Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: "Valitusta tyhjästä!" Marjayrittäjä tulistui somessa - nykynuoret eivät enää jaksa edes seistä!

Vierailija
19.07.2025 |

Marjayrittäjä kieltää työntekijöitään istumasta työpäivän aikana, koska pitää sitä työturvallisuusriskinä ja asiakkaiden pilkkaamisena. Hänen mukaansa 16-vuotiaiden pitäisi ottaa oppia yrityksen 80-vuotiaista työntekijöistä, jotka seisovat valittamatta kahdeksan tuntia putkeen. Kun nuoret työntekijät julkaisivat TikTokissa huumorivideon, yrittäjä raivostui, vaati poistamaan videon ja syytti nuoria todellisuuden vääristelystä. Someraivo yltyi boikottivaatimuksiin asti, mutta yrittäjä ei välitä: hänen mukaansa aina joku keksii valittaa, vaikka antaisi miljoona euroa lastensairaalalle.

Miten voi olla mahdollista, että nykyajan nuoret eivät jaksa edes seisoa muutamaa tuntia, kun aiemmat sukupolvet ovat kävelleet kouluunkin kymmenien kilometrien matkan lumihangessa ilman kenkiä ja ruokaa? Tämä on juuri sitä hemmottelua, joka pilaa seuraavan sukupolven lopullisesti. Kohta nämä laiskat nuoret vaativat varmaan sänkyjä ja Netflixiä jokaiselle työpaikalle. Somessa valittaminen näyttää olevan nykynuorten ainoa taito kohta heidän pitää varmaan saada palkkaakin pelkästä hengittämisestä. Missä on vanhempien kasvatusvastuu, kun marjakojuun seisomaan joutuminenkin aiheuttaa henkisen trauman?

Kommentit (324)

Vierailija
41/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ostavat kyllä marjat vaikka myyjä olisi istualtaan. Se saattaa karsia ostajia jos tiedossa on yrittäjän olevan täysi m ulkku, kuten nyt. Palkkaa sitten ensi kesänä niitä vehreitä +80 v? Sillähän tämä ratkeaa. Tuosta kojusta en tule ostamaan mitään ja se johtuu ihan tämän yrittäjän asenteesta.

Miten muuten, syrjiikö hän pyörätuolissa olevia työntekijöitä?

Jep. Ei haittaa ollenkaan jos myyjä välillä istuu jos hommia tai asiakkaita ei ole. Tärkeintä se että tervehtii ja palvelee ystävällisesti silloin kun asiakas tulee ostamaan tai kysymään jotain.

Vierailija
42/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mulkun näköinen äijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin googlaamassa tän yrittäjän ja jo naamasta näkee, että kyseessä on vittumainen äijä. Voin vain kuvitella millainen hirviötyönantaja se on 🙄

Olit ihan oikeassa. Piti käydä itsekin katsomassa.

Siinä vasta lyötävän ruma lärvi. 🤣

Vierailija
44/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kyllä asiakkaana kiinnosta pätkääkään onko se myyjä istumassa kun menen asioimaan. Mitä helvettiä? Pääasia on että saan tuotteet, kyllä ne siitä tuolista nousee kun lappavat marjaa koriin. Yleensä nuoret on iloisia ja ystävällisiä ja välittömiä, mistä minä pidän. En tiedä onko tämä yrittäjä kateellinen nuorille vai mistä on kyse, outoa kumminkin.

Vierailija
45/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko 16 tuntinen työpäivä tulisi seisoa. Tauot pitäisi miinustaa palksta. T. Kokoomus, PS ja EK.

Vierailija
46/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä riistäjiä sikiää? Minä ainakin haluan asioida yrityksissä, joissa henkilökuntaa kohdellaan hyvin. 

Eikö tämä yrittäjä älyä, mikä imagohaitta itse on yritykselleen? 

Normaali suomalainen pienyrittäjä. Työntekijät on aina laiskoja, surkeita, paskoja.. ja yrittäjä itse on oikeassa. 

Jos työntekijöitä ei muisteta haukkua, niin ulistaan verottajasta, kommunismista jne..

Ikinä nämä ei katso peiliin ja kysy että olisiko näihin ongelmiin syyllinen siellä? Että surkea johtaminen, surkeat tuotteet on syy yrityksen ongelmille.

Mutta ei koskaan. Aina jonkun muun vika. 

Kuulostaa että suurella osalla pienyrittäjiä on narsistinen persoonallisuushäiriö.

Ei ihme että Suomen talous ei ole kasvanut 16 vuoteen. Samalla Ruotsi porskuttaa vaikka maassa ei käytetä keppiä eikä työläistä ja työtöntä kiusata.

Vierailija
47/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi ymmärtää tätä seisomapakkoa. Jos ei ole asiakkaita niin miksi ei voi istua silloin. Toki kun asiakkaita tulee niin noustaan seisomaan. Ja tuo vetäminen työturvallisuuteen, voi luoja🙄 pelkkä seisominen on älyttömän raskasta. Jos saa liikkua ja kävellä samalla niin sitten jaksaa olla jaloillaan koko päivän mutta pelkkä seisominen on ihan tuskaa🤨

Ei mulla ainakaan kestäisi polvet eikä lonkat.

Vierailija
48/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskisin oman lapseni välittömästi pois tuollaisen kusinupin palveluksesta.

Oma isäni käski minut pois mainosten jaosta 35 vuotta sitten, kun yrittäjä yritti kusettaa palkoissa. Isä kävi sitten neuvottelemassa asiasta ja rahat tuli. Oli juuri tällainen häiskä kuin tämäkin. Noloa oli että olin silloin 15, mutta niin vai. yritti väittää että en ole tehnyt hommiani vaikka tein ne tunnollisesti ja kannoin selkä vääränä.

Jos nuoria ei auta, ne jää tällaisten armoille. Nuorille pitää kertoa että se ei ole ok. 

Vierailija
49/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut marjamyyjänä töissä hetken aikaa. Ihmiset eivät ymmärrä miten tuskaista on seistä PAIKALLAAN pienessä tilassa jopa tunteja putkeen. Se on eri kuin jos kävelisi ja liikkuisi kuten vaikka hyllyttämässä kaupassa. 

Haluaisin nähdä nämä marjayrittäjät seisomassa ilman tuolia. Hain myös kerran 20-vuotiaana jäätelömyyjäksi ja silloinkin yrittäjä heti työhaastattelussa mainitsi että ei saa istua. Olin nuorena todella ujo ja miellyttämishaluinen mutta muistan että tuosta tuli valtava red flag- oudoksuin todella paljon tämän kyseisen naisen periaatetta - mietin että miksi ei saisi istua. Olin ollut töissä jo kassalla myyjänä ja kyllä kassallakin istutaan - koska ilman tuolia siinä olisi aivan epäinhimillistä olla pidempää aikaa :/

Vierailija
50/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että Kokoomuslainen nauttisi siitä että myyjien pitäisi olla kyykyssä vai onko nämä työnantajat Persuja?

Vierailija
51/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma isäni käski minut pois mainosten jaosta 35 vuotta sitten, kun yrittäjä yritti kusettaa palkoissa. Isä kävi sitten neuvottelemassa asiasta ja rahat tuli. Oli juuri tällainen häiskä kuin tämäkin. Noloa oli että olin silloin 15, mutta niin vai. yritti väittää että en ole tehnyt hommiani vaikka tein ne tunnollisesti ja kannoin selkä vääränä.

Jos nuoria ei auta, ne jää tällaisten armoille. Nuorille pitää kertoa että se ei ole ok. 

Mun 14-vuotiaani oli Tetissä asukaspuistossa.

Vastaava ohjaaja tuuppasi hänelle avaimet ja käski avata seuraavana aamuna YKSIN koko paikan.

Siis tettiläinenhän on vain tutustumassa, korkeintaan avustaa jossakin.

Hänet pantiin vastuuseen yksin koko paikasta! Soitin tyypille ja hän alkoi just änkyttää samantapaista paskaa kuin tämä nyt. Miten nykynuoret on laiskoja jne. Vaikka itse rikkoi lakia!

Kehtasi sitten vielä kirjoittaa törkeän työtodistuksen - 14-vuotiaan eka kosketus työelämään!

Esimiehensä onneksi oli tolkun nainen.

Vierailija
52/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se menee heti tunteisiin jos sanoo rehellisesti että nykynuoret on hemmoteltuja ja laiskoja?

Vierailija
53/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 14-vuotiaani oli Tetissä asukaspuistossa.

Vastaava ohjaaja tuuppasi hänelle avaimet ja käski avata seuraavana aamuna YKSIN koko paikan.

Siis tettiläinenhän on vain tutustumassa, korkeintaan avustaa jossakin.

Hänet pantiin vastuuseen yksin koko paikasta! Soitin tyypille ja hän alkoi just änkyttää samantapaista

Lapsesi ja sinä törmäsitte juuri aitoon Kokoomuslaiseen. Silti lammaskansa äänestää nämä joka vaaleissa hallitukseen. Kahta kautta lukuunottamatta vuodesta 1987 Kokoomus on ollut hallituksessa ja työläisen asema on pelkästään kurjistunut.  

Vierailija
54/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tulistui? No onneksi on uusi verbi keksitty JYRÄHTÄMISEN sijaan, hienoa kesätoimittelijat!

Vierailija
55/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten siellä on töissä 80-vuotiaita jotka seisovat 8h päivässä putkeen? Tuon ikäisten paikka on leppoisilla eläkepäivillä. Mihin tästä pitäisi ilmoittaa 😱 ihmisrääkkäystä 

Vierailija
56/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Somessa valittaminen näyttää olevan nykynuorten ainoa taito"

Toisaalta taas aloituksen otsikossa se on marjayrittäjä joka siellä somessa on taas valittanut ja tulistunut... taitaapi enemmän olla viisikymppisten kuin teinien juttu :D

Uskon että ensi kesänä ei yksikään nuori hae tuonne töihin.

Hakijoissa on parijono mummukoista joilla ikä on kahdeksan kympin ja kuoleman välillä.

Miksei olisi. 80v osaa varmasti työn ja ihmisten kohtaamisen, ovathan ne asiakkaatkin aikuisia. Nuoret eivät marjoja tule ostamaan, se on liian raskasta, helpompi istua äidin ruokapöytään tarjoilua odottamaan. 

Niinhän mä just sanoin. Mikä tässä nyt oli se ongelma?

Vierailija
57/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se menee heti tunteisiin jos sanoo rehellisesti että nykynuoret on hemmoteltuja ja laiskoja?

Miten se liittyy siihen, että joku autistinen despoottiyrittäjä ei salli istumista työajalla?

Vierailija
58/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jauha paskaa. Olen itse seurannut vierestä miten nuoret lukiolaiset painaa kesäduunia torilla kukkien ja jäätelön myyjinä. Ovat aktiivisia, hyväntuulisia ja energisiä eikä todellakaan mitään laiskureita. Menepäs katsomaan vähän ympärillesi.

Vierailija
59/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt tänne tulee kaikki ne jotka omassa työssä eivät tietenkään istu yhtään ainoaa sekuntia!! 3... 2... 1... :

tässä yksi... työni seisoma työtä koneella lyhyitä muutaman askeleen kävelyitä joka kappaleen välillä, eli koneen hoitoa jota ei istuen edes pysty tekemään. Toki päivän mittaan  3 kpl 30 min taukoa ja hellepäivinä joka tunti 10min tauko kun sisätiloissa lämpö nousi, vaikka jokaisella olikin viilennyspuhallin

Työtä tehdessä ei edes ole mahdollista istua, mutta ei tullut mieleenkään vinkua

Eli et seiso 8 h putkeen, lähellekään. Kiitos.

Vierailija
60/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat olleet vanhusten mielestä aina, ihmiskunnan alusta asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi