Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: "Valitusta tyhjästä!" Marjayrittäjä tulistui somessa - nykynuoret eivät enää jaksa edes seistä!

Vierailija
19.07.2025 |

Marjayrittäjä kieltää työntekijöitään istumasta työpäivän aikana, koska pitää sitä työturvallisuusriskinä ja asiakkaiden pilkkaamisena. Hänen mukaansa 16-vuotiaiden pitäisi ottaa oppia yrityksen 80-vuotiaista työntekijöistä, jotka seisovat valittamatta kahdeksan tuntia putkeen. Kun nuoret työntekijät julkaisivat TikTokissa huumorivideon, yrittäjä raivostui, vaati poistamaan videon ja syytti nuoria todellisuuden vääristelystä. Someraivo yltyi boikottivaatimuksiin asti, mutta yrittäjä ei välitä: hänen mukaansa aina joku keksii valittaa, vaikka antaisi miljoona euroa lastensairaalalle.

Miten voi olla mahdollista, että nykyajan nuoret eivät jaksa edes seisoa muutamaa tuntia, kun aiemmat sukupolvet ovat kävelleet kouluunkin kymmenien kilometrien matkan lumihangessa ilman kenkiä ja ruokaa? Tämä on juuri sitä hemmottelua, joka pilaa seuraavan sukupolven lopullisesti. Kohta nämä laiskat nuoret vaativat varmaan sänkyjä ja Netflixiä jokaiselle työpaikalle. Somessa valittaminen näyttää olevan nykynuorten ainoa taito kohta heidän pitää varmaan saada palkkaakin pelkästä hengittämisestä. Missä on vanhempien kasvatusvastuu, kun marjakojuun seisomaan joutuminenkin aiheuttaa henkisen trauman?

Kommentit (324)

Vierailija
121/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menköön tämä yrittäjä itse seisomaan perheineen niiden marjakojujen taakse kahdeksan tuntia päivässä. Ai niin, mutta nuoret on subbailemassa ja rouva shoppailemassa. Ja yrittäjä itse kesähuvilallaan saunomassa.

Vierailija
122/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tarjoilijan työtä 30 vuotta, vaikka osa työstä oli baaritiskin takana-ei tullut mieleenkään että istuisin asiakasta palvellessa.  Sama ettei asiakas saa nähdä kännykän käyttöä- nykynuoret käyttää kännykkää palvelutyössä, niin minulle tulee mielikuva että asiakkaana häiritsen hänen kännykänkäyttöään. Jos asiakas seisoo-seison minäkin. Veteliä nämä nykynuoret.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ihmettelen nuorten vätystelyä, mutta tässä tapauksessa kelkkani kääntyy. Miksei töissä saisi istua jos ei ostajia juuri silloin satu paikalla olemaan?? Mitä helkkaria? Noissa hommissa tuskin palkka päätä huimaa niin sama vaikka nukkuu sen välin kun asiakkaita ei ole, yrittäjän pussiin tekee rahaa pienellä palkalla ja vielä kehtaa kitistä missä asennossa viettää väliajat. Jestas.

Itse tein aikanaan työtä, jossa työvuoron joutui tehtävästä riippuen usein tekemään seisaallaan, ja vuoronvaihtojen kautta sitä seisomista saattoi tulla enemmän kuin yksi vuoro päivässä. OK, olin nuori ja urheileva ihminen, mikä auttoi valtavasti. Toisaalta en ymmärrä, miksi pienen hetken istuminen tuossa marjafirmassa olisi paha, jos siitä ei ole työn hoitamiselle haittaa. Se on joka tapauksessa tärkeää, että työt suoriutuvat hyvin ja että asiakaspalvelija on valppaana ja avuliaan näköisenä valmiina palvelemaan eikä rönötä jossakin lähes pitkällään sen näköisenä, että enpä viitsi tuota häiritä. Esim. joku korkea jakkara, kapeakin auttaisi, koska eihän noihin varmaan mahdu mitään isoa istuinta. Pienen hengähdystauon suominen tilanteen sen salliessa varmasti myös motivoisi työntekijöitä.

-Mies 50+

Vierailija
124/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tuo kusipääyrityäjä siirtyä nykyaikaan ennen kuin joku hakkaa sen tohjoksi. 

Vai kannattaisiko nuorten ottaa mallia miten Aasiassa ja tai Lähi-Idässä myydään torilla. Suomalainen pullamössö nuori ei saisi siellä mitään myytyä.

Aasialaisilla toreilla myyjät uhrin sein istuu. Käyvät jopa välillä juttelemassa naapurikojun pitäjän kanssa. Pöytä saattaa olla matalammalla kun täällä. Mutta tekevät kyllä hurjan pitkiä työpäiviä sikäli.

Vierailija
125/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse nuorena kesätöissä huvipuistossa pikaruokakojulla. Sateisina päivinä huvipuistossa ei parhaimmillaan ollut ketään tai maksimissaan täysin yksittäisiä asiakkaita. Meitäkin oli kielletty istumasta tiukasti, ja työnantaja tuli sadepäivinä tekemään yllätystarkastuksia ja jakamaan varoituksia kaikille ketkä istuivat. Täysin järjetöntä työntekijöiden simputtamista. Tästä aikaa jo melkein 15 vuotta, ei ole näköjään tapahtunut mitään muutosta tuolla rintamalla

Minä olin Linnanmäellä töissä kasarilla. Sama homma pelipuolella. Mitään järkeähän ei siinäkään ollut, että piti seistä rivissä, vaikka asiakkaita ei esimerkiksi kaatosateen takia näkynyt yhtä ainutta.

Mutta sielläkään ei tarvinnut seistä yksin ja siinä pääsi edes liikkumaan vähän edes edestakaisin tai jopa pyrähtämään siinä tiskin toisella puolella "siivoilemassa".

Vierailija
126/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän osittain mitä seisomapakolla haetaan, sillä haetaan sitä että jos työntekijä saa istua niin laiskistuuko se siinä ja alkaa puhelimen näpräys? Toki minun mielestä istua pitäisi voida jos asiakkaita ei tule mutta jotkut ihmiset ovat sellaisia että jos ne tottuvat istumaan niin sitten ne vaan istuu. 

Ymmärrän tässä siis osittain mitä työnantaja tarkoittaa mutta en tiedä onko se fiksua pakottaa myyjät seisomaan. 

Puhelinkieltoa kannatan kaikilla työpaikoilla koska puhelimet aiheuttavat ehkä eniten ongelmia nykyään, monesti se puhelin kiinnostaa enemmän kuin itse työnteko. 

Vierailija
127/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menköön tämä yrittäjä itse seisomaan perheineen niiden marjakojujen taakse kahdeksan tuntia päivässä. Ai niin, mutta nuoret on subbailemassa ja rouva shoppailemassa. Ja yrittäjä itse kesähuvilallaan saunomassa.

En tunne ko. ihmisiä, mutta vaikea kuvitella, että marjayrittäjällä olisi noin kevyt arki. Työntekijällä on todennäköisesti paljon helpompaa, jos on vain 8h töitä ja voi heittää sitten aivot narikkaan seuraavaan vuoroon asti. Itse olin aikanaan mukana bisneksessä, jossa muun ohella myytiin myös mansikoita, ja se oli kovaa rumbaa saada sitä puolta kannattavaksi. Mansikoissa on toki se säilyvyyshaastekin.

Vierailija
128/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi ymmärtää tätä seisomapakkoa. Jos ei ole asiakkaita niin miksi ei voi istua silloin. Toki kun asiakkaita tulee niin noustaan seisomaan. Ja tuo vetäminen työturvallisuuteen, voi luoja🙄 pelkkä seisominen on älyttömän raskasta. Jos saa liikkua ja kävellä samalla niin sitten jaksaa olla jaloillaan koko päivän mutta pelkkä seisominen on ihan tuskaa🤨

niin ja lisäksi on saatavilla semmoisia korkeampia säädettävä tuoleja vaikka joku satulatuolityyppinen, jolla pystyisi hyvin siististi istumaan siellä tiskin takana ja sitten noustaan kun aletaan jotakin asiakkaalle pakkaamaan ja rahastamaan, mutta sellainen maksaisi varmaan yrittäjälle liikaa. En mä jaksaisi ainakaan siitä asiakkaan loukkaantua että työntekijä kehtaa istua.

Vierailija
129/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän osittain mitä seisomapakolla haetaan, sillä haetaan sitä että jos työntekijä saa istua niin laiskistuuko se siinä ja alkaa puhelimen näpräys? Toki minun mielestä istua pitäisi voida jos asiakkaita ei tule mutta jotkut ihmiset ovat sellaisia että jos ne tottuvat istumaan niin sitten ne vaan istuu. 

Ymmärrän tässä siis osittain mitä työnantaja tarkoittaa mutta en tiedä onko se fiksua pakottaa myyjät seisomaan. 

Puhelinkieltoa kannatan kaikilla työpaikoilla koska puhelimet aiheuttavat ehkä eniten ongelmia nykyään, monesti se puhelin kiinnostaa enemmän kuin itse työnteko. 

Itsekin pitäisin puhelimen käyttöä paljon suurempana ongelmana kuin istumista tilanteen sen salliessa. Puhelin vie ajatukset muualle ja puhelimeensa keskittynyttä myyjää ei välttämättä viitsi häiritä - ja olisiko hän jopa ärtynyt, jos häneltä kysyisi jotakin häiriten hänen some-tms. juttujaan?

t. Yrittäjämies

Vierailija
130/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tarjoilijan työtä 30 vuotta, vaikka osa työstä oli baaritiskin takana-ei tullut mieleenkään että istuisin asiakasta palvellessa.  Sama ettei asiakas saa nähdä kännykän käyttöä- nykynuoret käyttää kännykkää palvelutyössä, niin minulle tulee mielikuva että asiakkaana häiritsen hänen kännykänkäyttöään. Jos asiakas seisoo-seison minäkin. Veteliä nämä nykynuoret.

Totta. Jopa tietyllä hoitoalalla olevat istuvat ja surffailevat kännykällään. Kerran pistin merkille että nuori nainen oli melkein kaksi tuntia istuen asiakkaiden seassa puhelimellaan, -työajalla ! Ei ihme että työntekijöitä vähennetään.

Vierailija
131/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että tässä missään tapauksessa tarkoitettaisiin istumista asiakkaiden aikana. Huoh.

Vierailija
132/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tuossa istumisessa on epäkohteliasta - osaako yrittäjä perustella järkisyillä? Hiljaista on.

Toivottavasti saadaan canceloitua, kun sitä on turhemmastakin tehty. Vasta sitten yrittäjä voi tajuta, ettei työntekijä ole vain arvoton roska ja heittopussi.

Vierailija
133/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin pitäisin puhelimen käyttöä paljon suurempana ongelmana kuin istumista tilanteen sen salliessa. Puhelin vie ajatukset muualle ja puhelimeensa keskittynyttä myyjää ei välttämättä viitsi häiritä - ja olisiko hän jopa ärtynyt, jos häneltä kysyisi jota

Inme, että yrittäjämies ei tiedä, että nykyään monissa työpaikoissa työntekijöiltä jopa edellytetään että ovat jatkuvasti tavoitettavissa puhelimitse. Usein ne puhelimet on ihan työnantajan itse antamia ja niissä on firman käyttämiä sovelluksia esim tuntikirjauksiin ja wa-ryhmiin.

Vierailija
134/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi 80-vuotiaat ovat töissä viemässä kesätyöpaikkoja niitä tarvitsevilta nuorilta? Onko muka oikein?

Paras saa työpaikan. 80-vuotias tässä tapauksessa pieksee nuoret 

Vierailija
135/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne ko. ihmisiä, mutta vaikea kuvitella, että marjayrittäjällä olisi noin kevyt arki. Työntekijällä on todennäköisesti paljon helpompaa, jos on vain 8h töitä ja voi heittää sitten aivot narikkaan seuraavaan vuoroon asti. Itse olin aikanaan mukana bisneksessä, jossa muun ohella myytiin myös mansikoita, ja se oli kovaa rumbaa saada sitä puolta kannattavaksi. Mansikoissa on toki se säilyvyyshaastekin.

Kesäsesongin teettää muilla ja muiden rahoilla työt ja itse ajelee ilmastoidulla autolla tekemässä muka bisnestä. Sitten ihmettelee, kun on viisi minuuttia siellä kojulla ohjeistamassa, ettei täällä nyt niin kuuma ole että taukoja tarvitsee lisätä tai tuoda vichyä myyjille. Ja kun on ostanut paskan kiinalaisen ilmalämpöpumpun myyntikojuun ja se menee rikki helteellä, niin sitten voivotellaan ettei korjaajaa saa vielä ensi viikollekaan.

Vierailija
136/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-vuotias on joko sen faija tai appiukko. 

Vierailija
137/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 80-vuotiaat ovat töissä viemässä kesätyöpaikkoja niitä tarvitsevilta nuorilta? Onko muka oikein?

Paras saa työpaikan. 80-vuotias tässä tapauksessa pieksee nuoret 

Montako kasikymppistä myyjää näillä marjayrittäjillä on yhteensäkään? Epäilen, ettei ainakaan palkattuna ole ainoatakaan. Nuoretkin palkataan vain jollain seteleillä, ettei omista tarvitse maksaa mitään.

Vierailija
138/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi tarkistan onko työntekijöillä istumapaikkaa, jotta voin olettaa yrityksen toimivan eettisesti, muuten jää marjat ostamatta!!!

Vierailija
139/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi välillä istua, nousee seisomaan kun tulee asiakkaita. Eikö ole varaa kustantaa mitään kevyttä puutarhatuolia.

Vierailija
140/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei haittaa, jos se myyjä istuu, jos vaan palvelu pelaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän