Ihmisten uusavuttomuus helteellä
Monesta paikasta saa nyt lukea valitusta kun on niin kuuma, mitään ei pysty tekemään ja ei saa nukuttua ja hirveä olo jne. Eikö ihmiset osaa viilentää itseään ja hankkia tarvittavia välineitä tilanteen helpottamiseksi vai halutaanko vaan valittaa valittamisen ilosta?
Mulla on tosi lämmin asunto, mutta kun kastelee pyyhkeen kylmällä vedellä ja pitää sitä hartioilla niin kohta jo palelee. Ei se ole sen vaikeampaa. Lisäksi on viilennyslaitteita ja esim. koirille tarkoitettuja viilennysmattoja vaikka yöksi sänkyyn. Ehkä jonkun etelä-eurooppalaisen pitäisi pitää suomalaisille vähän kurssia miten helteellä eletään. Tuntuu täällä olevan ihan perusasiat monella hukassa. Katson esim. vastapäistä kerrostaloa, niin monella kaikki ikkunat ja parvekkeet auki kuumimpaan aikaan ja just silloin kun aurinko paahtaa siihen seinään.
Äly hoi älä jätä!
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on velvollisuuteni hoitaa vauvaa kuumuuden keskellä. Mikäs siinä jos voisikin vain hengailla märkä pyyhe harteilla.
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta estääkö vauva viilentävän pyyhkeen pitämisen hartioillasi?
ohis
Vauvan kanssa eläminen estää käymästä viileään aikaan lenkillä. Olen tottunut hoitamaan terveyttäni urheilulla eikä lenkistä tule mitään jos vauva vasta heräilee aamukahdeksalta. Ei tässä asunnossa sinänsä ole edes niin kuuma, mutta kun en voi samalla tavalla liikkua ulkona eikä vauva voi nukkua vaunuissa niin se rajoittaa tekemisiä.
Äsken kyllä käytiin tunnin verran ulkona aamuysin jälkeen, mutta oli pakko kääntyä takaisin kotiin pian ja lopulta oltiin ulkona tunti. Muuten tehtiin pakkasellakin kahden tunnin lenkkejä eri maastoissa ja v
Niin ja koska ei pääse kunnolla lenkeille tuntuu tosi raskailta ihan tavallisetkin jutut kotona. Itse kuumuus myös tekee kaikesta jotenkin raskasta ja tympeää. Olin niin iloinen kesäkuussa kalsasta kelistä. Sori siitä.
Kylmäkalle dukan sisään ja yöksi aina kainaloon tai tissin alle, kyllä viilentää nopeesti.
Mutta joku ihmetteli tuota että nuoriakin nesteytyksessä kun eivät juo taarpeeks. Itse kyllä helposti unohdan muutenkin veden juomisen kun ei ole tavaksi muodostunut ja yleensä tulee juotua vain samalla kun syö jotain. Helteillä kun ei nälätäkään normaalisti eikä ole varsinaista janon tunnetta.
Mutta uskoisin että jos kerran nestehukkaan pökertyy ja johonkin tiputukseen joutuu niin ei varmaan enää ikinä unohda vedenjuontia.
Miulla vähän joka huoneessa vajaita vesipulloja, josko silmään osuessa aina välillä muistais ottaa pikkuhörpyn.
Terkuin nuorisolainen
Lähdin eilen iltapäivällä mustikkaan, olipa viileää metsässä. Ainoa haitta lopulta käsille tunkevat pienet kärpäset.... mutta mettään vois mennä vaikka sopivan kiven päälle istuksimaan ja lukemaan. Mustikkaa oli kyllä huononlaisesti... ja kävely himaan, se oli kuumaa puuhaa!
Tjaah. Petiin olen lakanan päälle levittänyt ison paksun froteepyyhkeen, ottaa hien paremmin kuin lakana.
Tjuuh. Mut kyl sää oot sitte fiksu, myönnän!
Ihmisillä on erilaisia asuntoja ja elämäntilanteita. Oma asuntoni on ylin kerros, kulmahuoneisto, ja aurinko paistaa aamusta iltaan. Kun talon rakenteet kuumenevat, tämä on kuin varaava leivinuuni. Sisälämpötila on +29 vaikka pidän klo 10-23 kaikki lävet kiinni, kaihtimien lisäksi on pimentävät verhot. Yöksi avaan kaikki ikkunat ja oven, jolloin makuuhuoneen lämpötila laskee peräti +26 asteeseen, muualla hieman enemmän. Iltapäivällä on taas 29 astetta.
Märkä pyyhe päällä, ja tuuletin vieressä. Niveliä särkee tämä yhdistelmä. Jos teen jotain, täytyy kastella pusero.
Asunto on hyvä ja hyvällä paikalla, en muuta tämän vuoksi pois. Ympärillä on paljon liikennettä ja naapuri tupakoi, melun ja savun takia en voi nukkua parvekkeella. Korvatulpat ei auta, kun liikenne jylisee. Olen testannut.
Ei kaikki ole uusavuttomuutta. En mitenkään pystyisi työskennellä ulkona helteellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastahan joku suomalainen "julkkis" kertoi lehdessä miten Italiassa kovissa helteissä he elää ihan normaalia elämää. Kuumimpaan aikaan päivällä kaikki räppänät kiinni ja ottaa rauhallisemmin. Sitten illemmalla kun viilenee niin lenkille jne. Eli tottumis- ja järjestelykysymys.
Toki eri asia heillä, joiden on pakko työskennellä ulkona tai muuten kuumassa paikassa.
Suomessa ei voi työpaikalla ottaa rauhallisemmin helteellä. Kaikkien on painettava täysillä, muuten tulee sanomista kollegoilta. Ylimääräisen vesilasin saat ehkä juoda.
Suomessa on ihan lainsäädäntö, jonka mukaan tulee pitää ylimääräisiä taukoja mikäli tietyt lämpötilarajat ylittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastahan joku suomalainen "julkkis" kertoi lehdessä miten Italiassa kovissa helteissä he elää ihan normaalia elämää. Kuumimpaan aikaan päivällä kaikki räppänät kiinni ja ottaa rauhallisemmin. Sitten illemmalla kun viilenee niin lenkille jne. Eli tottumis- ja järjestelykysymys.
Toki eri asia heillä, joiden on pakko työskennellä ulkona tai muuten kuumassa paikassa.
Niin. Samoin me elämme normaalia elämää, kun pakkasta on -30.
Ei muuten eletä
Silloin ei raksallekaan mennä töihin ollenkaan, vaan vietetään pakkaspäiviä kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuntuu täällä olevan ihan perusasiat monella hukassa."
Suomessa hillittömät helteet ja niissä pärjääminen ei ole ollut perusasia mitenkään kovin pitkään. Eikä varsinaisesti kuuluisikaan olla, koska maamme sijaitsee napapiirillä. Joten sinänsä perusteetonta pätemistä aloittajalla.
Joka vuosi on jossain päin hellettä.
Hellettä kyllä, mutta se ei ole ennen kestänyt viikkokausia. Puhumattakaan trooppisista öistä.
Kaksi viikkoa ei ole viikkokausia.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tuulettamisessa olis kyllä suomalaisilla vielä opittavaa. Ei ymmärretä pitää ikkunoita kiinni päivällä.
Ilma ei vaihdu. Pakko pitää auki, että riittää happi.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tuulettamisessa olis kyllä suomalaisilla vielä opittavaa. Ei ymmärretä pitää ikkunoita kiinni päivällä.
Jos laitan kaikki ikkunat kiinni niin sisällä on niin tukala ilma, että ei voi yhtään olla sisällä. Pakko olla ikkunat auki myös päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilma ei vaihdu. Pakko pitää auki, että riittää happi.
Pari viikkoa kestäneen lämpimän jakson jälkeen ei-ilmastoidussa kämpässä on joka tapauksessa kuumempi kuin ulkona, ympärivuorokautisesti.
Ikkunoiden sulkemisella on merkitystä vain jos kämppä sattuu olemaan poikkeuksellisen viileä alunperinkin. Muille niiden kanssa puljaaminen on ihan kansansatua.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla tuulettaa. Kun ulkona viileempi ehkä 2 astetta saa 2 tunnis. Päivällä ei kannata kuumuus tulee sisälle. Ei uunia tms ainakaan käytä koska se tuo asuntoon lisää kuumuutta. Hellalla teen ruuat nopeesti makaronia tai mikroruokaa lämmitän. Jätän leipomiset muut kämppää kuumentavat muille viileemmille päiville.
Kylmä suihku. Auttaa eläimiä ja ihmidiä. Kissa tosin hieman maukui mut oli rauhassa. Tiesi että helpottaa oloa.
Mausteisia ruokia kannattaa välttää. Ei mitää mexicolaista. Elimistö ei välttämättä ainakaa kestä kuumalla niitä. Kun muutenki juotava paljo tulisuus pahentaa oloa.
Siis kuinka heikko täytyy olla? Itse ainakin nautin kuumasta ja saunon joka päivä vielä päälle. Ei meksikolaista ruokaa? Älä nyt viitti. Suomalaiset on nykyään heikkoja. Heikkous on valinta.
Itse mielelläni nukkuisinkin parvekkeella, mutta iki-ihanat parveketupakoitsijat tekee tuostakin mahdotonta, kulkevat öisin kun päivällä on liian kuuma.