Oletko koskaan ollut junassa kun joku on jäänyt alle?
Näitkö mitään traumaattista, miten reagoit, miten selvisit?
Kommentit (65)
Tätini oli, junasta ei saa poistua kun pysähtyy johonkin, siellä ei siis näe mitään. Itse olin noin 100 metrin päässä radasta kun kuulin junan viheltävän ja sitten jarruttavat, veturi oli pitkällä noin 300 metrin päässä ennen kuin pysähtyi. Arvasin että joku päätti päivänsä
En, mutta olen ollut risteilylaivassa, kun vene jäi sen alle.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Oulussa kerrotaan tarinaa, että joku olisi jäänyt Kempeleessä alle ja läheisen koulun oppilaat olisivat tuoneet kylkiluita yms. koulun pihalle. Tiedä sitten onko totta.
Yli 50 vuotta Oulussa ja myös Kempeleessä asuneena en ole kuullut tuollaista. Sinne ei mitään luita jätetä kun joku on jäänyt alle, pelastuslaitos siivoaa
Vierailija kirjoitti:
Joo. Hätäjarrutus, kolahti, seistiin paikallaan pitkään ja lopulta alkoi haista veri myös matkustamossa. Paikalle tuli poliisi, palokunta ja joukko etäällä tuijottavia ihmisiä. Kolmisen tuntia seistiin paikoillaan kunnes ohjattiin viereisen raiteen evakuointijunaan. Matkustajana ei nähnyt mitään mutta se veren haju matkustamasso kesäkuumalla oli aika törkeä.
Siellä mikään veri haissut vaan kuuma metalli hätäjarrutuksesta johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei matkustaja näe allejäänyttä. Edes veturikuski ei näe. Konduktöörille pahin paikka, koska hän on se, joka menee ensimmäisenä katsomaan, mihin on törmäty.
Veikkaan että heidän koulutuksessaan käydään läpi erilaiset onnettomuustilanteet. Jostain luin että heille kerrotaan koulutuksessa että jokainen tulee jossain vaiheessa kohtaamaan henkilövahingon uransa aikana.
Jokainen veturinkuljettaja, kyllä.
Kaksi kertaa tänä vuonna. Viimeksi Porin juna Helsinkiin jäi 1,5 tunniksi Nokian paikkeille. Hienosti osasi henkilökunta kertoa matkustajille tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta olin näköetäisyydellä, kun Jyväskylässä tapahtui Suomen historian pahin raideonnettomuus 1998. Välillä tulee vieläkin uniin se näky.
Ei Suomen historian vaan RAUHAN AJAN.
Onneksi en, en ainakaan vielä. Ex-koulukaveri hyppäsi junan alle aikoinaan. On se karu tapa lähteä. Varmasti kamalaa katsottavaa.
Kyllähän se vtuttaa, kun jonkun luuserin takia myöhästyy. Eikö vois tappaa itsensä muita häiritsemättä?
Ulkomailla kaukojuna pysähtyi pitkäksi aikaa asemien välille. En tietenkään nähnyt mitään, mutta kerrottiin, että joku mies oli heittäytynyt junan alle.
Tulin kerran Turusta junalla. Salon jälkeen juna törmäsi johonkin, kuului vähän ryskettä, juna jarrutti ja pysähtyi. Oli kesä ja todella kuuma. Juna seisoi yli tunnin metsän keskellä auringossa. Junan ilmastointi ei toiminut, tuli ilmoitus, että vessoja ei saa käyttää. Junasta ei saanut poistua. Sitten pitkän ajan kuluttua tuli kuulutus, että odotamme uutta veturia Salosta, uusi veturi tuli, mutta junan taakse ja se hinasi junan Saloon, jossa taas odottelimme uutta veturia junan eteen. Matka kesti pitkään, suuta kuivasi, mutta ei uskaltanut juoda, kun vessat olivat suljettuina, kuumuus junassa oli tukalaa. päästiin kuitenkin saman illan aikana Helsinkiin.
Kauniina kesäisenä iltana 1996 olin tulossa junalla Vaasasta Hesaan, ja Puistolan kohdalla juna jäi seisomaan raiteille varmaan tunniksi kun joku surkimus oli päättänyt jäädä junan alle. Siitä kerrottiin matkustajille, mutta itse törmäystä ei huomannut mitenkään.
Obduktiopreparaattorina työskennellyt Valtteri Suomalainen kertoo kirjassaan "Kuolet vain kahdesti" mm. poliisista, joka laati tarkan luettelon kaikista tuollaisen törmäyksen jälkeen löydetyistä r u u m iinnosista, ja montako kymmentä / sataa metriä itse turmapaikalta ne poimittiin talteen. Ja että junan alle hypänneet / joutuneet ovat sentään paljon helpommin tutkittavia kuin metron vastaavat tapaukset. Metro kulkee paljon matalammalla kuin juna, ja jälki on sen mukaista. (Tietenkin valitsit menetelmän ihan tarkoituksella, Harri Sirola!)
Olen ollut kun auto ajoi junan alle tasoristeyksessä. Oli pikkuauto, ei tuntunut junassa mitään, ei edes tömähdystä. Auto oli lentänyt toiselle puolelle syvään ojaan, ja oli aika Turusta, ihmiset säilyivät kaikeksi ihmeeksi hengissä, myös takapenkillä ollut pikkuvauva. Juna seisoi jonkin aikaa ja odotti ensihoitoa ja palokuntaa. Jäi tosi paha mieli kun näki sen auton ja ne ihmiset siellä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vtuttaa, kun jonkun luuserin takia myöhästyy. Eikö vois tappaa itsensä muita häiritsemättä?
Jep, vtutti ajanhukka
Ei sieltä junan ikkunasta mitään nää. Ovet on lukossa.
Kerran junassa ja kerran johdinautossa. En nähnyt kummallakaan kerralla tapausta.
Olen ollut, ikävä kyllä. Juna jarrutti ja oli ehkä mutkainen kohta, koska ensituntuma oli "leijaileva", kuin lähtisi kiskoilta. Sitten kuului kolketta viistosti junan ali puolelta toiselle. Äänistä tuli mieleen, että alle olisi jäänyt eläin, oli niin paljon jotenkin "nuksahtelevaa" kolinaa, tuli mieleen peuran raajat.
En muista ilmoitettiinko pysähdyksen syytä, mutta nähtiin poliisiautoa ym., ja jonkin ajan odottelun jälkeen matkustajat siirrettiin viereiselle raiteelle tulleeseen junaan. Ei siis edes jatkettu samalla junalla eteenpäin.
11 kertaa,japaniassa asustelin 90-luvulla pari vuotta, ja moni sanoi että kerran kuussa tapahtuu heille, minulle ei ihan niin usein.
Eniten tuntu harmittavan ku sitte myöhästy töistä,tai kotiinmeno viivästy.
Mut jos menee just et niska ja nilkat.. ei kai se paljo täräytä eikä tunnu
Olihan noita "ratavaurioita" ja "teknisiä ongelmia" aika paljon joskus 2010 luvulla kun vielä liikkui julkisilla