Ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha tarveharkintaiseksi tueksi
Aika iso muutos, mistä on julkisuudessa puhuttu hämmästyttävän vähän. Noin siinä kuitenkin näyttää käyvän kunhan tuo yleistukiuudistus on saatu maaliin. Eli ei taida saada jatkossa tuotakaan tukea työtön jos on säästänyt itselleen jonkin verran omaisuutta tai puolisolla on töitä tai muita tuloja. Sama juttu näemmä myös sairaspäivärahan kohdalla.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko joku että tämä toteutuisi, ei takuulla mene läpi ammattiliitoista. Jotain muuta nut haetaan tämän varjolla.
Miksi työttömyystukien muutokset ovat menneet läpi? Irtisanomissuojan heikennykset? Eläkeputken poisto?
Eihän nuo täysin kosmeettiset muutokset mitenkään koskeneet suurinta osaa työssäkäyvää keskiluokkaa.
Kosmeettiset muutokset????? Koskevat kaikkia työttäksi joutuvia.
...työttömäksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko joku että tämä toteutuisi, ei takuulla mene läpi ammattiliitoista. Jotain muuta nut haetaan tämän varjolla.
Miksi työttömyystukien muutokset ovat menneet läpi? Irtisanomissuojan heikennykset? Eläkeputken poisto?
Eihän nuo täysin kosmeettiset muutokset mitenkään koskeneet suurinta osaa työssäkäyvää keskiluokkaa.
Niin, en koe niitä mitenkään itseäni koskeviksi. Kerro minulle miten ne koskisivat minua, akateemista 50+ virkamiestä?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aikojen pullamössösukupolvi suuret ikäluokat ja vielä päälle 50-luvulla syntyneet. He pääsivät aikaisin eläkkeelle ja kun tämä tapahtui alkoi ansiosidonnaisen järjestelmän alasajo. Kukaan ei valittanut kun ansiosidonnainen tippui 500 päivästä 400/300 päivään. Tuli nämä tiukat ehdot työllistämiseen. Nyt on päällä leilkkauset ansiosidonnaiseen ja lisää tulee!
Entisaikaa työttömäksi jäänti ei tarkoittanut mitään dramaattista, nyt tilanne on ihan erilainen.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minulla on mahdollisuus jäädä täydelle eläkkeelle ensi vuonna. Ja nuoreni ovat nyt opsikelemassa, joten heilläkään ei ihan akuutti työongelmaa ole.
Valmistumisen jälkeen on. Sitten saa eläkeläinen tukea jälkikasvua loppuiän.
Toki, mutta se ongelma ei ole vielä akuutti. Ja ainahan täältä pääsee ulkomaille.
Siellä on yhtä kova kilpailu, ellei kovempi. Varaudu vaan kaivelemaan kukkaroa tai jätä lapset katuojaan kuolemaan.
Minulla on säästöjä ja sijoituksia, no problems. Ja he pärjää kyllä kilpailussa.
Hahhahhaa. Jatkossa kukaan korkeakoulutettukaan ei ole "turvassa". Tekoäly tulee korvaamaan esimerkiksi lääkäreitä ja juristeja.
Voisiko joku referoida tai linkata jutun, kun ei siitä mediassakaan ole mainittu? Haluaisin lukea ihan itse.
Työttömistä uusi nöyrä köyhälistö. T. Olpo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minulla on mahdollisuus jäädä täydelle eläkkeelle ensi vuonna. Ja nuoreni ovat nyt opsikelemassa, joten heilläkään ei ihan akuutti työongelmaa ole.
Valmistumisen jälkeen on. Sitten saa eläkeläinen tukea jälkikasvua loppuiän.
Toki, mutta se ongelma ei ole vielä akuutti. Ja ainahan täältä pääsee ulkomaille.
Siellä on yhtä kova kilpailu, ellei kovempi. Varaudu vaan kaivelemaan kukkaroa tai jätä lapset katuojaan kuolemaan.
Minulla on säästöjä ja sijoituksia, no problems. Ja he pärjää kyllä kilpailussa.
Hahhahhaa. Jatkossa kukaan korkeakoulutettukaan ei ole "turvassa". T
Hahhahhaa. Me pärjäämme kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle opetettiin jo lapsuudessa ettei tukien varaan kannata elämäänsä rakentaa ja mitä kapeamman sektorin osaa ja ymmärtää sitä riippuvaisempi hän on valtakoneistosta.
Hyvä neuvo tuo toki, mutta kaikilla nyt vaan ei ole sellaista osaamista joka takaisi taatun työpaikan aina eläkkeelle jäämiseen saakka. Onhan esimerkiksi Kaukaan UPM:n tehtaan työntekijöillä varmasti osaamista, mutta vaikeaa tulee heilläkin olemaan uuden työpaikan löytämisessä.
tarkemmin sanottuna kaikki eivät ole niin ahkeria että viitsisivät hankkia koulutuksen ja ammatin ja sitä kautta olla tuottavia yhteiskunnan jäseniä ja tämä punavihreä politiikka nimenomaan ajaa ihan älykkäitä ja ahkeria ihmisiäkin kortistoon, on koska ei ole mitään järkeä tehdä töitä kun saman suunnilleen saa pummaamalla yhteiskunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aikojen pullamössösukupolvi suuret ikäluokat ja vielä päälle 50-luvulla syntyneet. He pääsivät aikaisin eläkkeelle ja kun tämä tapahtui alkoi ansiosidonnaisen järjestelmän alasajo. Kukaan ei valittanut kun ansiosidonnainen tippui 500 päivästä 400/300 päivään. Tuli nämä tiukat ehdot työllistämiseen. Nyt on päällä leilkkauset ansiosidonnaiseen ja lisää tulee!
Entisaikaa työttömäksi jäänti ei tarkoittanut mitään dramaattista, nyt tilanne on ihan erilainen.
TOTTA! ja kun aikoinaan silloin 20v sitten muistan hyvin jos jouduin etsimään uutta työpaikkaa niin yleensä 2-3kk oli sellainen työttömyysaika että melko varmana sai uuden työpaikan. Mutta nykyään se ei enää ole näin, itsellä on venynyt työttömyysjakso yli vuodella kovasti yrittämisestä huolimatta, se mikä ärsyttää hallituksen suunnitelmissa on se että työpaikan saaminen kun ei ole nykysuomessa itsestään selvä asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne ketään muuta kosketakaan kuin kaikkia työssäkäyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle opetettiin jo lapsuudessa ettei tukien varaan kannata elämäänsä rakentaa ja mitä kapeamman sektorin osaa ja ymmärtää sitä riippuvaisempi hän on valtakoneistosta.
Hyvä neuvo tuo toki, mutta kaikilla nyt vaan ei ole sellaista osaamista joka takaisi taatun työpaikan aina eläkkeelle jäämiseen saakka. Onhan esimerkiksi Kaukaan UPM:n tehtaan työntekijöillä varmasti osaamista, mutta vaikeaa tulee heilläkin olemaan uuden työpaikan löytämisessä.
Juu ei taida tarvita heidänkään paperialalla työskennellä jatkossa.
Voi kamalaa! Miten käy Petterin hyvän hallituspaperin? Mille se jatkossa printataan?
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ammattiliitot tuosta päätä vaan eduskunta jossa hallituspuolueilla on enemmistö.
Eivät päätä, mutta massiivisia lakkoja varmaan on tulossa. Paljon isompia ja pidempiä kuin tähän asti on nähty. Ei ay-liike todellakaan jää katsomaan vierestä, jos noita suunnitelmia aletaan eteenpäin viemään.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen minäkin. Luulisi ihmisiä ja mediaa kiinnostavan noin merkittävä muutos ansiosidonnaiseen ja sairaspäivärahaan paljon enemmän. Vai eikö ihmiset kenties tajua mitä on tapahtumassa?
Mä olen myös ihmetellyt, miksi media on ihan hiljaa tästä. Kyseessä tosi iso asia, joka koskettaa kaikkia.