Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua kristinuskosta

Vierailija
23.07.2025 |

Harmillisesti kaikki uskontoon liittyvät keskustelut poistetaan vaikka ne olisivat hyvinkin mielenkiintoisia, mutta tempauskeskustelua lukiessani jäin pohtimaan tätä, että jos taivaaseen pääsevät vain uskossa olevat kristityt, niin eihän sinne pääse kuin kourallinen ihmisiä kun ei-uskossa olevat kristityt, muiden uskontojen edustajat, uskonnottomat, ateistit jne. joutuvat helvettiin vai?  Kuitenkin kristittyjä on kaiken kaikkiaan vähemmistö ja heistä uskossa olevia vieläkin vähemmän.  Onko taivas siis vain valiojoukolle ja muut joutuvat uuneja lämmittämään?

Kommentit (1854)

Vierailija
1001/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös heprean kielessä monikko tarkoita aina vähintään kolmea? Kahdelle on ehkä joku oma sanansa jos on. Mutta jos Raamatussa sanotaan vaikka "tehkäämme", niin siinä on vähintään kolme persoonaa ketkä on osallisia.

En ymmärrä miten joku kehtaa väittää ettei kolminaisuutta ole kun Raamattu suorastaan hieroo sen sun naamaasi kun luet.

Omassa kommentissasi on eikö, ehkä ja mutta, eli et itsekään ole varma siitä, miten Raamattua tulkitaan tuossa asiassa. 

Niin, koska en itse osaa hepreankieltä, vaan olen sen kuullut muualta. Ehkä pystyt korjaamaan tai varmentamaan jos itse olet hepreankielen taitaja?

Vierailija
1002/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyhä Henki on Jumala, ei mikään persoona, Jumala on yksi ja ainoa. Jeesus oli Jumalan kuva ihmislihassa, ei erillinen persoona,

Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki ovat kaikki omia persoonia, mutta he on silti yksi Jumala. Kolme persoonaa ovat samaa olemusta. Pyhästä Hengestä puhutaan maskuliinisella persoonapronominilla. Pyhä Henki opastaa ja Pyhä Henki voi myös murehtia.

Jeesus on 100% Jumala ja 100% ihminen, hänellä on molemmat ominaisuudet yhtäaikaa.

Ei ole persoonia, koska persoona muodostuu hengestä ja lihasta...

"1Alussa oli Sana.

Sana oli Jumalan luona,

ja Sana oli Jumala.

14Sana tuli lihaksi

ja asui meidän keskellämme.

Me saimme katsella hänen kirkkauttaan,

kirkkautt

Mitenniin muka persoona muodostuu hengestä ja lihasta? Ei persoona jää hautaan mätänemään kun täältä lähdetään. Persoonahan on se ihmisen yksilöllinen osa joka tekee sinusta sinut. Saadaan me sitten kirkastettu ruumis kuten Jeesuksella sitten kun nousi kuolleista, mutta ei meidän persoona mätäne pois.

Ei saada mitään kirkastettua ruumista, Jeesus on kirkkaus eli Jumala, me emme ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla."

Ei ole persoonia vain yksi Jumala. Sana, henki ja liha, yksinään mikään ei voi olla persoona vaan nämä kolme muodostavat persoonan. 

Ihan niin kuin ihminen ei ole vain liha, tai vain sielu vaan tietoisuus, henki ja liha muodostavat meistä yhden persoonan, ei kolmea persoonaa. :D

Voiko sanoa "hän" muusta kuin persoonasta?

Vierailija
1004/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen meluhaitta, kun näin kuumalla ilmalla täytyy pitää ikkunoita auki, että saa asunnon viilennettyä, mutta kirkonkellot soivat aikaa kovaa tuolla sadan metrin päässä.

Vierailija
1005/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös heprean kielessä monikko tarkoita aina vähintään kolmea? Kahdelle on ehkä joku oma sanansa jos on. Mutta jos Raamatussa sanotaan vaikka "tehkäämme", niin siinä on vähintään kolme persoonaa ketkä on osallisia.

En ymmärrä miten joku kehtaa väittää ettei kolminaisuutta ole kun Raamattu suorastaan hieroo sen sun naamaasi kun luet.

Omassa kommentissasi on eikö, ehkä ja mutta, eli et itsekään ole varma siitä, miten Raamattua tulkitaan tuossa asiassa. 

Niin, koska en itse osaa hepreankieltä, vaan olen sen kuullut muualta. Ehkä pystyt korjaamaan tai varmentamaan jos itse olet hepreankielen taitaja?

Sanot, että Raamattu hieroo kolminaisuutta naamaan, mutta nyt pitää kuitenkin osata muinaishepreaa, että Raamattua voi ymmärtää. 

Vierailija
1006/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla."

Ei ole persoonia vain yksi Jumala. Sana, henki ja liha, yksinään mikään ei voi olla persoona vaan nämä kolme muodostavat persoonan. 

Ihan niin kuin ihminen ei ole vain liha, tai vain sielu vaan tietoisuus, henki ja liha muodostavat meistä yhden persoonan, ei kolmea persoonaa. :D

Voiko sanoa "hän" muusta kuin persoonasta?

Minä kieltäydyn osallistumasta vihervasemmiston woketukseen ja pronominipelleilyyn. 

Vierailija
1007/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoona sanaa ei löydy Raamatusta joten ei kyllä hiero mun naamaan ollenkaan tuota kolminaisuutta. 

Vierailija
1008/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyhä Henki on Jumala, ei mikään persoona, Jumala on yksi ja ainoa. Jeesus oli Jumalan kuva ihmislihassa, ei erillinen persoona,

Eli Jeesus epäili itseään ulvoessaan ristillä että "jumalani, miksi minut hylkäsit"?! Hylkäsi siis itse itsensä? Usko omaan itseensä horjui? Miksi kenenkään kannattaisi uskoa jumalaan, joka ei usko edes itsensä? Ja mistä kaikki sai alkunsa? Jeesus ra*skasi "neitsyt" Marian eli oman äitinsä, synnyttääkseen itsensä?! Teidän uskonto on limaisen perverssi ja sairas insestilahko.

Vierailija
1009/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli Jeesus epäili itseään ulvoessaan ristillä että "jumalani, miksi minut hylkäsit"?! Hylkäsi siis itse itsensä? Usko omaan itseensä horjui? Miksi kenenkään kannattaisi uskoa jumalaan, joka ei usko edes itsensä? Ja mistä kaikki sai alkunsa? Jeesus ra*skasi "neitsyt" Marian eli oman äitinsä, synnyttääkseen itsensä?! Teidän uskonto on limaisen perverssi ja sairas insestilahko.

Kyllä, koska Jumala rajoitti Jumaluuttaan. 

6 Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan

olla Jumalan vertainen

7 vaan luopui omastaan. Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi.

Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa, 8 hän alensi itsensä

ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti.

Vierailija
1010/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä keksi omaa uskontoa, joka onkin sitten huono.

Vierailija
1011/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että Raamattu hieroo kolminaisuutta naamaan, mutta nyt pitää kuitenkin osata muinaishepreaa, et

Ei tarvitse. Kyllä asiat on helposti ymmärrettävissä. En tiedä pelleiletkö, vai onko todella niin ettei kaikki ymmärrä lukemaansa. Jos tekstissä lukee vaikka että "hän tekee" niin normaali ihminen tajuaa että siinä on persoona. Suomen kielellä siitä ei tiedä onko maskuliini vai feminiini, mutta monella muulla kielellä sekin käy selville. Olen pahoillani jos sinä et oikeasti ymmärrä. Ei se haittaa jos ei kaikkea ymmärrä, ei tarvitse.

Vierailija
1012/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus on satuolento. Hänen oletetulta elinajaltaan on paljon tarkkoja kirjauksia, mutta suurta ja mahtavaa taikahippiänne ei mainita missään sanallakaan, ei yhdessäkään aikalaiskirjoituksessa. Luulisi ettei tuolloin olisi mistään muusta kirjoitettukaan, mutta ei. Ei niin kertakaikkiaan yhtään mitään. Ainoana poikkeuksena Paavali, jonka kirjoitukset ovat kuitenkin tutkitusti isolta osalta väärennöksiä, myöhempien hihhileiden itse tekemiä lisäyksiä jotta saisivat sadulleen enemmän uskottavuutta.

Jeesussadut kirjoitettiin vasta kun yhtäkään aikalaista/silminnäkijää ei ollut enää olemassa. Pelkkä vanha nuotiotarinakokoelma, jota on sittemmin muokattu lisää, poistamalla mm. liian epäloogista ja uskottavuutta nakertavaa roskaa, ja loput on käännetty ja väännetty ihan uuten uskoon. Aika jännä, että "jumalan sanaa" on olevinaan ihan ok muokata.

Sen ymmärrän että moiset tarustot upposivat johonkin keskiaikaiseen maakuopassa asuvaan hikiseen maaorjaan, mutta että vielä tänäkin päivänä osa hurahtaa moisiin tarustoihin?! Aivan käsittämätöntä.

Vierailija
1013/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että Raamattu hieroo kolminaisuutta naamaan,

Ei tarvitse. Kyllä asiat on helposti ymmärrettävissä. En tiedä pelleiletkö, vai onko todella niin ettei kaikki ymmärrä lukemaansa. Jos tekstissä lukee vaikka että "hän tekee" niin normaali ihminen tajuaa että siinä on persoona. Suomen kielellä siitä ei tiedä onko maskuliini vai feminiini, mutta monella muulla kielellä sekin käy selville. Olen pahoillani jos sinä et oikeasti ymmärrä. Ei se haittaa jos ei kaikkea ymmärrä, ei tarvitse.

Viisaudesta puhutaan naisena raamatussa eli onko viisauskin joku persoona? Eli Jumala on siis neljä persoonaa?

Vierailija
1014/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityksessä että Pyhähenki on feminiininen.

Vierailija
1015/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus on satuolento. Hänen oletetulta elinajaltaan on paljon tarkkoja kirjauksia, mutta suurta ja mahtavaa taikahippiänne ei mainita missään sanallakaan, ei yhdessäkään aikalaiskirjoituksessa. Luulisi ettei tuolloin olisi mistään muusta kirjoitettukaan, mutta ei. Ei niin kertakaikkiaan yhtään mitään. Ainoana poikkeuksena Paavali, jonka kirjoitukset ovat kuitenkin tutkitusti isolta osalta väärennöksiä, myöhempien hihhileiden itse tekemiä lisäyksiä jotta saisivat sadulleen enemmän uskottavuutta.

Jeesussadut kirjoitettiin vasta kun yhtäkään aikalaista/silminnäkijää ei ollut enää olemassa. Pelkkä vanha nuotiotarinakokoelma, jota on sittemmin muokattu lisää, poistamalla mm. liian epäloogista ja uskottavuutta nakertavaa roskaa, ja loput on käännetty ja väännetty ihan uuten uskoon. Aika jännä, että "jumalan sanaa" on olevinaan ihan ok muokata.

Sen ymmärrän että moiset tarustot upposivat johonkin keskiaikaiseen maakuopassa asu

Tämän piti olla keskustelua kristinuskossta eikä sinun uskomuksistasi? Silmäilin tekstisi läpi mutta en perehtynyt siihen sen enempää.

Vierailija
1016/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on persoona, niin toki kun hänestä puhutaan että hän tekee niin tarkoittaa Jumalaa. Mutta ajatus jostain kolmesta persoonasta taas on täysin väärä koska liha ei yksin voi olla persoona. 

Vierailija
1017/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsityksessä että Pyhähenki on feminiininen.

Maskuliininen.

Vierailija
1018/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaudesta puhutaan naisena raamatussa eli onko viisauskin joku persoona? Eli Jumala on siis neljä persoonaa?

Missä?

Vierailija
1019/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä?

Proverbs 8

Wisdoms Call

8 Does not wisdom call out?

Does not understanding raise her voice?

2 At the highest point along the way,

where the paths meet, she takes her stand;

3 beside the gate leading into the city,

at the entrance, she cries aloud:

4 To you, O people, I call out;

I raise my voice to all mankind.

5 You who are simple, gain prudence;

you who are foolish, set your hearts on it.[a]

6 Listen, for I have trustworthy things to say;

I open my lips to speak what is right.

7 My mouth speaks what is true,

for my lips detest wickedness.

8 All the words of my mouth are just;

none of them is crooked or perverse.

9 To the discerning all of them are right;

they are upright to those who have found knowledge.

10 Choose my instruction instead of silver,

knowledge rather than choice gold,

11 for wisdom is more precious than rubies,

and nothing you desire can compare with her.

12 I, wisdom, dwell together with prudence;

I possess knowledge and discretion.

13 To fear the Lord is to hate evil;

I hate pride and arrogance,

evil behavior and perverse speech.

14 Counsel and sound judgment are mine;

I have insight, I have power.

15 By me kings reign

and rulers issue decrees that are just;

16 by me princes govern,

and noblesall who rule on earth.[b]

17 I love those who love me,

and those who seek me find me.

Vierailija
1020/1854 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita  lyhyesti suomeksi raamatunkohta ,jossa viisaus on nainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi