Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 14-vuotias katsoa yön yli 4-vuotiasta?

Vierailija
19.07.2025 |

Tai no oikeastaan klo 23-5:00, eli vanhemmat lähtee kun pienempi nukkuu ja ovat takas kotona ennen kuin herää. Isompi nyt varmaan pelaa muutenkin koko yön, eli on valveilla kun vanhemmat tulee. Kyseessä siis isoveli ja pikkuveli. 

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta kannattaa hyvä tuoli olla.  Ei ehkä jaksa seistä koko aikaa.

Vierailija
22/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkö ihan tosissasi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos baariin pitää päästä, niin tottakai lapset pitää jättää keskenään.

Minkäs sitä viinahimolleen voi.

Vierailija
24/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli ihan tavallista 70-luvulla, mutta moni muukin asia on muuttunut siitä. Vastaan ei, koska on yö. Illalla pari tuntia voisi onnistua.

Nykyään lastensuojelulaki kieltää jättämästä lasta alaikäisen vastuulle. Tästä syystä esimerkiksi varhaiskasvatusyksiköistä ei luovuteta lasta alle 18-vuotiaalle hakijalle.

Pitääkö myös lapsenvahtien olla 18 vuotiaita, eikö enää saa palkata 15-17 vuotiasta lapsenvahdiksi? Aikaisemmin oli se tavallista.

Mutta ap:n kysymykseen. Itse tiedätte, millainen 14 vuotiaanne on. Sinua selvästi epäilyttää, kun joudut asiaa kysymään muilta. 

Vierailija
25/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 13, kun olin valvomassa äitini siskon lapsia läpi yön. Toinen oli 5 ja toinen 3-vuotias.

Vaikka niin, siltikään ei oikein.

Mäkin hoidin 10 vuotiaana sisaruksiani usein yön yli. Sisarukset 6, 3 ja 1. Toisinaan oli joukossa myös pari naapurin taaperoa, kun niin hyvin menee.

tämäkin todella pielessä. Ei hyväksyttävää.

Vierailija
26/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jättäisi pelaajan varaan mitään. En edes pelaavan puolison.

Se ei peliltään huomaa, jos toinen herää ja päättää lähteä vaikka ulos.

Vierailija
27/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni 14-vuotias on kyllä tarpeeksi vastuullinen lapsenvahdiksi, mutta ap.n teinin hoitoon en lastani jättäisi.

Minä en jättäisi aloittajan hoitoon. Osoittaa heikkoa vanhemmuutta, jos minkä ikäinen tahansa lapsi pelaa jotain tietokonepeliä yöt läpeensä. Onkohan muukin kasvattaminen jätetty yhteiskunnan vastuulle?

Vierailija
28/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi todellisen lasun paikka.

Vierailija
29/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain sattuisi, vanhemmat vastuussa sekä pienemmän lapsen jättämisestä ilman aikuista että 14-vuotiaan jättämisestä ilman aikuisen valvontaa plus tälle jätetystä vastuusta pienemmän lapsen hoitamiseksi. Huolestuttavaa että edes kysyt. Joku aikuinen messiin. 

Vierailija
30/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oli 12-vuotiaasta asti lapsenvahtina naapuruston lapsille ja nimenomaan yön yli, kun vanhemmat olivat poissa. Laitoin lapset nukkumaan ja sitten nukuin sohvalla itsekin ja aamulla tein aamupalan kaikille. Hätänumero oli tiedossa, jos jotain sattuu. Tämä lankapuhelinaikaan. Tienasin sillä opiskelurahoja ja olin tosi suosittu lapsenvahti, jolla jonotuslista. Kun vanhempani eivät antaneet kovin montaa yötä viikossa olla pois kotoa.

Vierailija
31/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deekuvanhemmat haluaa baariin ryyppäämään.

Vierailija
32/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään voi tai ainakin tulee sossut perään jos jotain sattuu. 

Vierailija
33/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli ihan tavallista 70-luvulla, mutta moni muukin asia on muuttunut siitä. Vastaan ei, koska on yö. Illalla pari tuntia voisi onnistua.

Nykyään lastensuojelulaki kieltää jättämästä lasta alaikäisen vastuulle. Tästä syystä esimerkiksi varhaiskasvatusyksiköistä ei luovuteta lasta alle 18-vuotiaall

Entä jos vanhemmatkaan ei ole viellä 18 vuotta täyttäneitä?

Vierailija
34/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko mies vai nainen? Ja mihin katosit? Mikä on niin tärkeää, että jättäisit lapset yksin?

Vierailija
35/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni 14-vuotias on kyllä tarpeeksi vastuullinen lapsenvahdiksi, mutta ap.n teinin hoitoon en lastani jättäisi.

Minä en jättäisi aloittajan hoitoon. Osoittaa heikkoa vanhemmuutta, jos minkä ikäinen tahansa lapsi pelaa jotain tietokonepeliä yöt läpeensä. Onkohan muukin kasvattaminen jätetty yhteiskunnan vastuulle?

Ei se ole heikkoa vanhemmuutta.

Se on nykyaikaa ja teinien kesäloma.

Vierailija
36/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kaikesta. Kertaluontoisesti jos muuta ratkaisua ei ole, niin että joku aikuinen on tietoinen ja puhelimen päässä saatavilla. Tai naapuri backuppina, jonne voi mennä, jos tulee hätä. 

Omalla asuinalueellani oman teinini voisin selkeillä sopimuksilla pakkoraossa jättää. Ei jatkuvaksi ratkaisuksi missään nimessä, eikä minkään illanvieton takia.

Vierailija
37/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jättäisitte juuri yöksi yksin? Haiskahtaa vähän oudolta..

Vierailija
38/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas uusavutonta jos ei voi 14v edes lastenvahtina olla. Ihan normaali kesäduuni. Ja päivisin vasta voikin kaikkea sattua mutta yöllähän pikkulapset nukkuu ja tosiaan teinit valvoo muutenkin.

Vierailija
39/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan alle 18 vuotias saa hoitaa klo 23 asti. Mutta eihän yössä eroa päivään ole. Kesäisin eri puolella suomea jopa yhtä valoisaa. Itse jättäisin vastuulliselle ja olen jättänytkin kun äärivastuullinen 14v joka muutenkin yöt nukkui sisaruksen kanssa. Mutta taas poika joka 13 v niin vaikea kuvitella että hän vuoden päästä kettään vahtisi kun on nyt se ketä vahditaan.

Vierailija
40/69 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ennen vanhaan jo 12-vuotiaat katsoivat pienempien perään vanhempien ollessa hommissa navetassa.

Ennenvanhaan lapsia saattoi olla kymmenkuntakin, isommat katsoivat pienempien perään, vanhemmat olivat tavoitettavissa samassa pihapiirissä. Yöllä nukuttiin. Ei ollut pelejä ja harvassa televisiotkin. Ennenvanhaan isomumminikin meni 12veenä piiaksi. Maailma on muuttunut ja paljon noista ajoista. Nykysin ollessani itse äiti, en milloinkaan jättäisi 14vuotiasta vastuuseen pienemmästään, en päivällä saati yöllä.