Muita ISS:llä työskenteleviä siivoojia? Minusta tuntuu,että minua kusetetaan!
Olen vakkarina ja siivoan toimistoja. Olin tuuraamassa työkaveria pari viikkoa, ja nyt minulle ei olekaan töitä enää. Pomo sanoo, ettei tarvita tuuraajaa tällä hetkellä. Tuuraajaa? Olen vakkarina siivonnut 5 päivää viikossa ja noin 6-7h päivässä! Nyt siis istun kotona enkä saa palkkaa. Palkkakin on aivan paska, vaikka teen töitä niska limassa, tienaan noin 800€ kuussa. Sairaslomalta ei saa palkkaa eikä ylitöistä makseta mitään. Työt on saatava valmiiksi 8h sisällä, jos ei saa niin silti työt on pakko tehdä. Ylitöistä ei pomo maksa kuitenkaan senttiäkään. Olen alkanut havahtua siihen, että tämä ei taida olla ihan oikein. Pitäisikö ottaa lopputili? Vai onko tämä oikeasti tällaista?
Kommentit (46)
Eikö niitä ole nostettu kuitenkin tasaisesti koko ajan ja tavoitteenahan on, että ne nousevat samalle tasolla myyjien palkkojen kanssa.
8€ kuulostaa kyllä sikapieneltä. yöks.
minäkin iss:llä 9kk ja nyt riitti. siivosin yksin 9000m2 ja 5kerroksessa.millään en kerennyt ja kun apua pyysin haukkuivat julkaisukelvottomilla nimillä. otin heti loparit lääkärin myötävaikutuksella.
Mutta näkee, miksi olet siivooja...
Oikeuksistaan pitää tajuta ottaa selvää ja pitää niistä kiinni. Palvelualoilla ammattiliiton jäsenyys on ihan elinehto juuri noiden kusipäisten työnantajien takia. Jaksan hämmästyä aina, kun kuulen jonkun siivous-, kaupanalan- tai vaikka ravintolatyötä tekevän sanovan, ettei kuulu liittoon. Siinä vaiheessa täällä on turha neuvoa sinne ottamaan yhteyttä - eivät ole velvollisia auttamaan! Ja kun nimenomaan noilla aloilla sitä apua valitettavasti usein tarvitsee. :(
Älä ole noin sinisilmäinen, että kaikki pomosi syöttämä pajunköysi menee läpi! Tähänkin ketjuun on jo vastannut selkeästi hyvin työsuhteensa ja oikeutensa ymmärtäviä siivoojia, sellaisia ei edes ISS kykene vedättämään, eikä siksi edes yritä.
Oletko kovin nuori, jos kerran olet vuosia tehnyt töitä selkeästi asioiden oikeasta kulusta kiinnostumatta? Aikanaan peruskoulun jälkeen moni tyttö jäi hämärällä sopimuksella liittoon liittymättä johonkin snägärille töihin, kun se palkka riitti hauskanpitoon. Nykyään valitellaan, kun ei ole rahaa elättää lapsiaan eikä minkäänlaisia oikeuksia töissä, kun niistä ei osata pitää kiinni. Nyt järki käteen ja ala hoitaa asioitasi!
PS. Olen itsekin opiskeluaikana siivonnut eri firmojen palkkalistoilla, joten ymmärrän, mitä se työ ja palkka on. Ei pääse kehumaan vaikka hommat tes:n mukaan menisivätkin...
Olet varmaankin toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa eli toisin sanoen vakituisessa työsuhteessa. Jos sinulle on merkitty jokin tietty tuntimäärä työsopimukseen työnantajan on maksettava kyseiset tunnit vaikka et tekisikään niin paljoa töitä. Eli jos sopparissa lukee 37,5h/vko ja heillä ei ole antaa sinulle töitä niin he joutuvat jokatapauksessa nuo tunnit maksamaan. Ole yhteydessä työntekijöiden luottamusmieheen tai liittoon mikäli sinulle ei makseta oikein palkkaa. ISS noudattaa PAM:in työehtosopimusta ja tänäkin vuonna on palkat nousseet yleikorotuksen myötä.
Pomosi valehtelee. Liity ammattiliittoon, nyt heti. Liittosi on PAM ja siivousalalla noudatetaan kiinteistöpalvelualan työehtosopimusta (sitä rukataan parhaillaan uusiksi työntekijöiden työolojen parantamiseksi!). Sen mukaan toisesta sairauspäivästä alkaen olet oikeutettu saamaan palkkaa. Pomosi voi ilmoittaa, ettei palkkaa saa, mutta anna sen höpöttää ja toimita sairaslomatodistus suoraan palkanlaskijalle ja ole yhteydessä luottamusmieheen. Sitä kautta kannattaisi myös antaa vinkkiä pomon toiminnasta, tuskin hänenkään esimiehensä tietää, millä tavoin hän käyttäytyy. Isossa firmassa pitää noudattaa firman politiikkaa ja ohjeita, ja sitä pomosi ei tunnu tekevän! ISS:n pääluottamusmies, johon kannattaisi olla yhteydessä, on tällä hetkellä Markku Saarinen.
Ole aktiivinen ja selvitä oikeutesi työntekijänä! Palkat eivät muutu tai työolosuhteet parane, jos pomon v-mäiseen toimintaan alistutaan ja firmasta lähdetään menemään siinä vaiheessa kun ottaa liikaa pannuun. Helpompaahan se alistuminen ja pois lähteminen on, mutta varmaa on, ettei mikään sillä tavoin muutu. Eli nyt osoitteeseen pam.fi, liityt jäseneksi ja selvität asiat, jotta sulla ja kollegoillasi olisi parempi olla!
t. ISS:n kiinteistöalalla (muttei siivouksessa) työskentelevä, jolla kaikki on hyvin :)
P.S. Tulipa "Työn orjat sorron yöstä nouskaa!" -tyyppinen vastaus :D
jotka eivät ole viitsineet opiskella itselleen kunnon ammattia. tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.kärsikää.
ei siivoajia olisi. Sä olisit ensimmäisenä napisemassa kun toimistosi olisi paskainen tai lääkärin vastaanotolla lilluis paskat.
mainitsit jossain kommentissasi että et ole tehnhyt kuukauteen töitä! et siis ole koko firmassa edes oikeasti töissä..älä hitto soikoon välitä mistään irtisanomisajasta..mitä sillä on merkitystä tässä vaiheessa! ihme että olet kuukauden viitsinyt istua kotona selvittämättä asiaa..ei kai kukaan ota hiljaisia potkuja vastaan..huh huh
vaikuta, jos et tiedä, että monet koulutetutkin tekevät siivoojan töitä, koska oman alan töitä ei ole. Ja muuten eräs kuuden ällän ylioppilassukulaispoikanikin siivoaa tällä hetkellä, koska pitää välivuotta, joten turhaan sinä niitä siivoojia alaspäin katselet. Saattavat olla sinua paljon fiksumpia (ja todennäköisesti ovatkin).
vaikuta, jos et tiedä, että monet koulutetutkin tekevät siivoojan töitä, koska oman alan töitä ei ole. Ja muuten eräs kuuden ällän ylioppilassukulaispoikanikin siivoaa tällä hetkellä, koska pitää välivuotta, joten turhaan sinä niitä siivoojia alaspäin katselet. Saattavat olla sinua paljon fiksumpia (ja todennäköisesti ovatkin).
8€ tuntipalkka,käyttäkää nuoret vähän järkeä ammatinvalinnassa.
Jos 8 euroa tunti miten kuukaudessa voi muka saada 800 ja muka painaa niska limassa töitä. Joko tekee puolikasta päivää tai sitten valehtelee.
Millainen koulutus sulla on kun et tunnu tietävän mistään mitään? Sun työehdot lukee sun työsopimuksessa, noudatettava TES ja tunnit ja palkat
Eiköhän toi ole normi palkka :(
Millaisen työsopimuksen olet tehnyt? Siitähän selviää millä nimikkeellä olet töissä.
Lukeeko siinä, että olet vakkari? Vai oletko vain kuvitellut olevasi?
mut ainakaan et ole orja,olen ollut Iss ja se on ensimmäinen ja viimeinen paikka minne menin siivoamaan. Työkkäristä saat paljon enemmän kuin iss:lle jossa vaa rikot itsesi
Nykyään kaupungin virassa :)
Liittoon kannattaa olla yhteydessä jos et jo ole niin liity!
tutkinut työsopparin läpikoltaisin,olen senkin mukaan vakkari. Enhän minä voi järjen mukaan yhtäkkiä muttua vakkarista tuuraajaksi? Kirpaisee todella paljon kun palkkaa ei tule ollenkaan. En ole tässä kuussa ollut töissä ollenkaan. Kyllä potuttaa, ISS on niin kauhea kusetusfirma.
ap
Olen vakkarina ja siivoan toimistoja. Olin tuuraamassa työkaveria pari viikkoa, ja nyt minulle ei olekaan töitä enää. Pomo sanoo, ettei tarvita tuuraajaa tällä hetkellä. Tuuraajaa? Olen vakkarina siivonnut 5 päivää viikossa ja noin 6-7h päivässä! Nyt siis istun kotona enkä saa palkkaa. Palkkakin on aivan paska, vaikka teen töitä niska limassa, tienaan noin 800€ kuussa. Sairaslomalta ei saa palkkaa eikä ylitöistä makseta mitään. Työt on saatava valmiiksi 8h sisällä, jos ei saa niin silti työt on pakko tehdä. Ylitöistä ei pomo maksa kuitenkaan senttiäkään. Olen alkanut havahtua siihen, että tämä ei taida olla ihan oikein. Pitäisikö ottaa lopputili? Vai onko tämä oikeasti tällaista?
- minkälainen sopimus sulla on? jos 0- tuntinen (eli tarvittaessa töihin kutsuttava), niin silloin ok
- ylitöistä maksettava, se on tes:ssa (yhteys palveluohjaajaan/- esimieheen tai palkanlaskijaan)
- sairaslomalta maksetaan palkka tietyin kriteerein (niistä tes:ssä)
ite viidettä vuotta iss:llä eikä kertaakaan ollut palkan kanssa ongelmia.
jos muuten ei homma muutu, niin voit ottaa yhteyttä teidän työsuojeluvaltuutettuun (löytyy iss:n sivuilta netistä)
Ihan samat kokemukset.sellaista se tällä alalla on,ja eteenki tässä firmassa.Työntekiöitä kusetetaan minkä ehditään kaikkialla suomessa.Tätä työtä tehdään vain kun ei muuta saa.Valittaa ei kannata,siitä sakotetaan, esim:työt vähenee ja tulee huomautuksia,tai ei saa lomia jos hakee/valittaa oikeuksistaan.itse teen 6 päivää viikossa ma-la töitä ilta ja yö painotteisesti.tienoon noi 1000/kk.Jos muuta löytyy sano itsesi heti irti,se on kuin lottovoitto.Jos ei ole muuta,koita sinnitellä.Luottamus mies vois auttaa,itsellä ainakin akoin "joitain" asioitani eteenpäin.