Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ettekö te vieläkään ole tottuneet näihin helteisiin kun valitatte niistä? Viikossa pitäisi terveen ihmisen keho tottua lämpimään säähän.

Vierailija
25.07.2025 |

Jotain on viallä jos vieläkin kärsii.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on puhunut kärsimisestä. En vaan pidä näistä helteistä, ja pelkään kissani puolesta.

Kissat tykkää lämpimästä.

Mulla vanha kissa, ei ainakaan näin lämpimästä enää pidä. 

Vierailija
22/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaankin siirtyä juomaan teetä ja tulisia ruokia.

Näinhän ne tekevät siellä todella lämpimissä maissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut sisällä kuukausikaupalla 30 astetta. Olen tottunut. Jos kaipaan kylmempää niin menen ulos vilvoittelemaan.

Vierailija
24/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaikki maailman ihmiset eivät ole terveitä.

Sen on kyllä tällä palstalla huomannut.

Vierailija
25/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkenen väittää, että suurin osa "kärsijöistä" ei vaan osaa toimia helteissä oikein.

Kun kulkee kaupungilla, niin hyvin harvoilla on esim. hattu()! päässä, ilmava lierihattu tmv. suojaa päätä hyvin.

Samoin vaatteet: ilmava pellavamekko tmv. on parempi kun 'farkkushortsit ja t-paita'  -tyyliset yhdistelmät.

Ja juominen, vettä pitää juoda paljon, MUTTA se yksin ei riitä, vaan myös suolaa(!) pitää saada. Eli kun juo vettä, ottaa samalla vaikka kourallisen sipsejä, tai muuta suolaista ruokaa (halloumia, oliveja jne.)

Vierailija
26/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kaikki eivät vain ole terveitä. Aurinkorasvan käytöstä huolimatta, jos olen suorassa auringonpaisteessa viisikin minuuttia, kasvojani alkaa kuumottaa kivuliaasti ja ne ovat tulenpunaiset koko loppupäivän. Asunnossani on tälläkin hetkellä 29-30 astetta nk. ilmanviilentimestä huolimatta, joten kestän kyllä lämpöä, en vain lämpöä + auringonpaistetta. Lisäksi on inhottavaa, kun ilma ei tunnu raikkaalta hengittää näin kuumalla säällä. Kahta kauheampi vielä jossain kaupungin betoniviidakossa, kun heti ulos astuessa lähinnä pyörryttää ja oksettaa.

Vierailija
27/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää mennä lääkäriin ja parantua. Näin minulle palstalla neuvotaan kun kärsin kylmästä. 

Tuossa on vain se ongelma, että kylmästä kärsivä voi aina pukea lisää vaatetta päälle. Kun ongelma on päinvastainen, seuraavaksi pitäisi varmaan alkaa repiä ihoa päältään kun poisotettavat vaatteet ovat jo loppuneet.

Vierailija
28/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmisissä ole eroa ihan lapsenakin lämmönsietokyvyssä  ja se on ihan fysiologista eikä psyykkistä tai pukeutumiskysymys aina. 

Esim. kahdesta lapsesta toinen sietää huonommin kuumuutta samalla vaatetuksella, eikä mitään eroa mikä sinänsä selittäisi sitä. 

Taas joku sympatia ketju  vanhuuden vaivoista? ? Tämä palsta liikaa täynnä sitäkin. Kyllä minullakin iäkkäitä läheisiä joyen ei kyse siitä, että väheksyisi  niitä mutta nioh, luohon allaolevaan. Jotkut menee sairaalloisen pitkälle. 

Asiasta kolmanteen millaine jäynä olisi sabotoida jollekin vaivoja, jotka ovst tyypillisiä vasta vanhana? 

Miksi joku tekisi niin  ja mitä voitaisiin simuloida? 

Haluaisitko kokeilla tuollaista simulointia testimielessä? 

Sitähän voidaan testata vaikka mitä.

Syö huviksesi mieleen vaikuttavia lääkkeitä. Saat testattua mitä on olla mt-ongelmainen tsinoudosti käyttäytyvä. 

Laita lihavuuspulu päälle. Saat tietää mitä olla ylipainoinen. 

Aiheuta jotenkin jotain ihovaivoja? Sast tietää mitä olla ei niin kaunis ihminen. 

Laitetasn jotsin silmiin? Saat  tietää mitä olla näkövammainen, johon ei edes silmälasit auta. 

Mitä vielä?

Joku katkoo sun jalat? Sast tietää mitä olla liikuntavammainen? 

Tai jos et halua itse testaa, niin saako joku toinen simuloida sulle nuo? 

Vierailija
29/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa helteet tulee niin nopeasti ettei siihen ehdi tottua. Tänäkin kesänä lämpitöa nousi päivässä 15c astetta.

Vierailija
30/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella on joku sairaus, kuten mulla miggis. 

Vierailija
31/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan jostain lukeneeni, että tottuminen kuumaan ilmastoon kestää n. kaksi viikkoa. Tiedä häntä.

Toki ap varmaan kirjoittelee palstalle ilmalämpöpumpun katveesta, joten tuskin vielä itsekään adaptoitunut.

Fysiologisesti ihmisen ihosolut uusiutuvat noin 2 - 4 viikon välein. Pakkasella ihosolut pyrkivät pitämään lämmön kehon sisällä ja helteellä luovuttamaan läpöä pois. Sen takia, jos tulee keskellä talvea troppiikkiin lomalle, ei välttämättä ehdi kunnolla sopueutua koko loman aikana, vaan tuntuu koko ajan enemmän tai vähemmän tukalalta, tai korkeintaan viimeisinä päivinä lakaa tuntua jo vähän mukavalta, mutta sitten pitääkin jo lähteä pois.

Vierailija
32/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa viikossa tottuu, jos on lämmintä mutta kuivaa. Täällä on ollut niin kosteaa, ja yöt myös tuskaisen kuumia. Eivätkä läheskään kaikki ole perusterveitä.

Vierailija
33/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole vielä ainakaan tottunut siihen, että ulkona liikkuessa ja jotain tehdessä kuten sisälläkin hiki valuu silmiin noin 5 min kulutttua. Jään odottamaan ihmettä 173cm/ 72kg 70v. Eikä sanakaan mistään hiton ILP:sta.

Ei todettuja lämmönsieto kykyyn todettuja sairauksia

Vierailija
34/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on taas yksi niistä helteiden palvojista, jotka viettävät kuumat päivät ilmastoiduissa sisätiloissa mehujäätikku peräreiässä.

Minulla nämä helteet ei tunnu missään, vaikka kotona on +30. Olin juuri pyöräilemässä 1,5h. Eilen kävin juoksemassa. 

Vierailija
35/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meistä suomalaisista 50% on ylipainoisia ja ei helppoa ole helle laihallekaan. Jos jokainen tukeva tai lihava laihduttaisi, niin se ei ihan tälle heinäkuulle tai elokuulle ehtisi. Mutta mikä ihme saa jonkun reagoimaan tällä tavalla? Moni valittaa talvet kylmyyttäkin, eikä tulisi mieleenkään puuttua muiden ahdinkoon ja huudella tyyliin: "OLEMME SUOMESSA, NORMAALI SUOMALAINEN ON TOTTUNUT TALVEEN, OLETTEKO TYHMIÄ KUN ETTE TOTU JA OSAA PUKEUTUA ÄÄLIÖT?" Puhutteko te livenäkin muille noin nämä nettiääliöt? Takuulla ei ole munaa.

Vähän ohis, mutta kyllä pakkasessa paleleville puhutaan usein juuri noin. 

Vierailija
36/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää mennä lääkäriin ja parantua. Näin minulle palstalla neuvotaan kun kärsin kylmästä. 

Tuossa on vain se ongelma, että kylmästä kärsivä voi aina pukea lisää vaatetta päälle. Kun ongelma on päinvastainen, seuraavaksi pitäisi varmaan alkaa repiä ihoa päältään kun poisotettavat vaatteet ovat jo loppuneet.

Lämpimällä voi kyllä viilentää itseään. Kylmäkalle tai märkä pyyhe niskaan. Lisäksi vaaleat, viileät löysät vaatteet ja hattu päähän auringossa. Puolillaan vettä olevia limupulloja pakkaseen yöksi ja niihin vettä tarvittaessa, niin on aina jääkylmää vettä, jolla viilentää itseään sisältä. Ulos mennessä voi myös kastella hatun kylmällä vedellä. Lisäksi esim Clas Ohlsonilla myydään kaula- ja käsituulettimia 10-20€ hintaan. 

Vierailija
37/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en varmaan sitten ole terve. Tietäis vaan, että mikä vaivaa.

Vierailija
38/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se varmaan hienoa kun voi katsoa toisia ihmisiä pitkin nenänvarttaan tietämättä heistä mitään.

Kerro toki lisää, ap

Vierailija
39/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on nyt tätä. Valittaa tai on valittamatta niin säälle emme voi mitään. Se on aina sitä mitä luoja suo.

Minulla ei ole mitään hätää. Tein aamuviideltä pitkän pyörälenkin, lähtiessä asteita viisitoista ja palatessa vähän yli kaksikymmentä. Hyvin voi harrastaa liikuntaakin. 

Sisätiloissa viilentävä ilmanlämpöpumppu.

Vierailija
40/42 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikkalainen ystävä sanoi 35 asteen kuumuudessa ettei kuumuuteen totu. Miten suomalainen tottuisi viikossa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi