Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri keksi olemattomia diagnooseja, eikä poista niitä Kannasta.

Vierailija
21.07.2025 |

Saako lääkäri antaa potilaalle itse keksimiään diagnooseja ja kirjoittaa käyntitietoihin ties mitä soopaa?

Näin kuulemma kävi, eikä lääkäri ole poistanut pyynnöistä huolimatta virheellisiä kirjoituksia ja diagnooseja.

Toinen lääkäri sitten luuli, että tällä on ollut näitä ongelmia mitä tämä satuileva oli kirjoitellut.

Auttaako Valvira vai satuilijan pomo saamaan pois valheet kannasta?

Vai onko tämä ihan normaalia?

Jos menen lääkäriin mittauttamaan kuumeeni, eikä sitä ole. Tuleeko lääkärin silti kirjoittaa diagnoosiksi kuume, vai esimerkiksi ripuli? Vai voiko jättää ilman diagnoosia käynnin?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli laitettu verenpainetauti ja fibromyalgia. Juu, ei ole. Onneksi poistettiin lopulta tiedoista. 

Lääkärinä välillä huvittaa kun kysyy perussairauksia potilaalta niin vastaus on että ei ole mitään sairautta. Sitten kun katsoo lääkelistaa niin löytyy verrenpaine-, kolesteroli- ja diabeteslääkettä. Se että verenpaine sokerit ovat tavoitetasolla ei tarkoita että sairaus on parantunut. Sydäninfarktin sairastaneella on lähes aina sepelvaltimotauti vaikka pallolaajennus olisi tehty kun ei ne sepelvaltimoiden kalkkeumamuutokset lähde pois millään tavalla. 

Verenpainetaudin diagnoosiin riittää kun vastaanotolla on riittävän monta kertaa mitattu yli 140/85 mmHg lukemat ja suositus olisi tehdä elämäntapamuutoksia sekä korkeissa lukemissa aloittaa lääkitys. Olen nähnyt korkeita verenpainelukemia perusterveellä potilaalla leikkaussalissa ja ei se normaalilta

Käsittämätöntä, että tätäkin alapeukutetaan. Diagnoosi asetetaan,  kun diagnostiset kriteerit täyttyvät. Se, että pitkäaikaissairaus saadaan oireettomaksi (esim verenpaine normaaliksi verenpainelääkkeellä) ei tarkoita, että tauti on parantunut. 

Kysymyksessä ei ole potilaan mielipide.

Jos tekee täyden elintapanuutoksen ja siten pääsee eroon verenpainelääkkeistä niin hyvä, mutta tämä on harvinaista. Geenit vaikuttavat elintapojen lisäksi tämänkin sairauden syntyyn ja joillakin voi siten olla korkea verenpaine terveellisistä elintavoista huolimatta.

Vierailija
42/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos masennus on ollut useammin kuin kerran, on se toistuva. 

Tutustukaapa sellaiseen luetteloon kuin icd-10. Siellä kerrotaan etenkin F-diagnoosien diagnoosikriteerit. 

Sitä ei kuitenkaan huomioida, MIKSI ihminen on masentunut. Ja jos syy poistuu, ei ole mitään toistuvaa masennusta.

No pillerilläkö se masennuksen syy poistuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutustukaapa sellaiseen luetteloon kuin icd-10. Siellä kerrotaan etenkin F-diagnoosien diagnoosikriteerit. 

Sitä ei kuitenkaan huomioida, MIKSI ihminen on masentunut. Ja jos syy poistuu, ei ole mitään toistuvaa masennusta.

Sori, mutta useampi masennusjakso on enemmän kuin 1 masennusjakso joka =toistuva masennus.

Masennusjakso voi provosoitua elämän kriisitilanteissa. Ihminen joka suree normaalisti kärsii normaalin surureaktion mutta sen jälkeen pääsee jaloilleen. Normaaleista vastoinkäymisistä lamaantuminen ja se, ettei pääse kriisien jälkeen eteenpäin vaan masentuu, kuvaa yksilön keskimääräistä suurempaa masennusalttiutta.

Masennus on toistuva,  jos on toistuvia masennusjaksoja.

Vierailija
44/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei toimi, mutta tuo joka ihmetteli e-pillereiden, hormonaalinen aknen ja mielialan yhteyttä, niin tiedoksi, että e-pillereillä hoidetaan hormonaalista aknea.

Kaikki eivät silti halua e-pillereitä.

Tuo vastaus oli tarkoitettu sille, joka ihmetteli hormoniakneasiassa vanhojen diagnoosien läpikäyntiä.

Vierailija
45/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nykyisin pääsee edes kunnalliselta puolelta lääkäriin? 4 viikkoa tässä jo odottanut pelkkää käyntiaikaa.

Vierailija
46/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos menen lääkäriin ja kerron että minua ei vaivaa mikään, mutta haluan varmistaa verikokeilla, että tilanteeni on vakaa, saako lääkäri väkisin kysellä sairaushistoriaani ja keksiä minulle 10 vuoden takaa diagnooseja ja muita itse keksimiään diagnooseja, joita ehkä muilla hänen potilaillaan on, mutta minulla ei ole?

Minulle in kerrottu ettei näin saa tehdä ja olisi hyvä olla Valviraan yhteydessä.

Tietääkö kukaan auttaako Valvira?

Vierailija
47/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta useampi masennusjakso on enemmän kuin 1 masennusjakso joka =toistuva masennus.

Masennusjakso voi provosoitua elämän kriisitilanteissa. Ihminen joka suree normaalisti kärsii normaalin surureaktion mutta sen jälkeen pääsee jaloilleen. Normaaleista vastoinkäymisistä lamaantuminen ja se, ettei pääse kriisien jälkeen eteenpäin vaan masentuu, kuvaa yksilön keskimääräistä suurempaa masennusalttiutta.

Masennus on toistuva

Toistuva masennus ei ole pysyvä tila. Lääkärit määräävät käypähoidon mukaista apua siihen. Eli lääkkeitä ja terapiaa. Ne eivät aina toimi ja tila pitkittyy. Elämäntapamuutoksen tehneet paranevat pysyvästi ja kun on ollut jo 10 vuotta terve, ei kenenkään pitäisi nostaa masennusta esiin. Kyseessä on todella huono lääkäri, jos kirjoittaa muun asian yhteydessä vanhasta masennusdiagnoosista järjestelmään.

Vierailija
48/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yksi lääkäri käynnilläni diagnosoi Astman. Kävin toisen vaivan takia verikokeissa vuoden päästä ja sitten kuulemassa tuloksia. Totesi sivumennen et ei minulla mitään Astmaa ole. Silti se siellä lukee...

Vierailija
49/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se keksitty diagnoosi on olematon jos se on kuitenkin kannassa? Tiedätkö mitä diagnoosi edes tarkoittaa?

Vierailija
50/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus joutunut korjaamaan vakavia virheitä (esimerkiksi trauma/vamma merkitty väärälle puolelle kehoa). Se on osoittautunut hyvin haastavaksi. On yritetty leimata valehtelijaksi, kun on mennyt sanomaan, että lääkäri on tehnyt virheen lausuntoon. On yritetty työntää vastuuta siitä potilaalle. Jos on jokin näkyvä oire, korjaaminen on suht helppoa, kun menee alan asiantuntijalle. Ts. pitää varata aika erikoislääkärille, joka pystyy toteamaan, mikä se tilanne oikeasti on. 

Vierailija
51/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli laitettu verenpainetauti ja fibromyalgia. Juu, ei ole. Onneksi poistettiin lopulta tiedoista. 

Olisitko saanut lääkkeet virheellisiin diagnooseihin?

Vierailija
52/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppsti pääsee eläkkeelle, kun hakee näiltä joiltain ties mitä diagnoosia.

Vierailija
53/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lääkäreistä on huolimattomia tai laiskoja ja kirjaa nk pikalistalta lähes kaikille potilaille saman dg:n (vaihtoehtoja kymmenkunta, joista poimii lähinnä sopivan)Osa lääkäreistä kostaa vastaan sanoville potilaille kirjaamalla kummallisia diagnooseja. Vallankäytön muoto tuokin. Minulla on mennyt kunnioitus koko ammattia kohtaan.

Vierailija
54/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosikirjaukset ovat mitä sattuu. Näistä on ollut kirjoituksia ammattilehdissä.Kukaan ei puutu asiaan.Kuuluuko Valviralle vai mille taholle?

Vierailija
55/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se keksitty diagnoosi on olematon jos se on kuitenkin kannassa? Tiedätkö mitä diagnoosi edes tarkoittaa?

Eihän se kanta kirjaus mitään takaa. kantaan säilötään tietoja joita lääkäri on naputellut terkkarissa tai muualla. tämä diagnoosien sekamelska on iso juttu johon jonkun pitäisi puuttua!

Vierailija
56/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos menen lääkäriin ja kerron että minua ei vaivaa mikään, mutta haluan varmistaa verikokeilla, että tilanteeni on vakaa, saako lääkäri väkisin kysellä sairaushistoriaani ja keksiä minulle 10 vuoden takaa diagnooseja ja muita itse keksimiään diagnooseja, joita ehkä muilla hänen potilaillaan on, mutta minulla ei ole?

Minulle in kerrottu ettei näin saa tehdä ja olisi hyvä olla Valviraan yhteydessä.

Tietääkö kukaan auttaako Valvira?

Tämä on yksiselitteisesti näin eli lääkäri EI saa mennä sairaushistoriaan ilman potilaan suostumusta. Ne tiedot, jotka hän on (tai sama hoitopaikka) kirjannut, lääkäri saa nähdä.

Vierailija
57/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne saa terveyskeskukset rahaa siitä hyvinvointialueelta kun kirjataan mahdollisimman paljon diagnooseja.

Vierailija
58/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt jostain taudista kertoo, jos menee lääkäriin mittauttamaan kuumeensa. Ehkä hoitajakin osaisi sen tehdä.

Vierailija
59/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kirjoittaja aloittelee jatkuvasti noita omakanta-valituksia. Emme valitettavasti voi auttaa. Aivan varmasti Sotessa on joku, jolle voit esittää valituksesi. Soitat vaikka vaihteeseen ja selität siellä mitä asiaa sulla on, tai jätät sitten soittopyynnön. Tai varmaan voi vaikka kirjeen lähettää.

Vierailija
60/77 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se voi tuntua, ihminen kun hyvin harvoin tunnistaa omia mielenterveyden sairauksia.

Ja terveyskeskuslääkäri on paras niitä diagnosoimaan?

Nimenomaan. Terveyskeskuslääkärit voisivat lopettaa arvailun, ja antaa erikoislääkäreiden tehdä diagnostiikka.

Useimmat terkassa ovat erikoislääkäreitä. Yleislääketieteen erikoislääkäreitä. 

Yleislääketieteen erikoislääkäri terveyskeskuksessa on siis joka alan spesialisti.  Mikä tarkoittaa käytännössä mahdottomuutta, kukaan ei voi olla  neurologi, gynekologi, ihotautilääkäri, kardiologi jne jne. Eli ihan naurettavaa. Lisäksi se, että yksikään lääkäri, joka on erikoistunut ja on huippu työssään, ei viihdy terveyskeskuksessa päivääkään , sinne jäävät vain kaikki ne, joilla ei ole asiaa muualle. Elämä on kovaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi