Miksi juuri marja-alalla on näitä luonnevikaisia yrittäjiä? "työntekijät eivät saa istua työnteon lomassa"
"On olemassa työntekijän oikeuksia, mutta on olemassa myös velvollisuuksia.
Jos 16-vuotiaat eivät jaksa seistä, kannattaa käydä keskustelemassa meidän 80-vuotiaiden työntekijöiden kanssa, jotka eivät koe asiaa ollenkaan ongelmaksi, vaikka he seisoisivat koko kahdeksantuntisen työpäivän."
???
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/93201466-156d-4a8c-813d-fce88fd66584
Kommentit (377)
Tämä marjan poimijoiden huono kohtelu ei ole vain tämän ajan ilmiö! Yksi sisaruksistani oli 1970- luvulla kesätöissä mansikan poimijana ja vaihtoi kahden viikon aikana kaksikin kertaa työpaikkaa koska tilalliset kohtelivat niin huonosti työntekijöitään.
Vierailija kirjoitti:
Jossain määrin ymmärrän. Tässä meinaan käy muuten tosi helposti niin että nuori lysähtää siihen penkkiin eikä nosta siitä enää peffaansa edes asiakkaan ilmestyessä tiskille. Siitä onkin sitten hyvä palvella reippaasti edes nostamatta katsetta puhelimesta ja tuloksena on jonkinlainen itsepalvelutiski. Mjooh. äöhhh.. ota vaa...enmätiiä...
Niin, että istuminen on portti puhetaidottomuuteen?
Jotenkin todella vaikea kuvitella, että niihin tähän asti reippaista ja asiakaspalveluhenkisistä nuorista mitä nyt noiden kojujen takana on työskentelee, tulisi öliseviä ameeboja ihan vain sen takia, että voisivat hiljaisina hetkinä istahtaa hetkeksi.
No minä olin täpötäydessä junassa ja annoin paikkani mummolle, joka näytti tuskaiselta seistessään, niin eipä minullakaan ollut helppoa seisoa tuntia, vaikka olen ihan terve keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän olen ihmeissäni, että miksi niiden 80-vuotiaiden täytyy olla seistä koko päivä, tai poimia marjoja ylipäänsä?
Joku nuori olisi varmasti mennyt mielellään tuonne kesätöihin, mutta ahneet eläkeläisgubbet veivät sitten senkin pois nuorilta.
Tai sitten kukaan muu ei suostunut. Ymmärsivät oman parhaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain määrin ymmärrän. Tässä meinaan käy muuten tosi helposti niin että nuori lysähtää siihen penkkiin eikä nosta siitä enää peffaansa edes asiakkaan ilmestyessä tiskille. Siitä onkin sitten hyvä palvella reippaasti edes nostamatta katsetta puhelimesta ja tuloksena on jonkinlainen itsepalvelutiski. Mjooh. äöhhh.. ota vaa...enmätiiä...
Jotenkin todella vaikea kuvitella, että niihin tähän asti reippaista ja asiakaspalveluhenkisistä nuorista mitä nyt noiden kojujen takana on työskentelee, tulisi öliseviä ameeboja ihan vain sen takia, että voisivat hiljaisina hetkinä istahtaa hetkeksi.
Helposti siinä käy niin että kun perse siihen penkkiin lyssähtää niin sitten sen puhelimen myös sieltä taskusta kaivaa ja keskittyminen menee siihen puhelimeen. Ymmärrän myös osittain tuon että ei saa istua eikä käyttää puhelinta työaikana koska monella käy niin että se työnteko jää sivuseikaksi kuin itse työnteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti siinä käy niin että kun perse siihen penkkiin lyssähtää niin sitten sen puhelimen myös sieltä taskusta kaiv
Turpa kiinni Tero!
Vierailija kirjoitti:
Tämä marjan poimijoiden huono kohtelu ei ole vain tämän ajan ilmiö! Yksi sisaruksistani oli 1970- luvulla kesätöissä mansikan poimijana ja vaihtoi kahden viikon aikana kaksikin kertaa työpaikkaa koska tilalliset kohtelivat niin huonosti työntekijöitään.
En puolusta yhtään tätä kyseistä jutun marjayrittäjää, mutta itselläni on hyviä kokemuksia. 90-luvulla olin kahdella eri marjatilalla kesätöissä ja molemmissa asiat hyvin.
"Todellakin on sellainen käytäntö. Ei meillä ole tuoleja ja tila on pieni. "
Ei saatana mikä "perustelu" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti siinä käy niin että kun perse siihen penkkiin lyssähtää niin sitten sen puhelimen myös sieltä taskusta kaiv
Missä näin olet nähnyt käyvän, vai luuletko vain?
Yhyy yhyy kun on niin hirmuinen työvoimapula (ja asiahan ei liity mitenkään siihen, että majoitamme työntekijät alkeellisissa leiriolosuhteissa ja pakotamme työntekijät seisomaan koko päivän).
Huonon kuvan antoi itsestään tämä marjayrittäjä. Ainakin tietää välttää jos tulee kohdalle. Minulle on asiakkaana aivan se ja sama vaikka myyjä makaisi sohvalla jos hän on asiallinen ja saan asiani hoidettua. Mun asiakaskokemukseen ei todellakaan vaikuta että istuuko vai seisooko se myyjä. Vähän inhimillisyyttä, tuolla että seisotetaan ihmisiä aivan turhaan, ei saavuteta mitään. Toki saattaa pomon egoa hivellä että saa käskyttää turhaan, mutta mitään todellistä hyötyä siitä ei ole. Jotkut satulatuolit vaikka niin eihän sitä ihmiset edes huomaa että istuuko vai seisooko.
Olin joskus yläasteella tet-viikon kirpputorilla, ja siellä muut myyjät kertoivat että pomo ei tykkää jos istuu. Kyseessä pieni kirpputori kaupungin laidalla jossa ei varsinkaan päiväaikaan käynyt lähes ketään. Yhden kerran sitten kun jalkoja särki niin paljon eikä ollut mitään hommaa niin istahdin hetkeksi johonkin, niin eiköhän pomo juuri sillä hetkellä kävellyt ohi kun lähti kotiin ja mennessään tiuski jotain istumisesta. Pomo tietty itse istui päivät toimistossaan tietokoneen edessä, ei osallistunut käytännön töihin. Muut myyjät onneksi olivat ihania ja sanoivat että istu vain hetkeksi jos jalkoja särkee.
Mikä siinä on jotkut ihmiset heti jos saavat edes vähän valtaa, alkavat kyykyttää muita?
Kunnollinen työnantaja ottaa vakavasti työntekijöiltään kuulemistaan epäkohdista, eikä ala vittuilemaan heille.
Jos on perustellut syyt kieltää istuminen, silloin ne hyvät perustelut kerrotaan asiallisesti eikä vittuilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan omalla työpaikalla olen näin nähnyt käyvän. En väitä että kaikille käy näin vaan osalle käy eli se puhelin on tärkeämpi kuin itse työ ja juuri heidän takiaan näitä puhelinkieltoja sekä istumakieltoja tulee työpaikoille.
Kiellän istumisen koska mä voin.
t. POMO
Ja jo toinen öykkäriyrittäjä riehuu somessa viikon sisään
Te jotka ette hyväksy puhelinkieltoa tai istumakieltoa työpaikoilla niin kysymys teille.
Jos työ on vaikka sellaista että valmistat tuotteita ja ilman puhelinta ja istumista tuote valmistuu 15 minuutissa mutta istumisen ja puhelimen ansiosta tuote valmistuu tunnissa niin kertokaa nyt että miksi puhelinta ja istumista ei saa kieltää työpaikalla?
Eikö sen työntekijän palkkaa voisi tässä tapauksessa pudottaa reilusti kun se tekee niin hitaasti työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan omalla työpaikalla olen näin nähnyt käyvän. En väitä että kaikille käy näin vaan osalle käy eli se puhelin on tärkeämpi kuin itse työ ja juuri heidän takiaan näitä puhelinkieltoja sekä istumakieltoja tulee työpaikoille.
Puhelinkielto on itsestäänselvyys, ei niitä aikuisetkaan asiakaspalvelussa räplää, mutta tuo, ettei saa hetkeksi istahtaa, on kyykyttämistä, siis seisottamista tässä tapauksessa. Itsekin olen tehnyt reilun vuosikymmenen asiakaspalvelutyötä ja ei meillä yksikään nuori kesätyöntekijä ole istumaan jämähtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette hyväksy puhelinkieltoa tai istumakieltoa työpaikoilla niin kysymys teille.
Jos työ on vaikka sellaista että valmistat tuotteita ja ilman puhelinta ja istumista tuote valmistuu 15 minuutissa mutta istumisen ja puhelimen ansiosta tuote valmistuu tunnissa niin kertokaa nyt että miksi puhelinta ja istumista ei saa kieltää työpaikalla?
Eikö sen työntekijän palkkaa voisi tässä tapauksessa pudottaa reilusti kun se tekee niin hitaasti työtä?
Pliis tapa itsesi
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä täysin järjetön skenaario liittyy yhtään millään tavalla siihen, että marjamyyjä voisi hiljaisina hetkinä istua siellä tiskin takana?
Voisihan se olla sellainen korkea baarijakkaramallinen, eli olisit hyvin esillä ja näet itsekin hyvin onko asiakkaita tulossa.