Jos vankilat olisivat nykyäänkin kuten 300 vuotta sitten, olisitteko tyytyväisiä rangaistusten pituuksiin?
Nyt on ollut paljon puhetta siitä kuinka lainsäädäntömme rangaistukset ovat naurettavan pieniä rikokseen nähden. Olen samaa mieltä, ottaen huomioon kuinka "lepokoteja" vankilat nykyään ovat.
Mutta entäpä jos vankilat olisivat samanlaisia tyrmiä kuin keskiajalla, kosteita ja kylmiä, kivestä tehtyjä linnoituksen kellareissa, joissa ei ole mitään viihdykettä kuin leipä ja vesi päivässä, olisiko rangaistusten pituus tällaisessa tapauksessa mielestänne riittävät?
Kommentit (27)
Lukekaa viikon takainen HS. Somalit lomailevat avovankilasta ja rahaa tulee kuulemma
tilille yli 900 ekea per kk. Kelpaa siinä suoritella vapausrangaistusta ja käydä mulkuttelemassa
naiset
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa viikon takainen HS. Somalit lomailevat avovankilasta ja rahaa tulee kuulemma
tilille yli 900 ekea per kk. Kelpaa siinä suoritella vapausrangaistusta ja käydä mulkuttelemassa
naiset
minkä maan yksikkö on ekea🤔
Voi sinua ressukkaa, ei tarvitse mennä kuin1950-60 luvulle silloin ei vankiloissa makoiltu ja tuomiot oli eriluokkaa jo pikkurikkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylläolevaan kommenttiin "Mitäs sitten jos se rikoksen tehnyt henkilö on sinun oma puolisosi, isä, äiti, lapsi, joku muu lähisukulainen tai ystävä? Tai sinä itse?"
Rikoksen tehnyt henkilö on rangaistuksensa ansainnut, oli kyseessä sitten lähisukulainen tai itse. Rikosta tehdessään ottaa jo kyseisen riskin ja silloin pitää myös joutua kärsimään siitä tiedossa oleva seuraus.
Tämä on edelleen niin naivia. Miksi on niin vaikea ymmärtää että tietynlaiset ihmiset ei ajattele tekojensa seurauksia? Ei he mieti miltä uhrista tuntuu tai millainen tuomio tule jne. Tämän takia rikollisissa on paljon adhdta ja narsismia ym.
Jos vankilaan joutuminen on pahempi asia kuin rikoksen teko, niin tyhmempikin edes seuraavalla kerralla miettii, että kannattaako tehdä rikoksia.
Tuolla logiikallahan esimerkiksi Thaimaassa Bang Kwangin vankilan pitäisi ammottaa tyhjyyttään. Jostain kumman syystä se on täppösen täysi, vaikka vangeilla järkyttävät olot.
300 vuotta sitten ei Suomessa itse asiassa vankeusrangaistusta ollut käytännössä edes olemassa. Vankeus rangaistusmuotona alkoi yleistymään 1700-luvun lopulla ja vasta 26.11.1866 annettiin asetus "wapausrangaistusten toimeen panemisesta". Se oli Suomessa ensimmäinen vapausrangaistuksia järjestävä kokonaissäännöstö.
Uskomatonta. 4 palstalaista on eri mieltä. Herää kysymys minkähän ikäinen suomi on heidän mielestä.