Valvominen aamuyöllä, onko kukaan löytänyt apua
Tähän ongelmaan? Vaikkei erityistä stressiä tms., niin joka yö herään aamuyöllä ja valvon. On perehtynyt uniasioihin, käynyt valmennukset ym. mutta siitä huolimatta tämä jatkuu. Lomalla ei niin haittaa, kun voi aamulla jatkaa nukkumista, mutta arkena jatkuva univelka. Ymmärrän, että jotain hermoston ylivireystilaa on aiemmista asioista tai sitten kyse jostain muusta. Hormonihoidosta ei ole apua.
Mutta siis, oletteko löytäneet apukeinoja tällaiseen ongelmaan vai pitääkö tätä vain sietää?
Kommentit (27)
Voisiko olla vaihdevuodet alkamassa tai alkaneet? Siltä meinaan vahvasti kuulostaa jos stressistä eikä masennuksesta ole kyse.
Omiin uniongelmiini on auttanut jooga. Rentouttava jooga ennen nukkumaanmenoa (yin) tai mielikuvaharjoitukset ovat itseäni auttaneet.
Osa ei voi olla töissä tai sellaisissa töissä, jossa pitää olla tiettyyn aikaan. Ihan selvää. Ellei ole joku hermoja rauhoittava lääke tai lääkkeetön ratkaisu vaikka jetlagiin. Se riippuu mikä syy voisi olla. Osa vaan käy kierroksilla tai on intoa, vaikka nuorena tai on tunteita. Hormonitoiminta voi myös vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla vaihdevuodet alkamassa tai alkaneet? Siltä meinaan vahvasti kuulostaa jos stressistä eikä masennuksesta ole kyse.
Omiin uniongelmiini on auttanut jooga. Rentouttava jooga ennen nukkumaanmenoa (yin) tai mielikuvaharjoitukset ovat itseäni auttaneet.
Arvasin jo otsikosta, että tänne tullaan puhumaan vaihdevuosista. Tietyn ikäinen nainen (eikä ap edes maininnut ikäänsä) ei ole tällä palstalla mitään muuta kuin vaihdevuodet.
Hanki toinen sänky, mieluiten iso nahkasohva untuvatäytteellä, se on viileämpi ja turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Joo, on vaihdevuodet, mutta hormonihoidosta ei ole ollut apua. Masennusta ei ole. Tuota joogaa on ajatus kokeilla, kuinka pitkän harjoituksen teet illalla? Teetkö sen juuri ennen nukkumaanmenoa vai jo aiemmin? Kerrotko lisää noista mielikuvaharjoituksista.
Itse olen ollut pahasti ylivirittynyt herätessäni aamuyöstä. Se olotila pitäisi saada jotenkin laukeamaan. Rentoutusharjoitukset, mindfullness, metsässä kävely voivat auttaa ainakin vähän.
Unihygieniaan voit vielä tutustua. Mulla sama tilanne. Mikään ei auta. Aivot ei lakkaa ajattelemasta. Kokeile myös vaihtaa sängyn paikkaa tai tyyny toiseen päähän. Aivot muistavat, että sängyssä pitää ajatella, ja paikan vaihtaminen voi harhauttaa aivot muutamaksi päiväksi.
Kun hoidin vauvaa saatoin valvoa päivänäkin
Kun asiat stressi uudessa paikkakunnasta valvoin uskonnon voimalla 3kk
Kun käytin päihteitä sisustan maailmankaikkeutta tasapainoisesti, paitsi kun oli ulkoruokinnassa niin sattuu nukahtaa julkisille paikoille
Kun valvoin sairaalassa saadakseni elämästä kiinni niin ei tuottanut tulosta
Kun otan unilääkkeitä kestää sätkyt että onko tämä oikea tapa kun sitten ei enää haluakaan muuta kuin .....
Joskus tein kidutuksen että lentelin päin seiniä kun koitin välttää normaalia unta. Oli kuolema lähellä .sillee henkimaailman juttuja kun ei sopeudu.
Tämä kaikki johtuu traumaatikki taikka siitä
Että
Ihminen elää vuodenaikojen mukaan
Sain joskus fyssarilta ohjeeksi venytellä lattialla kyljellään maaten rintarankaa ja käsien lihaksia. En kuitenkaan koskaan ehdi/ jaksa tehdä sitä iltaisin valveilla. Mulla nuo aamuyön heräilyt on jaksottaista ja kerran sitten ajattelin, että helkatti, venyttelenpä tässä nyt sitten kerrankin joutessani, kun ei kerta unikaan tule. Ja voi vitsit, miten se rauhoittikaan! Yleensä en saa kuin toisen puolen venyteteltyä, kun en enää jaksakaan kääntää kylkeä, ja nukahdan! Tämän teen nykyään aina, kun herään ja alkaa tuntua, että uni ei tule itsestään. Ei tarvitse nousta edes sängystä ylös, ellei veskissä tarvitse käydä ensin. Mulla ei siis pelkät hengitysharjoitukset auta, ajatukset lähtee välittömästi vaeltamaan, mutta jotenkin tuo venytys hengityksen kanssa auttaa paremmin keskittymään ja rauhoitun. Tämä siis ihan tällainen tee-se-itse neuvo, voipi toimia tai sitten ei.
Itse luen hetken kirjaa kunnes alkaa taas väsyttämään.
Ei auta tuohon mikään ja olen itse alalla, jossa pitäö noita unihygienia juttujakin jankata joka päivä, vaikka mistään niistö ei ole apua iyselke. Toivottavasti jollekin muulle!
Vierailija kirjoitti:
Sain joskus fyssarilta ohjeeksi venytellä lattialla kyljellään maaten rintarankaa ja käsien lihaksia. En kuitenkaan koskaan ehdi/ jaksa tehdä sitä iltaisin valveilla. Mulla nuo aamuyön heräilyt on jaksottaista ja kerran sitten ajattelin, että helkatti, venyttelenpä tässä nyt sitten kerrankin joutessani, kun ei kerta unikaan tule. Ja voi vitsit, miten se rauhoittikaan! Yleensä en saa kuin toisen puolen venyteteltyä, kun en enää jaksakaan kääntää kylkeä, ja nukahdan! Tämän teen nykyään aina, kun herään ja alkaa tuntua, että uni ei tule itsestään. Ei tarvitse nousta edes sängystä ylös, ellei veskissä tarvitse käydä ensin. Mulla ei siis pelkät hengitysharjoitukset auta, ajatukset lähtee välittömästi vaeltamaan, mutta jotenkin tuo venytys hengityksen kanssa auttaa paremmin keskittymään ja rauhoitun. Tämä siis ihan tällainen tee-se-itse neuvo, voipi toimia tai sitten ei.
Kertoisitko tarkemmin, millaisia venytyksiä teet?
Vierailija kirjoitti:
Ei auta tuohon mikään ja olen itse alalla, jossa pitäö noita unihygienia juttujakin jankata joka päivä, vaikka mistään niistö ei ole apua iyselke. Toivottavasti jollekin muulle!
No, mukava löytää kohtalotoveri, vaikka tietysti kurjaa, että kärsitään samasta vaivasta.
AnteVierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin jo otsikosta, että tänne tullaan puhumaan vaihdevuosista. Tietyn ikäinen nainen (eikä ap edes maininnut ikäänsä) ei ole tällä palstalla mitään muuta kuin vaihdevuodet.
Anteeksi mitä että? Tarjosin yhtä vaihtoehtoa johon apua olisi saatavilla jos siitä on kyse. Yleisesti ottaen vaihdevuosiin liittyvä oireilu tunnetaan melko huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Joo, on vaihdevuodet, mutta hormonihoidosta ei ole ollut apua. Masennusta ei ole. Tuota joogaa on ajatus kokeilla, kuinka pitkän harjoituksen teet illalla? Teetkö sen juuri ennen nukkumaanmenoa vai jo aiemmin? Kerrotko lisää noista mielikuvaharjoituksista.
Mun rytmiin toimii iltajooga jossain 19-21 välillä, mieluiten klo 20-21. Ihan jo puolen tunnin jooga tuntuu rauhoittavan mieltä ja varsinkin jos himmentää valoja, sulkee asunnon muut asukkaat oven taakse jne. Mä sytytän yleensä vielä muutamat led-kynttilät valaisemaan tilaa niin tulee ekstrarentouttava :) Ja riittävän lämmintä päälle eli pehmeää ja mielellään pitkähihaista ja -lahkeista. Lämmin pukeutuminen tuntuu mulla auttavan sitä rauhoittumista vielä entisestään.
YouTubessa löytyy tosi hyviä harjoituksia ilmaiseksi kun etsii yoga for sleep, relaxing yin, restorative yoga tms. Kun löytää yhden videon josta tykkää on kiva tehdä samaa usean kerran kun ei tarvitse vilkuilla enää ruutuunkaan että mitä piti tehdä :)
Kuuntelen vastaavissa tilanteissa nappikuulokkeella jotain rauhoittavaa musiikkia tai podcasteja. Youtubessa asetus nukkumaanmenosta, jolloin pysähtyy automaattisesti säädetyn ajan jälkeen esim. puolen tunnin päästä.
Hyväksyn myös sen, että jotkut yöt on vähäunisempia. Seuraavana iltana sitten rentouttavaa venyttelyä ja ajoissa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun rytmiin toimii iltajooga jossain 19-21 välillä, mieluiten klo 20-21. Ihan jo puolen tunnin jooga tuntuu rauhoittavan mieltä ja varsinkin jos himmentää valoja, sulkee asunnon muut asukkaat oven taakse jne. Mä sytytän yleensä vielä muutamat led-kynttilät valaise
Kiitos tästä
Ap
Puoli pulloa viinaa auttaa niin saa unen päästä taas kiinni.
Sanon tämän ihan tosissani, itsetyydytys. Varmaan sama vaikutus, kuin tuolla jonkun mainitsemalla venyttelyllä. Rentouttaa ja vie stressiajatukset pois. Tulee uni helpommin uudestaan. N50+
Löysin sellaisen että lähden aamuyöstä lenkille. Sitten alkaa illalla hyvin väsyttää ja nukun ne 8 tuntia 19-3 välillä.