Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä vispipuurossa on se hirveä sivumaku?

Vierailija
23.07.2025 |

En ole ikinä tykännyt vispipuurosta. Siinä on sellainen todella kummallinen ja epämiellyttävä maku mikä ei lähde vaikka kuinka laittaa sokeria.

Tein pakastemustikoista puuroa kokeeksi kun ajattelin jos se onkin se puolukka mistä en tykkää(mitä vähän epäilin koska tykkään puolukoista kyllä smoothiessa yms). 

Mutta ei, samalta se maistuu. Onko se se mannasuurimo? Joku tärkkelyksen maku? Hyh. Toivottavasti mies syö tuon puuron ettei tarvitse laittaa roskiin. 

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitän vispipuuron aina ruisjauhoon, maistuu ihan erilaiselle.

Onpa outo homma jos mannasuurimo ja ruisjauho muka olisi erimakuista.  Voisi olettaa että on täysin sama maku.  🤔

Häh? Mannasuurimot tehdään vehnästä ja ruisjauho, no rukiista. Miten siis niiden edes pitäisikään maistua samalle?

Vierailija
42/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan pitänyt mistään mannaryynipohjaisists jälkiruuista. Liikaa vehnää. Joka naksuu kitalaessa. 

Naksuuhan se, jos laitat liikaa ryynejä etkä malta keittää tarpeeksi kauan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vispipuurossa on tosiaan aina ollut se ikävä sivumaku, mutta yhden kerran olen onnistunut saamaan pehmeää ja herkullista vispipuuroa. Tämä tapahtui toukokuun lopussa Hobo Helsinki hotellissa.

Vierailija
44/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa outo homma jos mannasuurimo ja ruisjauho muka olisi erimakuista.  Voisi olettaa että on täysin sama maku.  🤔

Mannasuurimot on vehnää. Kyllä vehnäleivällä ja ruisleivällä tunnetusti on jonkin verran makueroa.

Vierailija
45/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei sinne puuroon olis vipattu jotain muuta, ja nyt maistuu mällille suuhun vaan suuhun. vaan proteiinia parhaassa muodossa.😀😃🤣

Vierailija
46/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suussani maistuu vispipuuro hyvältä, varsinkin maidon kanssa. Karvaista suuhuni saan illalla vaimon kanssa!

Vierailija
47/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä minä pysyn erossa vispipuurosta. Olen joskus ihmetellyt sitä, miksi muut eivät tunne sitä voimakasta, epämiellyttävää makua. Tai ehkäpä tuntevatkin, mutta heille se ei ole paha maku?

Ehkä raaka-aineiden yhdistelmä on se, mikä maistuu pahalta. Minä myös pidän kovasti esimerkiksi jogurtista ja pähkinöistä erikseen, mutta yhdessä niistä tulee melkein syömäkelvottomia. Maku muuttuu aivan erilaiseksi. 

Pelastit päiväni, en ole siis ainoa! 

Onkohan se maku sitten kitkerä vai karvas, en oikein tiedä. Mutta se voimistuu joka lusikallisella kun syön vispipuuroa. 

-ap

Kyllä se kitkeryys ja karvaus tulee niistä puolukoista. Ei mannaryynit voi mitenkään maistua karvaalta.

Vierailija
48/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on väärään suuntaan vispattu niin mikään määrä sokeria ei pelasta. Kokeile vispata vastapäisesti.

Vierailija
49/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: te ketkä maistatte karvauden vispipuurossa, maistatteko myös saippuan maun korianterissa? Minä ainakin maistan. 

Mietin voisiko tässä olla joku sama homma kyseessä että osa ihmisistä maistaa jonkun yhdisteen eri lailla. 

-ap

En maista. 

T. Tää joka puhui persikkapuurosta ekalla sivulla. 

Vierailija
50/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairauden oire on makuaistin muuttuminen

Vierailija
51/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain tunkan maun vispipuurosta silleen pois, että keitin ensin puolukoista mehua ja sen jälkeen siivilöin harson läpi kuoret pois.  Kiehuvaan mehuun laitoin 1,5dl sokeria, hyppysellisen suolaa ja mannaryynit (keitän n. 10min) sen jälkeen kaadoin "puuron" kylmään teräsastiaan vesihauteessa (tiskialtaassa kylmää vettä) ja vispaan niin kauan, että vispipuuro on helakan vaaleanpunaista. Voi sen kattilassakin vispata, pääasia että puuro on jäähtynyt hieman.

Vierailija
52/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Mannasuurimot tehdään vehnästä ja ruisjauho, no rukiista. Miten siis niiden edes pitäisikään maistua samalle?

Sarkasmi...

Vierailija
53/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vispi. Vispin ominaismaku. 

Se se on! Ei se puuro, olipa sitten manna tai ruis, maistu pistävältä ennen vispausta. 

Vierailija
54/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmi...

Niinhän se oli alunperin, mutta kun täällä nyt vaan sattuu olemaan sellaista.

Vierailija
55/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tunnistan tämän karvaan maun.

Se on se puolukka.

Vierailija
56/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että syy on bentsoehappo. Jotenkin se ehkä rikastuu tuossa keittämisessä suurimoiden kanssa. 

Vierailija
57/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairauden oire on makuaistin muuttuminen

Niin makuaistin muuttuminen huonommaksi on muistisairauden oire, ei tarkentuminen.

Vierailija
58/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten viduilua ymmärrä?!

Vierailija
59/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe on gluteeniton keliakian vuoksi ja me tehdään vispipuuro karkeaan riisijauhoon. Ihminen joka kertoi inhoavansa vispipuuroa maistoi tekemääni ja sanoi pitävänsä mausta. Oliko sitten kohteliaisuutta, tiedä häntä. Itse myös lisään hipun suolaa ja vaniljasokeria. 

Vierailija
60/61 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe on gluteeniton keliakian vuoksi ja me tehdään vispipuuro karkeaan riisijauhoon. Ihminen joka kertoi inhoavansa vispipuuroa maistoi tekemääni ja sanoi pitävänsä mausta. Oliko sitten kohteliaisuutta, tiedä häntä. Itse myös lisään hipun suolaa ja vaniljasokeria. 

Ainakin ns. perusmannapuuro riisijauhoihin on parempaa. Itse olen perusmannapuuron vihaaja nro 1. Koulussa syötettiin aikoinaan tuota vitamannaan keitettynä, eli ilmeisesti jotakin grahamia vastaavaa ja varmaankin halvempaa kuin perusmanna. Siitä jäi ikuiset traumat, olen yrittänyt sitä vuosikymmenten aikaan välillä keittää, mutta ei vaan mene alas. Olin joskus ostanut sattumaostoksena riisijauhoja ja innostuin kokeilemaan siitä mannapuuroa skeptisyydestäni huolimatta ja yllätyin, miten hyvää se olikaan. Marjapuuroja olen kyllä kyennyt syömään koko ikäni ja viime aikoina olen innostunut tekemään nekin riisijauhoon, ihan hyviä nekin.