Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tee hyvä teko: Luovuta Verta!

Vierailija
31.03.2007 |

SPR tarvitsee jatkuvasti lisää verta. Käy www. veripalvelu. fi sivuilla lukemassa kuka voi luovuttaa ja mitä verta tarvitaan eniten.

Itse olen saanut synnytyksen jälkeen punasoluja ja olen ikuisesti kiitollinen niistä jotka jaksavat käydä luovuttamassa. Itsekin rupean taas käymään, kunhan karenssi synnytyksestä loppuu.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tapahtuiko samall ajotain muutakin?

Vierailija
2/41 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein pyörryn jo kun näen, että jossain on verenluovutusta. Ja verikokeen jälkeen olen noin tunnin pyörtymispisteessä, vaikka makaan. :(

Ei tällaista lapsena ollut, vasta aikuisiällä olen tullut vammaiseksi. :/

Toisaalta nyt en muutenkaan voisi, koska olen liian laiha. Ja allergiakin taitaa estää sen. Ja kuukautiset tulevat kerran kuussa ja vievät hemoglobiinin ihan liian alas...

Ja ei tarvi tulla sanomaan, että olen paha ihminen. Tiedän itsekin, että pitäisi luovuttaa, en vain pysty siihen, ainakaan tällä hetkellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hemppa oli 109.. Enkä muuten saanut rautatabletteja.

Tänään piti käydä otattamassa laskimosta verta jotta nähdään mistä näin alhainen hemppa johtuu, heinäkuussa kun se oli vielä 131.

Ja äiti on vähän väsynyt.. :)

Vierailija
4/41 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin just tarkistamassa SPR: sivuilta, joko sitä pääsis luovuttamaan, mutta eivät huoli vieläkään. Synnytyksestä pitäisi olla 12kk..

Vierailija
5/41 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksestä tulee lauantaina kuluneeksi vuosi ,mutta imetän edelleen ja siksi ei luovutus onnistu. Tosin minulla on veriryhmä AB+ ja sitä näytti eniten varastossa olevan.

Vierailija
6/41 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankista on saanut lainaa ja muuten elämä Suomessa sujuu hyvin Kela-kortin ja norjalaisen ajokortin yhdistelmällä. Miehellä harvinainen veriryhmä ja luovuttaisi usein.

Itse pelkään itse pistosta. Kysyessäni neuvoa asiaan sain sähköpostilla vastauksen, että jos niin pelottaa, parempi antaa olla. Eli miksipä sitä mitään puudutusvoiteita tarjoamaan.

Ja ratkaisu olisi että ostaisin omalla kustannuksellani kalliita puudutuslaastareita ja miehelle hommataan rahalla suomalaiset henkkarit (jos saa, kun ei ole kansalainen). Eli maksaisimme siitä, että luovuttaisimme mielellämme verta. Kumpikin meistä on saanut tylyn vastaanoton, siksi harmittaa.

Vierailija
7/41 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama päivä sitten kävin luovuttamassa. Kun on hoitanut paljon verituotteita tarvitsevia potilaita, tuntuu ettei voi olla luovuttamattakaan.

Vierailija
8/41 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sen tästäkin ketjusta näkee, luovuttajille on tiukat kriteerit.

Vierailija
9/41 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta miksi sektion jälkeen on normaalisynnytystä pidempi karenssi? Mulle tehty sektio 05/07 ja aattelin kyllä kesällä mennä luovuttamaan

Vierailija
10/41 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sektion jälkeen pitäisi tulla pitempää karenssia kuin normaalin alatiesynnytyksenkään.

Vierailija
11/41 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) Krooninen (perinnöllinen) sairaus

B) Tupakoin joten mulla on hyvin usein nuhaa...

Vierailija
12/41 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli vielä imettää, ei voi luovuttaa. Kun lopettaa imetyksen ja lapsi on yli vuoden vanha, ei ole mitään karenssia.

Tuosta puudutusvoiteen käytöstä. Ihan oikea neuvo Veripalvelusta, ettei silloin oikein voi tulla. Iho nimittäin puhdistetaan erittäin huolellisesti ennen pistosta, joten puudutusvoiteesta ei ole hyötyä, koska se pitää pyyhkiä pois.

Joku myös kommentoi, ettei ihme, että verestä on pulaa, kun on niin tarkat kriteerit. Tuskinpa kukaan meistä olisi valmis ottamaan vastaan sellaista verta, josta voisi olla omalle terveydelle haittaa. Samoin ei kukaan halua luovuttaa verta oman terveytensä kustannuksella. Kyllä Veripalvelussa on tarkkaan mietitty noi kriteerit, milloin saa ja ei saa luovuttaa. Jos jokin ihmetyttää, soittakaa Veripalveluun luovuttajalääkärille. Sieltä saa lisää tietoa ja ovat hyvin ystävällisiä, ainakin mulle on oltu. ;)

Vierailija
13/41 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

O miinusta, mutta anafylaksia estää luovutuksen. :( En voi koskaan luovuttaa. Ennen sitä kävin luovuttamassa, vaikka mullakin on jonkinasteinen neulakammo. En vaan katsonut sitä puolta, mistä verta otettiin ja jouduin yleensä vähän kauan istuskelemaan ennen kuin lähdin pois.

Vierailija
14/41 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä saanut aikaiseksi selvittää asiaa, mutta jostain tuon kuulin ja se sulkisi minut luovutuksesta pois.

Vierailija
15/41 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

SPR tarvitsee jatkuvasti lisää verta. Käy www. veripalvelu. fi sivuilla lukemassa kuka voi luovuttaa ja mitä verta tarvitaan eniten.

Itse olen saanut synnytyksen jälkeen punasoluja ja olen ikuisesti kiitollinen niistä jotka jaksavat käydä luovuttamassa. Itsekin rupean taas käymään, kunhan karenssi synnytyksestä loppuu.

Vierailija
16/41 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertaan. Minulle nousee kuume verenluovutuksesta.

Vierailija
17/41 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä, eikä meidän verta huolita, vaikkemme söisi mitään lääkkeitä :(

Vierailija
18/41 |
01.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos verta voisi luovuttaa paikassa ja aikana, jonne lähteminen ei vaatisi erityisiä järjestelyjä, tulisi varmaan paljon useammin lähdettyä.

Esim. usein viikonloppuna ja iltaisin olisi aikaa, mutta veripalvelu ei Tampereella ole auki kuin kolmena päivänä kuuteen, joka on jo siinä ja siinä, että töistä ehtii, jos aikoo jotain käydä syömässäkin ennen menoa. Joten usein tulee mietittyä, että menen sitten joku toinen päivä ja sitten se taas unohtuu. Lisäksi veripalvelu on sellaisessa paikassa, etten liiku siellä suunnalla ollenkaan muuten tai sinne ei saa edes tekemällä tehtyä muuta asiaa, joten jos on kiire, ei sinne suuntaan tule lähdettyä. Esim. keskustassa tulisi ehkä käytyäkin muiden asioiden hoidon yhteydessä. Lisäksi liikun usein julkisilla ja kahdella bussilla sinne kulkeminen + kävelyt + odotusajat ja sama takaisin tekee helposti useamman tunnin. Aiemmassa opiskelupaikassani kävi kiertävä veripalvelu, mutta nyt ei ole sitäkään mahdollisuutta.

Vierailija
19/41 |
02.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vanhuksista vielä löytyy syntyperäisiä suomalaisia, jotka täyttävät kaikki kriteerit.

Vierailija
20/41 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemppa alhainen, paino alhainen ja olen kaiken lisäksi raskaanakin.