Pitkään jatkunut todella outo olotila, onko tämä masennusta?
Aamu alkaa niin et herään 9. 00 maissa ja loikoilen sängyllä tekemättä mitään koska energiaa ei ole. Usein en nykyään enää edes tee aamupalaa, koska ei vaan huvita ja saatan syödä ensimmäisen aterian joskus 14.00 maissa. Päivät menee niin että makaan usein vaan sängyssä ja selaan internettiä, käyn kyllä ulkona ja joskus juoksenkin tukka putkella paikoissa ( saan yhtäkkiä jostain energiapiikin?) mutta muuten loikoilen usein vain sängyssä. Pitkään aikaan ei ole ollut edes energiaa siivota kämppää, kylpyhuonetta ja ikkunoita en ole varmaan pessyt nyt vuoteen koska ei vaan huvita. Usein myös elämä tuntuu joskus kaaokselta, vaikka asun yksin. Tavaroita lojuu joka päivässäja en jaksa jatkuvasti järjestellä niitä paikoilleen. Mulla ei ole mitään kipuja, tää tuntui vaan jotenkin henkiseltä, että energiaa ei riitä. Pystyn kyllä tehdä jos pakotan itseni, mutta ei vaan huvita. Usein tuntuu et pääkoppa on sellaisessa "sumussa"..... Kun vertan itseni esim muihin 30v ihmisiin niin olo tuntuu heidän vieressä kuin 85v vanhukselta.
Ihmisenä olen aika herkkä persoona ja kova murehtimaan ja märehtimään. Voiko olla että tämä on nyt sitten uupumusta? Olen kyllä aina ollut samanlainen, mutta ehkä nuorempana sitten kesti paremmin. Niin ja en käy edes töissä niin luuliis että riittäis energiaa esim siivota kämppää jne.....Muilla ollut samanlaista ja miten tästä pääsee yli?
Kommentit (32)
Vaikka moni kertomasi asia masennukseen viittaa, moni kertomasi asia ei varsinaisesti tue masennusdiagnoosia, joskaan ei myöskään sulje pois.
Lääkärin juttusille sinuna hakeutuisin, kuten jo moni muukin on suositellut. Tosin alustavasti voit tehdä masennustestin myös netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tuo viittaisi johonkin somaattiseen, raudanpuute tulee ensimmäisenä mieleen. Voi tietysti johtua myös kilpparista. Eli kattavat verikokeet olisi tarpeen, varaapa aika lääkäriin.
Noh kilppari koe on ainakin otettu ja verikokeetkin oli ok. Ferritiniia ei ole mitattu...
Kuinka pitkä aika on noista verikokeista ? Tilanne voi muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tuo viittaisi johonkin somaattiseen, raudanpuute tulee ensimmäisenä mieleen. Voi tietysti johtua myös kilpparista. Eli kattavat verikokeet olisi tarpeen, varaapa aika lääkäriin.
Noh kilppari koe on ainakin otettu ja verikokeetkin oli ok. Ferritiniia ei ole mitattu...
Kuinka pitkä aika on noista verikokeista ? Tilanne voi muuttua.
Joku 6kk. Mutta tälläistä samaa olo on ollut jo pidemmän aikaa, jossain vaiheessa olo oli "pirteämpi" ja en osaa sanoa mistä se johtui.
M U N A N P U U T O S !
t.rakastaja Nylkynen
Vierailija kirjoitti:
Vaikka moni kertomasi asia masennukseen viittaa, moni kertomasi asia ei varsinaisesti tue masennusdiagnoosia, joskaan ei myöskään sulje pois.
Lääkärin juttusille sinuna hakeutuisin, kuten jo moni muukin on suositellut. Tosin alustavasti voit tehdä masennustestin myös netissä.
Oon käynyt jo jossain vaiheessa hoitajan kanssa juttusilla ja lääkäri kirjasi omakantaan "vaikuttaa uupuneelta". Mutta diagnosoi minulla vain jotain ahdistukseen tai masentuneisuuteen viittavaa, sain escitaploram reseptin siitä ei ollut apua. En vaan tunne itseäni masenutneeksi vaan saamattomaksi....Moni ihminen myös sanonut mulle, esim läheinen että vaikutan väsyneeltä ja olenko nukkunut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Elämästäsi puuttuu rooli ja projekti, jolla on laajempi ajallinen ulottuvuus kuin nykyhetki tai edes vuosi. Ilman laajemman aikaulottuvuuden tavoitteita tai vastuuta, ei ole mitään laajempaa kontekstia mihin ankkuroida nykyhetken valintoja ja toimintaa, jolloin elämänhallinta hajoaa.
Se on nyt kyllä varmaan Sarasvuo kun kirjoottaa.
Vierailija kirjoitti:
M U N A N P U U T O S !
t.rakastaja Nylkynen
2-3 minuuttia tekee vain vihai - seksi.
t. MULQQ 🥲😋😛
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon käynyt jo jossain vaiheessa hoitajan kanssa juttusilla ja lääkäri kirjasi omakantaan "vaikuttaa uupuneelta". Mutta diagnosoi minulla vain jotain ahdistukseen tai masentuneisuuteen viittavaa, sain escitaploram reseptin siitä ei ollut apua. En vaan tunne itseäni masenutneeksi vaan saamattomaksi....Moni ihminen myös sanonut mulle, esim läheinen että vaikutan väsyneeltä ja olenko nukkunut hyvin.
Minäkin olin saamaton, ja sellaisena omaa vaihettani pidin. Merkityksellinen ihmissuhde oli kyllä katkennut juhannuksen alla, mutten siltikään tuntenut olevani erityisen surullinen tai masentunut. Vasta puoli vuotta myöhemmin hakeuduin lääkäriin muista syistä, ja jostain syistä kysyin voinko tehdä masennustestin, ja keskivaikea masennushan se sitten diagnosoitiin.
Lääkäri joutui vähän vakuuttelemaan minulle, ettei tarvitse olla alakuloinen tai tuntea itseään masentuneeksi, alentunut toimintakyky voi olla ainoa merkki masennuksesta. Parisen vuotta söin Brintelixiä. Kuntouttavan kautta työkokeiluun ja palkkatukitöihin pääsy auttoi mielestäni enemmän kuin lääke.
Pyrin suhtautumaan noihin lääkkeisiin positiivisesti, mutta nähdäkseni ne voivat toimia kuten kyynärsauvat, eli auttaa liikkumaan pahassa vaiheessa, mutta kuntoutusta on tehtävä myö itse ja aktiivisesti. Jos joku on parantunut pelkillä masennuslääkkeillä, toivoisin hänen tulevan kertomaan kokemuksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin saamaton, ja sellaisena omaa vaihettani pidin. Merkityksellinen ihmissuhde oli kyllä katkennut juhannuksen alla, mutten siltikään tuntenut olevani erityisen surullinen tai masentunut. Vasta puoli vuotta myöhemmin hakeuduin lääkäriin muista syistä, ja jostain syistä kysyin voinko tehdä masennustestin, ja keskivaikea masennushan se sitten diagnosoitiin.
Lääkäri joutui vähän vakuuttelemaan minulle, ettei tarvitse olla alakuloinen tai tuntea itseään masentuneeksi, alentunut toimintakyky voi olla ainoa merkki masennuksesta. Parisen vuotta söin Brintelixiä. Kuntouttavan kautta työkokeiluun ja palkkatukitöihin pääsy auttoi mielestäni enemmän kuin lääke.
Pyrin suhtautumaan noihin lääkkeisiin positiivisesti, mutta nähdäkseni ne voivat toimia kuten kyynärsauvat, eli auttaa liikkumaan pahassa vaiheessa, mutta kuntoutusta on tehtävä myö itse ja aktiivisesti. Jos joku on parantunut pelkillä masennuslääkkeillä, toivoisin hänen tulevan kertomaan kokemuksestaan.
Olen käyttänyt mainittua lääkettä. Ahdistus, alakulo, stressi, unettomuus oli oireina. Se auttoi minua. Mitkään keskustelut ja lyhyet terapiat aiemmin eivät auttaneet kuin aivan hetkeksi, kun pääsi purkamaan sydäntään jollekin.
Minä en oikein pidä noista masennustesteistä siksi, että aina mielessäni jään arpomaan, että onkohan tämä näin vai noin ja ajattelenko noin joskus vai usein jne. Eli jos teen täysin negatiivisimman skenaarion mukaan, niin keskivaikea masennus tulee helposti. Jos teen vähän realistisemmin tai armollisemmin, niin ei välttämättä tule mitään masennusta. Ihan sen hetken mielentilastakin riippuu tulos ja se vaihtelee.
Joka tapauksessa terapioihin en itse usko, vaan lääkityksen avulla tapahtuvaan oman elämän muutokseen. Myöntää itselleen rehellisesti, mihin haluaa olla menossa ja karsii kaikki selvästi haitalliset asiat, jos vain mahdollista.
Mitä ne on kirjain nimeltäään? Onko TSH? Se oli 2.99, jos tuo. Hemoglobiini ollut 132