Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri keksi olemattomia diagnooseja, eikä poista niitä Kannasta.

Vierailija
21.07.2025 |

Saako lääkäri antaa potilaalle itse keksimiään diagnooseja ja kirjoittaa käyntitietoihin ties mitä soopaa?

Näin kuulemma kävi, eikä lääkäri ole poistanut pyynnöistä huolimatta virheellisiä kirjoituksia ja diagnooseja.

Toinen lääkäri sitten luuli, että tällä on ollut näitä ongelmia mitä tämä satuileva oli kirjoitellut.

Auttaako Valvira vai satuilijan pomo saamaan pois valheet kannasta?

Vai onko tämä ihan normaalia?

Jos menen lääkäriin mittauttamaan kuumeeni, eikä sitä ole. Tuleeko lääkärin silti kirjoittaa diagnoosiksi kuume, vai esimerkiksi ripuli? Vai voiko jättää ilman diagnoosia käynnin?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli laitettu verenpainetauti ja fibromyalgia. Juu, ei ole. Onneksi poistettiin lopulta tiedoista. 

Lääkärinä välillä huvittaa kun kysyy perussairauksia potilaalta niin vastaus on että ei ole mitään sairautta. Sitten kun katsoo lääkelistaa niin löytyy verrenpaine-, kolesteroli- ja diabeteslääkettä. Se että verenpaine sokerit ovat tavoitetasolla ei tarkoita että sairaus on parantunut. Sydäninfarktin sairastaneella on lähes aina sepelvaltimotauti vaikka pallolaajennus olisi tehty kun ei ne sepelvaltimoiden kalkkeumamuutokset lähde pois millään tavalla. 

Verenpainetaudin diagnoosiin riittää kun vastaanotolla on riittävän monta kertaa mitattu yli 140/85 mmHg lukemat ja suositus olisi tehdä elämäntapamuutoksia sekä korkeissa lukemissa aloittaa lääkitys. Olen nähnyt korkeita verenpainelukemia perusterveellä potilaalla leikkaussalissa ja ei se normaalilta vaikuta jos verenpaine on 240/100 mmHg tasolla levossa. Niin korkeisiin lukemiin ei verenpaineen pitäisi nousta edes maksimaalisessa rasituksessa.

Vierailija
22/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se voi tuntua, ihminen kun hyvin harvoin tunnistaa omia mielenterveyden sairauksia.

Ja terveyskeskuslääkäri on paras niitä diagnosoimaan?

Nimenomaan. Terveyskeskuslääkärit voisivat lopettaa arvailun, ja antaa erikoislääkäreiden tehdä diagnostiikka.

Useimmat terkassa ovat erikoislääkäreitä. Yleislääketieteen erikoislääkäreitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli laitettu verenpainetauti ja fibromyalgia. Juu, ei ole. Onneksi poistettiin lopulta tiedoista. 

Lääkärinä välillä huvittaa kun kysyy perussairauksia potilaalta niin vastaus on että ei ole mitään sairautta. Sitten kun katsoo lääkelistaa niin löytyy verrenpaine-, kolesteroli- ja diabeteslääkettä. Se että verenpaine sokerit ovat tavoitetasolla ei tarkoita että sairaus on parantunut. Sydäninfarktin sairastaneella on lähes aina sepelvaltimotauti vaikka pallolaajennus olisi tehty kun ei ne sepelvaltimoiden kalkkeumamuutokset lähde pois millään tavalla. 

Verenpainetaudin diagnoosiin riittää kun vastaanotolla on riittävän monta kertaa mitattu yli 140/85 mmHg lukemat ja suositus olisi tehdä elämäntapamuutoksia sekä korkeissa lukemissa aloittaa lääkitys. Olen nähnyt korkeita verenpainelukemia perusterveellä potilaalla leikkaussalissa ja ei se normaalilta

Meinaatko, että tältä kirjoittajalta on poistettu virheellinen verenpainediagnoosi aiheetta?

Vierailija
24/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se voi tuntua, ihminen kun hyvin harvoin tunnistaa omia mielenterveyden sairauksia.

Nimenomaan. Terveyskeskuslääkärit voisivat lopettaa arvailun, ja antaa erikoislääkäreiden tehdä diagnostiikka.

Useimmat terkassa ovat erikoislääkäreitä. Yleislääketieteen erikoislääkäreitä. 

Minulle nimenomaan yleislääketieteen erikoislääkäri teki ikävän virhediagnoosin. Yleensä diagnoosin tehnyt poistaa diagnoosin, mutta minun tapausessa toinen lääkäri kuittasi diagnoosin aiheettomaksi. Ihanaa, että löytyy lääkäreitä, jotka uskaltavat kyseenalaistaa kollegan ajatuksen juoksun. 

Vierailija
25/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos masennus on ollut useammin kuin kerran, on se toistuva. 

Tutustukaapa sellaiseen luetteloon kuin icd-10. Siellä kerrotaan etenkin F-diagnoosien diagnoosikriteerit. 

Vierailija
26/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika helkutin ylimielinen asenne sulla. Joo, syvissä mt-ongelmissa tämä on aivan mahdollista, mutta onhan se nyt aivan naurettavaa lätkäistä ihmiselle joku aivan asiaan kuulumaton diagnoosi, kun oireilun syy on löytynyt ihan verikokeilla. Diagnoosia ei silti ole muutettu. Onko tässä kyse siitä, että joku ylimielinen lääkäri ei voi myöntää olleensa väärässä? Kyseenalainen diagnoosi jäi. Minulla oli myös diagnosoitu jostain syystä toistuvat masennusjaksot, vaikka en ole ollut yli 15 vuoteen masentunut. Erityisen vaarallinen arvausdiagnoosi on paniikkihäiriö, koska jos sydänkohtaus tms. hengenahdistus osuu oikeasti kohdalle, niin lääkärit olettavat ensisijaisesti paniikkihäiriötä. 

Tämä. Ja sanotaan, että jos ihmisellä olisi väärä psyyken diagnoosi, miten todistat ettet ole hullu, jos lähtökohta on, että kaikki valitukset diagnoosin jälkeen kuitataan sairaudentunnottomuudella. Ei auta, vaikka marssittaisit läheisiä todistamaan.

Vierailija
27/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutustukaapa sellaiseen luetteloon kuin icd-10. Siellä kerrotaan etenkin F-diagnoosien diagnoosikriteerit. 

Kuinka kauan masennuksen täytyy olla poissa, jotta kyseinen diagnoosi poistetaan? Eikö masennuksesta voi parantua? Onko mitään järkeä pitää tällaista diagnoosia 50-vuotiaalla, joka oli 20-vuotiaana hetkellisesti alakuloinen eikä syönyt edes masennuslääkkeitä?

Vierailija
28/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei kuitenkaan huomioida, MIKSI ihminen on masentunut. Ja jos syy poistuu, ei ole mitään toistuvaa masennusta.

Vierailija
29/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän nuoren naisen, jolle tehtiin virheellinen diagnoosi levinneestä rintasyövästä. Kiva moka. Onneksi hakeutui yksityiselle hoitoon, jossa hänet parannettiin ja leikattiin. 

Vierailija
30/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No väittäisin että minä ainakin osaan

T. Tk-lääkäri, joka on suorittanut erikoistumisjaksoja ja työpätkiä myös psykiatrian puolella 

Vierailija
31/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Tk-lääkäri, joka on suorittanut erikoistumisjaksoja ja työpätkiä myös psykiatrian puolella 

No miksi menette alapeukuttajat lääkäriin, jos kerran itse diagnosoitte paremmin?

Vierailija
32/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos tulen hormoniaknen takia vastaanotolle, nostat tekstissä esiin 10 vuoden takaisen mt-diagnoosini. Miksi? Mitä syytä arvioida minua vanhentuneen diagnoosin kautta?

Vierailija
33/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi menette alapeukuttajat lääkäriin, jos kerran itse diagnosoitte paremmin?

Harhaisessa kuvitelmassa, että tulisimme kohdelluksi asiallisesti ja että saisimme hoitoa siihen asiaan, mihin tarvitsee.

Vierailija
34/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikkapa siksi, että sille piti löytää syy oireilulle eikä potilaalla ole oikeutta määrät itselleen verikokeita ja tarvitsemiaan lääkkeitä? Melkein aina diagnoosi on osunut oikeaan, mutta kerran on ollut tapaus, joka jätti älyttömän jälkipyykin. Korjaamispyyntö, muistutus ja lopulta kantelu tehty. 

Vierailija
35/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos tulen hormoniaknen takia vastaanotolle, nostat tekstissä esiin 10 vuoden takaisen mt-diagnoosini. Miksi? Mitä syytä arvioida minua vanhentuneen diagnoosin kautta?

Hormoniakne hoidetaan etävastaanotolla.

Ja tiesitkö, että e-pillerit voivat vaikuttaa mielialaan? 

Vierailija
36/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä kävin vastaanotolla. Miten e-pillerit liittyvät mihinkään? En niitä käytä.

Vierailija
37/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä oli kyse esimerkkitapauksesta. Todellisia terveystietojani en tänne laittaisi edes näin ylimalkaisesti.

Vierailija
38/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lääkäreistä ovat todella itseään täynnä olevia narsisteja, jotka nauttivat ylivallasta. Sitten on näitä, jotka tekevät vain työtänsä ja pieni vähemmistö on asiallisella asenteella liikenteessä. 

Vierailija
39/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi, mutta tuo joka ihmetteli e-pillereiden, hormonaalinen aknen ja mielialan yhteyttä, niin tiedoksi, että e-pillereillä hoidetaan hormonaalista aknea.

Vierailija
40/77 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei toimi, mutta tuo joka ihmetteli e-pillereiden, hormonaalinen aknen ja mielialan yhteyttä, niin tiedoksi, että e-pillereillä hoidetaan hormonaalista aknea.

Kaikki eivät silti halua e-pillereitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan