Irtisanoutumiseen liittyvä ahdistus
Irtisanouduin, ja tunnen vahvasti, että päätös oli oikea. Ahdistaa silti, kun työyhteisö kuormittuu nyt takiani ja koen myös hienovaraista syyllistämistä pomon taholta asiasta. Olen voinut jo pitkään huonosti ja haluaisin pois heti irtisanoutumisajan päätyttyä, mutta pomo pyytää jatkamaan vielä jonkin aikaa. En tiedä mitä tehdä.
Olin varoittanut irtisanoutumisen mahdollisuudesta jo puoli vuotta sitten, mutta toivomiani muutoksia ei tehty. En vain jaksa enää. Tilalleni on vaikea löytää uusi, mutta en kai nyt sentään korvaamaton ole. En tiedä, miten jaksan enää loppuajan työssä, jos kohtaan siellä syyllistämistä päätöksestäni.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää olla lomia pankissa irtisanomisajan verran.
On vielä lomia ja ylityövapaita käytettävissä. Haluan vain toimia asioissa oikein, enkä pelkästään ajatella itseäni.
Ap
Joko ymmärrät olevasi lammas. Eikä siinä siis mitään pahaa, mutta olisi ihan tulevaisuudenkin kannalta hyvä ymmärtää minkälainen ihminen on.
Pomosi syyllistää sinua, koska ei halua myöntää itselleen toimineensa väärin. Jätti ne sinun toivomasi muutokset huomioimatta. Pomosi pyytää sinua jatkamaan töissä, koska ei siedä itsenäistä päätöksentekoasi.
Kiitos näkökulmistanne, myös tuo lammaskommentti on varmaan ihan osuva. Ehkä olen liian kiltti, ja ehkä minut on juuri siksi alun perin palkattukin. Olen joutunut joustamaan ja venymään. Työnantaja taas ei ole tullut toiveissani vastaan. On tunne, että työn vaatimukset tulevat vain lisääntymään, on pakko pelastaa itseni.
Työkavereita käy vaan ihan vilpittömästi sääliksi, kun työt kaatuvat nyt heidän niskaansa. Siksi tämä on minulle vaikeaa. Haluaisin helpottaa heidän taakkaansa ja tehdä lähdöstäni heille kevyemmän. Mutta kai sitä vaan pitäisi ajatella itseään, omaa hyvinvointiani ja perhettänikin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vielä lomia ja ylityövapaita käytettävissä. Haluan vain toimia asioissa oikein, enkä pelkästään ajatella itseäni.
Ap
Ja nyt luulet, että viimeinkin saat kehuja ja myötätuntoa?
Ap, kuulostat ihan työyhteisöni jäseneltä/työkaverilta, jollaisia me kaikki työpaikassamme ollaan. Ylitunnollisia, toisista välittäviä, "työnarkomaaneja", empaattisia ja kuitenkin ihan tavallisia ihmisiä eikä mitään robotteja. Joskus on vain aika lähteä. Myöhemmin sitä tajuaa, miksi ei osannut puolustaa omia oikeuksiaan paremmin. Ja poislähdön hankaluutta lisää se, jos työ on mielenkiintoista ja työkaverit mukavia. Mutta niin voi olla muuallakin. Itseään ei voi uuvuttaa työpaikassa, jossa tarpeet eivät kohtaa. Tuskin nytkään hakisit työtä, jossa työpaikkailmoituksessa mainostettaisiin, että: "varma uupuminen, burn-out ja syyllistäminen. Tervetuloa meille töihin!" Joskus on hyvä tehdä iso päätös ja katsoa mitä muuta elämällä on tarjota. Rohkeutta ja tsemppiä tilanteeseesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joko ymmärrät olevasi lammas. Eikä siinä siis mitään pahaa, mutta olisi ihan tulevaisuudenkin kannalta hyvä ymmärtää minkälainen ihminen on.
Oletko joku mt-kuntoutuja vai mitä hlvettiä jankutat koko ajan tässä ketjussa jostain lampaasta.
-sivusta
En ole kehujen perässä, pyrin vaan toimimaan moraalisesti oikein, niin että pystyn elämään päätösteni kanssa sopusoinnussa. Onko tämä tosiaan vieras ajatus sinulle? Että voi ajatella myös mikä on oikein, eikä pelkästään itseään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näkökulmistanne, myös tuo lammaskommentti on varmaan ihan osuva. Ehkä olen liian kiltti, ja ehkä minut on juuri siksi alun perin palkattukin. Olen joutunut joustamaan ja venymään. Työnantaja taas ei ole tullut toiveissani vastaan. On tunne, että työn vaatimukset tulevat vain lisääntymään, on pakko pelastaa itseni.
Työkavereita käy vaan ihan vilpittömästi sääliksi, kun työt kaatuvat nyt heidän niskaansa. Siksi tämä on minulle vaikeaa. Haluaisin helpottaa heidän taakkaansa ja tehdä lähdöstäni heille kevyemmän. Mutta kai sitä vaan pitäisi ajatella itseään, omaa hyvinvointiani ja perhettänikin.
Ap
Marttyyrius on narsismin piirre. On yksi ihminen joka seuraa sinua myös seuraavaan mahdolliseen työpaikkaan ja se olet sinä.
Kun tekee auliisti muidenkin työt, saa hyvän syyn surkutella itseään ja työtaakkaansa. Marttyyrius on selviytymiskeino hauraan minuuden ja huonon itsetunnon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työkavereiden töissä jaksaminen kuuluu työnantajalle, ei sinulle. Olet ehdottomasti liian kiltti ja se käy terveytesi päälle.
Vierailija kirjoitti:
Voit hakea saikun jos työpaikalla tapahtuva asiaton painostaminen kuormittaa sinua.
Hyvää suositusta ei välttämättä saa huonosta paikasta. Mutta aika moni kyllä tietää ja ymmärtää millaisia firmoja suomessa on.
joo, työterveyteen vaan!
Nykyisin ei sielläkään enää syyllistetä, tämä elämä on sun eämä eikä työpaikan!
Ja hei, saatat tehdä palveluksen jollekin joka kamppailee saman asian kanssa!
Työterveydessä kyllä otetaan huomioon jos alkaa samasta toimipisteestä tulla loppuunpalaneita liikaa!
Vierailija kirjoitti:
En ole kehujen perässä, pyrin vaan toimimaan moraalisesti oikein, niin että pystyn elämään päätösteni kanssa sopusoinnussa. Onko tämä tosiaan vieras ajatus sinulle? Että voi ajatella myös mikä on oikein, eikä pelkästään itseään.
Ap
Minä olen kuitenkin se tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Ei sairaskassa ole mikään varapankki.
mikä ihmeen "sairaskassa"
Vierailija kirjoitti:
Kiitti kun kerroit. Nyt voin jatkaa päivääni jälleen yhtä uupumistarinaa viisaampana.
KUKA sua pakotti lukemaan, nää voi ohittaa!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko työpaikaltasi lähtenyt pois ketään muuta? Vieläkö soimaat heitä siitä, että jättivät työt muille? Haluatko, että hekin edelleen potevat huonoa omatuntoa? Sinä olet ihan samanlainen ihminen kuin muutkin.
On hienoa, että ajattelet muita, mutta muutamien kuukausien päästä ja oltuasi uudessa työssä jonkin aikaa huomaat, että mietteesi olivat turhia ja elämä menee eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko joku mt-kuntoutuja vai mitä hlvettiä jankutat koko ajan tässä ketjussa jostain lampaasta.
-sivusta
Lammas on yleisesti käytösssä oleva ilmaus ihmisestä, joka ei ajattele itseään vaan tekee mitä muut haluaa/käskee. Olen myös mielenterveyskuntoutuja.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pitää vetää terveitä rajoja ja huolehtia myös omista tarpeistaan ja ymmärtää, että muiden yksipuolinen palveleminen ei merkitse ystävällisyyttä vaan itsensä kaltoinkohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työkavereiden ei ole pakko suostua siihen. Sanovat pomolle että jos uutta ei palkata tilalle hekin irtisanoutuvat.
Nyt sisuunnut hieman ja pidät pääsi. Älä ole kynnysmatto. Et jatka, vaan kun irtisanoutumisaika on kulunut loppuun, se on sitten soronoo. Pidä huoli terveydestäsi, ei sitä kukaan muu puolestasi tee, niin kuin voit huomata pomostasi
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuulostat ihan työyhteisöni jäseneltä/työkaverilta, jollaisia me kaikki työpaikassamme ollaan. Ylitunnollisia, toisista välittäviä, "työnarkomaaneja", empaattisia ja kuitenkin ihan tavallisia ihmisiä eikä mitään robotteja. Joskus on vain aika lähteä. Myöhemmin sitä tajuaa, miksi ei osannut puolustaa omia oikeuksiaan paremmin. Ja poislähdön hankaluutta lisää se, jos työ on mielenkiintoista ja työkaverit mukavia. Mutta niin voi olla muuallakin. Itseään ei voi uuvuttaa työpaikassa, jossa tarpeet eivät kohtaa. Tuskin nytkään hakisit työtä, jossa työpaikkailmoituksessa mainostettaisiin, että: "varma uupuminen, burn-out ja syyllistäminen. Tervetuloa meille töihin!" Joskus on hyvä tehdä iso päätös ja katsoa mitä muuta elämällä on tarjota. Rohkeutta ja tsemppiä tilanteeseesi!
Kiitos empaattisesta näkökulmasta <3 On jo nyt sellainen olo, että miksen tehnyt päätöstä lähteä jo aiemmin. Pelkäsin kai reaktiota. Ja pomon syyllistävä suhtautuminen vahvistaa sen, että työyhteisössä on jotain epätervettä. Aiemmissa työpaikoissa on juhlittu läksiäisiä ja toivotettu onnea tulevaan, kun olen lähtenyt. Nyt tuntuu siltä, kuin olisin ottanut avioeron, eli kurjalta.
Ap
Älä viitsi! Tuohon ei todellakaan tarvita mitään irtisanomisajan jälkeen työskentelyä. Uuden työsopimuksenko siihen vielä aiot kirjoittaa vai ihan ilman sopimustako aiot työtä tehdä? Normaali työnantaja ei ajattele, että välit menevät jos lähdet sopimuksen loputtua. Jos omasi ei ole normaali, niin luuletko, että mikään lisäaika auttaa. Jos jo nyt epäilet, että hän pilaa seuraavat työsuhteesi, niin eihän hän ole sellainen ihminen, joka suosittelee sinua muutenkaan.
Toivottavasti olet provo.
(eri vastaaja)