Kännykällä kuvaamisesta, voiko esim lähi K-marketissa kuvata videoita?
En ole siis kuvaamassa mutta kiinnostaisi tietää onko laillista. Julkisilla paikoilla saa mutta onko kauppa sellainen? Varmaan tyhmä kysymys mutta antaa mennä.
Kommentit (93)
tuleppa kuvaamaan takaan että vertavuotaen lähdet uutta kännyä etsimään.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaaminen katsotaan sallituksi kaduilla, toreilla, metsissä tai muilla vastaavilla yleisillä paikoilla. Yleisiksi paikoiksi katsotaan myös muun muassa koulut, kirjastot, ostoskeskukset sekä metroasemien ja lentoasemien aula- ja odotustilat. Julkisilla paikoilla kuvaamisen oikeus perustuu Suomen perustuslakiin. Kuvaaminen on luvallista myös yksityisissä myymälöissä, mutta omistajalla on aina oikeus itse valita asiakkaansa. Sen vuoksi kuvaajaa voidaan pyytää poistumaan. Mikäli kuvaaja on kuitenkin jo kerennyt ottamaan kuvia ennen poistumistaan, ei niitä tarvitse näyttää tai poistaa.
Ajappa kuvaava mjustalainen pois kaupasta niin joudut maksamaan vähintään 5000€ korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi kohteliasta kysyä niiltä ihmisiltä siellä saako heitä kuvata.
Joo jossain kauppakeskuksessa! Aika urakka tulisi!
Saa kuvata, mutta jos julkaiset kuvaamasi aineiston, siinä näkyvät henkilöt voivat vaatia sinua poistamaan sisällön. Voit myös tilanteesta riippuen saada syytteen yksityiselämän suojan rikkomisesta.
Jos ei ole elämässä muuta tekemistå kuin kuvata koko ajan, voi pyytää paykiatrin apua.
Vierailija kirjoitti:
tuleppa kuvaamaan takaan että vertavuotaen lähdet uutta kännyä etsimään.
Mistä moinen agressiivisuus? Jos joku kuvaa kauppareissuaan vaikka tubeen niin karsit kimppuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuan viherahoki aina kuvasi kaupassa ja sanoi että julkisella paikalla saa kuvata jos joku kauppatäti jotain mussutti.
...ja toisinaan myymälän vartija nolasi itsensä kutsumalla paikalle poliisit, jotka sitten kertoivat vartijalle että saa kuvata.
Yksityinen liike saa valita asiakkaansa ja siten kieltää valokuvaamisen, kun kuvaajaa pyydetään poistumaan tilasta, jollei lopeta kuvaamista, tulee kuvaajan poistua.
Vierailija kirjoitti:
Saa kuvata, mutta jos julkaiset kuvaamasi aineiston, siinä näkyvät henkilöt voivat vaatia sinua poistamaan sisällön. Voit myös tilanteesta riippuen saada syytteen yksityiselämän suojan rikkomisesta.
Väärää mutuilua tietona tarjoat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi siis jättää kuvaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole soveliasta. Se on yksityinen tila. Ei sitä kuitenkaan voi valvoa.
Siellähän on valmiiksi kamerat?!?
Ne valvontakamerat ovat siellä turvallisuussyistä ja rikosten ratkaisemisen apua varten. Sun oma kännykkäkamera ei ole mikään lisäturvallisuutta tuova väline, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: No valvontakamerat siellä muutenkin on. Miksei itse saisi kuvata?
En ole kauppiaalle lupaa kuvata minua.
Varkaat kuvataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: No valvontakamerat siellä muutenkin on. Miksei itse saisi kuvata?
Sä annat sen siinä vaiheessa kun astut ovesta sisään. Ovessa on lappu tallentava videovalvonta. Jos et hyväksynegtoa, et astu sisään.
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse annat luvan astumalla yksityiselle alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole soveliasta. Se on yksityinen tila. Ei sitä kuitenkaan voi valvoa.
Ei ole yksityinen tila, koska sinne on kaikilla vapaa pääsy.
Saa kuvata, olen jopa nähnyt myyjien salakuvaavan asiakkaitaan etäältä - suomen lain mukaanhan saa olla mittaamattoman kusipäinen toisia kohtaan - mutta suosittelen iskemään salakuvaajia noissakin olosuhteissa päähän jollain kovalla, kuten esim. hernekeittotölkillä, jotta sitten tietää kuvanneensa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hänellä on. Voit olla menemättä kyseiseen kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä järki on kuvata kauppakeskuksessa ilman mitään syytä ja ilman osaanottajien suostumusta?
Tulee mieleen ulosottomiehet- tv-sarja, missä ihmiset järjestään luulevat että ulosottomiehet eivät saa tulla asuntoon/liikkeeseen ja jopa väittävät mutuansa tiedoksi ulosottomiehille!
Samanlaista meininkiä täälläkin usein ja monessa asiassa, ollaan niiiin satavarmoja omasta mutuilusta.
Miksi?
Ei sekään oo hyvä että aina pitäisi varoa kaikkea.
tällaisesta esimerkkinä citywalk- tyyliset, joissa kuvaaja kääntää kameran aina osoittamaan maata jos ihminen lähellä.
jaksa jotain asfalttia tollottaa sitten.