Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko se on uskoa. Hyviä nämä sähköautot.

Vierailija
24.07.2025 |

Saksan autoliitto ADAC testasi Volkswagen ID.3 Pro S -sähköauton akun kunnon kehitystä 169 651 kilometrin aikana. Testaus kesti neljä vuotta.

Testiauton korkeajännite-akuston nettokapasiteetti oli 77 kWh.

Tämä tarkoittaa, että paperilla ilmoitettu WLTP-kantama on 525 kilometriä. Todellisuudessa tämä tarkoittaa 400 kilometrin kantamaa moottoritienopeuksissa. Pakkaskeleissä täytyisi moottoritiellä olla mahdollista saavuttaa 300320 kilometriä ilman haasteita, ADAC kertoo testissään.

Testauksen aikana ADAC totesi akun kunnon heikentyneen lähes 170 000 kilometrin matkalla vain 9 prosenttia. Käytännössä tämä tarkoitti, että auton kantama oli tippunut 13 kilometriä. Testin alussa auton kantama oli 438 kilometriä ja 172 000 kilometrin päätteeksi auton kantama oli 425 kilometriä.

Kommentit (203)

Vierailija
161/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon sähköautojen hyvyyteen kyllä täysin. Mutta ostin juuri työmatkoja varten 6000 euroa maksaneet bensa-auton, kun muuhun ei ole nyt rahaa .Työmatka 12 km, ei julkista liikennettä. Ei isoa palkkaa, ei elintasoa, joka riittäisi sähköauton hankintaan. Uskon, etten ole ainoa. Sähköauto on eliitille. 

Mikäli latausmahis töissä tai kotona niin itse olisin ostanut halvan Leafin mutta kukin tyylillään.

Ei kummassakaan latausmahdollisuutta. 

Eipä näissä loruissa koskaan. Vaikka jo laki vaatii duuniparkkiksille laturit.

Laki vaatii monia asioita. Todellisuus on toinen. Rikoksia ja rikkeitä tapahtuu. Lakia kierretään.

Vierailija
162/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta en tiedä mitään aiheesta. Kumpi tulee käytössä halvemmaksi: sähköllä lataaminen vai bensan ostaminen?

Etenkin kotilatauksella pörssisähköllä lataaminen on muuttuvilta kustannuksiltaan lähes ilmaista verrattuna polttoaineella ajamiseen. Sähköautoilu on kalleimmillaan (suurteholatureista kalleimmilla hinnoilla) suunnilleen samanhintaista kuin polttisautoilu halvimmillaan (pieniruokainen diesel).

Tällä hetkellä näin koska sähköautot ovat vielä vähemmistö. Mutta sähköllä lataaminen kyllä kallistuu kunhan sähköautojen osuus kasvaa.

Tuskinpa, säätämiseksi menee luotettavasti erotella mikä osuus kotiliittymän kilowateista on mennyt autoon ja mikä saunomiseen. 

Kyllä verottaja taatusti jotakin keksii. Sehän voi verottaa vaikka sähköautojen hajua jotta saa haluamansa potin kokoon. Verottajan kannalta tilanne on yksinkertainen: ihmiset eivät enää osta bensaa, mitäpä keksimme tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urpot ei tajua että sähköauto on ihan älyttömän paljon yksinkertaisempi kuin polttomoottori. Oliko jotain 1500 osaa vähemmän

Laskitko mukaan kaikki kaapelit, liittimet, konkat, vastukset ja muut sähköosat? Akkujen erilliset kennot?

En laskenut joku autoalan julkaisu laski. Akkujen kennot erikseen.  Öö laskitko katalysaattorin rihmat erikseen.

Vierailija
164/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2035 erottuu köyhät muista ihmisistä sillä he tankkaavat bensaa. Oma mielipide ei paina vaan kun uudet autot tulevat sen jälkeen vain sähköisinä.

Vierailija
165/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän saisi Esson baarin porukan tajuamaan tämän.

Oletko joku lähetyssaarnaaja? Miksi sinua kiinnistaa millä autolla joku ajaa? Jokainen taaplaa tyylillään.

Joku monomaanikkohan tuo, 24/7 paasaa räkä poskella sähköautojen autuutta palstalla.  Argumentit niin överiksi vedettyjä että tällaista  sähköautolla ajavaa ja varsin sähköautomyönteistäkin henkilöä tuppaa välillä vähän naurattamaan.  Omasta mielestään kuitenkin ihan eturivin asiantuntija, mutta en tiedä onko sillä vieläkään autoa itsellään.

En tiedä tarkoitatko minua. Mutta mä ostin 2013 ensimmäisen sähköauton. Näissä keskusteluissa tuodaan jatkuvasti ongelmia esiin jotka vaivasivat alkuvuosina.  2020 kun vaihdoin Leaf pois jolla olin ajanut 260tkm.  Homma oli jo ihan eri tasolla. Ostin Teslan 2020 .  2025 tuolla teslalla on ajettu 150tkm  eli yhteensä olen ajanut sähköllä 410tkm.

Mua huvittaa hirveän paljon nämä ns ongelmat mitä ihmiset keksii. Olen ajanut Porvoosta-leville. Olen ajanut Latviassa. Olen ajanut 40 pakkasessa. 40+ helteessä. Rankkasateessa. Todella huonolla mökki tiellä. Ym.   Enkä koe että olisi ollut vaikeaa.

Ainut mikä on ärsyttänyt on latauspisteidn appi sekoilut. Onneksi nekin alkaneet parantumaan.

Vierailija
166/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän saisi Esson baarin porukan tajuamaan tämän.

Oletko joku lähetyssaarnaaja? Miksi sinua kiinnistaa millä autolla joku ajaa? Jokainen taaplaa tyylillään.

Joku monomaanikkohan tuo, 24/7 paasaa räkä poskella sähköautojen autuutta palstalla.  Argumentit niin överiksi vedettyjä että tällaista  sähköautolla ajavaa ja varsin sähköautomyönteistäkin henkilöä tuppaa välillä vähän naurattamaan.  Omasta mielestään kuitenkin ihan eturivin asiantuntija, mutta en tiedä onko sillä vieläkään autoa itsellään.

En tiedä tarkoitatko minua. Mutta mä ostin 2013 ensimmäisen sähköauton. Näissä keskusteluissa tuodaan jatkuvasti ongelmia esiin jotka vaivasivat alkuvuosina.  2020 kun vaihdoin Leaf pois jolla olin a

Ja ihan kohta tulee Pena joka ei ole ajanut senttiäkään sähköllä kertomaan että olen hint..i kokemukseni ovat vääriä ja kertoo miten Norjan lautat eivät ota sähköautoja kyytiin tai muita valheita jotka voi tarkastaa sekunnissa Googlella.

Vierailija
167/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamalla kiinalaisen sähköauton tuet Venäjää.

Vierailija
168/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sähkö tulee kallistumaan Suomessa pysyvästi hirveän paljon. Joskus kun käytiin huipuissa oli uutisissa juttua tästä. 

Ihan jo pysyvästi 0.15€/kWh tarkoittaisi sitä että monet yritykset menisi konkurssiin. 

Taas joku tietäjä, ennustajaeukko täällä.

Vierailija
169/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautojen myynti on laskusuunnassa, näin se vaan on.

Volvokin pyörsi päätöksensä siirtyä kokonaan sähköautoihin.

Tämähän on vasta alkua, myynti sakkaa ja valmistajien talous menee väärään suuntaan.

Vierailija
170/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sähkön hinta tulee nousemaan huomattavasti."

Joo kyllä varmaan kun tuotantoa laitetaan koko ajan lisää pystyyn.

Et tajua sähkömarkkinoista yhtään mitään, se on aivan varma asia että hinta nousee.

Vierailija
171/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkireissu maksaa 30 000 euroa kun mökkitiellä kivi painaa millin lommon pohjapeltiin.

Mökki laiffi

Vierailija
172/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauto on hyvä, mutta ja tämä on iso mutta. 

Sanotaanko vaikka sähköautosta hajoaa ilmastointikompressori, joka myös jäähdyttää ajoakkua. Korjaus maksaa tuhansia ellei takuuta. PA säästö hukkui siihen.

Ostat käytetyn corsa-e:n. Tehdastakuu loppu ja 40tkm ajetusta hajoaa sisäinen laturi(tyyppivika) maksaa tuhansia.

Arvonalenema on hurjaa. Luovuin omasta suurella tappiolla, koska jäin työttömäksi.

Nyt ajan tonnin autolla ja VÄITÄN että pääsen 3v ajanjaksolla halvemmalla kuin hän, joka ostaa käytetyn id3.  Mun nykyinen auto kuluttaa 5.5l/100km ja kiihtyy sataseen noin 9sek.

Vierailija
173/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton osto on virheinvestointi, se nyt on ihan selvä asia ja ostamalla kiinalaisen tuet Venäjää.

Vierailija
174/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä aja rankkasateella, älä aja pysäköintiluoliin, suunnittele matkasi latauspisteiden mukaan eikä kuskin ja matkustajien toiveiden mukaan, säästä rahaa että voit ostaa renkaat riittävän usein. Sitten kirjoita mammapalstalle kuinka vähän maksoi ajaa  €/100km.

Ajan ihan normaalisti, pysäköin normaalisti, suunnittelua sen verran mitä bensallakin eli katson mapsista sopivaan väliin kahvitauon ja samalla lataan jos pidempi reissu, alle 400km matkalla ei kesällä tarvitse sitäkään, renkaissa ei juurikaan eroa. 100km erotus bensa-autoon 7 euroa polttoaineista. 

Vierailija
175/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2035 erottuu köyhät muista ihmisistä sillä he tankkaavat bensaa. Oma mielipide ei paina vaan kun uudet autot tulevat sen jälkeen vain sähköisinä.

Höpö höpö

Vierailija
176/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta en tiedä mitään aiheesta. Kumpi tulee käytössä halvemmaksi: sähköllä lataaminen vai bensan ostaminen?

Etenkin kotilatauksella pörssisähköllä lataaminen on muuttuvilta kustannuksiltaan lähes ilmaista verrattuna polttoaineella ajamiseen. Sähköautoilu on kalleimmillaan (suurteholatureista kalleimmilla hinnoilla) suunnilleen samanhintaista kuin polttisautoilu halvimmillaan (pieniruokainen diesel).

Tällä hetkellä näin koska sähköautot ovat vielä vähemmistö. Mutta sähköllä lataaminen kyllä kallistuu kunhan sähköautojen osuus kasvaa.

Tuskinpa, säätämiseksi menee luotettavasti erotella mikä osuus kotiliittymän kilowateista on mennyt autoon

Verottajahan nyt keksii verottaa vaikka akun koon mukaan, mitä enemmän kWh, sitä enemmän veroa. Alin veroporras voisi olla vaikka 20kwh ja 500€/v, jotta saadaan kaikki mukaan talkoisiin. Tai vaikka ihan vaan kilometriperusteisesti, seuranta vuosittain katsastus konttorilla josta veloitetaan myös nimellinen 200€ tarkastusmaksu, normikatsastuksen lisäksi.

Tai sitten klassikko, tuulilasiin liimattava 200€ hintainen verotarra jonka voi ostaa vaikka R kioskilta. Uusittava joka vuosi.

Vierailija
177/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin just sähköauton 60kwh akulla, tällä kelillä sillä pääsee yli 400km, eli talvellakin testien mukaan reilu 250km.

Riittää mulle vallan hyvin arkiajoon, kun ajan päivässä noin sata kilsaa. Yöllä tankkaan halvalla pörssisähköllä kotona. Nollasta sataan maksaa alle kympin, eli 2,5€/100km.

Melko edullista verrattuna edelliseen dieselautoon, jolla 100km maksoi 10,5€, eli nelinkertaisesti.

Autoja mulla on ollut jo 22 vuotta, jonka aikana olen ajanut vajaa puoli miljoonaa kilometriä, eli jonkin verran ajokokemusta on.

N40

Vierailija
178/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto on hyvä, mutta ja tämä on iso mutta. 

Sanotaanko vaikka sähköautosta hajoaa ilmastointikompressori, joka myös jäähdyttää ajoakkua. Korjaus maksaa tuhansia ellei takuuta. PA säästö hukkui siihen.

Ostat käytetyn corsa-e:n. Tehdastakuu loppu ja 40tkm ajetusta hajoaa sisäinen laturi(tyyppivika) maksaa tuhansia.

Arvonalenema on hurjaa. Luovuin omasta suurella tappiolla, koska jäin työttömäksi.

Nyt ajan tonnin autolla ja VÄITÄN että pääsen 3v ajanjaksolla halvemmalla kuin hän, joka ostaa käytetyn id3.  Mun nykyinen auto kuluttaa 5.5l/100km ja kiihtyy sataseen noin 9sek.

Tonnin romussakin isompi remppa maksaa tonnin. Sillä ostat siis uuden auton kun vanha on paskonut ittensä.

Vierailija
179/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton ostaminen on sama kuin ampuisi itseään jalkaan.

Vierailija
180/203 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten käy näiden autojen kanssa kun klopit alkaa madaltaa niitä. Akku raapaisee asfalttia. Hieno homma.

No se on varmaan kloppien ongelma, eikä sähköautojen.

"Sähköautot eivät voi koskaan yleistyä koska pillurallia ajelevat kakarat eivät pysty madaltamaan niitä"

Pakko myöntää että tuo oli kuitenkin vaihteeksi virkistävän uusi  argumentti!

Sama kohderyhmä vierastanee sähköautoja toisestakin syystä: ei tule savua eikä kuulu paljon mitään ääntä.

Eikö ne nykysissä polttiksissakin tuppaa pörinät tulemaan lähinnä ämyreistä eikä putkista. Kai ne samat nauhotetut pörinät saa sähkikseenkin.

Mistäs sä tuollaisen viisauden keksit? Kyllä itellä ainakin moottorin ääni kuuluu ohjaamoon, eikä tasan tarkkaan tule kaiuttimista. Sit, kun rampilta polkaisee vähän hätäisemmin, niin sit viheltää myös turbo. Kyllä sen äänen erottaa pienemmälläkin kiihdytyksellä, mutta lähes täyskaasulla erottuu selkeinten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi