Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: "Valitusta tyhjästä!" Marjayrittäjä tulistui somessa - nykynuoret eivät enää jaksa edes seistä!

Vierailija
19.07.2025 |

Marjayrittäjä kieltää työntekijöitään istumasta työpäivän aikana, koska pitää sitä työturvallisuusriskinä ja asiakkaiden pilkkaamisena. Hänen mukaansa 16-vuotiaiden pitäisi ottaa oppia yrityksen 80-vuotiaista työntekijöistä, jotka seisovat valittamatta kahdeksan tuntia putkeen. Kun nuoret työntekijät julkaisivat TikTokissa huumorivideon, yrittäjä raivostui, vaati poistamaan videon ja syytti nuoria todellisuuden vääristelystä. Someraivo yltyi boikottivaatimuksiin asti, mutta yrittäjä ei välitä: hänen mukaansa aina joku keksii valittaa, vaikka antaisi miljoona euroa lastensairaalalle.

Miten voi olla mahdollista, että nykyajan nuoret eivät jaksa edes seisoa muutamaa tuntia, kun aiemmat sukupolvet ovat kävelleet kouluunkin kymmenien kilometrien matkan lumihangessa ilman kenkiä ja ruokaa? Tämä on juuri sitä hemmottelua, joka pilaa seuraavan sukupolven lopullisesti. Kohta nämä laiskat nuoret vaativat varmaan sänkyjä ja Netflixiä jokaiselle työpaikalle. Somessa valittaminen näyttää olevan nykynuorten ainoa taito kohta heidän pitää varmaan saada palkkaakin pelkästä hengittämisestä. Missä on vanhempien kasvatusvastuu, kun marjakojuun seisomaan joutuminenkin aiheuttaa henkisen trauman?

Kommentit (324)

Vierailija
21/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suu vaahdossa raivoaminen ja syyllistäminen ei varmaan yrittäjän asiaa auta. Ne ajat on takana päin. Yrittäjä voisi miettiä kasvaisiko tulos jos motivoisi jollakin toisella tavalla kuin mölisemällä kuin heikkopäinen. 

Yrittäjän asiaa auttaa se, ettei ensi vuonna palkkaa suomalaisia.

Nyt loppui multa marjaherkkujen osto näistä kojuista. Jos moni muu tekee saman ratkaisun, yrittäjän ei tarvitse ensi vuonna palkata ketään vaivoikseen.

Vierailija
22/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin googlaamassa tän yrittäjän ja jo naamasta näkee, että kyseessä on vittumainen äijä. Voin vain kuvitella millainen hirviötyönantaja se on 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ihmettelen nuorten vätystelyä, mutta tässä tapauksessa kelkkani kääntyy. Miksei töissä saisi istua jos ei ostajia juuri silloin satu paikalla olemaan?? Mitä helkkaria? Noissa hommissa tuskin palkka päätä huimaa niin sama vaikka nukkuu sen välin kun asiakkaita ei ole, yrittäjän pussiin tekee rahaa pienellä palkalla ja vielä kehtaa kitistä missä asennossa viettää väliajat. Jestas.

Vierailija
24/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ostavat kyllä marjat vaikka myyjä olisi istualtaan. Se saattaa karsia ostajia jos tiedossa on yrittäjän olevan täysi m ulkku, kuten nyt. Palkkaa sitten ensi kesänä niitä vehreitä +80 v? Sillähän tämä ratkeaa. Tuosta kojusta en tule ostamaan mitään ja se johtuu ihan tämän yrittäjän asenteesta.

Miten muuten, syrjiikö hän pyörätuolissa olevia työntekijöitä?

Vierailija
25/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä riistäjiä sikiää? Minä ainakin haluan asioida yrityksissä, joissa henkilökuntaa kohdellaan hyvin. 

Eikö tämä yrittäjä älyä, mikä imagohaitta itse on yritykselleen? 

Vierailija
26/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen oli toissa kesänä marjamyyjänä. Kyllä hän sai istua ihan sitä varten olevalla jakkaralla, jos asiakkaita ei ollut.

Vierailija
27/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt tänne tulee kaikki ne jotka omassa työssä eivät tietenkään istu yhtään ainoaa sekuntia!! 3... 2... 1... :

tässä yksi... työni seisoma työtä koneella lyhyitä muutaman askeleen kävelyitä joka kappaleen välillä, eli koneen hoitoa jota ei istuen edes pysty tekemään. Toki päivän mittaan  3 kpl 30 min taukoa ja hellepäivinä joka tunti 10min tauko kun sisätiloissa lämpö nousi, vaikka jokaisella olikin viilennyspuhallin

Työtä tehdessä ei edes ole mahdollista istua, mutta ei tullut mieleenkään vinkua

Sulla ei ole taukoa ollenkaan vaan seisot eväitten ja kahvikupposen kanssa koneen vieressä 8 tuntia päivässä? 

Vierailija
28/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasse työnantajana niin tuo on hyvä esimerkki minkälaista se voi sitten olla.

Vierailija
29/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut myyjänä monessakin kaupassa elämäni aikana.

ei sielläkään myyjät istuneet mutta siellä sai LIIKKUA ja oli säännölliset tauot. Sisätiloissa.

Vierailija
30/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tero ottaa kuitenkin meidät setämiehet huomioon työntekijävalinnoissaan. Ei ole mitään plösöjä finninaamoja ja rillipäitä valittuna.

Vierailija
31/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummosi puhui höpöjä. Ei ole ollut noin pitkää kävelymatkaa kouluun entisaikaankaan (useampi tunti per suunta). Matkaa on voinut toki olla se 30 km (tämäkin kuulostaa paljolta) mutta se on taitettu hevoskyydillä tms. 

Vierailija
32/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko aloitus tehty tekoälyllä?

Vierailija
33/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin googlaamassa tän yrittäjän ja jo naamasta näkee, että kyseessä on vittumainen äijä. Voin vain kuvitella millainen hirviötyönantaja se on 🙄

Omia työntekijöitään pilkkaa. Ja sitten ihmetellään, ettei Suomessa yrittäminen kannata. Tajuaako, minkä kuvan luo työelämästä ja varsinkin omasta yrityksestään nuorille? Asiakkaat äänestää jaloillaan.

Vierailija
34/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun töissä on myös seisomapäiviä. Aika kipeiksi mä sain jalkani niillä päivillä. Uusi pomo, kun itselleni tuli niin hän sivisti mua, että mattoa alle niin seisominen ei niin pahasti ota voimille. 

Venyttelytkin on tarpeen vähän väliä, että ei paikat mene täysin jumiin. Yllättävän rankkaa pelkkä seisominenkin on.

Vierailija
35/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle ihan sama vaikka työntekijä makoilisi siellä takapöydällä kun menen mansikoita ostamaan. Yleensä istuvat ja nousevat heti ylös kun joku lähestyy kojua. Tärkeämpää on mielestäni ystävällisyys marjanostotilanteessa. No eipä kyllä jää senkään takia ostamatta, vaikkei myyjä puhuisi sanaakaan, jos siis mansikat ovat hyviä ja vaikka hieman halvempia kuin viereisessä kojussa. 

Vierailija
36/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen retkituolen pitäminen marjakojulla (jossa tyttö voisi aina hiljaisina hetkinä jalkojen väsyessä levätä hetken) TYÖTURVALLISUUSRISKI? :D miten on pokkaa sanoa jotain tuollaista :D

Työturvallisuusriski on seisottaa ihmistä pienellä alueella ilman tuolia. On nimittäin eri olla pitkä aika pienellä alueella kuin esim kävellä paljon suuremmalla alueella kuten vaikka kaupassa hyllyttämässä.

Vierailija
37/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Somessa valittaminen näyttää olevan nykynuorten ainoa taito"

Toisaalta taas aloituksen otsikossa se on marjayrittäjä joka siellä somessa on taas valittanut ja tulistunut... taitaapi enemmän olla viisikymppisten kuin teinien juttu :D

Uskon että ensi kesänä ei yksikään nuori hae tuonne töihin.

Hakijoissa on parijono mummukoista joilla ikä on kahdeksan kympin ja kuoleman välillä.

Miksei olisi. 80v osaa varmasti työn ja ihmisten kohtaamisen, ovathan ne asiakkaatkin aikuisia. Nuoret eivät marjoja tule ostamaan, se on liian raskasta, helpompi istua äidin ruokapöytään tarjoilua odottamaan. 

Vierailija
38/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seisomatöissäkin on eroja,jos saat kävellä välillä niin se helpottaa paljon,mutta jos seisot pienessä kojussa kokoajan niin on se todella raskasta.

Vierailija
39/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työskennellyt tavaratalon asiakaspalvelupisteellä, tuote-esittelijänä eri paikoissa ja messuilla yrityksen ständillä. On ihan mielettömän raskasta seistä koko päivä enemmän tai vähemmän paikoillaan, vain muutamia sivuaskelia ees taas ottaen. Jalat on alussa miin kipeät, että tuntuu kuin jalkapohjat olisivat tulessa.

Eii pienintäkään järkeä rääkätä marjamyyjiä vain yrittäjän periaatteiden vuoksi. Pistäkää firma boikottiin 😠

Vierailija
40/324 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä riistäjiä sikiää? Minä ainakin haluan asioida yrityksissä, joissa henkilökuntaa kohdellaan hyvin. 

Eikö tämä yrittäjä älyä, mikä imagohaitta itse on yritykselleen? 

Normaali suomalainen pienyrittäjä. Työntekijät on aina laiskoja, surkeita, paskoja.. ja yrittäjä itse on oikeassa. 

Jos työntekijöitä ei muisteta haukkua, niin ulistaan verottajasta, kommunismista jne..

Ikinä nämä ei katso peiliin ja kysy että olisiko näihin ongelmiin syyllinen siellä? Että surkea johtaminen, surkeat tuotteet on syy yrityksen ongelmille.

Mutta ei koskaan. Aina jonkun muun vika. 

Kuulostaa että suurella osalla pienyrittäjiä on narsistinen persoonallisuushäiriö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi