Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olga Temonen - aivokasvain uusiutunut

Vierailija
22.07.2025 |

Päivittänyt juuri Instaan kuulumisia. Niinhän täällä arveltiinkin, ettei hiljaisuus enteile hyvää.

Kommentit (1201)

Vierailija
221/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne Saksassa annetut hoidot auttoivat, miksei niitä jatkettu? 

Tietävät sielläkin ettei parane 

Vierailija
222/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osui silmiin tuolla yksi kommentti, jossa kirjoittaja arvosteli Temosen "takertuvan toivoon". Toivossa eläminen ei ole koskaan pahasta, päinvastoin. Se nostaa mielihyvähormoneja ja mielihyvähormonit taas auttavat taistelussa esimerkiksi tulehduksia vastaan. JA tästä taistelusta tuli mieleeni toinen kommentti, jossa haluttiin ihmisten lopettavan taistlusta puhumisen syöpien kohdalla ja väitti ettei yksikään syöpäpotilas halua, että siitä puhutaan taisteluna. Ainakin miun suvussani ja minun tuntemani syöpäpotilaat ovat nimenomaan pitäneet sitä taisteluna ja sellaistahan se on solutasollakin: kehon omat syöpäsoluja torjuvat solut nimenomaan tasitelevat siellä solutasolla. Ei ole taistelu-vertausta käyttävien vika, jos joku haluaa tulkita kyseisen käsitteen mahdllisimman suppeasti ja negatiivisesti. Se on sen tulkitsijan ongelma. 

Olen itse käynyt läpi syöpähoidot ja oli se välillä ihan hemmetinmoista taustelua sietää niitä hoitojen oireita ja henkisesti olin tosi rikki myös ja jollain tavalla edelleen, vaikka yhä elän ja täällä kirjoittelen. 

Itse en pahastu siitä, että puhutaan taistelusta. Enkä oikeastaan muutenkaan, jos joku sanansa huonosti muotoilevat, sen verran sakeassa liemessä on keitetty, että ihan pienestä en jaksa pahastua. Luulen, että tuo taistelusta puhuminen suututtaa sairastuneita, jos halutaan antaa ymmärtää, että sillä omalla taistelullaan jotenkin vaikuttaa syövän ennusteeseen. Sitä on muutenkin ihan loppu, niin sitten kehotukset taistelusta tuntuu vähän samalta kuin joku sanoisi masentuneelle, että leuka pystyyn ja lenkille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei IV tason glioblastooma parane, valitettavasti.

Tietyillä hoidoilla/ruokavaliolla voi elää huomattavasti kauemmin kuin mitkään tilastot kertovat. Esim. Karita Aaltonen elänyt jo lähes 15 vuotta. Hän on avoimesti kertonut sairaudestaan ja tiestään terveempään elämään. Minun kahdella läheisellä oli tuo tauti. Elivät pari vuotta taudin toteamisen jälkeen. 

Yksilökohtaista. Instagramissa olen seurannut erästä naista jolla tämä sama kuin Olgalla. Hänet tosin leikattiin. 

On elossa edelleen viisi vuotta diagnoosin jälkeen. 

Leikkauksen onnistuminen vaikuttaa aika ratkaisevasti ennusteeseen.

Vierailija
224/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lokakuussa 2023 todettu. Tuolloin lääkärit Suomessa arvioivat, että aikaa on jäljellä ehkä noin puolitoista vuotta. Itse kertoi näin julkisuuteen.

Tuo puolitoista vuotta tuli täyteen huhtikuun kieppeillä.

Se oli arvio. Joten tuosta voi päätellä, ettei noista Saksassa olleista hoidoista ollut hirveästi hyötyä, oli kalliita ja aika pois läheisiltä. Joka kuukausi viikko.

Jos ne olisivat tehonneet, niin hän olisi niitä jatkanut.

Toki jokainen tekee itse päätöksensä, ja niin kauan kuin on elämää, ihminen hakee toivoa mistä tahansa.

Suomessa on kuitenkin maailman paras syöpähoito, myös kyseiseen syöpämuotoon.

Näin on. Suomessa saa maailman parasta hoitoa, mutta sitten nämä poppaukkoihin uskovaiset saavat tehdä omilla rahoillaan mitä lystäävät.

Kenellekään ei ole luvattu ikuista elämää maan päällä...

Monella olisi myös laadukkaampi, joskin lyhyempi, elämä ilman aivokasvaimen leikkausta. Tiedän ettei se ollut tässä tapauksessa edes mahdollista, mutta yleisellä tasolla.

Vierailija
225/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille pitäisi puhua rehellisesti sairaudesta ja kertoa mitä voi pahimmassa tapauksessa tapahtua. Se, että kuoleman mahdollisuudesta ei puhuta voi olla tosi rankkaa kaiken muun päälle. Mutta ymmärrän toki, että sairastunut itse ei välttämättä pysty hyväksymään omaa sairauttaan ja silloin tietty ei siitä pysty puhumaan muillekaan. Toivottavasti läheiset saavat apua omaan jaksamiseen.

Vierailija
226/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo syöpä ei parane, eli ei uusiudu. Sen on koko ajan vaikka välillä kasvain voi pienentyä.

Vierailija
227/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin Olga meidän neuvoja kaipaa. 

Vierailija
228/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai hänen syöpänsä ole varsinaisesti uusiutunut, koska ei ole missään vaiheessa parantunutkaan. Tuo syöpä ei käsittääkseni parane? Jaksamista hänelle kaiken ikävän keskellä.

Vierailija
229/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai hänen syöpänsä ole varsinaisesti uusiutunut, koska ei ole missään vaiheessa parantunutkaan. Tuo syöpä ei käsittääkseni parane? Jaksamista hänelle kaiken ikävän keskellä.

Niin, ei kai? Mutta kokeelliset hoidot ovat juuri niitä, joiden kautta on aina löytynyt lopulta se, mikä on parantanut monta sairautta. Eli koskaan ei voi sanoa ei koskaan. Toivottavasti tämä uusi hoito on juuri se, millä saadaan apu niin Olgalle kuin monille muillekin.

Vierailija
230/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hän enää tästä parane. Valitettavasti. Voimia koko perheelle! 

Kuka olet. Miten uskallat kirjoittaa tällaista. Sua tullaan kuulemaan. 

Vierailija
231/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo lääke on kokeilussa, luulisi sen olevan ilmainen, niinkun yleensä kokeilussa olevat on. Ihmettelen jos siitä pitää maksaa, kun ei mitään takuita. Totuushan on, että tietyt aivokasvaimet ( itsellänikin on, sädehoito ei pienentänyt uhtään), eivät parane ikinä, mutta hoidoilla voidaan saada lisäaikaa ja helpotusta oireisiin. Näin on syöpälääkäri todennut. Vielä sytosstaattihoito edessä. Mistä lienee sekin johtuu, että toisille tulee siitä tosi pahoja oireita, toisille ei mitään. 

Vierailija
232/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä on kaikista vit*tumaisin tauti!!!

Vierailija
233/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ilkeitä kommentteja joiltakin... 🙄

Vierailija
234/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuo Docrates on kyllä sellainen rahat pois epätoivoiselta - firma että.... Muistan vieläkin vuosia sitten tapauksen nuoresta bloggaaja-äidistä jolla taisi myös olla aivokasvain. Tuolla kävi hoidoissa ja taisivat talonkin kiinnittää vai miten lie meni. Hirveät velat taisi jäädä leskelle ja pieni taapero".

Sweet and lovely -blogin Taru.

Tarulla oli joku vatsan alueen syöpä, ei aivokasvain. Sairaalalla kesti todella kauan oikean diagnoosin saamiseksi, kuulemma kasvaimet näkyivät kuvissa ja kesäkuussa, mutta tauti todettiin vasta loppuvuodesta, jolloin oli jo levinnyt pahasti. Tuon toheloinnin takia Satasairaala muistaakseni antoi heille maksusitoumuksen ensimmäiseen hoitokertaan Docrateksella. Taru menehtyi seuraavan vuoden kesällä.

Vierailija
235/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osui silmiin tuolla yksi kommentti, jossa kirjoittaja arvosteli Temosen "takertuvan toivoon". Toivossa eläminen ei ole koskaan pahasta, päinvastoin. Se nostaa mielihyvähormoneja ja mielihyvähormonit taas auttavat taistelussa esimerkiksi tulehduksia vastaan. JA tästä taistelusta tuli mieleeni toinen kommentti, jossa haluttiin ihmisten lopettavan taistlusta puhumisen syöpien kohdalla ja väitti ettei yksikään syöpäpotilas halua, että siitä puhutaan taisteluna. Ainakin miun suvussani ja minun tuntemani syöpäpotilaat ovat nimenomaan pitäneet sitä taisteluna ja sellaistahan se on solutasollakin: kehon omat syöpäsoluja torjuvat solut nimenomaan tasitelevat siellä solutasolla. Ei ole taistelu-vertausta käyttävien vika, jos joku haluaa tulkita kyseisen käsitteen mahdllisimman suppeasti ja negatiivisesti. Se on sen tulkitsijan ongelma. 

"Syöpäpotilas ei taistellut tarpeeksi ja menehtyi"

Teitpä kummallisen tulkinnan. 

Vierailija
236/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse käynyt läpi syöpähoid

Masentuneelle sanottu "leuka pystyyn ja lenkille" on vähättelyä ja sairauden kieltämistä. Ihan yhtä tylyä kuin sinunkin syöpäsi vähättely sillä että on sinun taistelustasi kiinni, selviätkö vaiko et. Miksi siedätte ihmisiä joilla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja?

Vierailija
237/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lokakuussa 2023 todettu. Tuolloin lääkärit Suomessa arvioivat, että aikaa on jäljellä ehkä noin puolitoista vuotta. Itse kertoi näin julkisuuteen.

Tuo puolitoista vuotta tuli täyteen huhtikuun kieppeillä.

Se oli arvio. Joten tuosta voi päätellä, ettei noista Saksassa olleista hoidoista ollut hirveästi hyötyä, oli kalliita ja aika pois läheisiltä. Joka kuukausi viikko.

Jos ne olisivat tehonneet, niin hän olisi niitä jatkanut.

Toki jokainen tekee itse päätöksensä, ja niin kauan kuin on elämää, ihminen hakee toivoa mistä tahansa.

Suomessa on kuitenkin maailman paras syöpähoito, myös kyseiseen syöpämuotoon.

Näin on. Suomessa saa maailman parasta hoitoa, mutta sitten nämä poppaukkoihin uskovaiset saavat tehdä omilla rahoillaan mitä lystäävät.

Kenellekään ei ole luvattu ikuista elämää maan päällä...

Ei todellakaan saa parasta hoitoa. Täällähän laahataan ihan jäljessä varsinkin uusien syöpälääkkeiden myyntilupien saamisessa.

Vierailija
238/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sillä taistelulla haluat sitten viestiä?

Vierailija
239/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nähdäänkö eutanasia dokumentti Olgan viimeisistä hetkistä, vai tuleeko elokuva ja paperinuket

Ja sinä se jaksat ihmetellä miten tavallinen mies ei saa naista...

Vierailija
240/1201 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä tiedossa oli, että kasvain lähtee kasvamaan uudelleen. Tästä sairaudesta ei voi parantua ja hän tulee kuolemaan tähän nuorena. T. Sairaanhoitaja 

Sairaanhoitajalla ei liene tarpeeksi älyä ja tietoa näistä asioista. Hoidat sairastuneita, mutta lääkärit ja tutkijat ymmärtävät lääketiedettä. Sinä et, koska et ole opiskellut sitä.

Mistäs sinä tiedät mitä hän on opiskellut? Kerro nyt samalla oikea lottorivi kun sulla se kristallipallo siellä on.

Sairaanhoitajaksi pääsee kuka tahansa peruskoulun ja lukion tai amiksen edes keskinkertaisesti käynyt. Siihen ei paljon älyä tarvita. Jos hän olisi korkeasti koulutettu, hän tuskin tulisi tänne "pätemään" sa

Tätä juuri tarkoitan. Ja tällainen sairaanhoitaja täälläkin huuteli julkisesti Olgan nuorena kuolemisesta. Kertoo älykkyydesta ja empatiakyvyn puutoksesta.