Vaihdevuodet ja nivelkivut. Kokemuksia?
Luulin aina, että vaihdevuosioireet on lähinnä kuumien aaltojen lehahtelua ja muu on jotain höpinää tai liiallista itsensä tarkkailua. Jumankekka sentäs. Tuntuu ku ois vanhentunut 40 vuotta vuodessa. Ikinä ei oikeestaan oo ollu mitään tules- vaivaa ja ei oo ylipainoa yms. Niin hirveitä kolotuksia ympäri kroppaa. Ei kuitenkaan mitään yhden paikan kipua eikä missään nivelessä mitään ulospäin näy. Vähän ku olis flunssaan liityviä kolotuksia koko ajan ja ne vaihtaa paikkaa. Koko kroppa myös tuntuu raihnaiselta ja jäykältä. En olis uskonut. En voi käyttää hormonikorvaushoitoa. Kokemuksia?
Kommentit (32)
Otin korvaushoidon 52-vuotiaana. Se toimii hyvin. Pelottaa jo nyt se aika, kun tuosta pitää luopua.
Kiitos tästä ketjusta ja kaikista neuvoista! Tuntuu, että kroppa on antamassa lopullisesti periksi ja hajoamaisillaan tules-vaivojen takia.
t. Ikä- ja kohtalotoverinne
Onko kukaan kokeillut vaihdevuosioireisiin Drovelis-yhdistelmäpillereitä?
Mitä vitamiinejä on auttanut kuivuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa. Yhtäkkiä neljänkympin jälkeen aloin jäykistyä varsinkin lonkkien ja selän osalta ja nivelkipuja on ympäri kroppaa. Jalkapohjat on kuin joku olisi hakannut niitä pesäpallomailalla.
Veoza on muuten hormoniton lääke vaihdevuosioireisiin. Oletko kuullut siitä?
Ei auta niveloireisiin.
Estrogeeni toimii voiteluaineen tavoin. Voitelee mm. nivelet ja limakalvot.
Itse päässyt onneksi helpolla, menkkojen tiheys ja vuodon määrät vaan vaihdellut, ei mitään kipuja, kuumia aaltoja, mielialajuttuja tms. Loppusuoraa esivaihtareissa nyt 51 vuotiaana varmasti menen jo, kun menkkojen välikin on ollut viimeisen vuoden puoli vuotta. Luulin jo pääseväni kokonaan niistä, mutta pari viikkoa sitten tuli vielä sittenkin.
Mutta kyllä tosiaan olen lukenut, että osalle tulee paljonkin kipuja vaihdevuosien myötä, ei liene kovin harvinaista. Useimmilla menee kai ohikin sitten, kunhan keho sopeutuu uusiin hormonitasoihin.
Minäkin luulin että johtuu vaihdevuosista, no olkapää kipu oli niin jäätävää että pakko oli mennä lääkäriin kiertäjäkalvosin oireyhtymä kuulemma. Nivelet toki oli mikä milloinkin kipeänä, lonkat teki sitten temppuja, joo tiedän mikä osa on nivel, ettei välillä voinut astua, diagnoosi on lopulta moninivelrikko toki lääkärin asenne oli "sulla mitään ole, kun liikut paljon ja olet hoikka ja vaihdevuosi ikäinen", hyvin nolona sitten soitteli röntgen tulokset
Täällä myös yhtäkkiä kehoa kolottaa milloin mistäkin. Viimeisin ongelma on alaselän kipeytyminen ja väsyminen seistessä ja kävellessä. Lonkankoukistajat ovat jäykkänä, ei auta venyttely eikä hieronta. Joinain päivinä jalat tuntuvat kummallisilta pökkelöiltä tai jotenkin raskailta, etenkin reidet. Olen yhdistänyt sen alaselkäongelmaan, pahimpina päivinä sekä alaselkä että reidet vaivaavat. Onko kellään muulla vastaavaa?
Kävelylle lähteminen on alkanut ahdistaa, koska tietää että selkä väsähtää hetkessä. Ikää vähän päälle 50, tähän asti oon pärjäillyt ihan mukavasti satunnaisilla kuumilla aalloilla ja unihäiriöillä.
Gluteenin, siemenöljyjen, rypsiruokitun possun, rypsiruokitun broilerin sekä turhien lisäaineiden poisto ruokavaliosta auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Oikea olkapää on jomotellut. VV aiheuttavat hikoilua, vatsan turvotusta ja väsymystä. Lihaksiani särkee, kun harrastan liikuntaa esim. salilla enkä palaudu niinkuin ennen. Onneksi paino ei ole enempää noussut. Tarkoitus on tiputtaa painoa, käydä salilla ym. Yksi tärkeä juttu on myös alkoholin pois jättäminen, sillä se lisää VV oireilua.
Ei tätä kukaan järkevä selvinpäin 24/7 kestä,pari lasia punkkua hyvän ruuan kanssa niin rentouttaa,ei tänne kärsimään olla tultu.
Mulla reumasairaus ja esivaihdevuosioireita jo hyvissä ajoin, olen reilusti alle 40 v. Omiin nivelkipuihini ovat auttaneet seuraavat asiat:
-Sokerin ja punaisen lihan syöminen minimiin. Pienet määrät on ok, mutta selkeästi tuntuu kehossa, jos menen syömään hampurilaisen tai paljon suklaata.
-Liikunta auttaa, vaikkei siltä tuntuisi. Itselleni on sopinut kuntosalitreeni ja vesijumppa. Alkuun nollasta treenin aloittaessa oli kipuja, mutta sittemmin helpotti.
-Kofeiinin välttäminen poisti vielä loput nivelkivut, nykyisin olo on lähes nivelkivuton. Tätä kikkaa harva haluaa kokeilla, kun kahvista ja teestä luopuminen voi olla ylivoimaista. Pari viikkoa kun jaksaa ilman, niin huomaa voinnissa eron.
Andropaussi. Heti alkoi polvissa tulehdukselliset niveltulehdukset eli nivelrikko. Nyt levinnyt lonkkiin ja kyynärpäihin.