Iltalehti: "Valitusta tyhjästä!" Marjayrittäjä tulistui somessa - nykynuoret eivät enää jaksa edes seistä!
Marjayrittäjä kieltää työntekijöitään istumasta työpäivän aikana, koska pitää sitä työturvallisuusriskinä ja asiakkaiden pilkkaamisena. Hänen mukaansa 16-vuotiaiden pitäisi ottaa oppia yrityksen 80-vuotiaista työntekijöistä, jotka seisovat valittamatta kahdeksan tuntia putkeen. Kun nuoret työntekijät julkaisivat TikTokissa huumorivideon, yrittäjä raivostui, vaati poistamaan videon ja syytti nuoria todellisuuden vääristelystä. Someraivo yltyi boikottivaatimuksiin asti, mutta yrittäjä ei välitä: hänen mukaansa aina joku keksii valittaa, vaikka antaisi miljoona euroa lastensairaalalle.
Miten voi olla mahdollista, että nykyajan nuoret eivät jaksa edes seisoa muutamaa tuntia, kun aiemmat sukupolvet ovat kävelleet kouluunkin kymmenien kilometrien matkan lumihangessa ilman kenkiä ja ruokaa? Tämä on juuri sitä hemmottelua, joka pilaa seuraavan sukupolven lopullisesti. Kohta nämä laiskat nuoret vaativat varmaan sänkyjä ja Netflixiä jokaiselle työpaikalle. Somessa valittaminen näyttää olevan nykynuorten ainoa taito kohta heidän pitää varmaan saada palkkaakin pelkästä hengittämisestä. Missä on vanhempien kasvatusvastuu, kun marjakojuun seisomaan joutuminenkin aiheuttaa henkisen trauman?
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
huomaa hyvin ettei vauvalaudalla käy yrittäjiä vaan laiskoja vihervassarisuvakkeja
Miksi yrittäjien pitää olla tuollaisia mulkvistejä? Meno muistuttaa venäläistä menoa.
on muuten mukavan sukupuolittunut ammatti, harvemmin tulee poikien vastaan marja- tai jäätelö-kiskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 80-vuotiaat ovat töissä viemässä kesätyöpaikkoja niitä tarvitsevilta nuorilta? Onko muka oikein?
Koska nuoret EI JAKSA seisoa !
Herra on hyvä, ja menee itse sinne seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
"Miten voi olla mahdollista, että nykyajan nuoret eivät jaksa edes seisoa muutamaa tuntia, kun aiemmat sukupolvet ovat kävelleet kouluunkin kymmenien kilometrien matkan lumihangessa ilman kenkiä ja ruokaa?"
En ole kyllä koskaan tuollaisesta kuullut enkä lukenut täällä Suomessa. Että olisi kouluun kuljettu paljain jaloin lumihangessa kymmeniä kilometrejä.
Sitä olisi pian varpaat tippunut jalassa tuolla touhulla.
Vierailija kirjoitti:
on muuten mukavan sukupuolittunut ammatti, harvemmin tulee poikien vastaan marja- tai jäätelö-kiskalla.
On niitä poikiakin. Kyllä sitä toki välillä miettii, että palkataanko sinne näitä nuoria naisia ulkonäön perusteella?
Itse olin viimeksi 2021 työssä jossa piti olla seisaallaan muulloin paitsi tauoilla. Myös hihojen piti heilua taukoamatta, tai ei homma edistynyt. Enpä olisi arvannut että se on joku ihmisoikeusrikkomus 😁
En itsekään ole himourheilija, mutta pakko kyllä ihmetellä miten huono kunto "nykynuorilla" on, jos ei muutamaa tuntia kykene pysymään tolpillaan....
Itse olin aikoinaan yläasteen työharjoittelussa eräässä suuressa vaatekauppaketjussa. En saanut olla kassalla töissä, mutta satuin istumaan kassan taakse viikkaamaan vaatteita. Liikkeen päällikkö tuli naama punaisena huutamaan, että kassa-alueen takana ei saa istua. Liikkeen asiakkaat ihmettelivät mitä joku hullu huutaa. Eli kaiketi kaupan alalla on joku kirjoittamaton sääntö, että ei saa istua. Itse pysyin tuon jälkeen kaukana kaikista kaupan alan töistä, oli sen verran kouriintuntuva harjoittelujakso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huomaa hyvin ettei vauvalaudalla käy yrittäjiä vaan laiskoja vihervassarisuvakkeja
Miksi yrittäjien pitää olla tuollaisia mulkvistejä? Meno muistuttaa venäläistä menoa.
Onneksi ei kaikki, mutta on näitä, joilla on kusi noussut päähän ja ollaan opittu tietynlaista kylmyyttä ja julmuutta sieltä omilta (yrittäjä)vanhemmilta aikoinaan... Etenkin tällaiset rehupuntit.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun mummo kertoi, että kouluun oli matkaa kolmisenkymmentä kilometriä ja oli kävellen joutunut tarpomaan lumihangessa ilman kenkiä ja ruokaa. Suksiakaan ei ollut taloudessa, joilla olisi voinut hiihtää. Joka päivä maanantaista lauantaihin oli kouluun mentävä ja takaisin tultava. Vielä sen jälkeen oli ruokittava lehmät ja pestävä pyykit avannossa, välillä alasti koska vaihtovaatekertoja ei ollut kuin yhdet. Oli kuulemma ihan mukavaa puhdetta mummon mielestä.
Sinä muistat väärin. Tunnissa kävelee keskimäärin 5 kilometriä. 30 kilometrin kävelemiseen menee 6 tuntia. Päivässä mummosi käveli siis 12 tuntia. Koulupäivä esim. 6 tuntia, niin koulupäivän kesto on 18 tuntia matkoineen.
Vuorokaudessa jää jäljelle 6 tuntia käytettäväksi. Tästä pyykinpesu, lehmien ruokinta vie pari tuntia. Sitten mummo nukkui max. 4 tuntia yössä. Ja kaikki tapahtui paljain jaloin . Eeeheeeheee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen työnantaja lähestyy työtä aina kepin ja kyykyttämisen kautta. Suomalainen työelämä on perseestä.
Ja sitten valitetaan, jos ihmiset joutuu saikulle.
Toista se oli ennen kun jaksettiin seistä ja kestettiin elämää. Ei saikkuja paljon pidelty vaikka rankkaa oli. Olin pitkän työurani aikana sairaslomalla yhteensä 14 päivää, kun umpisuoli leikattiin. Olisin mennyt jo seuraavana päivänä leikkauksesta nostelemaan raskaita taakkoja, mutta lääkäri ponnekkaasti kielsi. Flunssia en ole sairastanut, siitä ovat pitäneet itse poimitut flavonoidimarjat ja positiivinen asenne huolen. Työelämä on asennekysymys. On jokaisen vastuulla pitää itsensä työkuntoisena ja tämä lähtee viime kädessä vapaa-ajan valinnoista. Syö terveellisesti, liikkuu ja nukkuu. Kesällä lenkkeily, talvisin hiihto.
Seppo
Meidän firmassa saa olla ihan missä asennossa vaan, kunhan sovitut työt tulee tehtyä työajan puitteissa. Saa myös lähteä töistä aiemmin, jos työt on tehty eikä mitään tekemistä enää keksitä.
Ärsyttää tuollainen turha nillitys ja nuorten lyttääminen ja simputus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluisin kanssa kuulla perustelut joltain yrittäjältä, että mitä lisäarvoa se tuo yritystoimintaan tai liikevaihtoon, että kohtelee työntekijöitä huonosti.
Itse nuorena tuli tehtyä kaikenlaista hommaa eikä uskaltanut valittaa, kun pelotti, että menettää työoaikan. Pahimpia kyykyttäjiä oli pienyrittäjät, jotka tuntuivat purkavansa omat stressinsä nuoreen työntekijään.
Vierailija kirjoitti:
Tein tarjoilijan työtä 30 vuotta, vaikka osa työstä oli baaritiskin takana-ei tullut mieleenkään että istuisin asiakasta palvellessa. Sama ettei asiakas saa nähdä kännykän käyttöä- nykynuoret käyttää kännykkää palvelutyössä, niin minulle tulee mielikuva että asiakkaana häiritsen hänen kännykänkäyttöään. Jos asiakas seisoo-seison minäkin. Veteliä nämä nykynuoret.
Vanhempien sukulaisten kertoman mukaan entisaikaankin oli joissain paikoin rentoa asiakaspalvelua. Kännykkää ei tietenkään räplätty, mutta tiskin takana saatettiin viilata kynsiä ja rupatella kiireettömästi työkaverin kanssa. Tuli vaan mieleen, että ei ennenkään kaikki aina ollut tiptop.
tuo on niin löysää "työtä" muutenki että kumma jos ei edes seistä jaksa
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi ymmärtää tätä seisomapakkoa. Jos ei ole asiakkaita niin miksi ei voi istua silloin. Toki kun asiakkaita tulee niin noustaan seisomaan. Ja tuo vetäminen työturvallisuuteen, voi luoja🙄 pelkkä seisominen on älyttömän raskasta. Jos saa liikkua ja kävellä samalla niin sitten jaksaa olla jaloillaan koko päivän mutta pelkkä seisominen on ihan tuskaa🤨
Itse kun olin intissä v1989 Parolassa puomilla vartiossa, niin siellä ei saanut edes nojata mihinkään. Nojaamisesta seurasi 14pv poistumiskieltoa, vaikka oli keskiyö eikä ketään näkynyt missään, niin ei sekään pelastunut rangaistukselta.
Tuosta seisomisesta sanon, että kyllä nuorena jaksoin seistä työssä 8 tuntia pl. ruokatauot. Sama vielä 47-vuotiaana.
Mutta nyt en kyllä pystyisi. On tyrkytetty työtä, joka on seisomatyötä. Työtä, joissa käytännössä on nuoria työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Täydet pisteet yrittäjälle. Taidanpa heti käydä ostamassa häneltä marjoja. Paitsi jos laiska pullamössötyttö istuu.
😉Tällä palstalla ei tunneta sarkasmia 😉
tässäkin nähdään miten helposti typerät lampaat on valjastettavissa kantasuomalaisen 35 henkeä työllistävän yrittäjän vastaiseen rasistiseen vihapuheeseen
tuossa "työssä" tärkeintä on seistä ryhdikkäästi ja muodokkaasti mieluiten tiukka paita päällä että se torin toisella laidalla kävelevä mieskin innostuu ostamaan marjoja
Kokoomuspaskiaiset haluaisi tänne orjatyövoimaa.