Tee hyvä teko: Luovuta Verta!
SPR tarvitsee jatkuvasti lisää verta. Käy www. veripalvelu. fi sivuilla lukemassa kuka voi luovuttaa ja mitä verta tarvitaan eniten.
Itse olen saanut synnytyksen jälkeen punasoluja ja olen ikuisesti kiitollinen niistä jotka jaksavat käydä luovuttamassa. Itsekin rupean taas käymään, kunhan karenssi synnytyksestä loppuu.
Kommentit (41)
Veripalvelun sivujen mukaan verivarastot ovat nyt tosi vähissä. Joten kaikki verta luovuttamaan, jotta saadaan turvallista verta tarvitseville. Saatamme itse tai lapsemme olla siinä tilanteessa joku päivä.
Yksi lapsistani on pelastettu verensiirroilla.
Luovutin aiemmin, mutta nykyään Hb-ongelmia. :(
Käyn kolmesti vuodessa luovuttamassa. PAinan justa ja just 50 kiloa, eli alarajoilla luvoutuskelpoisuuden. Poikani (5-v) otan mukaan, jospa hänkin sitten muistaisi isompana käydä luovuttamassa. Ja saahan siitä palakaksi hyvät pullakahvit. Ynnä rautatabletteja, jos hemo on matalalla.
kun 3 kk on viime kerrasta kulunut.
Ja toi on ihan puppua, että " sattuu liikaa" .
Ei todella tunnu missään.
olen ymmärtänyt, että siinä on joku painorajoitus, että jos on alle 50 kg, niin ei voi luovuttaa?
Painan 41 kg, joten en voi luovuttaa....
Minun verta ei voi antaa kenellekään, koska punasoluni on jotenkin oudosti ryhmittyneet ja vaikka saajalla olisi sama veriryhmä kuin minulla hän saa siitä hylkimisreaktion. Itse voin saada muiden verta, pienellä riskillä. Onneksi vielä en ole tarvinnut luovutettua verta.
Mutta luovuttaisin kyllä, koska se on pieni vaiva ja siitä on suurta apua.
Oon asunut englannissa hullunl ehmän taudin aikaan.
itse kävin pari viikkoa sitten luovuttamassa ja ennen juhannusta sitten taas uudestaan:)
En pysty luovuttamaan sellaista määrää, minkä tahtovat. Aivan liikaa minulle; tulen huonovointiseksi ja alkaa pyörryttää. Kerran otettiin verikokeita 10 putkiloa ja sen jälkeen huomasin, että minusta ei ole luovuttajaksi- valitettavasti. Vereni kelpaisi muuten paremmin kuin hyvin (O+), mutta sitä tunnetta en haluaisi kokea enää koskaan, mikä tuli verenmenetyksen aikana...
Aamu-uutisissa oli just juttua, että veripalvelu tarvitsee juuri nyt luovuttajia. Verihiutaleista on pulaa!
itse olen menossa kuukauden päästä, kun puolen vuoden karenssi matalan hb:n takia päättyy!
Nykyäänhän ei juuri kukaan saa luovuttaa toinen toistaan älyttömämmistä syistä.
Rajoitukset on ihan asiallisia. Mutta ainakin liikkuva veripalvelu kaipaa lisää työntekijöitä että kaikki halukkaat pääsisivät luovuttamaan. Moni kääntyy jo ovelta pois kun tupa on täynnä porukkaa.
Ei tätä valitusta jatkuvasta veripulasta ennen ollut. Syitä löytyy varmasti siitä kun SPR on karsinut kiinteitä luovutuspisteitä ja tietysti kaiken maailman lävärit ja tatuoinnit aiheuttaa rajoitteita luovutukseen, niitähän nykyään otetaan vauvasta vaariin
Vieläkin on kyllä ihan kauhean huono olo. :/ Tosin ei välttämättä johdu tuosta luovutuksesta, menkkojen piti alkaa eilen vaan eipä ole kuulunut. ;)
Kannattaa tarkistaa, voihan olla että juuri sinun käyttämäsi lääke ei estä luovutusta.
Vierailija:
En ole ikinä saanut aikaiseksi selvittää asiaa, mutta jostain tuon kuulin ja se sulkisi minut luovutuksesta pois.
ehdin muutaman vuoden luovuttaa säännöllisesti, kolme kertaa vuodessa.
Nyt en ole viiteen vuoteen päässyt luovuttamaan, 2 raskautta, synnytystä imetystä jne.. eikä hemoglobiini ole noussut riittävän korkeaksi tuon urakan jälkeen :)
Aion kyllä luovuttaa taas, kun se on mahdollista.
mutta eivät huolineet. Hb 118.