Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi pysyä uskossa, jos ei ole mitään kokemusta Jumalasta?

Vierailija
23.07.2025 |

Toiset tulevat uskoon nähtyään jonkun näyn, tai enkelin tai vaikka kuolemanrajakokemuksen kautta, sitten heidän elämänsä muuttuu suuresti ja kokevat jumalan läsnäolon ja kuulevat hänen äänensä.

Entä sitten jos ei näe eikä kuule mitään? Ei tunne minkään muuttuneen? Ei ole mitään yliluonnollisia kokemuksia, ei yksinkertaisesti mitään mikä normaalielämässä olisi muuttunut.

Onko silloin edes uskossa?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin vain erään kirjan, josta päättelin että Jumala on olemassa. Ei tullut mitään maata mullistavaa kokemusta, ja on todella vaikeaa pysyä uskossa. Ap

Vierailija
2/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jo nimi usko kerro asiasta kaiken oleellisen? Se on uskoa johonkin, jota ei ole voitu tieteellisesti todistaa. Muutenhan kyse ei olisi uskosta vaan tiedosta.

T. Uskonnoton

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Min olin ort kristinoppleirillä ja koin vahvasti että Jumala vetää minua puoleensa kun katsoin alttariin, aloin itkeä... Se oli vahva kokemus ja niitä on ollut.

Miksi sinun on vaikea pysyä uskossa? 

Vierailija
4/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luin vain erään kirjan, josta päättelin että Jumala on olemassa. Ei tullut mitään maata mullistavaa kokemusta, ja on todella vaikeaa pysyä uskossa. Ap

Saatat saada joku päivä varmistuksen. Sinulle on annettu tällainen haastavampi reitti. Kaikki ei saa sitä kokemusta läsnäolosta, mutta se tulee ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
5/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jo nimi usko kerro asiasta kaiken oleellisen? Se on uskoa johonkin, jota ei ole voitu tieteellisesti todistaa. Muutenhan kyse ei olisi uskosta vaan tiedosta.

T. Uskonnoton

No tämä nyt ei auttanut minua ollenkaan. Ei Jumalaa tietenkään voi tieteellisesti todistaa, enkö kysynyt onko Jumalaa vai ei. Ap

Vierailija
6/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Min olin ort kristinoppleirillä ja koin vahvasti että Jumala vetää minua puoleensa kun katsoin alttariin, aloin itkeä... Se oli vahva kokemus ja niitä on ollut.

Miksi sinun on vaikea pysyä uskossa? 

Siksi juuri, kun minulla ei ole ollut tuollaisia vastaavia kokemuksia. En ole kokenut, että Jumala mitenkään vetää puoleensa. Ap

Vierailija
7/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Uskonnoton

No tämä nyt ei auttanut minua ollenkaan. Ei Jumalaa tietenkään voi tieteellisesti todistaa, enkö kysynyt onko Jumalaa vai ei. Ap

Ei varmaankaan. Kunhan totesin, ettei sitä voi todistaa vaan uskossa on kyse omasta mielipiteestäsi. Voipi olla tai olla olematta.

Vierailija
8/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko kokosydämisesti rukoillut  Jeesusta elämääsi ja pyytänyt syntejäsi anteeksi? 

Sillä ilman uudestisyntymistä ei voi mitenkään kokea Jumalan läsnäoloa ainakaan kovinkaan vahvasti. 

Voit mennä johonkin kristilliseen seurakuntaan ja pyytää rukousta puolestasi, jos kamppailet tämän asian kanssa.

Varmasti ottavat lämpimästi vastaan missään vaan seurakunnassa ja rukoilevat mielellään puolestasi. Siunausta sinulle

Vierailija
9/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko kokosydämisesti rukoillut  Jeesusta elämääsi ja pyytänyt syntejäsi anteeksi? 

Sillä ilman uudestisyntymistä ei voi mitenkään kokea Jumalan läsnäoloa ainakaan kovinkaan vahvasti. 

Voit mennä johonkin kristilliseen seurakuntaan ja pyytää rukousta puolestasi, jos kamppailet tämän asian kanssa.

Varmasti ottavat lämpimästi vastaan missään vaan seurakunnassa ja rukoilevat mielellään puolestasi. Siunausta sinulle

Olen, mutta en saa mitään "vastausta". Tuntuu että rukouksessa puhelen vain itsekseni. Miltä se uudestisyntymisen pitäisi sitten tuntua? 

Vierailija
10/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko ei ole sitä, että yrittää pinnistää itsestään irti uskoa.  

Paavalin kirjeessä sanotaan "usko on luja luottamus siihen mitä ei näe, ojentautuminen sen mukaan mitä toivotaan."

- Uskossa ihmisellä on luja sisäinen luottamus siitä että Jumala on olemassa ja Jeesus on Jumalan Poika. Sanoisin: on jatkuvasti varma sisällinen tietoisuus ja varmuus Jumalasta. Kun se usko on, niin silloin on aivan helppoa uskoa että Jeesus ja Jumala ovat todellisuutta. 

Oikea usko on asia, joka vastaanotetaan lahjana Jumalalta jolloin, kun sen on saanut, niin sitten se vaan on ihmisen sydämessä, ilman että täytyisi jotenkin yrittämällä yrittää uskoa. Oma ponnistelu yrittää uskoa on paremmin uskonnollisuutta kuin aitoa uskoa.

Vierailija
11/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Uskonnoton

Olin sinä. Sitten sain Jumalallisen kokemuksen.

t. Entinen uskonnoton

Vierailija
12/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Uskonnoton

Et liene oikea vastaamaan mutta löytyisikö joku uskova. Kysymykseni olisi että miksi uskovat pitävät uskoa ilman todisteita jotenkin arvokkaampana asiana kuin sitä että ottaa asioista selvää ja sen perusteella uskoo uskottavilta tuntuviin asioihin?

Vierailija
13/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen säilyy kyllä uskossa, jos vain haluaa, sillä Jumala ei potki pois. Kokemuksia ei tarvita, mutta toki ne vahvistavat uskoa ja lohduttavat. Itsellä ei ole kovin suuria kokemuksia, mutta kokemus rauhasta kuitenkin. Ja sitten semmoinen, että ennen uskoontuloa pelkäsin kuolemaa ihan hulluna. Näin unia kuolemasta ja jopa että olin kuollut ja matkalla helvettiin. Kun pyysin syntejäni anteeksi ja luovutin elämäni Jeesukselle, en ole enää koskaan pelännyt kuolemaa, eivätkä nuo unet ole palanneet. Olen säilynyt yli 30 vuotta uskossa ja lähes joka päivä saan kokea iloa ja rauhaa. Se ilo, jonka Jeesus antaa, on jotain ihan muuta kuin maalliset ilot -vaikken niitäkään väheksy. 

Meillä uskovilla on se etu näistä asioista puhuttaessa, että me tiedämme mitä on elää ilman Jeesusta ja mitä se on Jeesuksen kanssa. Ne, jotka moittivat uskovia ja pilkkaavat, heillä on vain se toinen kokemus. Kannattaa muistaa, että useimmat meistä uskovista olemme myös eläneet elämää ilman uskoa. Me tiedämme senkin puolen. 

Vierailija
14/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile rukoilla joka päivä vaikka kuukauden ajan ja pyydä Häntä paljastamaan itsensä sinulle. Hän on kertonut, että kolkuttavalle avataan, eikä Hän koskaan riko lupaustaan. Hän kyllä vastaa, kun ihminen itse pyyteettömästi häntä etsii. Jumala tosin rakastaa yllätyksiä, joten hän ei välttämättä vastaa ollenkaan siinä muodossa kuin oletit.

Vierailija
15/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi rukoilla ja pyydellä sellaiselta, jonka ei usko olevan onemassakaan?

Vierailija
16/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsit selkeästi jotain mutta turhaudut kun *sitä* ei löydy. Suosittelen vahvasti etsimään kristittyjen mystikkojen tekstejä. Luet vaikka balthasar Gracianin totuuspommeja ja noudatat niitä niin tulet elämään kristitymmin vaikka et lukisi raamattua sivuakaan.

Vierailija
17/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se uskovaisuus ole kaikkien juttu. Turha pakottaa itselleen sellaista, mikä ei tunnu oikealta. Enkä nyt sano, että uskovaisuus olisi mitenkään väärin. "On monta tietä samaan päämäärään" on ihan hyvä elämänohje. Kaikille se oikea polku ei ole Jumalan seuraaminen.

Vierailija
18/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Raamattua, kuuntele puheita ja rukoile. Room 1:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."

Vierailija
19/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile rukoilla joka päivä vaikka kuukauden ajan ja pyydä Häntä paljastamaan itsensä sinulle. Hän on kertonut, että kolkuttavalle avataan, eikä Hän koskaan riko lupaustaan. Hän kyllä vastaa, kun ihminen itse pyyteettömästi häntä etsii. Jumala tosin rakastaa yllätyksiä, joten hän ei välttämättä vastaa ollenkaan siinä muodossa kuin oletit.

Pyyteettömästi etsii? Yhtä pyyteettömästi voisi etsiä maan ja marsin ratojen välillä aurinkoa kiertävää teekannua!

Vierailija
20/53 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se uskovaisuus ole kaikkien juttu. Turha pakottaa itselleen sellaista, mikä ei tunnu oikealta. Enkä nyt sano, että uskovaisuus olisi mitenkään väärin. "On monta tietä samaan päämäärään" on ihan hyvä elämänohje. Kaikille se oikea polku ei ole Jumalan seuraaminen.

Jeesus sanoo: mInä olen tie, totuus ja elämä. Kukaan ei tule Isän luokse muutoin kuin minun kauttani. 

On monta tietä toki, mutta vain yksi vie taivaaseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän