Ihmettelen. Mistä nykyään saa hoitoa terveysongelmiin?
Ihan rehellisen hämmentynyt kysymys. Jos vaiva ei ole sellainen, että siitä joutuu suoraan päivystykseen pää kainalossa, niin millä ihmeen konstilla hoitoon nykyään hakeudutaan?
Olen nyt yrittänyt netin kautta viestitellä soteen yhdestä patista, jota haluaisin edes näyttää jollekin ammattilaiselle mielenrauhan vuoksi. Mutta kuulemma tällaiset ihovaivat eivät kuulu julkiselle, ja ehdotettiin yksityisellä käymistä. No, siihen minulla ei ole varaa.
Mutta oikeasti ihmetyttää - millä tapaa ihmiset saavat ajoissa hoitoa vaikkapa johonkin syöpään, jos patit tai ihomuutokset eivät kiinnosta julkista terveydenhuoltoa?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut jo jonkun aikaa kovia rintakipuja ja voimattomuutta. Jonot ovat terveyskeskukseen pitkät, kun hoitotakuukaan ei toteudu... päätin, että hoidatan vaivan sitten, kun pitää mennä päivystykseen tai paareilla. Tai sitten vain loppuu elinpäivät siihen, eipä sitä ruhon toisella puolella enää tarvitse elää elämää
:( Kyllä on kurjaksi mennyt tämä suht lyhyessä ajassa. 2000-luvun alussa homma vielä toimi.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat hoidetaan ja köyhät tapetaan oikeiston fantasiayhteiskunnassa
YES
Minulla oli ganglio kantapäässä ja hoitaja päätti etten tarvitse lääkäriä siihen. Hotiajan mielestä ei haitannut, että se vähän säteili kipua varpaaseen päin. Sanoin sitten hoitajalle, että googlasin tässä äsken, että gangiloita voi hoitaa tyhjentämällä ne ruiskulla. Uskon, että pääni kestäisi, jos teen sen itse, joten voitko neuvoa, että minkäkokoinen ruisku, mitä desinfiointiinetta suosittelet ja miten pitkään olisi syytä seurata toimepidealuetta mahdollisten tulehdusten varalta. hoitaja sanoi "hetkinen" ja oletin, että nyt se menee kyysmään lääkäriltä neuvoja. Niin menikin. Tuli parin minuutin päästä puhelimeen takaisin, sanoi lääkärin kertoneen, että oireilevat gangliot tyhjennetään aina tk:ssa. Ja pyysi kertomaan potilaalle ettei ryhtyisi omiin toimenpiteisiin, etenkin jos se säteilee varpaaseen, nii se merkitsee sitä, että hermo on lähellä ja ruiskulla voi hyvin helposti sitten osua hermoon.
Sain sitten ajan.
"Ja miten sinä olet sinne terkkariin ollut yhteydessä kun sulle on sanottu ettei kuulu julkiselle sun vaiva..."
Sen digi-soten kautta, jonka taisin mainita jo aloituksessa. Täällä on ainakin kaksi tapaa ottaa terkkariin yhteys - netin kautta viestiä, tai soittopyyntö puhelimella. Kummassakaan ei tietenkään tapaa ketään, ellei asiaa käsittelevä sairaanhoitaja katso asiaa sen arvoiseksi, että kannattaisi varata aika hoitajalle tai lääkärille.