Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä te hellevalittajatkin varmasti saunassa käytte

Vierailija
20.07.2025 |

Tai jos ette käy, niin sellainen ei edes oikea suomalainen ole, joka ei saunassa käy.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy, tai no joskus tosi harvoin, viimeksi monta vuotta sitten. Ei kai mitään varsinaista estettäkään ole, ei vaan kiinnosta. Ja ihan sama olenko oikea suomalainen sinun tai jonkun muunkaan mielestä.

Ainiin no en minä oikeastaan ole helteestä valittanutkaan vaikka hiki kyllä tirisee kun jotain pitää välillä tehdäkin.

Vierailija
22/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin vaikea ymmärtää, että osa ihmisistä joutuu tekemään fyysisesti raskasta työtä oli helle tai ei?  Tai, että iän tuoma hauraus tai sairaus voi viedä lämmönsietokyvyn? Helle tappaa ihmisiä niin kuin pakkanenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomalainen, pappani olivat sodassa ja mummoni kävivät töissä eivät lähteneet pakoon, kävin saunassa viimeksi 2017. Kyllä tuolla kylppärissä on sauna mutten käy koska EN TYKKÄÄ lämpimästä

Vierailija
24/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kylmästä valittavilla on kumminkin pakastin, onhan se ihan sama käydä saunassa ja tulla pois suihkun kautta tai olla kämpässä missä sitä kuumaa ei pääse pakoon.

Pakastin lämpötilat kuitenkin vastaa todellisuutta sään suhteen. Saunan ei.

Pakastin ei taida olla kuitenkaan sitä varten, että ihminen sinne menisi. Sauna sen sijaan on.

Kyllä nykyään jotkut jääkylpevät pakastimissa. En trollaa, enkä huijaa.

Vierailija
25/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan lämpö on kosteaa ja ihan erilaista kuin helle. Ajan kauan lämmössä on voi itse valita.

Samalla logiikalla kylmästä valittaja ei myöskään viilennä lämpimällä asuntoaan tai autoaan.

Vierailija
26/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunan lämpö on kosteaa ja ihan erilaista kuin helle. Ajan kauan lämmössä on voi itse valita.

Samalla logiikalla kylmästä valittaja ei myöskään viilennä lämpimällä asuntoaan tai autoaan.

Ai, että ulkoilma ei voi olla kostea? Siksi puhutaan trooppisista öistä, jolloin ilman kosteus voi lähennellä 99%, yhdistettynä yli 25 asteen lämpötiloihin alkaa vastata matala lämpöistä saunaa.

Vierailija
27/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitan helteestä. Olen saunonut kerran eläissäni. Olen silti tuhat kertaa suomalaisempi kuin yksikään rotumuukalainen, joka saunoo ja kokee olevansa suomalainen. 

Vierailija
28/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy ikinä. Viime kerrasta on varmaan 10 vuotta ellei enemmän. Ja silloinkin istuin siellä noin 2 minuuttia. Sori. 

Olet varmaan tosi likainen, kuollutta solua kannat pari kiloa mukana hyi.

Suihkut on keksitty.-eri

Vierailija
29/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, että ulkoilma ei voi olla kostea? Siksi puhutaan trooppisista öistä, jolloin ilman kosteus voi lähennellä 99%, yhdistettynä yli 25 asteen lämpötiloihin alkaa vastata matala lämpöistä saunaa.

Voi olla, mutta harvemmin Suomessa. Kestänkin hellettä paremmin monesti ulkomailla, kun se on erilaista mitä täällä. Täällä ainakin viimepäivinä helle on ollut kuivaa.

Vierailija
30/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aina tuntunutkin etten ole puhdasrotuinen suomalainen, sillä en sauno enkä valita helteestä.  

Vierailija
31/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen joskus ja jouluna saunon. Ja siloin jos saunasta pääsee uimaan, sillloinkin olen enemmän siellä uimassa kuin saunassa.

Vierailija
32/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy ikinä. Viime kerrasta on varmaan 10 vuotta ellei enemmän. Ja silloinkin istuin siellä noin 2 minuuttia. Sori. 

Olet varmaan tosi likainen, kuollutta solua kannat pari kiloa mukana hyi.

Miten saunomattomuus liittyy peseytymiseen? Useammin peseydyn ilman saunaa kuin saunan yhteydessä (pääsääntöisesti saunon vain kesäisin, silti peseydyn useamman kerran viikossa vuoden ympäri).

Jospa tuo likakommentoija on sellainen, jolle ei tule kotiinsa juoksevaa vettä :D 

Vierailija
33/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy saunassa kun en kestä kuumuutta. Mökillä on pihasaunassa pesutilat, siellä käyn pesulla ja laitan sitten vasta tulet pesään. Lapsesta asti pysytellyt varjossa. Mun psori iho on tiivis enkä hikoile, ikinä.  Äidilläni sama sekä atopia iho. .  Itselläni oli sukuperimästä johtuen infarkti, sen jälkeen en kestä edes yli +25.. Aamu aikasin tai iltamyöhään vien roskat, käyn kaupassa ja kirjastossa. Seuraan säätä ja käyn ennen helteitä tarvittavat hommat, mutta kun jatkuu viikonkin niin pakko on ulos mennä. Tähänkään asuntooni  ei paista aurinko ja on hyvä tuuletin.  Hyvä puoli on se koska en ole oleillut ikinä auringossa,  sanovat 10v nuoremmaksi. Tällä iällä se on vain plussaa mutta nuorempana ei..  

Vierailija
34/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä helteet ovat iso rasitus sydämelle ja jos vielä uskaltaa saunoa niin, no, suosittelen testamentin tekemään.  Mieluummin viileä suihku, päätäkin voi käyttää viileän veden alla, pää hikoilee eniten. Ranteita kylmässä vedessä, isojen valtimoiden kautti viilentyy helposti. Juokaa kylmää vissyä, mineraaleja poistuu hikoillessa ja tulee huono olo.. 

Vierailija
35/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy. Rikkinäinen kilpirauhanen vei lämmönsietokyvyn. Täällä Suomea pohjoisempana on tänään +24, mutta tuulee, ei ongelmia, kun ei mene aurinkoon.

Sama täällä, kilpirauhasongelmat syynä sille, että en käy saunassakaan.

Vierailija
36/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Saunan jälkeen hellekin tuntuu siedettävämmältä.

Vierailija
37/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy. En edes mökillä.

Vierailija
38/38 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn saunassa ja saunon 45 asteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan