisin vienyt lapsen klo 10 ja mies hakenut klo 14. Ei käynyt, koska varhaiskasvatuksen ohjattu toiminta on aamulla klo 9 alkaen, joten lapsen olisi hyvä olla silloin hoidossa ja jos haetaan jo klo 14, jää vaille iltap

Oma kokemus yksityiseltä. Hyvin toimi siellä. 

Vierailija
62/68 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä, hoidattavatko työttömät kersansakin ilmaiseksi?

Ihan ne työssä käyvät vievät lapsensa päiväkotiin vapaapäivinä ja lomilla, kun on niin rankkaa eikä jää aikaa itselle. Sitten menevät kahville, kuntosalille jne.  Älytöntä touhua. Mielestäni 4 tuntia päivässä riittää lapselle jonka vanhemmat/vanhempi on työttömänä. Näin lapsi oppii toimimaan ryhmässä ja on kavereita. Erikseen sitten harkinnan mukaan pitempiä aikoja niille lapsille joilla on perheessä esim.päihde, mielenterveys tms.ongelmia. 

Me yritimme lapselle 4 tunnin päiväkotipäivää siten, että olisin vienyt lapsen klo 10 ja mies hakenut klo 14. Ei käynyt, koska varhaiskasvatuksen ohjattu toiminta on aamulla klo 9 alkaen, joten lapsen olisi hyvä olla silloin h

Yksityisellä ei ole varahoitoa, kesälomaa pitää saada 6 vko, koska päiväkoti noin pitkään kiinni, samoin jouluna 2 vko. Maksu on kuitenkin 12 kk/v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin samoin monta monta vuotta. Mun elämä ja elanto on kiinni työpaikasta, joten tulkaa kaikki sankoin joukoin, mä tarviin töitä, todella!

T. Vaka LH

Osa vakan porukasta ei ymmärrä, että työpaikat vähenee samassa suhteessa hoitolapsien vähenemisen kanssa.

Luulevat vaan pääsevänsä helpommalla. Siksi silmät kiiluen ajavat subjektiivista päivähoito-oikeutta alas.

Vai oisko ihan johto käskenyt? Työttömien sakot on kunnille iso potti maksettavaksi. Rahat otetaan varmaan päivähoidosta ja koulusta. Asennemuokkausta tehdään jo. 

Näh, ehkä lastenhoitajilla tämä tilanne. Esiopetuspätevät varhaiskasvatuksen kandit/maisterit ovat varmasti ne viimeiset, jotka potkitaan pois lasten vähenemisen vuoksi.

Vierailija
64/68 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös vaadin että hyvätuloisilta perheiltä poistettaisi lapsilisä. Jos kotitalouden yhteenlaskettu nettotulo on kuukaudessa yhteensä 5000e/kk niin silloin ei pitäisi maksella lapsilisää. 

Hyvätuloiset perheet sijoittaa ja säästää lapsilisät. 

Siksi ytk ja persut

Vierailija
65/68 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin samoin monta monta vuotta. Mun elämä ja elanto on kiinni työpaikasta, joten tulkaa kaikki sankoin joukoin, mä tarviin töitä, todella!

T. Vaka LH

Osa vakan porukasta ei ymmärrä, että työpaikat vähenee samassa suhteessa hoitolapsien vähenemisen kanssa.

Luulevat vaan pääsevänsä helpommalla. Siksi silmät kiiluen ajavat subjektiivista päivähoito-oikeutta alas.

Vai oisko ihan johto käskenyt? Työttömien sakot on kunnille iso potti maksettavaksi. Rahat otetaan varmaan päivähoidosta ja koulusta. Asennemuokkausta tehdään jo. 

Näh, ehkä lastenhoitajilla tämä tilanne. Esiopetuspätevät varhaiskasvatuksen kandit/maisterit ovat varmasti ne viimeiset, jotka potkitaan pois lasten vähenemisen vuoksi.

Mä luulen kanssa. Se on kaiketi tavoite, että varhaiskasvatuksessa työskentelisi tulevaisuudessa opettajat ja sosionomit

Vierailija
66/68 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa näitä ihan tapauksia ihan mahdoton määrä, jotka "turhaan" pitävät lapsia jatkuvasti päiväkodissa. Lastensuojelu on kuormittunut, sieltä ensimmäinen ja halvin ehdotus on lapsi päiväkotiin. 

Kuule. Olen töissä päiväkodissa. Voin kertoa sinulle, että vaikka subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuisi tai rajautuisi muutamaan tuntiin päivässä, 99% lapsista, jotka käyttävät päivähoitoa vaikka vanhempi on kotona, ei ole potentiaalinen lastensuojelun asiakas.  

Komppaan tätä, tein työurani päiväkodissa, eikä niitä lastensuojeluasiakkaita montaakaan ollut!

Vierailija
67/68 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Vaka LH

Miksi alapeukku?

Vakalaiset ei kestä sitä, että puhutaan, että heidän työt voi vähetä. He on omasta mielestään korvaamattomia ja lisää tarvitaan koko ajan. Ei ihan realismia.

Jos nyt ensin päästäisiin siihen tilanteeseen, että päteviä työntekijöitä olisi tarpeeksi... Sen jälkeen voin vakalaisena huolestua töiden vähenemisestä.

Vierailija
68/68 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi oli hoidossa 1 päivän viikossa, kun olin työtön. Kävin silloin työhaastatteluissa ja nyt minulla on vakituinen työpaikka. Minun olisi ollut mahdotonta käydä haastatteluissa muuten, koska isovanhemmat ovat iäkkäitä ja mies päivät töissä. Eli meille päivähoidosta oli tuossa kohtaa iso apu.

Toki lapsi oli hoidossa vain yhtenä päivänä ja jos en saanut haastattelukutsuja, niin hoidin lasta itse kotona. Täysipäiväistä päivähoitoa en oikein ymmärrä, ellei vanhempi ole kykenemätön hoitamaan lasta esim. sairauden vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi