HYVIÄ UUTISIA: Psykoterapeuttien kysynnässä täyskäännös: Loppunut jopa kokonaan
HS:
Terapia|Vielä muutamia vuosia sitten psykoterapeuteille tuli asiakkaita ovista ja ikkunoista. Nyt psykoterapeuttien kysyntä on romahtanut.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Olin odottanut tätä, koska pyskoterapeuttien taustakoulutusta ja vaatimuksia on vuosia ajettu alas. Olen itse yli 30 vuoden takaa, jolloin kriteerit olivat tiukemmat.
Seksuaaliterapeuttien koulutus on myös tuhottu, vielä täydellisemmin kuin psykoterapeuttien.
👬 🙄
👉 👌🏻
🥒 💩
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä uutinen. Alkaisko maistua ne julkisen työpaikat? Saadaan työvoimapulaa poistettua ja apua sinne, missä sitä kipeästi tarvitaan.
MMissä sitä terapeuttia kipeämmin kaivataan töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni eri ketjussa kirjottanut on paljastanut täällä vauvallakin että huonovointisuus on vaan pahentunut terapiassa käynnin jälkeen.
Minusta sillon ei ole toiminut. Ymmärrän että asiakkaat kaikkoavat. Myös tämä että autetaan rikkaita, ehkäpä vähempiongelmaisia, ja jätetään vaikeammat tapaukset ilman apua on niin perseestä.
Jos tälle alalle kouluttautuu niin eikö pääpointti ole auttaa psyykkisesti sairaita?
Vai onko perustaa vastaanotto paremmalle alueelle ja kupata rahaa minkä kerkee??
Eikö tässä ole kutsumusammatista kyse?
Monet haluaa just niitä hyvätuloisia asiakkaiksi. Ei mene niin ihon alle. Julkiselle alettiin kouluttaa psykiatrisia sairaanhoitajia, jotta kaikille tarvitseville saataisiin edes jokin keskustelukontakti.
Julkisella puolella
Kaikki kunnioitus niille julkisen puolen työntekijöille, jotka jaksavat auttaa. Psykiatrit ovat yleensä max 2 vuotta julkisella harjoittelmassa, sitten siirtyvät yksityiselle. Psykiatrille voi joutua odottamaan aikaa 6 kk. Aika pitkä aika olla ilman lääkehoitoa tai lääkkeiden tarkistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni eri ketjussa kirjottanut on paljastanut täällä vauvallakin että huonovointisuus on vaan pahentunut terapiassa käynnin jälkeen.
Minusta sillon ei ole toiminut. Ymmärrän että asiakkaat kaikkoavat. Myös tämä että autetaan rikkaita, ehkäpä vähempiongelmaisia, ja jätetään vaikeammat tapaukset ilman apua on niin perseestä.
Jos tälle alalle kouluttautuu niin eikö pääpointti ole auttaa psyykkisesti sairaita?
Vai onko perustaa vastaanotto paremmalle alueelle ja kupata rahaa minkä kerkee??
Eikö tässä ole kutsumusammatista kyse?
Monet haluaa just niitä hyvätuloisia asiakkaiksi. Ei mene niin ihon alle. Julkiselle alettiin kouluttaa psykiatrisia sairaanhoitajia, jotta kaikille tarvitseville saataisiin edes jokin keskustelukontakti.
Julkisella puolella
Voi kyynel, ihan kauheita traumoja. Varmaan asiakas sanonut töissä pahasti. 😢
Erittäin hyvä uutinen ja terve muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret eivät tarvinneet niin paljon terapiaa aikana ennen kännyköitä ja internettiä. Silloin osattiin olla yksilöitä, nykyään kun koko maailma on avoinna, niin kaikkien pitää taipua johonkin tiettyyn muottiin ja ne jotka eivät taivu ahdistuvat.
Jep. Terapiaksi käy se, että laittaa kännykän sivuun ja lähtee vaikka ulos.
Niin. Sanotko ihmiselle, jolla on jalka poikki, että juokseminen tekee hyvää?
Vierailija kirjoitti:
Oho, onko suomalaiset akat tulleet yhtäkkiä järkiinsä?
Naisilta loppui rahat.
Mulle psykologi sanoi, ettei sua voi auttaa terapialla, kun olen itse kehittänyt niin paljon selviytymiskeinoja. Psykologi sanoi suoraan, ettei siitä mitään hyötyä olisi.
Mulla ei siis mennyt rahat terapiaan. Menin lenkille ja kävelin itseni terveeksi. Aika jännä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeees! Itkuiset akat alkaa tajuta että se trendi meni ja ne kyyneleet voi ihan itsekin kuivata nenäliinaan. Ei tarvitse sitä terapeutin tarjoamaa kallista Cleanexiä
Sinä selvästi tarvitset jotain keskusteluapua, sen verran pahaa naisvihaa suollat täällä päivästä toiseen.
Ainiin ja se merkki on Kleenex.
Montako vuotta olet käynyt niihin Kelan rahoilla niiskuttamassa?
Miksi haluat tietää että käynkö terapiassa? Mitä saat siitä?
Ja jos kävisin, niin ainakin pitäisin sillä tavoin huolta mielenterveydestäni jotta voisin paremmin tulevaisuudessa.
Naisena valitset tietysti trendikkään huuhaahoidon etkä esimerkiks
Miehetkö eivät siis käy terapiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan kerrotaan miten etenkin nuorten mt-ongelmat lisääntyy, sitä voi miettiä miksi tämä kohderyhmä ei sitten apuun pääse tai sitä saa. Tämä on vaan pelkkää dystopiaa.
Tai ehkä vaan on todetty, että näillä terapiakäynneistä ei ole apua.
Ei terapiasta ole hyötyä kenellekään. Rahanmenoa vain ja useimmilla pahentaa tilannetta. Täyttä huijausta koko ala.
Terapiasta lienee paljonkin apua pahoissa traumoissa ja kauheissa ihmiskohtaloissa, joissa traumojen käsittely on oleellista. Sen sijaan pikkuhiljaa masentuminen ja sulkeutuminen on estettävissä muilla tavoin, kun elämässä on vain tavallisia hyväksyviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olin odottanut tätä, koska pyskoterapeuttien taustakoulutusta ja vaatimuksia on vuosia ajettu alas. Olen itse yli 30 vuoden takaa, jolloin kriteerit olivat tiukemmat.
Seksuaaliterapeuttien koulutus on myös tuhottu, vielä täydellisemmin kuin psykoterapeuttien.
Moni seksuaaliterapeutti vaikuttaa rajattomalta sekopäältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret eivät tarvinneet niin paljon terapiaa aikana ennen kännyköitä ja internettiä. Silloin osattiin olla yksilöitä, nykyään kun koko maailma on avoinna, niin kaikkien pitää taipua johonkin tiettyyn muottiin ja ne jotka eivät taivu ahdistuvat.
Jep. Terapiaksi käy se, että laittaa kännykän sivuun ja lähtee vaikka ulos.
Niin. Sanotko ihmiselle, jolla on jalka poikki, että juokseminen tekee hyvää?
Tarjoaisin käsienheiluttelua ja Maria Nordinin kurssin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä uutinen. Alkaisko maistua ne julkisen työpaikat? Saadaan työvoimapulaa poistettua ja apua sinne, missä sitä kipeästi tarvitaan.
Julkisella on lopetettu paljon virkoja ja työpaikkoja ninenomaan mt-puolella. Esim. Helsingissä on kokonaan lopetettu osastoja Lapinlahdesta ja Aurorasta, myös psykiatrian päivystys Aurorasta lopetettiin. Ei ole julkisella töitä työntekijöille eikä hoitoa potilaille.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on tarpeeksi kokemusta antaakseni seksuaaliterapiaa nuorilla naisille.
M50
Tekoälyt ovat nykyään ilmaisia loistavia terapeutteja. Ehkä niiden käyttö alkaa näkymään kysynnässä.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyt ovat nykyään ilmaisia loistavia terapeutteja. Ehkä niiden käyttö alkaa näkymään kysynnässä.
Tämä on erittäin totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MMissä sitä terapeuttia kipeämmin kaivataan töihin?
Joka paikassa julkisella puolella. Ei pystytä hoitamaan ihmisiä, kun ei ole terapeutteja. Ei ole psykiatreja, ei ole terapeutteja, jopa psykiatrisen sairaanhoitajan jutulle on vaikea päästä.
Tiedän tämän vuosikymmenien kokemuksella. Ongelma on vain pahentunut.
Julkisen puolen psykiatrit ovat maahanmuuttajia tai harjoittelijoita. Kukaan ei ole siellä kahta vuotta kauempaa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Samalla ne keräävät tietoa, kuka on täysin sekaisin ja kelvoton ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Loppuu jokaiselta akalta Kelan rahoilla terapiassa ravaaminen kissan kuoleman takia 👍
Kommenttejasi lukiessa huomaa, että terapiaan eivät mene ne, jotka sitä eniten tarvitsisivat. Sairaudentunto puuttuu sinulta kokonaan.💊
Naisena valitset tietysti trendikkään huuhaahoidon etkä esimerkiksi mene kävelylle tai urheilemaan.