Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sinua ei opastettu kotona, mistä opit elämäntaitoja?

Vierailija
25.07.2025 |

Vanhempani olivat useimmiten joko töissä tai läsnä lähinnä fyysisesti. Siispä opin monta asiaa jälkijunassa lähinnä sattuman kautta. Tähän tapaan:

- Kouluun mennessä en osannut kirjaimia tai kirjoittaa omaa nimeäni. Numerot taisin osata yhdestä kymmeneen, korkeintaan kahteenkymmeneen. Laskutoimituksista en ollut kuullutkaan.

- Kellotaulua meillä ei kotona opetettu. Opin sen ehkä koulussa, vaikka asiasta ei ole jäänyt muistikuvia. Sama juttu oikean ja vasemman kanssa. 

- Minua ei opetettu solmimaan kengännauhoja. Äitini kompensoi asian ostamalla minulle tarralenkkareita n. 11-vuotiaaksi asti. Koulussa minua kiusattiin "vauvakengistä".

- Kävelin koulumatkat ekaluokkalaisesta asti. Liikennesääntöjä ei kuitenkaan opetettu riittävän perusteellisesti. Kaveri tiesi kerran etukäteen, että ohitsemme ajava auto tulee kääntymään. Ihmettelin asiaa, jolloin kaveri opetti, että autoissa on suuntavilkku.

- Käytöstapojakaan ei opetettu. Kävimme joskus sukulaisen luona syömässä ja mietin kovasti, pitäisikö ruuasta kiittää. Uskaltauduin kuitenkin sanomaan kiitos tälle vanhemmalle miessukulaiselle. Isäni nolasi minut ihmettelemällä kovaan ääneen, kuka lapselle on tuollaista opettanut.

- Kuukautisten olemassaolosta kuulin 10-vuotiaana Cosby Showsta. Äidilläni oli sairaanhoitajan koulutus, mutta näistä asioista ei kotona puhuttu.

- Minua ei opetettu puolustamaan itseäni. Kerroin kotona monta kertaa koulukiusaamisesta. Useimmiten asia jäi siihen. Vanhemmat perustelivat asiaa sillä, että opettaja ei kuitenkaan tekisi asialle mitään, koska hän ja rehtori kuuluivat erääseen puolueeseen, jota vanhempani inhosivat.

- Seurustelusta ja seksistä opin Suosikki-lehdestä ja myöhemmin fanfictionista.  Harmittelin kerran äidilleni, että ihailemani poika olikin ihastunut yhteen kaveriini. Äitini "lohdutti" sanomalla, että nuoret pojat nyt ovat niin ulkonäkökeskeisiä. Jäin siihen käsitykseen, että vain klassisen kauniit ihmiset voivat seurustella. Muutenkin äitini varoitteli pojista, että heidän seuraansa ei kannata hakeutua edes kaverina. 

Näiden lisäksi olen oppinut kantapään kautta monta asiaa aikuisena. Mistä sinä olet oppinut elämäntaitoja, jos et kotoa?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolkon puoleiset sanantavat vaan opittiin.  Sekin vaikka sai luvan jättää jotain tavaroita kunnes ehtii ne hakea, olisi silti pitänyt siirtää eri paikkaan.

Ruoanlaitto meni pöperiksi toisinaan, mies toi elintarvikkeet ja aloin sitten vasta laittaa ruokaa, hän oli vihainen kun piti odottaa.

Kaikkea pyykinhuoltamisesta, farkut on vedettävä kosteana ym.

Puhuttelumuoto, teititelläänkö vai nimellä, en edes kehdannut kysyä.

Vierailija
22/26 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä? Onko tämä Provo tai otettiinkonsinut huostaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tuurilla mennyt läpi elämän.

Pyöräilemään ei kukaan opettanut, menin pyörällä jalat maassa, kunnes yksi mäkeä alas mennessä nostin vahingossa jalat polkimille ja aloin polkea.

Läksyissä ei autettu ja näkyi koulumenestyksessä (huonoista numeroista tosin muistettiin sättiä). Pääsin ysiltä niin huonolla todistuksella, ettei sillä menty mihinkään. Sain ihmeen kaupalla töitä, ja näitä sitten tein siihen saakka, kunnes olin valmis kokeilemaan opintoja uudelleen. Monia asioita sai aloittaa perusasioista, mutta lopulta pääsin kärryille. Sain toisen asteen suoritettua, lopulta irtosi amk-tutkintokin. 

Omaan vuokra-asuntoon olin muuttanut ennen mitään näitä opintojani. Eipä siinä itsenäiseen elämään siirtymisessäkään ollut ketään neuvomassa tai auttamassa, tyyliin heipat huikattiin kun lähdin vikan tavarakuorman kanssa (joita vein repussa ja kasseissa paikallisbusseilla kulkien). Vanhempani eivät koskaan tuota asuntoani edes nähneet, eivät tulleet kylään kutsuista huolimatta.

Eniten haastetta on varmaan edelleen luottaa siihen, että pärjää. Kun ei ole mitään tukiverkkoa koskaan ollut, eikä ole nytkään. Ja itsetunnon kehittäminen, että minäkin olen arvokas, vaikka tosi yksin on aina ollut. 

Vierailija
24/26 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap autismikirjolla? Koska ihan rehellisesti sanottuna, nuo on asioita, joita ei OPETETA kenellekään, mutta normaalit ihmiset oppivat ne itsestään ympärillään olevia ihmisiä seuraamalla. Kyllä, useimmissa tapauksissa myös lukemisen, laskemisen ja kellon.

Kiitos mielipiteestäsi, mutta rohkenen olla kanssasi eri mieltä. Upouusien taitojen opettaminen ns. kädestä pitäen on yleensä tarpeen tai ainakin hyödyksi, oli asia melkein mikä hyvänsä. T. Ap, joka on nykyään ammatiltaan opettaja

Vierailija
25/26 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastosta.

Vierailija
26/26 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä? Onko tämä Provo tai otettiinkonsinut huostaan?

Oliko tämä osoitettu ap:lle? Aloitus ei ole provo (olisikin). Sosiaalipalvelut eivät olleet perheeni elämässä mukana. Meillä oli kulissit suurinpiirtein kunnossa. Suljettujen ovien takana oli sitten henkistä ja fyysistäkin väkivaltaa, laiminlyöntien lisäksi. T. Ap