Olga Temonen - aivokasvain uusiutunut
Päivittänyt juuri Instaan kuulumisia. Niinhän täällä arveltiinkin, ettei hiljaisuus enteile hyvää.
Kommentit (2638)
Oli tilanne mikä oli, niin hienoa, että Olga on saanut elää 2 vuotta jo kasvaimen toteamisesta. Tuon kasvaimen kanssa eletään yleensä vain 9-15 kk. Paska tuuri, mutta sitä sattuu ihmisille Suomessa ja kaikkialla maailmassa. Johonkin me kaikki kuollaan ja syöpä on yleisin kuolinsyy. Ottaa päästä kivan ja kiltin oloisen ihmisen puolesta, jolla ihana perhe, eläimet ja kaikki. Onneksi saanut elää omannäköistä hienoa elämää. Parempi lyhempi hyvä elämä kuin huono putkä elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustakaa oma ketju noille uskontohöpötyksillenne.
Kyllä uskontohöpötys tähänkin ketjuun mahtuu. Puheenaiheena on vakava sairaus ja kuolema, ja siitä pääsee luontevasti uskonnollisiin aiheisiin, kuten kuolemanjälkeinen elämä.
Sitä uskontoaan voi höpöttää ihan sille tarkoitetussa aloituksessa ja ketjussa eikä tarvitse tulla tuomaan sitä tänne julistaen tuomioitaan ja sitä mitä Olgan toivotaan tekevän että taivaspaikka on taattu jne. Siitä vaan aloittelemaan ihan ikiomaa hihhulointiketjuaan jonnekin muualle.
Mikä uskonnollisessa keskustelussa pelottaa? Jos pelastuksen sanomaa ei ota omakseen, niin sitten ei ota, eikä siinä varmaan kummempaa. Minä tai kukaan ihminen ei kenellekään voi "tuomiota julistaa". Se, mitä voi julistaa, on uskonnon x näkemys pelastumisesta. Tuomiot antaa sitten ihan jokin muu taho, jos antaa.
Monelle semmoisellekin, joka ei ole uskova, hengelliset asiat kuoleman yhteydessä tuo turvaa ja lohtua. Ihminen tarvitsee myös hengellistä ulottuvuutta ja olemassaolonsa pohtimista. Semmoisia eksistentiaalisia kysymyksiä. Nämä liittyy usein elämässä siirtymävaiheisiin ja erityisesti kuoleman yhteyteen. Jokainen käsittelee näitä oman vakaumuksensa mukaan. Minusta oli hienoa, kun läheiseni siunattiin kirkossa hänen kuoltuaan. Koko rituaali tuntui arvokkaalta ja pyhältä, vaikka en ole muuten kirkon piireissä pyörinyt paitsi joskus Kauneimmissa joululauluissa ja joulukirkossa.
Kyllä me uskovat eletään ihan normaalia elämää. Eikä mennä vessaan Raamatun kans🤣 Mut uskon monotonisesta suorittamisesta ei ole hyötyä. Kyse on elävästä suhteesta Jeesukseen. Kuin paras ystävä. Ja luulen, että siksi ihmiset kirjoittavat tänne uskostakin, kun oma elämä sai tarkoituksen/onnellisuuden, niin sitä toivoo muillekin. Ja onhan hyvä antaa kuolevalle turvaa. Hän itse päättää, uskooko. Ei uskovien tarkoitus ole ärsyttää ketään. Päinvastoin. Sädehoito munkin mielestä pienensi kasvaimen.
Vierailija kirjoitti:
Monelle semmoisellekin, joka ei ole uskova, hengelliset asiat kuoleman yhteydessä tuo turvaa ja lohtua. Ihminen tarvitsee myös hengellistä ulottuvuutta ja olemassaolonsa pohtimista. Semmoisia eksistentiaalisia kysymyksiä. Nämä liittyy usein elämässä siirtymävaiheisiin ja erityisesti kuoleman yhteyteen. Jokainen käsittelee näitä oman vakaumuksensa mukaan. Minusta oli hienoa, kun läheiseni siunattiin kirkossa hänen kuoltuaan. Koko rituaali tuntui arvokkaalta ja pyhältä, vaikka en ole muuten kirkon piireissä pyörinyt paitsi joskus Kauneimmissa joululauluissa ja joulukirkossa.
Koska toiset saavat lohtua esimerkiksi uskosta jälleen syntymiseen. Mielestäni on moukkamaista mennä tuputtamaan kellekään omaa uskoaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että vakavan sairastumisen yhteydessä pohtii paljon hengellisiä ja eksistentiaalisia asioita. Olen itsekin sen kokenut. Mutta nämä uskovaiset, jotka julistavat, että Jeesus pelastaa eivät kykene syvälliseen hengelliseen tai eksistentiaaliseen keskusteluun, vaan yksisuuntaisesti julistavat omaa uskoaan kuuntelematta muiden näkemyksiä saatika, että kunnioittaisivat niitä. Hihhuleiden kanssa ei voi käydä keskustelua. Itse olen saanut ruokailusta voimaa ja minusta tuntuu hyvältä, kun joku rukoilee puolestani. Kuolemasta myös keskustelen avoimesti, mutta niin, että kunnioitetaan myös toisen vakaumusta ja tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska toiset saavat lohtua esimerkiksi uskosta jälleen syntymiseen. Mielestäni on moukkamaista mennä tuputtamaan kellekään omaa uskoaan.
Uskonnottomat ja ateistit voisi joskus esiintyä vakaumuksensa mukaisesti siinä lopussaan että hieno juttu eipä tässä mitään. Antaa esimerkkiä.
Voi hyvänen aika.....jälleensyntyminen. Siitä ei ole Raamatussa mainintaa. Uskon Raamattuun. En mustaan raamattuun, mormonien kirjaan, enkä jehovan todistajien kirjaan. Ainoa kristillinen kirja on Raamattu. Jännä, et Raamattua lukee ihmisiän ja aina Pyhä Henki avaa uusia näkökulmia, neuvoen, lohduttaen. Ihmettelen, kuka uskaltaa kuolla ei kristittynä??? Viimeisen hengenveon jälkeen, jokaiselle selviää totuus👍Ja paikka, minne on menossa.
"Normaalisti tuon kasvaimen kanssa elää vain 9-15 kk, kuten tuossa lääkkeessä kertovassa artikkelissa kerrotaan. "
Ei pidä paikkaansa. Lääkärit olivat sanoneet Olgalle tulevaksi eliniäksi noin 1,5 vuotta Tuukan sanojen mukaan. Nyt on mennut muutaman kuukauden siitä yli, mutta se 2v on vissiin useimmiten yläraja eliniälle tässä aivokasvaimessa. Eli Olgan sikakalliit "sähköhoidot" Saksassa eivät ole auttaneet yhtään mitään.
"Hihhuleiden kanssa ei voi käydä keskustelua."
Oletan, että viittaat hihhuleilla Jeesuksen seuraajiin. Itse olen tätä(kin) keskustelua seuratessani huomannut, että kun Jeesus ja hänen seuraamisensa mainitaan, on vastaus: "Mene muualle keskustelemaan."
Oma kokemukseni on 95-prosenttisesti se, että jeesuslaiset kyllä keskustelisivat oikein mielellään, mutta keskustelun toinen osapuoli ei sitä halua. Tämä minua jaksaa ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
"Normaalisti tuon kasvaimen kanssa elää vain 9-15 kk, kuten tuossa lääkkeessä kertovassa artikkelissa kerrotaan. "
Ei pidä paikkaansa. Lääkärit olivat sanoneet Olgalle tulevaksi eliniäksi noin 1,5 vuotta Tuukan sanojen mukaan. Nyt on mennut muutaman kuukauden siitä yli, mutta se 2v on vissiin useimmiten yläraja eliniälle tässä aivokasvaimessa. Eli Olgan sikakalliit "sähköhoidot" Saksassa eivät ole auttaneet yhtään mitään.
On poikkeuksellista olla elossa 24 kk sen jälkeen, kun oireita aiheuttava, in-operaabeli G4 gliooma on todettu. Siitä ei ole kahta sanaa, Olga on elänyt poikkeuksellisen kauan ja ollut poikkeuksellisen hyväkuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustakaa oma ketju noille uskontohöpötyksillenne.
Kyllä uskontohöpötys tähänkin ketjuun mahtuu. Puheenaiheena on vakava sairaus ja kuolema, ja siitä pääsee luontevasti uskonnollisiin aiheisiin, kuten kuolemanjälkeinen elämä.
Pistä pystyyn oma ketju -kuolemanjälkeinen elämä- mihin voi osallistua uskontohöpötyksestä yms. kiinnostuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnottomat ja ateistit voisi joskus esiintyä vakaumuksensa
"Uskonnottomat ja ateistit voisi joskus esiintyä vakaumuksensa mukaisesti siinä lopussaan että hieno juttu eipä tässä mitään. Antaa esimerkkiä."
Monenko uskonnottoman tai ateistin loppuvaiheessa olet ollut todistamassa, miten esiintyvät, antaen esimerkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Moni asia vaikuttaa siihen, miten tämä syöpätyyppi kullakin etenee.
Korkea-asteiset glioomat (esim. glioblastooma, WHO-luokka IV):Vaikka parantavaa hoitoa ei ole, nykyiset hoidot ovat parantaneet elinajan ennustetta. Uusimpien tutkimusten mukaan yli 25% potilaista elää yli kaksi vuotta.-
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että viittaat hihhuleilla Jeesuksen seuraajiin. Itse olen tätä(kin) keskustelua seuratessani huomannut, että kun Jeesus ja hänen seuraamisensa mainitaan, on vastaus: "Mene muualle keskustelemaan."
Oma kokemukseni on 95-prosenttisesti se, että jeesuslaiset kyllä keskustelisivat oikein mielellään, mutta keskustelun toinen osapuoli ei sitä halua. Tämä minua jaksaa ihmetyttää.
Sama. Meidät "jeesuslaiset" kyllä voidaan haukkua ja toivottaa ties minne vaikka olisimme kuinka ystävällismielisesti kirjoittaneet oman näkemyksemme, uskomuksemme ja usein kokemuksemme (Kiitos Jeesus!) ja nimenomaan Jumalan rakkaudesta koska niin on meidät syntiset itsemmekin aikoinaan pelastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Meidät "jeesuslaiset" kyllä voidaan haukkua ja toivottaa ties minne vaikka olisimme kuinka ystävällismielisesti kirjoittaneet oman näkemyksemme, uskomuksemme ja usein kokemuksemme (Kiitos Jeesus!) ja nimenomaan Jumalan rakkaudesta koska niin on meidät syntiset itsemmekin aikoinaan pelastettu.
Lisään vielä, että eihän tämä sinänsä ole yllätys koska Jeesus sanoo senkin Raamatussa, että maailma tulee vihaamaan meitä kuten häntäkin, koska vaikka olemme maailmassa (joka on pahan vallassa) emme ole tästä maailmasta kun meillä on Kristuksen Henki . Siunausta sinulle toinen"jeesuslainen", ihana lukea viestejäsi, jatketaan edelleen rukousta Olgan puolesta ja jokaisen lukijan ja muunkin puolesta, että mahdollisimman moni voisi pelastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen! Tässä on evankeliumi. Meitä ei kiinnostaisi edes kommentoida, ellemme Jeesuksen rakkaudella rakastaisi lähimmäisiämme.
Sen vielä sanon sulle kullekin lukija omasta kokemuksestani maanpäällisen helvetin eläneenä että mitä enemmän nämä meidän "jeesuslaisten" kirjoittamat asiat triggeröi sua, sen enemmän paholainen on huolissaan (vaikuttaa mieleesi joka on henkien taistelukenttä)ja sitä enemmän Jeesus kutsuu Sua. Ole siunattu, Jeesus rakastaa sua!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen! Tässä on evankeliumi. Meitä ei kiinnostaisi edes kommentoida
Just näin. Sielu on kuolematon ja jokaisesta käydään kamppailu, toisista enemmän toisista vähemmän liittyen Jumalan salattuun suunnitelmaan kunkin elämässä mutta sama meillä kaikilla on kuoleman jälkeen edessä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse joutuisin vastaavassa tilanteessa turvautumaan siihen mitä julkinen terveydenhuolto Suomessa tarjoaa, eli olisin varmasti jo kuollut. Eriarvoisuus on kylmäävää. Toivon Olgalle toki parasta ja jos saamme kuulla hoidon tepsineen ja hän parantuu, herättää se toivon että tulevaisuudessa joskus minunkaltaisilleni voi olla sama hoito tarjolla, ehkä.
Moni ottaa tällaisessa tilanteessa isoja lainoja, että pääsee muualle hoitoon. Lainoja ottaa sekä sairastunut, että hänen läheisensä. Että en sanoisi eriarvoisuudeksi.
Eihän kaikille edes myönnetä lainaa.
Pikavippejä kyllä saa.
Tiedätkö ollenkaan paljonko yksityisellä syöpähoidot maksavat ? Satasen vipillä ei piktkälle pötkitä. Hoidot maksavat jopa kymmeniä tuhansia.
Kävimme perheen kanssa Olgan farmilla muutama vuosi sitten, oli kiva paikka. Lapset tykkäsivät kun saivat rapsutella eläimiä. Rehtorissa käytiin pizzalla, Olga hääri keittiössä ja tarjoili meille meidän pizzat. Hänestä jäi oikein iloinen ja sydämellinen kuva. Tämän kuvan aion hänestä mielessäni säilyttää.