Onko 51v vanha ihminen
Kommentit (69)
Myöhäiskeski-ikäinen ihminen on hän.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miten elää eli kököttääkö valittaen kotona vai opiskeleeko uutta ja on aktiivinen.
Itse olen 53 ja en ole vanha.
Se on henkilökohtaista. Joku vanhenee jo paljon aiemmin. Alkaa rapistua saman tien, kun teini-ikä päättyy. Toisaalta kaikki rapistuu, eri tahtiin vaan ja se voi olla myös niin hidasta, ettei sitä itse huomaa. Kuten jotkut sanoo että "tulee vanhaksi", kaikki ei tule. Kuolee nuorena.
Yleisesti ottaen nuoriksi katsotaan alle 30-vuotiaat, keski-ikäisiksi 40-/45-60-/65-vuotiaat ja vanhoiksi eläkeikäiset eli yli 65-vuotiaat. 30-40 on vähän sellainen välimuoto: ei enää nuori, mutta ei vielä keski-ikäinenkään.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen nuoriksi katsotaan alle 30-vuotiaat, keski-ikäisiksi 40-/45-60-/65-vuotiaat ja vanhoiksi eläkeikäiset eli yli 65-vuotiaat. 30-40 on vähän sellainen välimuoto: ei enää nuori, mutta ei vielä keski-ikäinenkään.
35V alkaa keski-ikä ja päättyy siinä 55 vuotiaana,sen jälkeen on vanhuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole 60-vuotias vielä vanhus, kun kerran on yleensä vielä työelämässäkin mukana.
Ei ole vanha, vaan aikuinen ihminen. Sitten joskus 80-vuotiaana ihminen on Aikuinen ihminen isolla A:lla. Viiskymppiset on vielä liian nuoria ison A:n alkuiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole 60-vuotias vielä vanhus, kun kerran on yleensä vielä työelämässäkin mukana.
Ei siinä vanhuudessa ole mitään hävettävää,monet 60-vuotiaat ovat hyvinkin toimintakykyisiä vaikka ovatkin jo vanhuksia,länsimaissa vanhuus kestää pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
56 vuotiaasta puhumattakaan. Kuulostaisi erikoiselta, että 5 vuoden päästä sanoisin itseäni vanhukseksi, nuorempi lapseni täyttää 18 vasta myöhemmin samana vuonna kun minä täytän 56.
Ainakin työelämä kohtelee vanhuksena. Fyysinen työ kieltämättä on haastavaa. 25 vuotta sitten pääsi 51 vuotiaana eläkkeelle, jos työt loppuivat.
On vanha, toteaa tällainen 57-v täti.
Kyllä napa on jo tissin takana piilossa.
Minusta nelikymppisestä 51v on vielä parhaassa iässä. Ei toki enää nuori.
Oma isä on 77v ja se on siinä ja siinä onko vanha. Kyllä ainakin 80+ on rehellisesti vanha.
Mutta ihmisissä on huimasti eroa. Jotkut voivat olla fyysisesti 10-15v nuorempia/vanhempia kuin ikäisensä. Ja se ero näkyy ehkä eniten 40-60v ikähaarukassa.
95-vuotias ajattelee, että olet ihan keltanokka elämässä. 20-vuotias pelkää kohtaloa, että joutuisi joskus näyttämään ja olemaan viisikymppinen.
Keski-ikäinen. Vanhuksen mielestä nuori, nuoren mielestä vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kyllä se keski-ikä alkaa jo 25 v, vanhuus 40 v.
Ei ole, vaan keski-ikäinen. Kuusikymppinenkin on vielä enemmän keski-ikäinen kuin vanha. Vanha on 70+ tai 75+.
Kyllä minulla niveliä kolottaa ja liikkeelle lähtö on vaikeaa.
Minä ainakin olen nyt 51-vuotiaana. En jaksa enää mitään typeryyksiä ja turhuuksia. En siedä typerää räppiä tai muuta meteliä, ei kiinnosta miehet eikä muut vaivalloiset harrastukset. Haluan mennä ajoissa nukkumaan ja nukkua pitkään ja ennen kaikkea olla rauhassa. En kaipaa mitään tapahtumia tai virkistyksiä, kiitos.
Keski-ikäinen.