Saako teidän 13 v lähteä ulos klo 21.30 kavereiden kanssa?
Kommentit (75)
Ei todellakaan lähde ulos 21.30. Haluan itsekin ajoissa nukkumaan enkä voi nukkua jos teini ei ole tullut kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme kun näitä näkee kännissä puolen yön aikaan. Kaverin 13 v jätetään jopa viikonlopuksi yksin.
Tekisin lasun asiasta.
Ei. Kouluarkea vasten kotiin klo 20 (viimeistään 20.30 jos on kaverin luona eikä kylillä), viikonloppuna ja lomilla klo 21. Ja kouluarkena ei edes lähdetä kotoa kaverille koulun jälkeen ennen kuin läksyt on tehty. Jos aikoo mennä bussilla kaupunkiin, sieltä pitää lähteä kotiin viimeistään klo 19:n bussilla paitsi jos on leffassa, joka loppuu myöhemmin
Lähtökohtaisesti ei. Viereisessä leikkipuistossa ovat saattaneet piipahtaa jonkun videon tekemässä poikkeustilanteessa. Kotiintuloaika riippuu siitä missä on ja kenen kanssa, yleensä viimeistään 21 mutta tuossa puistossa on saattanut käydä nauttimassa yksinolosta hetken myöhemminkin jos koko päivä on mennyt perhemenoissa tai esim. palataan reissusta klo 21.
Vierailija kirjoitti:
No tähän lähelle kyllä, rauhallinen pientaloalue. Kauemmas ei.
Ainoa järkevä vanhempi koko keskustelussa.
En antaisi. Ei tuon ikäisellä ole mitään tekemistä tuohon aikaan missään. Eri asia, jos olisi 16-18v
13 vuotias on ihan lapsi. Siellä on pedofiilimiehet metsästämässä tämän ikäisiä yössä. Aika vajaa täytyy olla jos ei pidä aikaista kotiintuloaikaa lapselle.
Vierailija kirjoitti:
13 vuotias on ihan lapsi. Siellä on pedofiilimiehet metsästämässä tämän ikäisiä yössä. Aika vajaa täytyy olla jos ei pidä aikaista kotiintuloaikaa lapselle.
En tiedä missä oikein asutte mutta lapset pitäisi kyllä ottaa huostaan jos olette ihan ehdoin tahdoin vieneet ne tuollaiseen paikkaan.
Sitä paitsi sinulla menivät nyt vampyyrit ja pedot sekaisin.
Jälkimmäiset kestävät mainiosti auringonpaistetta esim. uimarantojen pusikoissa mutta oikein vahva valkosipulin hönkäys voi kyllä karkottaa nekin.
Onneksi silloin, kun ite olin 13, ei ollut mahdollista seurata menemisiä millään tavalla. Ei ollut älypuhelimia.
Paljon riippuu paikkakunnasta ja alueesta missä asutaan. Meillä 14v ja 16v. Asutaan pienellä paikkakunnalla. 14v käy kaveriensa kanssa kalassa ja uimassa, ei sen isommin missään riennoissa. Klo 22/23 on sovittu että viimeistään kotiin jos illalla vielä menevät käymään.
16v on nyt mennyt ekaa kesää pienille festareille lähikaupunkiin. Sieltä haettu kotiin klo 24 ja se muutenkin aikana hänelle kun menen nukkumaan siinä huudeilla itsekin. Kesätöissä käy, joten toki nämä vapaapäivinä, työaamu jos on niin aiemmin kotiin.
14-vuotiaan kanssa on sopimus, että 21:30 lähtee viimeistään kotiinpäin, jos on normaalisti ulkoilemassa kaverin kanssa lähialueella. Täällä on mistä vaan maks 15 min matka kotiin. Erikseen sovitaan sitten, jos on vaikka kaupungilla kaverin kanssa katsomassa lätkäpeliä tms, jotka alkavat yleensä seitsemältä. Silloin luonnollisesti katsoo pelin loppuun (jos tulisikin vaikka jatkoaika), ja sitten pikimmiten bussilla kotiin.
Näin siis viikonloppuisin, arkisin ei lähdetä iltapeleihin ja kotiinkin on lähdettävä viimeistään 20:30. Harvoin on viihtynyt rajaan asti ulkona, kavereillakin on kohtuuaikaiset rajat.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan lähde ulos 21.30. Haluan itsekin ajoissa nukkumaan enkä voi nukkua jos teini ei ole tullut kotiin.
No jossain vaiheessa muutaman vuoden päästä teinisi ei ole enää todennäköisesti kotona klo 21.30, niin sitten on vaan valvottava tai opeteltava nukkumaan.
Mahtavaa lukea näitä kommentteja!
Olin itse teini nollarin alussa ja olin ainoa koko paikkakunnalla, jolla oli ns. n4zimutsi ja -faija. Kotona piti olla klo 21, muuten tuli huutia. Jotkut nauroivat mulle, kun nöyränä kipitin kotiin jo ennen Salkkareiden alkua. Mutta äitini varsinkin oli niin voimakas hahmo, että kovin usein en kehdannut laittaa hanttiin. Ja nyt aikuisena olen siitä hänelle kiitollinen
Muut saivat hillua kylillä ja jopa läheisen suuren kaupungin narkkilähiöissä ihan miten halusivat. Monella teinitytöllä oli aikuinen poikaystävä ja monet vanhemmat halusivat lapsensa pois silmistään. Oli ihan ok sekin että 13-15 -vuotias oli koko vklp yksin kotona.
Syntyvyyden lasku kielii hyvästä kehityksestä: lapset syntyvät oikeasti välittäjille vanhemmille eikä niitä tehdä enää siksi koska se vaan oli tapa.