Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliakiadiagnoosi v.1983, voisiko olla väärä?

Vierailija
22.07.2025 |

Olen ollut huono dieetin noudattaja ja sortunut ihan puhtaasti "pullaan" ainakin viikottain ellen useammin, lisäksi olen käyttänyt "saattaa sisältää gluteenia" ja tuotteita joissa on ohramallasta kuten maissihiutaleita, käyttänyt aina samoja voiveitsiä ja keittiövälineitä yms. 

Tämä ehkä siksi että minulla ei tule selviä oireita gluteenista enkä ole jotenkin aina välittänyt.

Jouduin hieman yllättäen vasta-ainetestiin  (s-TGAbA) muiden tutkimusten ohella ja olin varma että nyt tulee sitten kunnolla noottia. 

Yllätys oli valtava kun arvoni oli 0.2 (viitearvo 0-7)

Vaikka keliakia on vahvasti perinnöllistä, suvussani ei ole muita keliaakikkoja, eikä kolmella lapsellanikaan ole sitä. 

Olenkin alkanut miettiä voisiko diagnoosini vuodelta -86 olla virheellinen? Olin silloin 3v ja kasvu oli pysähtynyt, sen takia tutkimukset.

Minulle tehtiin tähystys ja jos oikein muistan jostain lukeneeni, vasta-aineet eivät olleet koholla ainakaan ensimmäisessä tutkimuksessa. Diagnoosi pohjattiin ehkä pelkkään tähystystulokseen jossa suolinukka oli vaurioitunut. Mutta olisiko se voinut johtua jostain muusta kuin keliakiasta??

Myöhemmin, ehkä kun olin n.17v, minulle tehtiin seurantatähystys jossa tulos oli "sopii hoidettuun keliakiaan" vaikka silloinkin olin aina silloin tällöin syönyt mm. tavallista pizzaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virhe otsikossa, diagnoosi oli v.1986

aloittaja

Vierailija
2/10 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut, mutta mikä tahansa diagnoosi voi olla väärä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sitten tullut mieleen teettää testiä.uudestaan? Apteekistaa saa ostaa testin ja tehdä kotona.

Vierailija
4/10 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala syömään ja teetä uusi testi. Kysy kauanko pitää syödä gluteenia. Muutama viikko ainakin vaaditaan, että koepalasta näkee. Tosin mullakin voi olla vanhentunutta tietoa. Tiede kehittyy niin nopeasti.

Vierailija
5/10 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juurihan se vasta-aine testi multa otettiin viime viikolla, jonka perusteella vasta aineet eivät ole lainkaan koholla. 

Tähystykseen ei ehkä pääse ihan tuosta vaan "koska haluan". Ja en tiedä lähtevätkö julkisella puolella teettämään tutkimuksia siksi että haluan varmistaa diagnoosin kun satun vaan epäilemään. 

aloittaja 

Vierailija
6/10 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi voi olla väärä, myös laktoosi tuhoaa suolinukkaa. Voi olla että sinulla ei ollut keliakiaa lainkaan vaan laktoosi-intoleranssi tai jokin muu suolen limakalvoa tuhoava sairaus.

Vierailija
7/10 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juurihan se vasta-aine testi multa otettiin viime viikolla, jonka perusteella vasta aineet eivät ole lainkaan koholla. 

Tähystykseen ei ehkä pääse ihan tuosta vaan "koska haluan". Ja en tiedä lähtevätkö julkisella puolella teettämään tutkimuksia siksi että haluan varmistaa diagnoosin kun satun vaan epäilemään. 

aloittaja 

Muistitko syödä gluteenia ennen testiä? Jos syö vain gluteenitonta, tulos voi olla väärä.

Vierailija
8/10 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee kysellä joltain lääkäriltä. Tuloshan voi olla hyvä sen takia, että noudatat dieettiä riittävän hyvin. Käsittääkseni vähäinen ja satunnainen altistuminen gluteenille ei haittaa ihan kamalasti.

Vierailija
9/10 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suvussasi ei ole keliakiaa, niin onko muita autoimmunitauteja? Nimenomaan autoimmunitautialttius kulkee suvussa, eli sitä kautta voi tulla joku muukin tauti. Meillä on joillakin kilpparivaivoja, joillakin keliakiaa, reumaa ja diabetes ykköstä.

Vierailija
10/10 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ampiaisenpiston allergisuuden voimakkuudelle jotain testiä?

Minua oli joskus melko vauvaikäisenä pistänyt ampiainen jalkaan ja jalka oli kuulemma turvonnut kaksinkertaiseksi ja lääkäri sanonut että on allerginen ja varottava ettei pistä kaulaan.

Joku vuosi sitten nyt aikuisiällä pisti ampiainen selkään, ei siihen tullut kuin n. 2 euron kolikon kokoinen paukama, eikö lie normaalia tällainen? Lienenköhän sittenkään tavallista kummemmin allerginen ampiaisenpistolle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi