Vietättekö te perheet koskaan täysiä päiviä vaan sisällä tekemättä mitään?
Nyt lomalla makaan suurimman osan päivästä sängyssä, olen pystyssä ehkä 1-2 h päivässä. Teinit ovat omassa huoneessaan.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt kun sisko sanoi taannoin, että löhöö välillä sängyssä koko päivän. Itse nukun 6h yöunet sängyssäni ja muuten en siellä aikaani vietä paitsi tietty jos oon kipeänä. Muutenkin tykkään puuhailla kaikkea ja siksi nousen innoissani vapaallakin uuteen päivään.
Saatteko sitten yöllä nukuttua jos venytte koko päivän sängyn pohjalla?
Nousisinpa minäkin innoissani. En vain meinaa jaksaa mitään. Sängystä ehkä pääsen ylös, mutta jämähdän nojatuoliin koko päiväksi, kun en jaksa lähteä minnekään. Minne minä yksin edes menisin?
En minäkään aina vapaapäivinä johonkin "mene" vaan esim. harrastelen kotona (ompelu, maalaus, puutarha). Kyllähän yksinkin voi mennä vaikka mihin; rannalle, kävelemään, marjastamaan, poimimaan kukkia, elokuviin, naapurikaupunkiin kahville, kirjastoon. Katso aamuisin netistä, että mitä tapahtumia kunnassasi on ja valkkaa sieltä joku mikä tuntuu kivalta juuri sinä päivänä.
Ei usein, mutta jokunen päivä vuodessa ollaan vain sisällä. Nyt poltin ihoni lomareissussa, ja oli ihana tänään vain viilentyä kotona ilpin ääressä ja rasvata ihoa. Kävin kyllä kaupassa ja ehdotin lapselle kirjastoa, mutta hänkin halusi vain olla sisällä (jokseenkin epänormaalia, mutta ihan ok silloin tällöin).
Sängyssä makoillaan silloin kun ollaan sairaana, menee taudit nopeasti ohi kun malttaa levätä. Lapselle opetettu sama ja hyvin näyttää toimivan hänelläkin, ei ole koskaan ollut yli kolmea päivää kuumeessa. Kun saan erään ison ja raskaan homman pian päätökseen, aion mennä yksin hotelliin ja vain maata sängyssä koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun yläkerran lapsiperhe. Tai no kyllä ne tekevät jotain, eli kolistelevat ja tömistelevät. Lähtisivät edes läheiseen leikkipuistoon mutta kun ei, sisällä pitää saada kolistella ja tömistellä!
Onkohan meillä sama naapuri, ne on sisällä päivät pitkät ja ne lapset on hirveän levottomia, mikä ei ole ihmekään. Kävisivät edes päivittäin ulkona, mutta ei. Ne on vaan sisällä ja sen lasten levottomuuden kuulee kitinänä, kiljumisena, kiukutteluna ja itkuna. Ja todella KUULEE, se meteli on korviahuumaava, lapsia on niin monta siinä suurperheessä.
Mulla on tavoitteena 10 000 askelta päivässä, joten se pitää joka päivä tallata. Rehellisesti sanoen jos en pääse ulos koko päivänä, tuntuu kuin en olisi elossakaan. Kolme kouluikäistä lasta, joilla myös urheilulliset harrastukset. Mies kyllä mielellään joskus olisi koko päivän Netflixin äärellä, mutta ei se oikein meidän perheessä onnistu.
Aamulla lähden fillarilla uimapaikalle, ip vanhempieni luokse ja illat menee melkeinpä kaupungilla kavereiden kanssa. Koti on vain nukkumista ja peseutymistä varten. Kesällä. 😀
Nämä jotka on niitä: Pää hajoaa tyyppejä, jos on sisällä ei tajua, että ei päde ihan kaikkiin.
Uskon että haitallisempaa lapsille olla liikaa sisällä kun aikuisille. Tällöin kun tekemisenä ei ole monesti edes niitä kotitöitäkään.
Nimenomaan lasten pitäis päästä ulos leikkimään, liikkumaan ja purkamaan energiaa. Alle kouluikäiset lähtee ulos mielellään, mutta jostain syystä vanhemmat ei vie niitä ulos. Ne vanhemmat ei ajattele lastensa parasta siinä.
Meillä ollaan joskus/usein koko päivä sisällä. Välillä 5- ja 6-vuotiailla on niin hyvät leikit menossa, etten henno keskeyttää. Ulos siirtyessä alkaa usein riitely. Itsekin viihdyn oikein hyvin vaikka kirjaa lukemassa tai kutomassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ainakaan kesällä/lomalla. Aina jossain menossa lapsien kanssa.
No ap:lla oli teinit.
Mihin rientoihin ajattelit että teinit kehtaa lähteä vanhempiensa kanssa? Aika harvassa on ne, jotka ei yhtään kapinoi.. toki tunnen sellaisenkin yhden.
Ja ap:n kysymykseen, sadepäivänä voi mennä noin ettei käydä edes pihalla. Mutta kyllä mä sängystä nousen joka päivä ihan normaaliksi päiväksi, ei mun normipäivä ole 1-2 tuntia jalkeillaoloa, paitsi kipeänä.
Oi. Minä rakastan päiviä, jolloin saa vain olla. Ei ole sovittuna mitään. Puuhastella ehkä jotain pientä, jos huvittaa. Olla vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan vietetä. Hakekaa apua.
Miksi pitäisi?
Ap
No eihän se tervettä ole, että kaiket päivät makaa sängyssä. Kuulostaa masennukselta.
Kyse ei ollu kaiket päivät makaamisesta. Kysymys oli, että vietättekö koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan lasten pitäis päästä ulos leikkimään, liikkumaan ja purkamaan energiaa. Alle kouluikäiset lähtee ulos mielellään, mutta jostain syystä vanhemmat ei vie niitä ulos. Ne vanhemmat ei ajattele lastensa parasta siinä.
Miten niin ei vie? Kyllä suurin osa vie ainakin vähäksi aikaa. Käy jossain lapsiperheiden suosimassa paikassa katsomassa.
Ymmärrän jos ei ihan 10 tuntia olla ulkona eväiden varassa, kun sillä vanhemmalla on kotonakin aina tehtävää - aina on pyykkiä, ruoanlaittoa ym. Ennen muinoin lapsia ei tarvinnut hoitaa yksin, vaan oli apulainen tai sukulainen, sitä kotitöiden ja lastenhoidon kuormaa jaettiin useammalle. Nyt on tosi moni vanhempi yksin, jopa ilman sitä toista vanhempaa.
Kaikkeen ei voi yksi ihminen ehtiä, ihmislapsi on sen verran vaativa kasvatettava ensimmäisinä vuosinaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollaan joskus/usein koko päivä sisällä. Välillä 5- ja 6-vuotiailla on niin hyvät leikit menossa, etten henno keskeyttää. Ulos siirtyessä alkaa usein riitely. Itsekin viihdyn oikein hyvin vaikka kirjaa lukemassa tai kutomassa.
Varsinkin näillä helteillä. Ei ole edes tervettä olla ulkona ku pienen hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan vietetä. Hakekaa apua.
Miksi pitäisi?
Ap
No eihän se tervettä ole, että kaiket päivät makaa sängyssä. Kuulostaa masennukselta.
Kyse ei ollu kaiket päivät makaamisesta. Kysymys oli, että vietättekö koskaan?
Ja ap kertoi että hän makaa koko päivän, kyllä aloituksessa oli kyse "kaiket päivät makaamisesta". Lue uudestaan.
Ei. Ihan jo koirat pakottaa liikkumaan, jos ei muuta olisi. Mutta aina on menemistä ja tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin näillä helteillä. Ei ole edes tervettä olla ulkona ku pienen hetken.
Tämä.
Suomessa ymmärretään kovan pakkasen vaarat, ne teroitetaan kaikille, osataan pukeutua. Mutta helteistä ei ymmärretä, että liika kuumuuskin on vaarallista. Tuolla ei todellakaan liki +30 varjossa esim olla leikkipuistossa, varsinkin jos vaikka lapsi ei suostu juomaan riittävästi, tai lakki lentää päästä koko ajan, niin ei todellakaan. Vaaralliseksi menee.
Meillä on lomalla paljon ohjelmaa (ulkomaanmatka, mökkeilyä, risteily), niin kotona ollessa otetaan rauhallisesti ja mennään mielen mukaan.
Sateella minä olen ainoa, joka nenänsä ulos laittaa. Teini saattaa kaupassa käydä, mutta mennyttä aikaa on metsäretket sateessa. Helteellä taas on muu porukka nauttii mieluummin ilmalämpöpumpun viileydestä kotona.
Hyvää mallia annat lapsillesi, kännykkä naamalla koko päivän. Ei ihme jos kesä menee ohi huomaamatta.
Olen työtön ja joskus koko päivän kotona. En pysty kyllä sängyssä makaamaan, kuin sairaana. Aina teen jotakin kotihommia kuitenkin.