Oli taas perkeleen kuuma yö eikä saanut nukuttua
Tuo sadekaan (Hki) ei auta mitään, ilma vaan höyrystyy ja on kuin tropiikissa. Nämä kerrostalokopit on kaikki rakennettu vielä siten että aurinko paistaa ikkunoista koko päivän sisälle ja kuumentaa, sitten ei yölläkään helpota kun asunto on +30 asteinen.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama ongelma. Kärsin muutenkin unettomuudesta, ja unettomuudessa yksi vakio-ohjeista on: viileä makuuhuone. Olen ostanut ilmastointilaitteen, mutta asun pienessä yksiössä ja on inhottavaa olla sen puhinan kanssa samassa huoneessa. Eikä se edes viilennä kovin hyvin, ehkä pari astetta saa alas. Tornituuletin löytyy myös, mutta en pysty nukkumaan niin, että joku tuuli tai puhina käy. Eli sitten vaan valvotaan niin kauan kuin tätä kestää.
Osta laadukkaampi masiina.
Tähän tyhjänpuhisijaan meni jo 500e. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko helteen vuoksi huonosti nukutun yön perusteella saikuttaa? Loma loppuu kohta, eikä töiden vuoksi voi nukkua pitkään aamulla, tai jotain päikkäreitä. Kai se on pakko mennä äreänä töihin torstaina...
Hommaa viilennin jos on kuuma.
Joo se on näppärä rakennus hommissa.minä otin saikkua ei kiinosta paskaakaan haalarit päällä saunominen.
Siirrettävä ilmastointilaite ei maksa mahdottomia. Jotain 300...500 €. Lisäksi tarvitaan tuuletusikkunaan jokin (esim. eriste)levy, johon tehdään reikä poistoputkelle.
Ostin ilmastointilaitteen niin nyt on hyvä olla.
Ei oo valkoisen miehen hommaa nämä helteet. Uggabugat tykkää.
Vierailija kirjoitti:
+30 ulkona varjossa, sama sisällä. Rakenteet on jo niin kuumina, ettei yöllä jäähdy juuri ollenkaan, vaikka avaisi kaikki luukut.
Aamulla alkaa taas helottamaan heti neljän jälkeen ja kuuma on jo ysiltä.
Juu, oma vika kun en ostanut ilmastointia. Oli alennuksessakin vielä toissaviikolla.
No nyt katselen jo hotellihuonetta pariksi yöksi.
Ilmeisesti ensi viikolla helpottaa vasta.
Hotellihuoneen hinnalla ostat siirrettävän ilmastointilaitteen. Toimii. Puhisee joo mutta laita vaikka peltorit päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama ongelma. Kärsin muutenkin unettomuudesta, ja unettomuudessa yksi vakio-ohjeista on: viileä makuuhuone. Olen ostanut ilmastointilaitteen, mutta asun pienessä yksiössä ja on inhottavaa olla sen puhinan kanssa samassa huoneessa. Eikä se edes viilennä kovin hyvin, ehkä pari astetta saa alas. Tornituuletin löytyy myös, mutta en pysty nukkumaan niin, että joku tuuli tai puhina käy. Eli sitten vaan valvotaan niin kauan kuin tätä kestää.
Olet kai ohjannut sen poistoputken tuuletusikkunasta ulos tiiviin levyn kautta?
Mulla toimii siirrettävä ilmastointilaite. Pitää vaan ikkuna eristää hyvin poistoputkelle. Täällä oli 37 asteen helteet ja hyvin selvisin. Asunnon lämpötila nousi korkeimmillan vaan 25 asteen ilmastointilaitteen ollessa päällä. Yöllä pidin kaikki ikkunat auki, kun yölämpötilä laski alle 20 asteeseen ja sillä selvisin yön yli. Nyt helleaalto on ohi tällä kohdin. Nyt ulkona on 22 astetta ja sisällä 23 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla toimii siirrettävä ilmastointilaite. Pitää vaan ikkuna eristää hyvin poistoputkelle. Täällä oli 37 asteen helteet ja hyvin selvisin. Asunnon lämpötila nousi korkeimmillan vaan 25 asteen ilmastointilaitteen ollessa päällä. Yöllä pidin kaikki ikkunat auki, kun yölämpötilä laski alle 20 asteeseen ja sillä selvisin yön yli. Nyt helleaalto on ohi tällä kohdin. Nyt ulkona on 22 astetta ja sisällä 23 astetta.
Huomiseksi on luvassa taas lämpimämpää ainakin tälle alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen pitää käyttää lämpöeristelevyä, niin toimii vielä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen pitää käyttää lämpöeristelevyä, niin toimii vielä paremmin.&
Teko äly suosittelee näitä eristeita Hyvät vaihtoehdot (levytyypit ja tuotteet):
MateriaaliEsimerkki tuotePaksuus (suositus)Hyödyt
XPSFinnfoam FI, Jackon2050 mmHelppo leikata, hyvä eristys
PIRSPU Anselmi, Kingspan2550 mmOhut mutta tehokas eriste
EPSStyroksi (halvempi)3050 mmEdullinen, toimii hyvin kuivissa olosuhteissa
Ihmiset pitävät eri sääolosuhteista. Koska kesäkuun satoi ja oli kylmä, niin tasapuolisuuden nimessä helteetkin saisivat kestää kuukauden.
Te jotka hehkutatte niitä haitariletkuilmastointilaitteita: ne puhaltaa ulos haitariputkesta kuumaa sisäilmaa ja laite itse puhaltaa kylmää ilmaa sisälle. 

mutta mistä luulette korvausilman tulevan? No se tulee ulkoa sisälle eli kuuma ilma tulee takaisin. Surkea hyötysuhde noissa. Ilmslämpöpumppu sen sijaan viilentää jo viilennettä sisäilmaa eikä puhalla ulos asunnosta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mukava asua asunnossa jonka ikkunat ja parvele olisi pohjoiseen.
Meillä on, aurinko alkaa paistamaan sisään illalla, asunto olisi kuuma jos ei olisi ilmastointia, pohjoisesta huolimatta
Vierailija kirjoitti:
Te jotka hehkutatte niitä haitariletkuilmastointilaitteita: ne puhaltaa ulos haitariputkesta kuumaa sisäilmaa ja laite itse puhaltaa kylmää ilmaa sisälle.
mutta mistä luulette korvausilman tulevan? No se tulee ulkoa sisälle eli kuuma ilma tulee takaisin. Surkea hyötysuhde noissa. Ilmslämpöpumppu sen sijaan viilentää jo viilennettä sisäilmaa eikä puhalla ulos asunnosta mitään.
Voi myös pahvista ja ilmastointiputkesta tehdä sisäänottoilmalle oman reitin eli tulee kaksoisputkijärjestelmä. Ulkoaotto toisena reikänä alemmas levyyn vaan. Mutta jos ei osaa niin kyllä monilla auttaa jo ihan tuo yksinkertainenkin. Meillä asunto ei jäähdy vaikka ulkona viileä eli voisi käyttää tuolleenkin.
Vierailija kirjoitti:
No kerro minkä takia asuntoni lämpötila on ok siirrettävällä ilmastointilaitteella jopa 37 asteen helteessä? Sisälämpötila max 25 astetta vaikka ulkona todella paahtava helle. Jos ulkolämpötila menee alle 30 asteen, saan sisälömpötilan pysymään 22-23 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ulisee että hommaa ilmastointilaite. Kaikkii kerrostaloihin ei edes saa asennuttaa ilmastointilaitetta. Asun vanhassa kerrostalossa ja ainut ns.ilmastointilaite on pienehkö viilennin, joka puhaltaa viileää ilmaa kun siihen laittaa jääkylmää vettä. Mutta siinäpä istut viilentimen vieressä. Voin mennä ainoastaa iltamyöhällä parvekkeelle viilentymään. Nukkumaan pääsen vasta aamuyöstä kun olen rättiväsynyt. Olen niin väsynyt että pelkään jo terveyteni puolesta. Otin siripiriä, sillä olen diabeetikko. Oikeasti viileän ilman kanssa aina pärjää. Lisää vain kampetta jos paleltaa. Miten helteellä otat kampetta pois kun oot jo melkein nakupellenä.
Siirrettävä ilmastointilaite on täysin sallittu asunnossa kuin asunnossa