Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen. Mistä nykyään saa hoitoa terveysongelmiin?

Vierailija
22.07.2025 |

Ihan rehellisen hämmentynyt kysymys. Jos vaiva ei ole sellainen, että siitä joutuu suoraan päivystykseen pää kainalossa, niin millä ihmeen konstilla hoitoon nykyään hakeudutaan?

Olen nyt yrittänyt netin kautta viestitellä soteen yhdestä patista, jota haluaisin edes näyttää jollekin ammattilaiselle mielenrauhan vuoksi. Mutta kuulemma tällaiset ihovaivat eivät kuulu julkiselle, ja ehdotettiin yksityisellä käymistä. No, siihen minulla ei ole varaa.

Mutta oikeasti ihmetyttää - millä tapaa ihmiset saavat ajoissa hoitoa vaikkapa johonkin syöpään, jos patit tai ihomuutokset eivät kiinnosta julkista terveydenhuoltoa?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan kertonut puhelimessa millainen se patti tai ihomuutos on? Kuvauksen perusteella ovat todenneet, ettei ole mikään kiire juttu, vaan lähinnä kai sitten kosmeettinen seikka... Kosmeettisista syistä julkinen terveydenhoito ei tee muutosten poistoja.

Mutta jos se olis esim. joku syöpäepäily, niin sitten kyllä otettaisiin tarkistukseen mitä pikemmin. Näin mulle ainakin kävi, kun oli yksi muutos, jonka kuvailin puhelimessa, niin heti sain ajan poistoon ja näyte meni patologille....

Vierailija
22/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkiselta ohjataan nykyään aina yksityiselle oli vaiva mikä hyvänsä. Sitäkautta saa sitten lähetteen leikkaukseen, jos osoittautuu että on tarvetta. 

Sieltä ohjataan takaisin julkiselle, josta tuurilla saat leikkauksen. Ellet sitten maksa leikkausta itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksia ajelutetaan Kelataksilla ympäri maita ja mantuja. Heille menee suurin osa ajoista julkisella.

Vierailija
24/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu ihan terveysasemalle patit. Potilasasiahenkilöön yhteys jos ei hoidu. T. Töissä terveydenhuollossa

Jos on jokin haitaton/vaaraton patti, ei sitä ruveta turhaan poistamaan, ei kosmeettiset hoidot kuulu julkiselle.

Vierailija
25/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan kertonut puhelimessa millainen se patti tai ihomuutos on? Kuvauksen perusteella ovat todenneet, ettei ole mikään kiire juttu, vaan lähinnä kai sitten kosmeettinen seikka... Kosmeettisista syistä julkinen terveydenhoito ei tee muutosten poistoja.

Mutta jos se olis esim. joku syöpäepäily, niin sitten kyllä otettaisiin tarkistukseen mitä pikemmin. Näin mulle ainakin kävi, kun oli yksi muutos, jonka kuvailin puhelimessa, niin heti sain ajan poistoon ja näyte meni patologille....

Minulle ei ole soitettu, eikä viesteissäkään kysytty patista lisätietoja.

En tiedä miten sanallisen kuvailun perusteella voi edes arvioida, onko patti kosmeettinen vai ei. Se on siis iholla kasvava erivärinen patti, en minä osaa sanoa mikä siitä tekee kosmeettisen ja mikä huolestuttavan, siksi olisinkin sitä jollekin ammattilaiselle näyttänyt.

Vierailija
26/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ruumiillisiin töihin ja paina pitkää päivää. Auttaa hyvin.

Vierailija
27/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille esimerkkinä miten vastaava hoidettiin täällä Alankomaissa:

Huomasin leuan alla pienen patin, imusolmukkeen. 

Soitin omalle lääkäriasemalle ja sain ajan seuraavalle päivälle. 

Lääkäri tutki, ja pyysi odottamaan 4 viikkoa koska patti on pieni eikä muita oireita. 

Neljän viikon päästä soitin takaisin, ja lääkäri antoi etänä lähetteen ultraan. Tämän ajan sain viikon päähän.

Ultraäänitarkistus näytti että patti on vaaraton, mutta halusivat vielä varmuudeksi tarkistaa kk päästä uudestaan, ja ajan varasin siihen samalla. 

Lääkärikäynnit on täysin maksuttomia. Ultraäänitarkistus maksoi paperilla 60e per kerta, mutta omavastuu vuodessa on vajaa 400e joka mulla on jo täynnä muista tutkimuksista ja lääkkeistä. 

Vierailija
28/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksia ajelutetaan Kelataksilla ympäri maita ja mantuja. Heille menee suurin osa ajoista julkisella.

No, ketä ajetaan, ketä ei. Minun vanhempani eivät kyllä ole saaneet vaivoihinsa mitään hoitoa enää vuosiin. Äitini kuoli 75-vuotiaana sydänsairauteen, joka olisi ollut lääkityksellä hoidettavissa, mutta hoitoa sai vasta kun oli jo saattohoidon aika. Yritti kyllä oireistaan päästä tutkimuksiin kauankin, mutta leviteltiin käsiä.

Vierailija
29/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu ihan terveysasemalle patit. Potilasasiahenkilöön yhteys jos ei hoidu. T. Töissä terveydenhuollossa

Jos on jokin haitaton/vaaraton patti, ei sitä ruveta turhaan poistamaan, ei kosmeettiset hoidot kuulu julkiselle.

En minä turhaa poistamista kaipaisikaan, vaan ihan vain mielipidettä, että onko patista syytä huolestua vai ei. -ap

Vierailija
30/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille esimerkkinä miten vastaava hoidettiin täällä Alankomaissa:

Huomasin leuan alla pienen patin, imusolmukkeen. 

Soitin omalle lääkäriasemalle ja sain ajan seuraavalle päivälle. 

Lääkäri tutki, ja pyysi odottamaan 4 viikkoa koska patti on pieni eikä muita oireita. 

Neljän viikon päästä soitin takaisin, ja lääkäri antoi etänä lähetteen ultraan. Tämän ajan sain viikon päähän.

Ultraäänitarkistus näytti että patti on vaaraton, mutta halusivat vielä varmuudeksi tarkistaa kk päästä uudestaan, ja ajan varasin siihen samalla. 

Lääkärikäynnit on täysin maksuttomia. Ultraäänitarkistus maksoi paperilla 60e per kerta, mutta omavastuu vuodessa on vajaa 400e joka mulla on jo täynnä muista tutkimuksista ja lääkkeistä. 

Näin oli vielä 15 vuotta sitten täällä Suomessakin, kun rinnassani oli (vaaraton) patti. Kovin ovat asiat muuttuneet. Eikä ihan kaikesta voi nykyhallitustakaan syyttää, sillä aika kehnosti meni jo ennen korona-aikaa.

Vierailija
31/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten sanallisen kuvailun perusteella voi edes arvioida, onko patti kosmeettinen vai ei. Se on siis iholla kasvava erivärinen patti, en minä osaa sanoa mikä siitä tekee kosmeettisen ja mikä huolestuttavan, siksi olisinkin sitä jollekin ammattilaiselle näyttänyt.

otat kuvan siitä patista, sitten chat yhteys sairaanhoitajachattiin, liität kuvan siihen ja sanot, ett haluaisit, että tätä pattia tai kuvaa näytetään lääkärille ja että haluat tietää mikä se on ja  olsiko se hyvä poistaa  

Vierailija
32/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kuule, jospa ottaisit ja menisit terveydenhoitajan vastaanotolle, näytä sitä pattia hänelle, kyllä hän sitten osaa pyytää vaikka saman tien lääkärin vilkaisemaan tai varaa sulle lääkäriajan. Et sinä sitä aikaa ainakaan täältä tulee saamaan... Vauva.fi ei ole terveyskeskus.

Olisit kertonut sinne terkkariin heti sen patin olemuksesta niin paljon kuin osaat... Jos sä sanot että on patti, eikä sulta edes kysytä että millainen patti... niin tuonhan sitten sait... Ei ole aikoja antaa....

Vierailija
33/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä turhaa poistamista kaipaisikaan, vaan ihan vain mielipidettä, että onko patista syytä huolestua vai ei. -ap

No, jos siitä pitäs huolestua, niin kyllä se sitten poistettasiin tai otettaisiin näyte...

Ja miten sinä olet sinne terkkariin ollut yhteydessä kun sulle on sanottu ettei kuulu julkiselle sun vaiva... Tuossa yhdessä kommentissa vaan sanoit, ettei sulle ole soitettu, no, mites sä itte olet ollut yhteydessä ajanvaraukseen..... Soititko ja kysyit aikaa vaivaan nimeltä patti!

Vierailija
34/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos siitä pitäs huolestua, niin kyllä se sitten poistettasiin tai otettaisiin näyte...

Ja miten sinä olet sinne terkkariin ollut yhteydessä kun sulle on sanottu ettei kuulu julkiselle sun vaiva... Tuossa yhdessä kommentissa vaan sanoit, ettei sulle ole soitettu, no, mites sä itte olet ollut yhteydessä ajanvaraukseen..... Soititko ja kysyit aikaa vaivaan nimeltä patti!

Ilmiselvästi aloittaja on jo huolestunut!

Vierailija
35/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut jo jonkun aikaa kovia rintakipuja ja voimattomuutta. Jonot ovat terveyskeskukseen pitkät, kun hoitotakuukaan ei toteudu... päätin, että hoidatan vaivan sitten, kun pitää mennä päivystykseen tai paareilla. Tai sitten vain loppuu elinpäivät siihen, eipä sitä ruhon toisella puolella enää tarvitse elää elämää

Vierailija
36/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten sinä olet sinne terkkariin ollut yhteydessä kun sulle on sanottu ettei kuulu julkiselle sun vaiva... Tuossa yhdessä kommentissa vaan sanoit, ettei sulle ole soitettu, no, mites sä itte olet ollut yhteydessä ajanvaraukseen..... Soititko ja kysy

No ei sen pitäisi estää järjen käyttöä ja selkeäsanaista kommunikointia. Kun otetaan yhteys tk:hon jossain vaivassa, niin sinne kerrotaan kaikki oireet, joita vaiva aiheuttaa. Ei aleta olettamaan, että kai ne kysyy (ei ne kysy. ne olettaa, että aikuinen asiakas osaa kertoa kaikki oireensa ilan erillistä kuulustelua), eikä aleta olettamaan muutakaan tai diagnoismaan vaivaa itse. Se on vain haitaksi. 

Vierailija
37/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut jo jonkun aikaa kovia rintakipuja ja voimattomuutta. Jonot ovat terveyskeskukseen pitkät, kun hoitotakuukaan ei toteudu... päätin, että hoidatan vaivan sitten, kun pitää mennä päivystykseen tai paareilla. Tai sitten vain loppuu elinpäivät siihen, eipä sitä ruhon toisella puolella enää tarvitse elää elämää

Teet omaolossa oirearvion. Avaat sairaanhoitajachatin, liität sinne oirearviosi ja sh kertoo mitä tehdää. joissain paikoissa ja oireissa sh voi kirjoittaa jopa lähetteen ekg:hen ja perusverikokeitakin. 

Vierailija
38/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vain patologi voi kertoa onko syytä huolestua. Se merkitsee koepalan ottoa tai koko patin poistamista. kaikki siihen asti on vain valistunutta arvausta. 

Vierailija
39/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n patti on kosmeettinen, kun on yksityiselle ohjattu. 

Vierailija
40/44 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten sanallisen kuvailun perusteella voi edes arvioida, onko patti kosmeettinen vai ei. Se on siis iholla kasvava erivärinen patti, en minä osaa sanoa mikä siitä tekee kosmeettisen ja mikä huolestuttavan, siksi olisinkin sitä jollekin ammattilais

Mitä ihmettä? Tietysti minä kerroin viesteissä patista mahdollisimman paljon yksityiskohtia. Mutta se on patti. Ei siinä ole paljon kuvailtavaa.

Mistä tällainen "terveydenhoitajan vastaanotto" oikein löytyy? Täälläpäin ainakin ensimmäinen kontakti on digitaalinen yhteys sairaanhoitajaan (tai soittopyyntö puhelimella). Terveydenhoitaja löytyi kivenheiton päästä joskus 20 vuotta sitten, sellaista ei ole ollut pitkään aikaan enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi