Lintsin reissu lapsen kaveri mukana,
onko asiallista pyytää kaverin vanhempia maksamaan lapsensa syömiset?
Mulla on esiteinin kaveri ollut meillä paljon lomalla mikä on kiva koska itse olen paljon kiinni lapsen kehitysvammaisessa sisaruksessa. Ollaan käyty uimassa ja erilaisissa edullisemmissa tapahtumissa jne. Olen tarjonnut kaverille tietty syömiset meillä ja varannut hänellekin mukaan eväitä, maksanut sisäänpääsyt ja jäätelöt ym pientä mitä on syöty. Muutaman kerran käyty ulkona syömässä niin että olen maksanut kaverinkin ruuat.
Kun olen vanhemmilta kysynyt voiko lapsensa lähteä meidän mukaan johonkin ovat aina vastanneet että tottakai ja kiva juttu. Koskaan ei ole tullut kymystä siitä mitä reissu maksaa, paljonko lapsella pitäisi olla rahaa mukana eikä lapsi koskaan ole ottanut itse eväitä tai tarjoutunut maksamaan omia kulujaan.
Nyt sitten ajattelin että maksan kyllä kaverille tuon lintsin rannekkeen ja matkan sinne, mutta olisi kiva jos vanhemmat voisivat maksaa lapsensa syömiset. Mulla ei yksinhuoltajana ole hirveästi ylimääräistä rahaa ja tulisi edullisemmaksi liikkua lasten kanssa tapahtumissa jos riittäisi kun maksan itseni ja omien lasteni syömiset. Mietin nyt miten osaisin tuon ruokaraha-pyynnön laittaa niin ettei kuulosta tylyltä, kaverin äiti kun helposti loukkaantuu kaikesta.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olisit esittänyt asian eri tavalla. Pyysit vain mukaan. Silloin ne luulee, että tarjoat.
" Lapsenne voi tulla mukaan, jos maksatte lapsenne rannekkeet ja syömiset"
Mä voin kyllä sen rannekkeen tarjota ja samalla kyydillä pääsee. Olin aiemmin kertonut vanhemmalle että olen omien lasten kanssa menossa lintsille päivämääränä X ja kysynyt haluaisiko hänen lapsensa lähteä mukaan lupasin siinä maksaa rannekkeen.
Nyt mietin kuulostaako tylyltä laittaa vaikka viestiä että ajateltiin käydä syömässä ja katselin että ruuat maksaa tuon verran. Eli voivat laittaa lapselle mukaan ne ruokarahat ja jos hän haluaa jotain juomaa, hattaraa tms ottaa niin sen verran.
Mulla on muita lapsen kavereita ollut välillä mukana ja yleensä vanhemmat ovat heti tarjoutuneet maksamaan pääsymaksut ja ruuat, usein vielä laittaneet mukaan ylimäärä
Kuules nyt. Lopeta se toisten penskojen kulunkien makselu. Luuletko että saat tästä hyväntekeväisyydestästäsi johtuen ikuiset ystävät ja pokaalin? Tosiasiassa saat roskasankon päähäsi , kun et parempia safkoja tarjonnut. Tämä on tosikokemus kohdallani.
Sinä taidat ostaa lapsellesi kaverin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat rannekkeen? Pakko olla provo.
Niin miksi? Perustele.
KÖYHÄ YH ei maksa kaverin ranneketta! Yksi jo 47-53 euroa!
Mä en tarkoittanut olevani köyhä vaan juuri sitä että koska talouteen tulee vain yhden aikuisen tulot ei rahaa ole hirveästi ylimääräistä.
Mä pääsen lähes kaikkiin paikkoihin erityislapsen avustajana ja siksi ajattelen että yleensä mun kulut reissuista voi olla pienemmät silloinkin kun on ylimääräinen lapsi mukana kuin mitä olisi jos menisin yksin kahden lapseni kanssa maksaen kaikkien liput. Se että mun toisella lapsella on kaveri mukana yleensä helpottaa reissun sujumista ja siksi mulle on ok maksaa myös toisen lapsen lapsen kuluja tässä.
Ulkona syömiset nyt kuitenkin maksaa jonkin verran niin niissä voisi olla kiva jos toisen vanhemmat maksaisivat oman lapsensa osuuden.
t:aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän minunkin mukaani on lähtenyt toisten lapsia lintsille ja muuallekin. Eipä niillä toisten lapsilla teini-iässäkään ole ollut pennin hyrrää mukana saatikka evästä. Selvästi sanoin, että pitää ottaa eväät mukaan, niin eipä ollut.
Outoa mun mielestä. Minä olen antanut rahaa mukaan omille lapsilleni, kun heitä on pyydetty kavereidensa matkaan.
Sukulaislikka lähti meidän mökille talvilomalla ja laskettelemaan, ei sillä ollut edes talvivaatteita ja kenkiä mukana... ei kuulemma koulumatkalla arkisin sellaisia käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miksi? Perustele.
Mä en tarkoittanut olevani köyhä vaan juuri sitä että koska talouteen tulee vain yhden aikuisen tulot ei rahaa ole hirveästi ylimääräistä.
Mä pääsen lähes kaikkiin paikkoihin erityislapsen avustajana ja siksi ajattelen että yleensä mun kulut reissuista voi olla pienemmät silloinkin kun on ylimääräinen lapsi mukana kuin mitä olisi jos menisin yksin kahden lapseni kanssa maksaen kaikkien liput. Se että mun toisella lapsella on kaveri mukana yleensä helpottaa reissun sujumista ja siksi mulle on ok maksaa myös toisen lapsen lapsen kuluja tässä.
&
Sama raha siihen pääsylippuun menisi kuin ruokailuihinkin. Se olisi vain helpommin vanhemmilla maksatettavissa, kun pääsylipun hinta on yksiselitteinen ja sen voi laittaa etukäteen sulle. Ja tietää tasan tarkkaan paljonko pitäisi laittaa.
Vai onko lapset niin isoja, että he kulkevat omin päin ja maksavat itse ruokansa?
Kun nyt joku niin innoissaan aina on viemässä muiden lapsia maksullisiin paikkoihin niin kysykää nyt ensin lapsen vanhemmilta ja sitten vasta lapselta.
Ärsyttävää kun lapsen kaverin vanhemmat ovat koko ajan kysymässä lastani heidän lapsen seuraksi ties minne kalliisiin maksullisiin paikkoihin ja sitten joudun sanomaan että nyt ei onnistu kun ei ole rahaa, sitten lapsi poraa kun ei pääse ja olis niin hauska reissu ollut tiedossa.
Me ollaan koko perhe suunniteltu oma kesälomareissumme ja menemme sinne perheenä, ei meillä ole yhdelle lapselle tarjota monia satasien ylimääräisiä reissuja.
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt joku niin innoissaan aina on viemässä muiden lapsia maksullisiin paikkoihin niin kysykää nyt ensin lapsen vanhemmilta ja sitten vasta lapselta.
Ärsyttävää kun lapsen kaverin vanhemmat ovat koko ajan kysymässä lastani heidän lapsen seuraksi ties minne kalliisiin maksullisiin paikkoihin ja sitten joudun sanomaan että nyt ei onnistu kun ei ole rahaa, sitten lapsi poraa kun ei pääse ja olis niin hauska reissu ollut tiedossa.
Me ollaan koko perhe suunniteltu oma kesälomareissumme ja menemme sinne perheenä, ei meillä ole yhdelle lapselle tarjota monia satasien ylimääräisiä reissuja.
Tämä.
meidän lapsen kaverilla ei ole sisaruksia niin aina pyytävät mun vanhinta lasta mukaan kaveriksi ja tylysti vaan ilmoittavat että hinta olis x euroa.
Kun sanon että ei sovi niin alkaa syyllistäminen että lapsi olis niin mielellään tullut meidän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miksi? Perustele.
&
Sinä ajattelet oudosti. Se, että sinä pääset ilmaiseksi avustajana, niin sun mielestä voit maksella ylimääräistä toisten penskoille. Pane se raha jota jakelet avokätisesti muille, vaikka nettipankin kautta rahastoihin talteen. Kyllä sulle vielä käyttöä tulee sun säästöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olisit esittänyt asian eri tavalla. Pyysit vain mukaan. Silloin ne luulee, että tarjoat.
" Lapsenne voi tulla mukaan, jos maksatte lapsenne rannekkeet ja syömiset"
Nyt mietin kuulostaako tylyltä laittaa vaikka viestiä että ajateltiin käydä syömässä ja katselin että ruuat maksaa tuon verran. Eli voivat laittaa lapselle mukaan ne ruokarahat ja jos hän haluaa jotain juomaa, hattaraa tms ottaa niin sen verran.
Minusta on outoa, jos ajatus ruokailusta tulee jälkijunassa, vai asutteko niin lähellä Lintsiä, ettette normaalisti siellä ollessa syö mitään? Yleensä huvipuistoreissuun kuuluu jonkunlainen ruokailu, tai edes herkuttelu. Kuka lähtee huvipuistoon sillä oletuksella, että mitään ei syödä tai juoda?
Se että sinä olet valmis maksamaan monen kympin rannekkeen, mutta et huomattavasti halvempia ruokia on ehkä vähän outoa. Normaalisti tilanne olisi toisin päin, eli lupaudut maksamaan ruuat jos toinen perhe kustantaa lipun. Mutta kyllä sinä mielestäni voit vielä tässäkin vaiheessa pyytää ruokarahaa. Mieti kuitenkin tilannetta, jossa vieras lapsi ei saisikaan rahaa mukaansa? Siinäkö te muut sitten syötte, kun hän katselee vieressä?
eri
Miksi ap maksaa jatkuvasti vieraan lapsen kuluja?
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen kanssa kävi niin, että laitoin sille rahaa mukaan. Ruokaan ja lippuun. Hän ei vain koskaan siitä sanonut ja kaveriperhe kustansi kaikki. Oli vähän noloa jälkeenpäin.
Moni lapsi toimii niin, että heittäytyy rahattomaksi ja pitää vanhempien antamat rahat itse. Valitettavasti. Jos tällainen kuvio käy ilmi, maksakaa jälkikäteen. Mobile pay on keksitty.
🇺🇦🇮🇱
Siitäpä se oppii hyödyntämään muita elämässään kun kukaan ei opeta tapoja ja joku kustantaa aina. On meilläkin ollut kaveria mukana tai lapsi jonkun kaverin mukana, ja aina sovittu aikuisten kesken kustannuksista.
Voisko tossa olla että lapsen vanhemmat ovat kysyneet lapselta että paljo sun tarttee ottaa mukaa.
Lapsi vastannut että ei se ViljaPetterin mamma sanonut mitää rahasta. Vanhemmat tyytyväisiä.
Ja voihan tämä kaveri saada rahaa mukaansa ja tietoisesti pitää ne kuitenkin itsellään.
Olet ap piffannut kaiken tähänasti. Luultavasti vanhemmat odottavat samaa taas tältäkin reissulta. Aika töykeitä kyllä ovat mielestäni. Voisivat soittaa aplle ja kysyä paljon antavat matkaan? Tietty voihan ton kaverin vanhemmat elää kädestä suuhun, eikä ylimäärästä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Jos olisi totta, Ap fiksuna pyytäisi että lapsen kaverin vanhemmat maksaa sen rannekkeen, sehän olisi aivan päivänselvää että ranneketta ei kuulu pummata, se on tosi kallis.
Mutta joo, selvästi on provo.
Ompa outoa. Mulla ja kavereilla oli aina omat rahat mukana jo alakoulussa, jos jonnekin mentiin - riippumatta siitä, oliko jonkjn vanhempi mukana vai ei.
Välillä toki kävi niin, että esim. kaverin isä halusi tarjota lounaan, mutta se ei ollut oletusarvo.
Kerran yhdellä luokkakaverilla ei ollut tivolissa mukana omaa rahaa, vaan äitini joutui silloin sitten maksamaan kaiken. Ihmeteltiin asiaa, kun pidettiin ns itsestäänselvyytenä toisenlaista toimintatapaa.
Niin ja loppuun: on todellakin ok pyytää niin ruokarahat kuin rannekerahatkin. Eri asia, jos perhe on niin köyhä, ettei niillä ole varaa.