Eikö arkkitehdit ja rakennusinsinöörit osaa ennakoida ilmalämpöpumppujen asennusta jo talon suunnitteluvaiheessa?
Ihmettelen miten usein näkee uusia, isoja ja hienoja taloja rakennettavan ja sitten kun se on valmis, niin ensimmäisenä laitetaan talon ulkoseinään ruman näköinen ilmalämpöpumppu pömpeli. Eikö näiden pömpelien sijainti ja sopivuus talon arkkitehtoniseen ulkokuoreen pitäisi ottaa huomioon jo suunnittelu vaiheessa? Just kattelin naapurin hienoa, uutta linjakasta kivitaloa johon näyttää myös muuten siistiin ulkoseinään asennetun isolta mikroaaltouunilta vaikuttava kötöstys.
Ei luulisi olevan mahdotonta suunnitella näiden pömpelien sijoittelu jo suunnitelmiin, jolloin ne sijoittuisi rakennuksen linjat säilyttäen.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt miksi ilp pitää sijoittaa paraatipaikalle talon seinään mahdollisimman näkyviin.
Aika usein se asennetaan kadun puolelle, koska takapihalla oleskellaan. Etupihalla siitä on vähiten harmia asukkaille.
Ulkoykdikkö tulee asentaa pohjoisseinustalle! Oli sitten julkisivu tai takapiha
Naapureilla se sohottaa suoraan etelään.
väärin asennettu, tuolloi laite ensin käyttää helvetisti sähköä jäähdyttääkseen koneiston ja tuloilman ja vasta sitten sisäilman.
Kannattaisi ottaa selvää kuinka ilmalämpöpumppu toimii.
Lol, ne kierrättää sisäilmaa, ja ulkoykikössä on kaikki tekniikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin kymmenen vuoden päästä kauhistellaan kuinka mautonta.
ILP:jä on ollut jo pitkään. Meilläkin jo 10 vuotta, monessa naapurissa vielä pidempään. Hankittu lämmitykseen, mutta hyödynnetään myös jäähdytykseen.
Tiedän kyllä. Meille työpaikalle tuotiin sellainen 20 vuotta sitten. Mutta siinä menee aikansa ennenkuin kansa päättää tuomita ne rumiksi ja mauttomiksi. Niin kuitenkin tulee tapahtumaan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on näkyvällä paikalla, jotta muutkin näkee missä pärjätään. Varsinkin täällä eteläpohjanmaalla ilppi on sellainen statussymboli.
Olen miettinyt olisiko siinä bisnestä kun myisi pelkkiä ulkoyksikön ulkokuoria, niin saisi naapurit kateelliseksi pikkurahalla 🤔
Mitä ihmettä nyt taas. Vaan suomalaiset pitää jotain ilppiä statussymbolina, mikä on suunnilleen vakiovaruste kuumempien maiden pikkuruisissa köyhien ihmisten yksiöissäkin. Kärsiä pitää se on jämpti ja muu on rahoilla lesoilua. Kokonaiset 1500-3000e maksaa, huh huh niin isot rahat että sopiikin henkseleitä kylillä paukutella
Onko sarkasmi tuttu käsite 😌
Vierailija kirjoitti:
kuka maksaa? Jäähdytys on kallis osa-alue talotekniikassa. Kela ei ainakaan joka on suomen suurin vuokranmaksaja..
Älä nyt !
ILP maksaa asennettuna 2 th, isompi tietysti enemmän isompaan rakennukseen. Etelässä näkee niitä rinnakkain useita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt miksi ilp pitää sijoittaa paraatipaikalle talon seinään mahdollisimman näkyviin.
Aika usein se asennetaan kadun puolelle, koska takapihalla oleskellaan. Etupihalla siitä on vähiten harmia asukkaille.
väärin asennettu, tuolloi laite ensin käyttää helvetisti sähköä jäähdyttääkseen koneiston ja tuloilman ja vasta sitten sisäilman.
Kannatt
Ei ole ulkokoneessa kaikki tekniikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kuka haluaa terassilla istuskella sellaisen pömpelin vieressä.
Me halutaan. Sitä ei edes huomaa, toki terassikin on sen kokoinen ettei istuta suoraan sen edessä 😌
Uusissa taloissa on koneellinen ilmastointi. Joka ei sitten toimikaan toivotusti. (ja nimenomaan ilmastointi, ei ilmanvaihto!)
Siksi hankitaan ilmalämpöpumppu.
Vierailija kirjoitti:
Se on näkyvällä paikalla, jotta muutkin näkee missä pärjätään. Varsinkin täällä eteläpohjanmaalla ilppi on sellainen statussymboli.
Olen miettinyt olisiko siinä bisnestä kun myisi pelkkiä ulkoyksikön ulkokuoria, niin saisi naapurit kateelliseksi pikkurahalla 🤔
Luulet vaan. Ei ilp ole mikään symboli, ei ole niin kallis 😁 Ennemin on merkki fiksuudesta
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuin se nuupahtanut satelliittilautanen, joka aikoinaan oli koko naapuruston kateuden aihe, mutta nykyään lähinnä hymyilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvinta asentaa laitteet vastakkain, sisäyksikkö sisään ja ulkoyksikkö sen taakse ulos.
Paitsi halvinta, usein myös käytettävyyden kannalta fiksuinta ja siisteintä. Putkiasennukset nesteille, eristyksineen tapaavat olla vielä rumemman näköisiä kuin itse päätelaitteet. Parasta pitää ne mahdollisimman lyhyinä.
Näin raksainssinä voin sanoa, että minua ei kiinnosta vittuakaan mihin työnnätten sen ilmalämpöpumpunne, kunhan teette läpiviennit oikein, ettei kosteus pääse rakenteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Sopii sellaisille, joilla ne naapurit ei käy koskaan kylässä. Kun kyllä sen helteellä huomaa heti kun sisälle astuu, onko viilennys vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa vain. Viiden vuoden päästä sen ulkoyksilön viereen istutetut pensaat ovat kasvaneet niin että koko laitetta ei näe kuin erikseen etsimällä. Mutta sisällä on helteellä niin mukavan viileää.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa taloissa on koneellinen ilmastointi. Joka ei sitten toimikaan toivotusti. (ja nimenomaan ilmastointi, ei ilmanvaihto!)
Ilmastointi on ilmanvaihto, jäähdytys on erikseen, jota suomessa harvoin älytään asentaa. Jäähdytys ivn kautta on parempi kun silloin saa kylmää joka huoneesen.
Minua huvittaa eniten nämä jotka rakentavat MLP talon, jotka ei sitten älyä ottaa sitä kylmää kaivosta talon iv koneeseen jäähdytystä tai talvella lämmitystä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
&nbs
Kyllä se käytännössä on, kompressori joka tekee kylmän tai kuuman on ulkona lauhduttimen kanssa, sisällä on pieni patteri johon kylmä/kuuuma johdetaan ja puhallin mikä siirtää sen sisäilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastointi on ilmanvaihto, jäähdytys on erikseen, jota suomessa harvoin älytään asentaa. Jäähdytys ivn kautta on parempi kun silloin saa kylmää joka huoneesen.
Minua huvittaa eniten nämä jotka rakentavat MLP talon, jotka ei sitten älyä ottaa sitä kylmää kaivosta talon iv koneeseen jäähdytystä tai talvella lämmitystä varten.
Ilmastointi on jäähdyttävä ilmanvaihto.
Hyvin usein omakotitaloissa on ainoastaan koneellinen ilmanvaihto, ilman jäähdytystä.
Jos nyt perusasiat löytyisi eli vaatekaappeja riittävästi (jätetään vaikka se sauna pois), riittävät säilytystilat fillareille, varastokoppi isompi kuin jääkaappi-pakastin -yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä nyt taas. Vaan suomalaiset pitää jotain ilppiä statussymbolina, mikä on suunnilleen vakiovaruste kuumempien maiden pikkuruisissa köyhien ihmisten yksiöissäkin. Kärsiä pitää se on jämpti ja muu on rahoilla lesoilua. Kokonaiset 1500-3000e maksaa, huh huh niin isot rahat että sopiikin henkseleitä kylillä paukutella
Hyvin vaikea tässä kontekstissa erottaa, sillä tosielämässä on _paljon_ ihmisiä jotka eivät ilppiä asennuta vaikka oikeasti varaa olisi. Mieluummin kuljetaan alkkareissa sisällä, pyöritään yöllä huonosti nukkuen kuvitellen ristivedon olevan riittävä viilennys sitä muillekin ahkerasti markkinoiden. Oi että mikä taisteluiden taistelu oli saada uuteen kerrostaloyhtiöön (v.2019 valmistunut) aikanaan yksi änkyrä vanha ukko kumottua, että saatiin alkaa asennuttamaan ilppejä. On se hullua että jokaiseen pikku kerrostaloasuntoon on ok rakentaa sauna mutta ilppi on joku "muotijuttu"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vaikea tässä kontekstissa erottaa, sillä tosielämässä on _paljon_ ihmisiä jotka eivä
Suurin osa ILP:eistä on asennettu lämmityksen takia, jäähdytysmahdollisuus on tullut kylkiäisenä.
Miten voi olla, että jollakin tulee mieleen tuet, kun rakennetaan omalla rahalla omakotitaloa. Huomaa, että jo ajattelu on jollakin vinksallaan. Eihän omakotitaloissa ole mitään vuokria, eikä ole mitään tukia omakotitalojen rakentajille tai siellä asuville. Omilla tuloilla nämä omakotitalot rakennetaan.