Haluaisin niin kovasti olla vain kotiäiti
Jos saisin päättää olisin kotona aina.
Mieheni ei sitä hyväksy eikä kukaan muukaan.
Olen miettinyt miksi rakastan kotiäitinä olemista vaikka se onkin raskasta eikä kukaan sitä arvosta tai pidä normaalina.
Jos puhun tästä ihan kelle vain niin vastaus on aina ettei voi ymmärtää tämmöistä.
On jotenkin vaan mukavaa, että voin tehdä ruoan ja se on valmiina kun muu perhe tulee kotiin ja voin muutenkin tehdä hommia päivällä ja voin mennä lapsen koulupalaveriin milloin vain ja olla rauhassa kotona lasten kanssa heidän sairastaessa ilman stressiä.
Ymmärrän kyllä, että kaikkien on tehtävä töitä rahan eteen. Mietin vain olenko oikeasti ainoa tämmöinen tapaus?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Entä kun lapset kasvavat ja muuttavat pois kotoa? Olet silloin vasta keski-ikäinen ja (ehkä) kahdestaan vain puolisosi kanssa. Miten hankit sisältöä elämääsi?
Työkö on se elämän sisältö? Paljon on ihmisiä jotka eivät ole töissä ja elävät rikasta elämää (en nyt tarkoita rahallisesti, vaikka ei töiden puute automaattisesti tarkoita köyhyyttä), opiskelevat, harrastavat taiteita, tekevät vapaaehtoistyötä, huolehtivat läheisistään ym.
Vierailija kirjoitti:
No et tietenkään. Suurin osa maailman naisista on kotiäitejä (hindut, muslimit).
Länsimalainen mies vihaa naiseutta. Siis sitä, mitä naisen luonto tukee naisen tekemään. Rakentamaan pesää, hoivaamaan, jne. Hän haluaa että nainen on pieni mies jota saa myös käyttää seksuaalisesti hyväkseen koko ajan.
Rehellisesti, tee mitä haluat. On jopa parempi olla nainen ilman miestä ja lapsia kotona, kuin pakotettu johonkin transsukupuolisn käyttöpillun ja orjan asemaan miehen fantasiassa. Näytät parempaa esimerkkiä lapsillesikin, kun elät todeksi sitä mitä tunnet sisälläsi kuin sitä, mitä empatiakyvytön ja naiseutta ymmärtämätön patriarkka käskee.
Huh huh. Onneksi tosiaan et lisäänny.
Sitä saa mitä feministit tilaa, nyt saatte käydä töissä ja raataa ihmisarvon eteen. Ulkoistaa lastenhoidon tarhaan ja maksaa tasan puolet asuntolainasta. Ihanaa tasa-arvoa vaan kaikille. Illalla sitten mies saa pyllyyn strap-onia, että kaikki menee varmasti tasan. Ihan kaikki.
Olette ehkä huomanneet, että tämä tasa-arvo ajattelu on sitten ajanut miehetkin tuollaisiksi tasa-arvo haukoiksi jotka vaanii,että kaikki menee tasan. Itse luovutin ja hankin vaimon sieltä, missä miehiä (miesten tuomia resursseja) vielä arvostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä kun lapset kasvavat ja muuttavat pois kotoa? Olet silloin vasta keski-ikäinen ja (ehkä) kahdestaan vain puolisosi kanssa. Miten hankit sisältöä elämääsi?
Tuo voi olla se pahin ongelma. Äitini yritti vuosien kotiäitiyden jälkeen aloittaa työuraa, mutta se oli melkein mahdotonta, vaikka koulutusta hänellä olikin, ja tuo oli ennen 1990-luvun lamaa. Jotain pikkukeikkoja sai, ei muuta.
Minä olen ollut kotiäiti noin kymmenen vuotta. Ohessa olen tehnyt käsitöitä. Pää ei olisi kestänyt töihin menoa. Siitä aiheutuvaa stressiä ja syyllisyyttä, että mitään ei pysty tekemään tarpeeksi hyvin.
tuo olisi kyllä hienoa
valitettavasti maailman rikas rahastava elitti (EU eliitti ja muut) on tuhonnut tuon mahdollisuuden köyhdyttämällä myös suomalaiset, ilman kapinaa
Voittehan sopia miehen kanssa, että hän maksaa pientä palkkaa sinulle? Sinä mahdollistat hyvin elämän teidän perheelle.
Onko sulla lapsiakin päivällä kotona? Kun puhuit vaan koululaisista ja sairaslomista?
itse olin 6v kotona, mutta koko ajan hoitovapaalla. Säästin päivähoito- ja iltapäiväkerhomaksuja.
Aika harva täällä saa sitä, mitä haluaa. Eli jos kukaan ei halua rahoittaa sun kotiäitiyttä, niin se on voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Naiset halusivat olla kuin miehet ja nyt itketään kun heitä maailma kohtelee sellaisena.
Täh? Itse ainakin naisena haluan tienata omat rahani ja olen halunnut opiskella. Kukaan ei ole minua miehenä kohdellut. Vain pienimunaiset miehet miettii tuollaisia katkeruuksissaan...
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä feministit tilaa, nyt saatte käydä töissä ja raataa ihmisarvon eteen. Ulkoistaa lastenhoidon tarhaan ja maksaa tasan puolet asuntolainasta. Ihanaa tasa-arvoa vaan kaikille. Illalla sitten mies saa pyllyyn strap-onia, että kaikki menee varmasti tasan. Ihan kaikki.
Olette ehkä huomanneet, että tämä tasa-arvo ajattelu on sitten ajanut miehetkin tuollaisiksi tasa-arvo haukoiksi jotka vaanii,että kaikki menee tasan. Itse luovutin ja hankin vaimon sieltä, missä miehiä (miesten tuomia resursseja) vielä arvostetaan.
Voi jeesus. No, itselläni on käynyt hyvä säkä, että mieheni on tasa-arvon kannattaja.
En itse haluaisi tuollaista (en halua lapsiakaan) mutta ymmärrän että joku voi haluta. Ei tuossa ole mitään väärää jos on varaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset halusivat olla kuin miehet ja nyt itketään kun heitä maailma kohtelee sellaisena.
Täh? Itse ainakin naisena haluan tienata omat rahani ja olen halunnut opiskella. Kukaan ei ole minua miehenä kohdellut. Vain pienimunaiset miehet miettii tuollaisia katkeruuksissaan...
Jep. 👍👍
Vierailija kirjoitti:
Mua on aina ihmetyttänyt tämä - mulla on elämässä sisältöä niin paljon etten ehtisi oikein missään välissä töissä käydäkään! Surkeata jos ainoa elämän sisältö on ensin lapset ja sitten työ. Ja sitten ihmetellään miksei parisuhteet kestä.
Tunnen, itse olin neljä vuotta kotiäitinä, kunnes hän meni päiväkotiin, kirjoitin sinä aikana kirjan. Noin 45v. vähensin työntekoa merkittävästi ja nyt 55+ iässä en enää tee lainkaan töitä, yrittäjä siis olen. Mies elättää.
Ikävä, ettei mies kuuntele toiveitasi. Jos lapsia on useampi ja palkka ei ole kovin hyvä, voi kotiinjääminen olla perheelle taloudellisesti kannattavampaa kuin töissäkäynti. Pitäisi käytellä taskulaskinta mitä se maksaisi.
Kotiäidiksi tahtovat ovat usein kodinhengetär-tyyppisiä, jotka pitävät kotitöistä ja ovat aktiivisia monessa. Näin ainakin kaikki ne, jotka olen elämäni aikana tuntenut minä itse mukaanlukien.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että on myös miehiä, jotka ovat valinneet koti-isyyden? Se on hienoa, jos/kun siihen on halua ja mahdollisuus. Sen ei pitäisi vaikuttaa mitä jalkovälistä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on aina ihmetyttänyt tämä - mulla on elämässä sisältöä niin paljon etten ehtisi oikein missään välissä töissä käydäkään! Surkeata jos ainoa elämän sisältö on ensin lapset ja sitten työ. Ja sitten ihmetellään miksei parisuhteet kestä.
Juu kiva se on rahattomana tai toisen rahoilla sitä sisältöä hankkia.
Minä olen kotiäiti, tai kotirouva, miten sen haluaa sanoa. Miehen epäsäännöllisen työn (lentäjä) vuoksi näin helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette ehkä huomanneet, että tämä tasa-arvo ajattelu on sitten ajanut miehetkin tuollaisiksi tasa-arvo haukoiksi jotka vaanii,että kaikki menee tasan. Itse luovutin ja hankin vaimon sieltä, missä miehiä (miesten tuomia resursseja) vielä arvostetaan.Tiesitkö, että on myös miehiä, jotka ovat valinneet koti-isyyden? Se on hienoa, jos/kun siihen on halua ja mahdollisuus. Sen ei pitäisi vaikuttaa mitä jalkovälistä löytyy.
Tiedän yhden miehen, joka oli melkein kaksi vuotta koti-isänä naisen ulkomaille suuntautuvan työn takia. Heitä voisi olla enemmänkin.
Kotiäitiyden ohella olisi hyvä tehdä myös pikkuisen töitä ja harrastaa opiskelua tulevaisuutta ajatellen. Ennätin kotiäiti-vuosien jälkeen opiskella kaksi tutkintoa (keskiaste, maisteri) samalta alalta, jolla olin ollut "pikkuisen" töissä kaiken aikaa.
Työuralta kertyi normaali eläke ja olen kyllä vähän töissäkin edelleen, vaikka olen ollut muutaman vuoden eläkkeellä.
Jos kotiäitiys on kuitenkin lopullinen valinta, pitäisi puolison maksaa eläkettä kotona työskentelevälle. Eliniän odote on korkea ja ilman mitään taloudellista varmuutta eläkeajasta saattaa tulla pitkä ja ankea. Oma pankkitili pitää olla ja alkaa (riskitön) sijoittaminen viimeistään heti.