HS: Paljaat varpaat eivät kuulu toimistolle edes helteellä, sanoo tapakouluttaja
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011369373.html
Saako paljaat varpaat näkyä sandaaleista?
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä todellakin tykkään pilata näitä aloituksia, tämäkin aloitus näkyy varmaan jonkin netti-hesarin sivupalstalla vauva.fi:n keskusteluketjujen listassa!
Mutta tosiaan, sellaisia työpaikkoja on joissa paljaat varpaat eivät ole ok. Sellaisia työpaikkoja, joissa asiakaspalvelijalta odotetaan moitteetonta ulkoasua, paljaat varpaat eivät ole moitteettoman ulkoasun osa. Tai sitten ihan hygieniasyistä, nimenomaan juuri terveydenhuollossa. Käräjäoikeuteenkaan tuskin asianajaja lähtee varvassandaaleissa tai sandaaleissa ilman sukkia, ehkei edes avokärkisisissä kengissä (siis nainen).
Mutta sitten on ehkä joku nörttityöpaikka, jossa ei nyt niin nokon nuukaa ole miten pukeutuu...
Mitä vaaditaan moitteettomaan ulkonäköön? Kelpaako jos on vaikka syntymämerkki tai arpi kasvoissa? Entä hörökorvat?
No, ei se ole pelkästään lentokoneiden henkilökunta vaan myös lentokenttähenkilökunta asiakaspalvelutehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
lopetan sukkien käytön kesäkuussa ja elokuussa aikaisintaan takas. Onneksi en työskentele pellepuku työpaikalla. Puvun suostun laittamaan ainoastaa hautajaisiin.
M55
Ai omiisi vai?
Muiden iloksi otan yleensä kengät pois jalasta toimistolla. Ei ole jaloille hyväksi pitää koko päivää kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä todellakin tykkään pilata näitä aloituksia, tämäkin aloitus näkyy varmaan jonkin netti-hesarin sivupalstalla vauva.fi:n keskusteluketjujen listassa!
Mutta tosiaan, sellaisia työpaikkoja on joissa paljaat varpaat eivät ole ok. Sellaisia työpaikkoja, joissa asiakaspalvelijalta odotetaan moitteetonta ulkoasua, paljaat varpaat eivät ole moitteettoman ulkoasun osa. Tai sitten ihan hygieniasyistä, nimenomaan juuri terveydenhuollossa. Käräjäoikeuteenkaan tuskin asianajaja lähtee varvassandaaleissa tai sandaaleissa ilman sukkia, ehkei edes avokärkisisissä kengissä (siis nainen).
Mutta sitten on ehkä joku nörttityöpaikka, jossa ei nyt niin nokon nuukaa ole miten pukeutuu...
Mitä vaaditaan moitteettomaan ulkonäköön? Kelpaako jos on vaikka syntymämerkki tai arpi kasvoissa? Entä hörökorvat?
Joo, pihalle vaan lentoemäntä kun epäilyttävän luomen poistosta jää arpi kasvoihin. Menkööt vaan ruma-akka sinne autopajalle töihin!
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt tuota 'tapakouluttajien' fiksaatiota sukkahousuihin. Todella vanhanaikaista.
Ei saa ilmeisesti näkyä ihoa, kun vähän matkaa ranteesta. Jessus miten kivikautista.
Toimistolle voi mennä shortseissa ja släpyissä aivan hyvin. Jos on virallisia tapaamisia, niin sitten asia on eri.
Tapakouluttajalla olisi kriisi meidän toimistolla. Siellä saa kukin pukeutua miten tykkää, osa jengistä kulkee paljain jaloin näin kesäaikaan 😂 Mutta meillä ei olekaan töissä turhan tärkeitä pönöttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Toimistolle, varsinkaan virkatehtävissä, ei kuulu pukeutua samoin kuin uimarannalle. Miehille suorst housut, kauluspaita ja kravatti. Naisille hame ja bleiseri tai mekko, sukkahousut, hiukset kinni ja kevyt meikki.
Homoilemaanko sinä toimistolle aina menet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimistolle, varsinkaan virkatehtävissä, ei kuulu pukeutua samoin kuin uimarannalle. Miehille suorst housut, kauluspaita ja kravatti. Naisille hame ja bleiseri tai mekko, sukkahousut, hiukset kinni ja kevyt meikki.
Nyt eletään vuotta 2025, ei 1925.
No omassa työssäni on paljon asiakastapaamisia ja tilaisuuksia joihin ei todellakaan voi mennä hellemekossa varpaat paljaana. Kevyimmillään siisti kotelomekko (jopa hillitty kukallinen) ja aina sukkahousut. Muutenkin toimistolla on niin kylmä kesällä että on jakku päällä ja sukkikset ettei jalat jäädy.
Miehet eivät koskaan tule edes siisteissä sortseissa ja t-paidassa töihin, aina pitkät housut ja paita lyhyillä tai pitkillä hihoilla (käärittynä). Samoin mieheni työpaikalla
Mä kanssa luen näitä kommentteja, että mitä ihmettä. En ikinä laittaisi toimistolle jalkaan kantapään ja tai varpaita näyttäviä kenkiä. Lisäksi sukkahousut tai stay-upit jalkaan. Olkapäitä ei kuulu näyttää toimistopukeutumisessa. Olisi mielenkiintoista nähdä, että millaisissa olosuhteissa tai työkohteissa nämä varpaiden ja kainaloiden esittelijät puuhailevat. Kuljetteko toimistoissa myös ilman alusvaatteita? Oletteko siistimättä itseänne ennen töitä? 

Mut ihan oikeasti lähetettäisiin takaisin kotiin jos pukeutuisin sandaaleihin tai olkapäät näyttävään asuun saatika ilman jalkoja verhoilevia sukkahousuja tai stay up sukkia. Se ei kuulu viralliseen toimistopukeutumiseen. Asiakastapaamiseen joudutaan laittamaan puku päälle ja onhan se välillä vähän hassua pyllistellä lattian tasossa puku päällä, mutta säännöt ja muiden kunnioitus ovat pääosassa. Työskentelen yksityissektorilla vakuutuspuolella ja jokaisella meillä tulee olla vähintään Bachelors degree. Yrityksessä ei työskentele yhtään ilman kandin tutkintoa ja kaikilla on sama vaatimus. Onko tuo pukeutumiskapina jotain ammattikorkeakoulun käyneiden juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Jalkaan voisi kyllä laittaa vaikka ohuen ohuet avokassukat mutta whatever
Sandaalien kanssa? Juu, todella tyylikästä.
Ei mua häiritse paljaat hoidetut varpaat näteissä sandaaleissa, ja itsekin käytän. Mielestäni kyllä olkapäät on hyvä olla piilossa ja hame/shortsit polven yläpuolelle. En kuitenkaan vaivaannu, jos jollain on hihaton muuten peittävä toppi tms, itse en kuitenkaan käytä. Sukkiksia myös harvoin normityöpäivänä näkee. Ei meillä mitään mikroshortseja ja narutoppeja kukaan käytä. Meillä myös urheiluvaatteet on sallittuja, niissä hengaa myös johtoryhmä ja toimitusjohtaja. Ihan tavan ihmisiä ovat, varaavat työpisteen sieltä mistä muutkin työntekijät ja istuvat tavan tekijöiden kahvipöytään. Eivätkä ole ihan pikkufirman pomoja :D Kuitenkin aina kun tapaavat asiakkaita, esiintyvät meille työntekijöille, telkkarissa tms, niin pukeutuvat hyvinkin tapakouluttajaa miellyttävästi, kuten me muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt eletään vuotta 2025, ei 1925.
No omassa työssäni on paljon asiakastapaamisia ja tilaisuuksia joihin ei todellakaan voi mennä hellemekossa varpaat paljaana. Kevyimmillään siisti kotelomekko (jopa hillitty kukallinen) ja aina sukkahousut. Muutenkin toimistolla on niin kylmä kesällä että on jakku päällä ja sukkikset ettei jalat jäädy.
Miehet eivät koskaan tule edes siisteissä sortseissa ja t-paidassa töihin, aina pitkät housut ja paita lyhyillä tai pitkillä hihoilla (käärittynä). Samoin mieheni työpaikalla
Hienosti kunnioitat muita tuolla vaatteet näyttää statuksen ja aseman -heitolla.
Alamaisilta on aina vaadittu sitä säädyllistä ja vaatimatonta pukeutumista, herrasväki taas halusi muuten komeilla vaatteillaan. Siitä ne periytyy meidän pukukoodimmekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän "tapakouluttajan" mielipiteistä tarvitsee välittää miksi?
Tätä minäkin ihmettelen. Media aina silloin tällöin kaivaa tämän saman homeisen eukon vinkumaan sekopäisiä horinoitaan pukeutumisesta.
Törkeästä kommentista päätellen tapakouluttajan tarpeessa olisit sinäkin selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Tapakouluttajalla olisi kriisi meidän toimistolla. Siellä saa kukin pukeutua miten tykkää, osa jengistä kulkee paljain jaloin näin kesäaikaan 😂 Mutta meillä ei olekaan töissä turhan tärkeitä pönöttäjiä.
Sama! Kun kysyin toimarilta pukeutumisesta niin vastasi että laita päälle ne missä sun (eli siis mun) on hyvä olla. Samoten tauot saa pitää milloin huvittaa eikä työaikojaan ole, joskus tosin saattaa sanoa että älä tule ennen kymmentä kun sillä on vielä paperit vaiheessa;) Ja tosiaan porukka on siellä pukeutunut miten huvittaa: yhdeltä vilkkuu persvako kumartuessa, yksi pitää lippistä päässä jos ei ole jaksanut pestä tukkaansa jne. Tapakouluttaja kuolisi;) Ja kyllä, meilläkin käy asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Sukkahousut on muovia. Onko niidenkään suosiminen nyt niin järkevää enää nykymaailmassa?
Tuo on aina niin koominen ajatus, että sukkahousut olisi joku tiivis muovipussi. Oikeasti ne on käherrettyä lankaa, jossa on hyvinkin paljon ilmaa välissä. Johtavat itse asiassa hyvinkin kosteutta pois iholta, toisin kun jotkut puuvilla sukat, jotka imevät kaiken kosteuden itseensä ja hautovat ihoa. Umpinaisesta kengästä kosteus ei tietenkään pääse poistumaan mihinkään.
Hyvät tavat rapautuu, niin se vaan on. Olin jo nuorena töissä paikoissa, joissa edellytettiin näitä perusasioita, eli ei liian avaria tai lyhyitä vaatteita. Kainalot, rintavako, vatsa ja varpaat piiloon molemmilla osapuolilla. Samoin asiakkaita pyydettiin tarvittaessa laittamaan paita päälle, tai jopa pyydettiin poistumaan, jos asu oli sopimaton. Puolison töihin toimistoon on tullut nuorehko nainen, joka pukeutuu kuin rannalle tai yökerhoon. Kyllähän hänessä varmasti silmä lepää, mutta tilannetaju puuttuu ihan täysin. Rintaliivin kokoisia toppeja ja vesirajahameita. Vaikea siinä on mieskollegoiden keskittyä töihin, vaikkei mikään läähättäjä olisikaan. Nykyään ei ymmärretä sitä, että tilanteeseen sopiva pukeutuminen on myös toisten huomioimista, vaan se on minä minä minä, mä saan ja mulla on oikeus.
Osa kommentoijista ei tainnut lukea juttua.
Tapakouluttaja ei vaatinut helteellä sukkahousuja vaan varpaat piiloon kenkiin, kun ollaan toimistossa ihmisten näkyvillä. Oman työpöydän ääressä kengät sopii riisua, mutta ne tulisi laittaa jalkaan, kun lähtee liikkeelle sieltä.
Sortsit sopivat työasuksi, jos eivät ole kovin lyhyet. Juuri polven yläpuolelle ulottuva lahje on sopiva pituus.
Kyllä, vaativissa asiakaspalvelutehtävissä, jos hakijalla on jokin huomioita herättävä syntymämerkki kasvoissa, se saattaa olla syy hylätä hänen hakemuksensa.
Tässä nimenomaisessa aloituksessa oli kuitenkin kyse paljaista varpaista toimisto-oloissa..... Ja varpaat meillä kaikilla ihmisllä on, joillakuilla toki voi olla niitä vähemmän kuin normaalisti tai muuta vastaavaa, tai voi olla liikavarpaita tai vaivaisenluita tms. mutta varpaat kuitenkin, ja joissakin työtehtävissä paljaat varpaat ovat vähemmän suositeltava juttu ulkoasussa.... Saivarteletko vielä lisää!
Ulkonäkö, ulkoasu!