Kertokaa mulle hyviä perusruokaohjeita, pliis!
Olen todella rajoittunut kokki enkä tiedä, että miten monia perusruokiakaan tehdään. Näin ollen meillä syödään paljon valmisruokia. Haluaisin kuitenkin opetella tekemään kunnon kotiruokaa, eli olisiko vinkkejä? Pari viikkoa sitten tein jauhelihaperunasoselaatikkoa ja se oli suuri saavutus minulle, oikeasti! :) Minä olen kasvissyöjä ja mies sekasyöjä, joten aina kaksi erilaista ruokaa meillä.
Olen rajoittunut vihannesmunakkaisiin, pastaruokiin, joihinkin pataruokiin.. Että vähän voisi olla monipuolisempaa.
Kiitos avusta! :)
Kommentit (7)
Kannattaa tehdä mahdollisimman moni ruokalaji esim. soijanakeista tai muista kasvisversioista, säästyt paljolta ;) Meillä minä olen kasvissyöjä, mies ja lapset sekasyöjiä.
mutta jotain en ymmärtänyt..
" maizenaa ruskeaa siis"
siis mitä? :)
ap
Vierailija:
mutta jotain en ymmärtänyt.." maizenaa ruskeaa siis"
siis mitä? :)
ap
- 400g jauhelihaa
- 1 sipulikeittopussi
- 1-2 munaa
- 1 prk kermaviiliä
- aurajuustomurua
- ripaus pippuria
Ja ainekset vaan sekaisin, ja voit paistaa joko pannulla tai uunissa (pannulla kivempi!). Samalla ohjeella syntyy toki myös lihamureke (siitä voi jättää kermaviilin pois) tai lihapullat. On oikeesti tosi iisiä.
Valkosipuliperunat on myös helppo tehdä itse. Viipaloit perunoita vuokaan, ja lisäät joukkoon ihan hienoksi jauhettua valkosipulia (noin 2-5 kynttä isoon uunivuokaan, maun mukaan) ja 2 tavallista sipulia hienonnettuna. Päälle kaadat ruokakermaa tai kevytversiota, noin 2,5-3,5dl. Uuniin 175-200 astetta noin 45min - 1h.
Kasvisruuista mun suosikki on kasvispaistos.
Eli viipaloi perunaa ja porkkanaa viipaleiksi, ja paista viipaleita hetki pannulla öljyssä (jotta esikypsentyvät) ja mausta suolalla ja pippurilla. Lado perunat alimmaiseksi uunivuokaan, ja lisää hienonnettua sipulia. Sen jälkeen porkkanat. Näiden päälle laita kerros tomaattiviipaleita, hieman sipulia, ja kaada päälle tomaattimurskaa TAI ruokakermaa, kumpi tuntuu paremmalta (ja molempiin hitunen suolaa ja pippuria). Sitten uuniin, noin 180-200 astetta ja 30 minuuttia. Tämän jälkeen nosta vuoka pois uunista ja lisää päälle kipparijuustomurua tai juustoraastetta, ja laita uuniin vielä 20-30 minuutiksi (kunnes juusto on rapsakan näköistä). NAMIII! :)
nakkikastike tai lihapullat sipulikeitolla...
Onko sulla vanhoja koulun kotitalouskirjoja tai joku peruskeittokirja?
Tee esim. makaronilaatikkoa jne.
ei mulla ole mitään vanhoja kokkikirjoja.. uusia kyllä on, mutta saa kai sitä täältäkin ohjeita kysyä. :)
makaronilaatikkoa olen tehnyt ehkä kerran elämässäni, hip hei..
ap
Tai voi tehdä jauhelihallakin:
Pannulle öljyä ja pilkottua sipulia. Kaada päälle n. 5 dl vettä, 0,5 dl maizenaa ruskeaa siis, sekoita hyvin. Anna kiehahtaa pari minuuttia, laita kasvisliemikuutio, sitten pilkotut nakit/makkarat, lisäksi vaikka suolakurkkua kuutioina. Kuumenna vielä. Hyvää tulee, perunan ja salaatin/porkkanaraasteen kanssa :)
Helppo keitto:
Keitä kuoritut, pilkotut perunat 15-20 min, lisää paistettu jauheliha/makkara/nakit/muu vastaava, sekä pussillinen keittojuureksia ja mausta (liemikuutiolla tai haluamillasi mausteilla). Keitä muutamia minuutteja ja valmista on :)