Oli taas perkeleen kuuma yö eikä saanut nukuttua
Tuo sadekaan (Hki) ei auta mitään, ilma vaan höyrystyy ja on kuin tropiikissa. Nämä kerrostalokopit on kaikki rakennettu vielä siten että aurinko paistaa ikkunoista koko päivän sisälle ja kuumentaa, sitten ei yölläkään helpota kun asunto on +30 asteinen.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ihmiset kehtaavat mankua kuin pienet lapset. Vähän nyt resilienssiä kehiin. Ei mene enää kauaa, niin saatte valittaa juhannukseen asti siitä, kuinka on kylmää ja ankeaa.
Minä en valita koskaan muusta kuin liian kuumasta. Kylmyyttä ja sadetta ja liukkautta vastaan voi suojautua, mutta hellettä vastaan ei. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ilmalämpöpumppuun. Suomalaiset kerrostalot on rakennettu siten, että ne suojaa kylmältä mutta ei helteeltä. Osasta asunnoista tulee asuinkelvottomia.
Kylmyyttä ja sadetta vastaan voi, liukkautta vastaan aina ei. Jos on sellainen liukas keli talvella, että sataa pienen kerroksen lunta jäisen tienpinnan päälle, edes nastakenkä ei tarjoa oikeastaan mitään suojaa liukastumista vastaan. Kokeilin itse viime talvena. Pysyin rauhallisesti askeltamalla pystyssä, mutta nastakenkä lipsui oikeastaan ihan yhtä lailla kuin mitä tavallinen talvikenkäkin on minulla vastaavilla keleillä lipsunut.
Tai joo. Voihan sellaista liukkautta vastaan suojautua kahdella tavalla. Olemalla menemättä ulos tai lentämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ihmiset kehtaavat mankua kuin pienet lapset. Vähän nyt resilienssiä kehiin. Ei mene enää kauaa, niin saatte valittaa juhannukseen asti siitä, kuinka on kylmää ja ankeaa.
Mistä sitä resilienssiä saa ostaa, Alkostako vai tilaanko temusta?
Parasta resilienssissä on, että se on ilmaista. Lopetat vaan valittamisen etkä jää henkisesti jumiin jokaiseen asiaan.
En tiedä missä asut, mutta täällä oli mukavan viileä aamu. Oli kello soimassa aikaisin että ehdin fillaroida 60km ennen töitä ja oli oikein hyvä ajokeli.
Mitä jos lopettaisit sen valituksen ja menisit vaikka TÖIHIN?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko helteen vuoksi huonosti nukutun yön perusteella saikuttaa? Loma loppuu kohta, eikä töiden vuoksi voi nukkua pitkään aamulla, tai jotain päikkäreitä. Kai se on pakko mennä äreänä töihin torstaina...
Hommaa viilennin jos on kuuma.
Millä rahalla? Vähän liian iso varastettavaksi, kun ei ole sellaista tiettyä hehtaarihametta, johon voi piilottaa vaikka flyygelin.
Siis maksaa parisataa, ja tokihan voit säästää sitä varten viimeset ja seuraavat 10 vuotta vaikka..
Huomenna on vieläkin kuumempaa. Ainakin Kuopiossa.
Vasta sunnuntaina viilenee hieman.
On tässä se hyvä puoli, että 25 astetta tuntuu sitten jo mukavan viileältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme uikuttajia. Nyt nautitaan kesästä!! Ostakaa boomerit viilentimiä jos noin koville ottaa. Niitä saa kaupoista, hei!
Muuttaisivat lappiin jos ei kelit miellytä.
Hah! Lapissakin on hellettä!
Kiitos ilpin, nukuin oikein hyvin.
Hommaa ilmastointilaite. Niin minäkin tein ja asunto on viileänä
On niin kuuma että alasti pitää olla. Niin kuuma... että talloin kivekseni littanaksi, pussit venyneet kuumassa maksimiin.
Kaikki ulisee että hommaa ilmastointilaite. Kaikkii kerrostaloihin ei edes saa asennuttaa ilmastointilaitetta. Asun vanhassa kerrostalossa ja ainut ns.ilmastointilaite on pienehkö viilennin, joka puhaltaa viileää ilmaa kun siihen laittaa jääkylmää vettä. Mutta siinäpä istut viilentimen vieressä. Voin mennä ainoastaa iltamyöhällä parvekkeelle viilentymään. Nukkumaan pääsen vasta aamuyöstä kun olen rättiväsynyt. Olen niin väsynyt että pelkään jo terveyteni puolesta. Otin siripiriä, sillä olen diabeetikko. Oikeasti viileän ilman kanssa aina pärjää. Lisää vain kampetta jos paleltaa. Miten helteellä otat kampetta pois kun oot jo melkein nakupellenä.
Eikö voi laittaa pimennysverhoja ikkunoiden eteen, ettei aurinko pääse paistamaan sisälle asuntoon? Tuuletin makuuhuoneeseen viilentämään nukkumista. Kylmiä välisuihkuja päivällä/illalla.
Kyllä on ihanaa nukkua, kun on viilentävä ilmalämpöpumppu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ulisee että hommaa ilmastointilaite. Kaikkii kerrostaloihin ei edes saa asennuttaa ilmastointilaitetta. Asun vanhassa kerrostalossa ja ainut ns.ilmastointilaite on pienehkö viilennin, joka puhaltaa viileää ilmaa kun siihen laittaa jääkylmää vettä. Mutta siinäpä istut viilentimen vieressä. Voin mennä ainoastaa iltamyöhällä parvekkeelle viilentymään. Nukkumaan pääsen vasta aamuyöstä kun olen rättiväsynyt. Olen niin väsynyt että pelkään jo terveyteni puolesta. Otin siripiriä, sillä olen diabeetikko. Oikeasti viileän ilman kanssa aina pärjää. Lisää vain kampetta jos paleltaa. Miten helteellä otat kampetta pois kun oot jo melkein nakupellenä.
Siirrettävä ilmastointilaite, ei sellasta voi kieltää kukaan.
Kait sulla ikkuna kämpässä? se riittää asennusta varten, ja toki sähköä pitää olla.
En ole ikinä nähnyt asuntoa mihin ei sais asennettua sitä.
+30 ulkona varjossa, sama sisällä. Rakenteet on jo niin kuumina, ettei yöllä jäähdy juuri ollenkaan, vaikka avaisi kaikki luukut.
Aamulla alkaa taas helottamaan heti neljän jälkeen ja kuuma on jo ysiltä.
Juu, oma vika kun en ostanut ilmastointia. Oli alennuksessakin vielä toissaviikolla.
No nyt katselen jo hotellihuonetta pariksi yöksi.
Ilmeisesti ensi viikolla helpottaa vasta.
Tällä viikolla saadaan ilmalämpöpumppu. Odotan sitä enemmän kuin mitään muuta. Helle vie multa mielenterveyden fyysisen terveyden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla ylipainoa reilusti.
Minulla sama ongelma. Kärsin muutenkin unettomuudesta, ja unettomuudessa yksi vakio-ohjeista on: viileä makuuhuone. Olen ostanut ilmastointilaitteen, mutta asun pienessä yksiössä ja on inhottavaa olla sen puhinan kanssa samassa huoneessa. Eikä se edes viilennä kovin hyvin, ehkä pari astetta saa alas. Tornituuletin löytyy myös, mutta en pysty nukkumaan niin, että joku tuuli tai puhina käy. Eli sitten vaan valvotaan niin kauan kuin tätä kestää.
Suomalaista ei ole tarkoitettu elämään liiassa kuumuudessa, meidän kehomme eivät kestä sitä.
Oma nukkumiseni tulee mahdottomaksi lämpötilan ylittäessä 20 astetta.
Entäpä sitten aurinko? Tarkemmin auringon UV-säteily.
Lähihistoriassa aurikon polttavuus oli huipusaan ainoastaan alkukesästä nykyisin se polttaa pitkälle syksyyn.
Edes rakenteet eivät tuo suojaa säteilyltä, se perkele tunkee niidenkin läpi, ikkunalaseista lähinnä tietysti. Autonlaseistakaan ei ole mitään suojaa.
Auringosta, tuosta entisestä ystävästä onkin tullut vihollinen jota on lähes mahdotonta paeta.
Jos teillä on koneellinen ilmanvaihto, niin laittakaapa se yöaikaan isomalle teholle. Silloin sen pitäisi viedä tehokkaammin kuumaa ilmaa asunnosta pois ja ottaa ulkoa yön viilentämää ilmaa tehokkaammin sisälle. Tuolloin asunnon lämpötilan pitäisi laskea. Mutta muistakaa aamulla laittaa ilmanvaihto taas pienemmälle teholle, ettei se ala kuumentamaan asuntoa.
Haittapuolena toki on sähkölaskun kasvaminen.